Permalänk
Medlem

Streama 4K med Netflix i Linux

Vad behöver jag för att kunna streama 4K med Netflix i Linux?

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla frågan?
Spontant skulle jag vilja svara 'en webbläsare' men samtidigt gissar jag att det inte är svaret du söker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DPG:

Vad behöver jag för att kunna streama 4K med Netflix i Linux?

Det går inte.

Citat:

Kan jag titta på Netflix i Ultra HD på min dator?
Netflix är tillgängligt i Ultra HD på Windows-datorer med:

Microsoft Edge

Windows 10-appen

Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.

https://help.netflix.com/sv/node/13444

Permalänk
Medlem

Detta visste jag. Undrade om det går komma runt det? Virtual Machine med Windows 10 skulle funka men vill ju helst slippa det.

Permalänk
Medlem

Av det jag kunnat läsa mig till så finns det inget sätt idag att få igång 4K under Linux. Men Netflix jobbar med bland annat google för att få igång det med Widevine.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Detta visste jag. Undrade om det går komma runt det? Virtual Machine med Windows 10 skulle funka men vill ju helst slippa det.

Inte pillat något med det då jag själv kör på en 1080p upplöst skärm för tillfället.
En tanke är ju om alternativa varianter kan vara ett spår?

T.ex.
https://www.linux.com/learn/installing-android-apps-linux-archon

Tvivlar starkt på att det tillför något då även om det skulle fungera som app har jag ingen aning om man kan få till fullskärm för visning osv.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Detta visste jag. Undrade om det går komma runt det? Virtual Machine med Windows 10 skulle funka men vill ju helst slippa det.

Minns jag rätt så krävs Intel SGX för att säkra mediaströmmen hela vägen, vilket bland annat kräver moderkortsstöd, och jag har ingen aning om det överhuvudtaget fungerar med någon virtuell maskin.

Gräver man lite djupare hos Netflix så hittar man detta:

https://help.netflix.com/sv/node/55763 (i fliken "Netflix i Ultra HD")

Netflix är tillgängligt i Ultra HD på Windows-datorer. För att streama i Ultra HD behöver du:

  • Webbläsaren Microsoft Edge eller Windows 10-appen.

  • En 60 Hz- och 4K-kompatibel skärm (med HDCP 2.2-anslutning om det rör sig om en extern skärm)

  • En sjunde generationens Intel Core-processor eller senare

  • Varje skärm som är ansluten till din dator måste uppfylla dessa krav för att kunna streama i Ultra HD.

Att det är just 7:e generationen Intel Core eller nyare som krävs har med just Intel SGX att göra om jag minns rätt (alternativt att det har med HDCP 2.2 att göra).

Hur jag själv löste problemet? Jag gav upp, och köpte en Apple TV 4K.

Visa signatur

5950X, 3090