Datorn startar efter 10 sekunder. Nätaggregatet som ger upp?

Permalänk
Medlem

Datorn startar efter 10 sekunder. Nätaggregatet som ger upp?

Hej,

Problembeskrivning: När jag startar datorn, alltså trycker på den fysiska knappen på chassit, så tar det ~10 sekunder innan den vaknar till liv. Den får alltså inte ström fören efter 10 sekunder. När den väl har kickat igång fungerar den som förväntat.

Jag har provat...
- Byta strömsladd
- Byta eluttag

...men problemet kvarstår.

En kvalificerad gissning är att det är nätaggregatet som börjar ge upp. Men jag passar på att söka stöd för min tes hos er. Vem vet, det kanske finns en annan förklaring? Nätaggregatet är ett Corsair AX 650W 80+ Gold Modulär. Inköpt för 6 år sedan.

Så. Köper jag ett nytt nu eller kör på så länge det går?

/Robin

Permalänk
Medlem

Antingen det eller moderkortet.

Testat att tjuvkoppla nätaggregatet direkt och se om det beter sig likadant?
http://support.antec.com/support/solutions/articles/100001531...
Kortsluta PS_ON# mot valfri jord (GND)

Annars är det kanske något problem med moderkortet.
Verkar som om vissa moderkort har möjlighet att slå på någon delay vid start i BIOS.
Har du testat att rensa CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Antingen det eller moderkortet.

Testat att tjuvkoppla nätaggregatet direkt och se om det beter sig likadant?
http://support.antec.com/support/solutions/articles/100001531...
Kortsluta PS_ON# mot valfri jord (GND)

Annars är det kanske något problem med moderkortet.
Verkar som om vissa moderkort har möjlighet att slå på någon delay vid start i BIOS.
Har du testat att rensa CMOS?

Det ska kollas upp. Jag har inte provat att renas CMOS dock. Problemet har inte funnits tidigare utan har dykt upp för ett par veckor sedan. Men ska helt klart undersöka ytterligare.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så kan jag meddela att problemet inte har löst sig. Plockade isär datorn och bytte de strömkablat jag kunde byta från PSU. Såg till en början ut att vara lösningen (4-5 dagar) men visade sig inte vara lösningen. Här om dagen startade datorn inte och nu tar det ~10 sekunder från att jag trycker på strömbrytaren på chassit tills den vaknar till liv. Resultatet är densamma oavsett hur få enheter jag har inkopplade i USB-uttagen.

Jag tror första steget blir att byta ut PSU. I värsta fall hela moderkortet. Önska mig lycka till...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppföljning:

Köpte nytt nätagg. Det nya fungerade bra och datorn har varit sig lik där efter. Skickade in det gamla på garantin (6 av 7 år). Det var något fel på det. Pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tjenis! (Väcker gammal tråd hehe)

Du upplevde aldrig problem igen alltså?
Senaste två veckorna har jag upplevt konstiga fenomen med datorn. Vissa uppstarter så tar det, som för dig, ca 10-15 sekunder innan någonting alls startar igång och börjar snurra. Ibland har datorn bara stängt ner sig mitt i allt etc.

Har ändå en tre månader ny ASUS ROG Strix 850W PSU

Jag misstänkte mitt moderkort då jag nyss fick det utbytt på garanti mot ett nytt likadant (dock beggat), men har hittat fler av dessa fall då nätagget är boven.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.