Permalänk
Medlem

240hz skärm för rocket league.

Någon som lirar competitive games på 240hz? Är det värt det?

Har en 1440p 165hz skärm i nuläget men tänkte mig en 240hz enbart för rocket league som jag lägger ner väldigt mycket tid på och vill gärna ha att det flyter på så bra som möjligt då jag spelar ranked. Kan någon rekommendera en bra skärm och är g-sync nödvändigt då jag kommer ligga på 250 fps eller kan jag skaffa en billigare freesync skärm istället?

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Medlem

Är det värt det? Nej inte för Rocket League. Med ball-cam på så har du inga snabba kamera rörelser som i ett FPS. Samt det är ett spel du spelar med gamepad. Jag spelar precis lika bra på 60Hz som på 144Hz. Skulle rekommendera ultra-wide istället för att se så mycket av spelplanen som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mer på att det flyter på skönare vilket är väldigt viktigt i ett spel som rocket league när man behöver mkt precision. Har kikat en del på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4280470

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Medlem

Ligger din fps alltid över 240Hz? Du får aldrig drops under 240Hz?

Permalänk
Medlem

Har du en 165 så känns det extremt onödigt att byta till 240. Möjligtvis om spelandet var ditt heltidsjobb som du tjänade pengar på (för att på något sätt rättfärdiga uppgraderingen).

Borde ju flyta på tillräckligt med den du har

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Igen, du tjänar inget på gå från 165 till 240hz i RL. Om något så förlorar du upplösning och information att gå ner från 1440p. Det finns ingen precision som du påstår dig kunna överföra via gamepad input. Rocket League är också mitt huvudspel, köpt 3 gånger och spelar både på konsol och PC.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KAN1N:

Ligger din fps alltid över 240Hz?

En bättre formulering är: ”Ligger din framerate/bildfrekvens alltid över 240 fps?”

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja mitt 1080ti klarar ju 250 på 1440p så då är ju 1080p inga problem.

Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det vore intressant att höra (som Sib90 frågar) om ifall någon gått från 165hz till 240hz och hur det upplevs. För procentuellt sett är det en ganska stor upgrade, hela 45% ökning, i många sammanhang i teknik är 45% ökning extremt mycket. Intressant att höra om/hur man faktiskt kan märka skillnaden.

Permalänk
Medlem

Min 144 hz skärm avslutade tyvärr sitt lite lite för tidigt så jag blev tvungen att skaffa en ny, blev då en Acer XB272 då jag främst spelar typ FPS (när jag väl har tid att spela). Ville ha GSync möjlighet också och då föll tyvärr Zowie bort som annars verkar vara en favorit hos många. Iom att min 144/165 hz skärm redan avlidit vid det laget är det lite svårt att jämföra, men jag tycker nog ändå att jag kan uppleva lite bättre flyt i CS GO. Men den spelmotorn är ju ökänd för att vara rätt crappy, så i vilken mån det gör skillnad i Rocket Leauge låter jag vara osagt.

För egen del handlade det inte så mkt om att jag trodde att jag skulle bli så mkt bättre i 240 hz utan att upplevelsen skulle bli bättre desto bättre det flyter på då jag är rätt känslig för sånt. Samtidigt på bekostnad av en TN panel då och lägre upplösning. Kan tillägga att denna skärm används ENBART för spel, vid minsta tanke på att använda den till något annat så skulle jag aldrig valt en TN panel oavsett frekvens, nog för att de blivit bättre men ändå, jämfört med en bra IPS...nä

Permalänk
Avstängd

För mig blev det en BENQ XL2546 240Hz och älskar den!
Den jag bytte ut var en BENQ XL2430T 144Hz och min sekundära är en BENQ XL2420T 144Hz.
Så kör main på 240Hz och sekundär på 144Hz. 240Hz är utan tvekan skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

För mig blev det en BENQ XL2546 240Hz och älskar den!
Den jag bytte ut var en BENQ XL2430T 144Hz och min sekundära är en BENQ XL2420T 144Hz.
Så kör main på 240Hz och sekundär på 144Hz. 240Hz är utan tvekan skönare.

Föreställer mig att skillnaderna mellan den och XB272 är marginella förutom att den senare även har stöd för GSync (och är ful som stryk). Kanske tom är samma panel? Hade nog säkert köpt en sån istället om det fanns stöd för GSync, lättare stänga av GSync om man inte vill ha det än att försöka aktivera det om det inte finns...

Permalänk
Avstängd

Märker du nån skillnad på 144 fps och 240 fps kommer jag rösta på dig som statsminister nästa val.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cuna:

Märker du nån skillnad på 144 fps och 240 fps kommer jag rösta på dig som statsminister nästa val.

Det gör man utan större svårigheter i CS:GO iallafall, men du kanske menade Rocket League och det har jag inte provat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Även jag gick från 144hz 1080p (Asus VG248QE) till 240hz 1080p (BenQ XL2540) och är mycket nöjd med uppgraderingen. Man ser skillnad men speciellt så känner man skillnad när man rör musen, rörelser känns mycket mjukare.

Adaptiv synk är inte aktivt över 240Hz så skulle inte säga att du behöver någon skärm med G-Sync. Jag betalade 3800kr för min, jämfört med en 144Hz som kostar ca 2500 kr ny anser jag det är värt den extra pengen men det är upp till var och en. Nu finns dock Acers 240Hz att få tag på ganska billigt ( https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5... ). Kan inte uttala mig om just den skärmen men gissar på att det är samma 24.5" panel som i de andra.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Det är märkbar skillnad, men om du redan sitter på en 165 HZ känns det som om det bara kommer påverka din prestanda i Rocket League minimalt.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det gör man utan större svårigheter i CS:GO iallafall, men du kanske menade Rocket League och det har jag inte provat.

Menar att man får inte dippa under 240 FPS vid något tillfälle nånsin.
Detta är högst troligt i CS då det är ett spel från 60-talet som man får 500 FPS i konstant.

Det är ju trots allt variationerna i FPS som är jobbiga/tråkiga för ögat.
Hoppen mellan högre och lägre fps som märks och som folk hatar.
Även om lägsta fps inte är lågt som man kan klassa som laggigt. 100 t.ex.

hade för mig att rocket league var ganska krävande, kanske har helt fel på den punkten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Föreställer mig att skillnaderna mellan den och XB272 är marginella förutom att den senare även har stöd för GSync (och är ful som stryk). Kanske tom är samma panel? Hade nog säkert köpt en sån istället om det fanns stöd för GSync, lättare stänga av GSync om man inte vill ha det än att försöka aktivera det om det inte finns...

Gsync/Freesync är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Gsync/Freesync är skit.

Men då så, skönt att få det utrett en gång för alla...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Men då så, skönt att få det utrett en gång för alla...

Yes, hellre en snabb skärm som är snabb än en gimmick som gsync/freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Även jag gick från 144hz 1080p (Asus VG248QE) till 240hz 1080p (BenQ XL2540) och är mycket nöjd med uppgraderingen. Man ser skillnad men speciellt så känner man skillnad när man rör musen, rörelser känns mycket mjukare.

Adaptiv synk är inte aktivt över 240Hz så skulle inte säga att du behöver någon skärm med G-Sync. Jag betalade 3800kr för min, jämfört med en 144Hz som kostar ca 2500 kr ny anser jag det är värt den extra pengen men det är upp till var och en. Nu finns dock Acers 240Hz att få tag på ganska billigt ( https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5... ). Kan inte uttala mig om just den skärmen men gissar på att det är samma 24.5" panel som i de andra.

Adaptiv sync är väl överlag inte aktivt när man går över den frekvens som skärmen kan visa? Dock litar jag inte på att alla spelmotorer kan hantera det där på ett bra sätt och därför vill jag ha det som backup. Lättare stänga av det som finns vid behov som sagt...

Notera att XV272 är 27", inte 25" som väl är det vanliga för 240 hz skärmar. Om det sen är bra eller dåligt kan man väl ha olika åsikter om, själv resonerar jag som att jag kan behöva all hjälp jag kan få för att överleva iaf några sekunder längre i CS GO osv. och då borde någon extra inch vara värt det Dessutom kan man väl då putta skärmen något mer bakåt och få samma storleksförhållande som med en mindre skärm lite längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Yes, hellre en snabb skärm som är snabb än en gimmick som gsync/freesync.

Du kanske missade att den skärm jag pratar om klarar BÅDE 240 hz och GSync?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Du kanske missade att den skärm jag pratar om klarar BÅDE 240 hz och GSync?

Det var det jävlans vilken gimmick alltså. 240Hz OCH gsync? Haha, vilket påhitteri.

Exakt vad är syftet med gsync på en 240Hz skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pruttans:

Yes, hellre en snabb skärm som är snabb än en gimmick som gsync/freesync.

Fast G-Sync/Freesync handlar inte alls om att skärmen är snabb eller långsam. Det handlar om att grafikkortet inte orkar med att driva spelen i tillräckligt hög bildfrekvens där du måste välja mellan rycken vid V-sync: ON eller tearing med V-sync: OFF.

Typisk sweet spot är för spel där du landar runt 40-80 fps och inte kan få en stabil nivå på önskad V-Sync-tröskel, exempelvis 72 fps på 144 Hz-skärm. Ligger du och trycker ut ett antal fps som överstiger skärmens maximala frekvens är G-Sync/Freesync per definition inte längre applicerbart – och därmed överflödigt för den typen av spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Fast G-Sync/Freesync handlar inte alls om att skärmen är snabb eller långsam. Det handlar om att grafikkortet inte orkar med att driva spelen i tillräckligt hög bildfrekvens där du måste välja mellan rycken vid V-sync: ON eller tearing med V-sync: OFF.

Typisk sweet spot är för spel där du landar runt 40-80 fps och inte kan få en stabil nivå på önskad V-Sync-tröskel, exempelvis 72 fps på 144 Hz-skärm. Ligger du och trycker ut ett antal fps som överstiger skärmens maximala frekvens är G-Sync/Freesync per definition inte längre applicerbart – och därmed överflödigt för den typen av spel.

Nej det vet jag. Jag finner vsync och gsync/freesync att vara skit men det är säkert nice för folk med sämre datorer.

Jag anser det är skit för att jag föredrar maximal FPS utan någon cap.

Permalänk
Medlem

Jag har en XB272 , grymt nöjd med den... men velar fram och tillbaka med G-synk av eller på... tycker det orsakar liite inputlag i pubg... kanske inbillning..?
Låser fps under 240 då, så inte det går över, dom få ggr det gör det... men i csg kör jag utan g-sync...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

kanske inbillning..?

Nej, gsync orsakar input lagg.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pruttans:

Jag anser det är skit för att jag föredrar maximal FPS utan någon cap.

Absolut! För dig är funktionen så meningslös att du skulle kunna ha Freesync-loggan som avatar till ditt användarnamn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Absolut! För dig är funktionen så meningslös att du skulle kunna ha Freesync-loggan som avatar till ditt användarnamn!

Fast jag anser ju att all form av vsync är skräp. Förstod inte ditt skämt.

Permalänk
Medlem

Allt över 120Hz för icke hitscan precision spel är overkill i min mening. Jag ser tydlig skillnad mellan 144 och 240 men tror inte att den gör en större skillnad för Rocket League.

Däremot om man vill bli av med den lilla ghosting som finns när man kör snabba bilspel och kamera rotationer så är 240 med DyAc/ULMB trevligt.