Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Finns på tradera för det priset.. under 5000
Här kommer länken:
https://www.tradera.com/item/324517006

Skickades från m.sweclockers.com kan finnas bättre på Sweclockers. Om du gör en annons om att du vill köpa en komplett dator som klarar av gta v

Vad jag kan googla om den datorn så verkar det vara rimlig prestanda för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Vad jag kan googla om den datorn så verkar det vara rimlig prestanda för det priset

Vet Ni om denna Asus går att uppdatera i framtida syften eller är den också konstruerad för att ej kunnas byggas om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@to0b
Det går att byta cpu och grafikkort tydligen. Jag hade fel trodde inte det.

Biosen heter H97-I-ASUS-G20AJ-0601.CAP så H97 chipset.
Så den skulle kunna uppgraderas till en i7 om kylaren klarar det. Men skulle slänga in den biosen innan då den finns på
https://www.asus.com/za/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG_G20AJ/Help...
http://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_(chipsets)/H97.html

Den säljs tydligen med I7 så det borde gå.
https://www.dustinhome.se/product/5010881511/rog-g20aj?ssel=f...

Den säljs även med 970 som standard. Undrar hur många revisioner som finns av denna.
https://www.komplett.se/product/825238#

Edit:
Edit:
Bra video på hur man bytter grafikkort. Det viktiga är jumpern. Så den går att upgradera men hade jag testat utan att veta hade jag fått problem.
https://www.youtube.com/watch?v=jr47ftQiSdI&ab_channel=WelshG...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

En sak till då det är H97 så stöder den inte överklockning. Så om den ska uppgraderas så om du får en model som inte har K t.ex. så 4790 som den sålts med som borde vara ett säker köp. H97 stödjer även i7-5775C men då ska bioson vara uppdaterad och ska vi börja prata prossesorer för 1,5-3k +frakt så känns det inte relevant. Men om du inte är nöjd med den som är i och får tagg på något för en 500-700kr av någon vänligt säljare så ja.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@to0b
Det går att byta cpu och grafikkort tydligen. Jag hade fel trodde inte det.

Biosen heter H97-I-ASUS-G20AJ-0601.CAP så H97 chipset.
Så den skulle kunna uppgraderas till en i7 om kylaren klarar det. Men skulle slänga in den biosen innan då den finns på
https://www.asus.com/za/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG_G20AJ/Help...
http://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_(chipsets)/H97.html

Den säljs tydligen med I7 så det borde gå.
https://www.dustinhome.se/product/5010881511/rog-g20aj?ssel=f...

Den säljs även med 970 som standard. Undrar hur många revisioner som finns av denna.
https://www.komplett.se/product/825238#

Edit:
Edit:
Bra video på hur man bytter grafikkort. Det viktiga är jumpern. Så den går att upgradera men hade jag testat utan att veta hade jag fått problem.
https://www.youtube.com/watch?v=jr47ftQiSdI&ab_channel=WelshG...

Går byta allt förutom psu och modekort kanske går att byta modekort åxå men psu går inte att byta för dem är special design till dem som är färdigbyggda. Modekort går nog att byta men då måste man nog kanske skaffa nytt licens på windows för den är låst till det modekort när man köper en färdig byggd dator så var det ja. Så det är nätaggregatet/psu som inte går att byta på färdig byggda datorer.. så den är den är ju helt klart uppgraderings bar om modekortet och cpu fläkten passar till chassit.. fast det blir krångligt att byta modekort då nätagget sitter för det mesta fast på ett speciellt sätt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666:
Ja med tanke på att i en av videorna jag länkade så var det en 8 och en 6 pin pcie ut från moderkortet. Så moderkort och psu borde vara ett problem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Ser ut att du behöver spendera pengar.
Inte värt enligt mig att uppgradera.
Köp nytt, eller begagnat om pengar är ett problem.

Permalänk
Skrivet av Cuna:

Ser ut att du behöver spendera pengar.
Inte värt enligt mig att uppgradera.
Köp nytt, eller begagnat om pengar är ett problem.

Det har vi redan konstaterat.. därför skickade jag länken om en vettig asus g20 på tradera för den budgeten han skulle använda sig för..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@Shadow666:
Ja med tanke på att i en av videorna jag länkade så var det en 8 och en 6 pin pcie ut från moderkortet. Så moderkort och psu borde vara ett problem.

Modekortet går ju men måste köpa en ny lincens. Men det blir bökigt att byta den bara. Var sjukt bökigt för mig när jag skulle byta chassi som jag tänkte den blir bra men då blev det både modekort och psu jag gick byta. Bytte från en skön packard bell chassi med m-atx till en atx chassi från inwin det var början på mitt bygge med min i5-2300 tills jag köpte en i5-3750 men modekortet var så pass bra så jag kunde överklocka en icke k-model men nu har byte på den chassi psu och modekort. Sen efter så köpte jag helt ny burk med psu cpu cpu-fläkt modekort och ram men sparade hdd och gpu. Fast den nyaste uppgraderingen var bara för att brorsan skulle få en bättre dator så han blev ve i5-3570 burken fast fick köpa lite eget..och den inwin burken var så pass väl kyld och är fortfarande det går ej över 63grader hehe.. såg nu att du skrev h97.. det borde stå h77 i sånna fall flr han har en lga1155 socket på sin nuvarande dator och h97 är 1150socket till 4 och 5:e generationen av intels..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var några år sedan och vet inte vad morfar sa men han kunde berätta om det gamla moderkortet som gick så de uppdaterade databasen. Antar att de kunde se win ID mm. Mitt moderkort är bundet till en gammal w7 licens som är uppgraderad till w10. Så kommer säkert få problem med det också. Men förmodligen är det svårare att hitta ett vettigt z77 begagnat.

Edit:
Kolla länken. Då man öppnar BIOS_G20AJ_0601_CAP.zip ligger det en H97-I-ASUS-G20AJ-0601.CAP i. Inte öppnat och läst den. Har inte använt hexeditors på år och dagar. Kan inte påstå att jag var bra på det för heller. Editera meddelande på fdd räknas inte i sammanhanget. Även om det var lite skoj som p12.(p14)

Edit:
kan det vara så att de bytt namn på ett chipp då de la till stöd för brodwell?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Var några år sedan och vet inte vad morfar sa men han kunde berätta om det gamla moderkortet som gick så de uppdaterade databasen. Antar att de kunde se win ID mm. Mitt moderkort är bundet till en gammal w7 licens som är uppgraderad till w10. Så kommer säkert få problem med det också. Men förmodligen är det svårare att hitta ett vettigt z77 begagnat.

Edit:
Kolla länken. Då man öppnar BIOS_G20AJ_0601_CAP.zip ligger det en H97-I-ASUS-G20AJ-0601.CAP i. Inte öppnat och läst den. Har inte använt hexeditors på år och dagar. Kan inte påstå att jag var bra på det för heller. Editera meddelande på fdd räknas inte i sammanhanget. Även om det var lite skoj som p12.(p14)

Edit:
kan det vara så att de bytt namn på ett chipp då de la till stöd för brodwell?

Haha.. tänkte inte på att du fortsätte med ett nytt inlägg på den som du pratar om med h97..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666:
Ingen fara, jag skriver alt för mycket. Och det vet halva Swec. Dessvärre.

Edit:
Försökte segmentera snarare än sammanfoga dem då det vart långa inlägg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@Shadow666:
Ingen fara, jag skriver alt för mycket. Och det vet halva Swec. Dessvärre.

Edit:
Försökte segmentera snarare än sammanfoga dem då det vart långa inlägg.

Japp nu får vi väl se vad to0b bestämmer sig för att göra nu när han fått se asusen för ett rimligt pris och för det behovet han tänker anväda den till.. kan ju uppgradera till en i7 på 4 eller 5000 serien sen om nätaggregatet tillåter honom till det.. sen vet jag inte vad de gäller med gpun om den går att uppgradera. Har inte sett inuti ett sådant chassi.. Men den räcker för tillfället till hans behov för gta v. Brorsan kör alla dem nya spelen med i5-3570 med gtx 960 på 4gb så to0b kommer långt med den asusen just nu.. det är även ett stilrent chassi tycker jag och snyggt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Japp nu får vi väl se vad to0b bestämmer sig för att göra nu när han fått se asusen för ett rimligt pris och för det behovet han tänker anväda den till.. kan ju uppgradera till en i7 på 4 eller 5000 serien sen om nätaggregatet tillåter honom till det.. sen vet jag inte vad de gäller med gpun om den går att uppgradera. Har inte sett inuti ett sådant chassi.. Men den räcker för tillfället till hans behov för gta v. Brorsan kör alla dem nya spelen med i5-3570 med gtx 960 på 4gb så to0b kommer långt med den asusen just nu.. det är även ett stilrent chassi tycker jag och snyggt..

Skickades från m.sweclockers.com

Trevlig läsning Ni bjuder på, man lär sig en hel del.

Det lutar precis som Ni säger åt asusen, får se hur budgivningen går. Annars finns det ju mycket på blocket också. Är dock inte så värst bekväm att köpa begagnade saker i allmänhet från personer jag inte känner. Men jag har växlat några ord med säljaren på tradera och han verkar vara en reko kille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Trevlig läsning Ni bjuder på, man lär sig en hel del.

Det lutar precis som Ni säger åt asusen, får se hur budgivningen går. Annars finns det ju mycket på blocket också. Är dock inte så värst bekväm att köpa begagnade saker i allmänhet från personer jag inte känner. Men jag har växlat några ord med säljaren på tradera och han verkar vara en reko kille.

Det som är bra med Tradera är att du kan kolla säljarens betyg och "points" (inom parentes bakom säljarens namn). Jag köper bara av de som har många "points" och bra betyg. Dessa är måna om sitt betyg och blir det strul är det mer sannolikt att de ställer upp och fixar, annars riskerar de ett dåligt betyg.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av to0b:

Trevlig läsning Ni bjuder på, man lär sig en hel del.

Det lutar precis som Ni säger åt asusen, får se hur budgivningen går. Annars finns det ju mycket på blocket också. Är dock inte så värst bekväm att köpa begagnade saker i allmänhet från personer jag inte känner. Men jag har växlat några ord med säljaren på tradera och han verkar vara en reko kille.

Låter bra det. Trevligt att höra/läsa att du gillar min och hacmans konversationer hehe.. tänk på att det går att uppgradera till i7 4xxx eller 5xxx serien sen åxå om det skulle bli aktuellt men som det är nu så räcker den som den är till ditt vehov och kanske lite till med tanke på att brorsan kör star wars battlefront på högsta med sämre spec än på den asusen.. då är det nya battlefront 1..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du bara är ute efter att spela lite mer som tex gta-v bör det duga bra med en annan gpu för din gpu är utan tvivel problemet men beror på vilka fps du kan leva med men skulle lätt klarar dig med ett 1050 eller 1050ti om du kan leva med 1080p medium settings

Jag spelade igenom hela gta-v med min dator i sign som har gtx 950 oc med lite extra oc så kanske presterar runt 960 eller 1050 som är ganska likvärdig och klenare än 1050ti kort men man får räkna med att inte ha monster fps men fullgod för att jag tycker det ska vara spelbart utan problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w