Rykte: AMD "Polaris 30" lanseras i oktober – ersätter Radeon RX 580 och RX 570

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD "Polaris 30" lanseras i oktober – ersätter Radeon RX 580 och RX 570

Efter Nvidias lansering av arkitekturen Turing kan AMD göra ett motdrag – med Polaris. Nu talar flera rapporter om en krympning till 12 nanometer, med högre prestanda som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så snabbt, jag trodde till våren eller förväxlar jag detta grafikkort med något?
För min del skulle jag vilja byta ut min 1080Ti emot Radeon RX 680 inte för att jag tror det senare presterar bättre utan att jag låser upp pro-funktioner. Just slö OpenGl genom RDP stör jag mig mest på.
*edit*
Då blir det inget kort för mig, jag trodde såklart Navi redan skulle komma och jag bara inte var uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så snabbt, jag trodde till våren eller förväxlar jag detta grafikkort med något?
För min del skulle jag vilja byta ut min 1080Ti emot Radeon RX 680 inte för att jag tror det senare presterar bättre utan att jag låser upp pro-funktioner. Just slö OpenGl genom RDP stör jag mig mest på.

Du förväxlar det med Navi som ryktas ska visas upp på CES 2019.

Permalänk
Medlem

GÄSP..!
Men visst som "mellanklass" till ett bra pris så varför inte....

Permalänk
Medlem

Det känns lite desperat att fortsätta hålla liv i Polaris efter alla dessa år. Samtidigt, om dessa kort kan nå upp till åtminstone GTX 1070-nivå i prestanda kan de vara hyfsat intressanta då merparten av de kort som säljs troligen ligger kring det segmentet eller lägre. Frågan är då vad som händer med Vega 56, som troligen är mycket dyrare att tillverka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte så kul. Men kan de få upp prestandan tillräckligt och pressa priserna till sådanna nivåer att Nvidia får skämmas, så kan det bli helt OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Åh nej, snart kommer alla som köpte 1070 och 1080 att ÅNGRA SIG.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en nytt mellansegmentskort utan markanta förbättringar måtro? Dom behöver visserligen bara en 25-30% förbättring från 580 för att konkurrera med 2060 (enligt leaks), men av någon anledning är jag skeptisk.

Permalänk
Inaktiv

Typ 10% högre klockfrekvenser då? Gäsp.

Om det kommer med GDDR5 så skulle det iofs kunna bli ett fint lyft för miners.

Permalänk
Medlem

Om man ser till dagens prissättning av grafikkort så är en refresh det bästa vi kan få och det bästa vi fått sen R9 290/X... Bättre det händer nånting i mainstreamsegmentet än inget alls...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta dessa uppdaterade kort är tänkta att konkurrera med 2060 eller 1070, då hade nog AMD gått in för att använda t.ex GDDR5X för att få upp prestandan (Polaris är först och främst svältfödd på minnesbandbredd).

Så vitt jag förstår är det helt enkelt en ekonomisk lösning, det är billigare att producera Polaris på Globalfoundries 12nm process än 14nm.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Oj då kanske AMD släpper ett kort som bara är en 25-35% sämre än 1080ti.
Helt ointressant för mig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Gissar på att "RX 680" kommer prestera ca 80% av ett GTX 1070, till ett pris av 3-3500kr.
Känns ju som ett rimligt alternativ till både 1060 och 1070 i så fall.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

Snacka om en djupfrusen nyhet..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur bra Polaris klockar på 12nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nyhet:

Efter Nvidias lansering av arkitekturen Turing kan AMD göra ett motdrag – med Polaris. Nu talar flera rapporter om en krympning till 12 nanometer, med högre prestanda som följd.

Läs hela artikeln här

Allt som AMD gör är inte ett "motdrag" mot det senaste Nvidia gör.

AMD gör en processkrympning på Polaris för att få en lite bättre produkt i mellansegmentet för att konkurrera ännu lite bättre mot GTX 1060. Jag hade inte förväntat mig något enormt prestandahopp. Kanske några procent.

Har inget med Turing att göra.

Om vi däremot ser Nvidia kort efteråt släppa ett GTX 1060 Ti... ja... då kan vi börja snacka motdrag.

Permalänk
Medlem

Tråkigt det behövs konkurrens på marknaden annars hade vi inte haft Nvidia priser …. tänker vänta till 7 NM då jag gärna vill ha en uppgradering som är värt namnet brukar uppgradera när grafikkortet är dubbelt så snabbt mot vad jag har . Det är ett 2080 ti men 14-15 k känns lite väl över min plånbok även om jag har råd . gav 3995 kr för 2 år sen i mellandags rean . vi får väl se om det är värt och vänta eller om jag skulle ha köpt . spelar inget just nu som laggar men kommer det ett bra spel så blir man torsk …

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja ha ett vettigt Radeon folding-kort, 75-100W och gärna low-profile.
Undrar om man vågar hoppas på det denna gång..?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tråkigt det behövs konkurrens på marknaden annars hade vi inte haft Nvidia priser …. tänker vänta till 7 NM då jag gärna vill ha en uppgradering som är värt namnet brukar uppgradera när grafikkortet är dubbelt så snabbt mot vad jag har . Det är ett 2080 ti men 14-15 k känns lite väl över min plånbok även om jag har råd . gav 3995 kr för 2 år sen i mellandags rean . vi får väl se om det är värt och vänta eller om jag skulle ha köpt . spelar inget just nu som laggar men kommer det ett bra spel så blir man torsk …

Hallå... De konkurrerar bra i mellansegmentet med RX-serien. Trots allt där som det säljs flest kort. Men håller med om att det vore trevligt att se AMD konkurrera om prestandatronen..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

att gå ifrån 14nm till 12nm vad innebär det? vad betyder det ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Snygg rippost av AMD.
Att passa på att glida in med något som är prisvärt....:)

Permalänk
Medlem

Jag gilla AMD håller Polaris levande, de gör så de finns fler alternativ att välja istället för NVIDIA. Får hoppas de 12nm ge bättre prestanda än 1060/1070.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

att gå ifrån 14nm till 12nm vad innebär det? vad betyder det ?

Att de förbättrat tillverkningsprocessen lite, vilket oftast ger lägre strömförbrukning och därmed utrymme för högre klockfrekvenser. D.v.s. RX 480, 580 och "680" är samma kort i grunden, men tillverkade på olika processer. Steget från 480 till 580 blev ca. 10% bättre prestanda, troligtvis kan vi väl räkna med något liknande denna gång med. Så ingen revolution direkt, utan mer "vi kan tillverka korten på ett bättre sätt nu, så varför inte".

Permalänk
Medlem

Jag skiter fullständigt i vad många här inne tycker. Det är ett bra nog kort för mig det lär bli ett sånt för mitt nästa datorbygge (Ryzen). Jag köper ändå inte speciellt mycket nya spel. Kan kortet driva Skyrim så kommer det säkert kunna driva Elder Scrolls 6 som är nästa spel i serien. Hoppas dock att det blir en 8 GB version av kortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Känns som den tekniska utvecklingen börjar stagnera sett till prestanda per krona.
Både på cpu och gpu marknaden men även mobiltelefonfronten. Priserna på både mobiltelefon och grafikkort börjar krypa upp i pris med prislappar såsom 10k kr +. Enda prispressade jag ser idag är Ryzen:s cpuer som verkar hålla ett lägre pris sett till prestanda och antal kärnor.

Man kan ju hoppas att rx 680 blir billigt och prispressat men jag befarar att priset kommer lägga sig över rx 580 ligger idag och prestera några procent bättre, med andra ord lär prestanda per krona enligt vad jag tror ligga kvar på samma nivå som det har gjort nu i flera år.

Permalänk
Medlem

Det har varit väldigt tyst från AMD som inte ens nämnt de nya korten men det beror nog snarast på att det handlar om en uppdatering för att effektivisera tillverkningen än någon nyhet.
Att uppdatera noden 12nm skapar kanske en bättre tillverkningslinje och eventuellt en liten lägre tillverkningskostnad.
Jag ser det inte som en nyhet utan en produktionsteknisk uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det har varit väldigt tyst från AMD som inte ens nämnt de nya korten men det beror nog snarast på att det handlar om en uppdatering för att effektivisera tillverkningen än någon nyhet.
Att uppdatera noden 12nm skapar kanske en bättre tillverkningslinje och eventuellt en liten lägre tillverkningskostnad.
Jag ser det inte som en nyhet utan en produktionsteknisk uppdatering.

En nyhet med andra ord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

AMD behöver ditcha CGN.

De har bara sig själva att skylla när de kört en sådan gammal arkitektur så länge som de gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

AMD behöver ditcha CGN.

De har bara sig själva att skylla när de kört en sådan gammal arkitektur så länge som de gjort.

Varför det? Den här arkitekturen fungerar bevisligen hur bra som helst i det segmentet som kortet finns i. Ska de släppa en gimpad Vega för mellansegmentet bara för att? Verkar det inte finnas någon nytta med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Känns som den tekniska utvecklingen börjar stagnera sett till prestanda per krona.
Både på cpu och gpu marknaden men även mobiltelefonfronten. Priserna på både mobiltelefon och grafikkort börjar krypa upp i pris med prislappar såsom 10k kr +. Enda prispressade jag ser idag är Ryzen:s cpuer som verkar hålla ett lägre pris sett till prestanda och antal kärnor.

Man kan ju hoppas att rx 680 blir billigt och prispressat men jag befarar att priset kommer lägga sig över rx 580 ligger idag och prestera några procent bättre, med andra ord lär prestanda per krona enligt vad jag tror ligga kvar på samma nivå som det har gjort nu i flera år.

Yea.
https://www.sweclockers.com/nyhet/23908-nvidia-moores-lag-ar-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/24640-tsmc-moores-lag-galle...

För mobiler upplever jag väl visserligen inte att det är transistortätheten som drar upp priserna. Eller det är iaf inte bara det utan där finns det väl viktigare faktorer. Alltså folk köper inte nya mobiler för att uppgradera beräkningskapacitet på samma sätt om att de kanske känner sug att uppdatera sina "tekniksmycken", få tillgång till trådlös laddning, batteriet är slutkört, spräckt skärm, ny mobil när abonnemang förnyas och sådana grejer.
Priming och ankringseffekter i samband med statusdans och att hänga med på "det senaste" vill jag påstå är viktigare faktorer för just mobilmarknadens prisstegring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled