Intel tillkännager Skylake-X Refresh med större L3-cache och fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager Skylake-X Refresh med större L3-cache och fastlödd värmespridare

Förutom Coffee Lake Refresh blir det även en uppdatering av Skylake-X under Intels evenemang, med Skylake-X Refresh. Bland nyheterna syns ökat antal kärnor och större L3-cache.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som de sänkt priset en hundring eller två på de nya modellerna.

En trevlig nyhet. Tackar AMD för detta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Det hade blivit en Core i9-9980XE direkt om inte alla sms-utlånare ställer så höga krav idag.;-)

Nå bortsett från priset tror jag den blir riktigt bra och jag är nyfiken på tester, det förvånar mig inte alls om den i 4k i många spel presterar helt ok. Så det är en mångsidig cpu.

Permalänk

Varför ska man köpa en i9-9800X över en i9-9900K??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man köpa en i9-9800X över en i9-9900K??

44 pci lanes samt quad channel memory till att börja med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man köpa en i9-9800X över en i9-9900K??

För man är dum.. Det har alltid sålts konstiga intel Hedt, folk har argumenterat fler pci-lines etc.
Min gissning är att de vid tillverkning får en del kretsar som ej blir bättre, dessa säljs ibland i märkesdatorer. Där min konspiration är att märkestillverkare kan få dessa riktigt billigt, sedan slänger de in ett eget budget hedt moderkort som ej klarar de bättre hedt cpuerna. Och sist saluför alltihopa som en exklusiv workstation dator.

Permalänk
Medlem

Min hjärna blöder.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

väntar bara på ett relese datum på dessa men min 10 core känner sig lite trött nu och vill upp ett par kärnor

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man köpa en i9-9800X över en i9-9900K??

Skrivet av Tip Top:

44 pci lanes samt quad channel memory till att börja med

Det skulle vara intressant att se hur dessa två CPU:er presterar mot varandra, vad deras slutgiltiga pris blir samt hur tillgängligheten kommer vara på båda processorerna.

Ponera att jag är spekulant på en 9900K men dessa ej går att få tag på men 9800X som är likvärdig i prestanda vid samma klockfrekvens finns att köpa för ungefär samma pris med nackdelen att moderkortet är dyrare. Det skulle jag faktiskt kunna nappa på med tanke på att man då har en plattform som man kommer att kunna uppgradera i framtiden när priserna på X299-CPU:er sjunkit rejält som det ofta gör på HEDT-plattformen - gissningsvis kommer det inte komma någon värre CPU än 9900K till socket 1151-V2.

Bara en fundering

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det skulle vara intressant att se hur dessa två CPU:er presterar mot varandra, vad deras slutgiltiga pris blir samt hur tillgängligheten kommer vara på båda processorerna.

Ponera att jag är spekulant på en 9900K men dessa ej går att få tag på men 9800X som är likvärdig i prestanda vid samma klockfrekvens finns att köpa för ungefär samma pris med nackdelen att moderkortet är dyrare. Det skulle jag faktiskt kunna nappa på med tanke på att man då har en plattform som man kommer att kunna uppgradera i framtiden när priserna på X299-CPU:er sjunkit rejält som det ofta gör på HEDT-plattformen - gissningsvis kommer det inte komma någon värre CPU än 9900K till socket 1151-V2.

Bara en fundering

så jag tänkte när jag skaffade x299 med och nu bara ploppa i något mycket fetare

gick på det första HEDT med x79, sedan efter 2 år till x99 , och nu varigt på x299 ett år

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd

Så man skippar alltså 8 Gen på HEDT plattformen och hakar på 9 Gen direkt. Detta hade jag dock velat se i liveströmningen, men den informationen såsom namn, frekvenser undanhöll man där.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så man skippar alltså 8 Gen på HEDT plattformen och hakar på 9 Gen direkt. Detta hade jag dock velat se i liveströmningen, men den informationen såsom namn, frekvenser undanhöll man där.

nä det är 8 gen för det är fortfarande skylake och dom som finns ute ny är 8000 serien, dom ligger hela tiden en bakom mainstream men kaby-lake x blev ju ingen hit

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad poängen med en högre bas-klock är, borde inte den vara så låg som möjligt för att inte dra onödiga resurser och öka efter belastning?

Om en processor blir belastad i en CPU-intensiv uppgift så går den ju så nära maxfrekvens som möjligt.

Till vilken nytta gör då en högre basfrekvens?

Permalänk
Avstängd

@Tip Top: Läs namnet på processorerna så ser du att man hoppar över en generation i HEDT klassen. Ett exempel här. i7-9800X ersätter i7-7800X!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Anton89:

Det skulle vara intressant att se hur dessa två CPU:er presterar mot varandra, vad deras slutgiltiga pris blir samt hur tillgängligheten kommer vara på båda processorerna.

Ponera att jag är spekulant på en 9900K men dessa ej går att få tag på men 9800X som är likvärdig i prestanda vid samma klockfrekvens finns att köpa för ungefär samma pris med nackdelen att moderkortet är dyrare. Det skulle jag faktiskt kunna nappa på med tanke på att man då har en plattform som man kommer att kunna uppgradera i framtiden när priserna på X299-CPU:er sjunkit rejält som det ofta gör på HEDT-plattformen - gissningsvis kommer det inte komma någon värre CPU än 9900K till socket 1151-V2.

Bara en fundering

Tror 9900K kommer ha bättre prestanda, hört rykten att man kan klocka den till runt 5,6 GHZ på luft, fatta vilket prestandamonster.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Dom kunde haft lite lägre priser med tanke på att flera av processorerna i stort sett nästan identiska med Skylake-X. Dom kanske vänder sig i första taget till nya köpare.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trinitypcw:

Dom kunde haft lite lägre priser med tanke på att flera av processorerna i stort sett nästan identiska med Skylake-X. Dom kanske vänder sig i första taget till nya köpare.

Du menar Intel? Nej så länge folk köper överprisat så varför skulle dom ha ett lägre pris?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mindboggle:

Jag förstår inte vad poängen med en högre bas-klock är, borde inte den vara så låg som möjligt för att inte dra onödiga resurser och öka efter belastning?

Om en processor blir belastad i en CPU-intensiv uppgift så går den ju så nära maxfrekvens som möjligt.

Till vilken nytta gör då en högre basfrekvens?

Bas-klock är inte lägsta möliga, det är dit den går som minst under last, är det inge last går kärnan in i viloläge.
Den kan även gå högre än bas-klock om det är få aktiva kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Som någon sa desto större desto bättre sen så finns det personer som säger storlek inte har någon betydelse.

Hoppas bara på att dom kör läge med LGA 3647 och inte byter efter några månader pga AM*.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Som någon sa desto större desto bättre sen så finns det personer som säger storlek inte har någon betydelse.

Hoppas bara på att dom kör läge med LGA 3647 och inte byter efter några månader pga AM*.

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/08/Intel-Skylake-X_28-Core_X599_Platform_3-1480x877.jpg

Kan man starta en bil med den där strömförsörjning?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ni jämför 9800x vs 7800x när ni snackar kostnad vid lansering. 8vs6 kärnor så det är inte konstigt.
Det ska nog vara 9800x vs 7820x

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Kan man starta en bil med den där strömförsörjning?

Inte många bilar som kör på 1-2 volt haha! Dessutom kräver en bil runt 5 KW för startmotorn.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad är grejen med fastlödd värmespridare ? Bättre? Sämre?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair Powersupply 650W Black | Asus P5Q Pro | Intel Core™ 2 Quad Q9550@2.83GHz | Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB | Radeon HD 4870, 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScorpionKing:

Vad är grejen med fastlödd värmespridare ? Bättre? Sämre?

Kostar mer att tillverka, annars är det bara fördelar med fastlött.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Som någon sa desto större desto bättre sen så finns det personer som säger storlek inte har någon betydelse.

Hoppas bara på att dom kör läge med LGA 3647 och inte byter efter några månader pga AM*.

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/08/Intel-Skylake-X_28-Core_X599_Platform_3-1480x877.jpg

Ja Intel brukar vara stabila, det brukar ta åtminstone 6 månader innan de skrotar gamla socklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Öppnade artikeln, tittade på tabellen och inser att jag inte längre har den blekaste om vad som är vad...

Krångligaste produktnamnen på länge!

Permalänk
Medlem

Äntligen något som kan vara värt att uppgradera till, högre klockfrekvens out of the box och förmodligen bättre överklockning (lägre strömförbrukning). Dessutom betydligt fler lanes än 9900k som behövs om man kör SLI och lite m2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man köpa en i9-9800X över en i9-9900K??

En dator med ett grafikkort, 2st NVME pcie 4x diskar, ett capturecard i pcie 4x och kanske ett ljudkort så är man långt förbi vad en 9900k klarar av utan att dra ned grafikkortet till 8x.

Men skall du för det mesta spela och inte behöver dessa saker är till och med en 9900k totalt overkill. Är enbart Frostibe (Battlefield) av spel som klarar av att flaska cpu oavsett upplösning. Problemet 9900k får är bandbredd på minnet. JAG tror det kommer vara den största flaskhalsen på framför allt 9900k. Dual channel blir för lite helt enkelt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

En dator med ett grafikkort, 2st NVME pcie 4x diskar, ett capturecard i pcie 4x och kanske ett ljudkort så är man långt förbi vad en 9900k klarar av utan att dra ned grafikkortet till 8x.

Fråga på detta Är det ens möjligt att få allt detta på CPU lanes brukar det inte "bara" vara typ pcie 1 och 2 beroende på tillverkare och konfiguration av enheter som skall bestycka kortet blir inte endel automatiskt pcb lanes beroende på konfig , eller är jag ute å cycklar kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

En dator med ett grafikkort, 2st NVME pcie 4x diskar, ett capturecard i pcie 4x och kanske ett ljudkort så är man långt förbi vad en 9900k klarar av utan att dra ned grafikkortet till 8x.

Nej, grafikkortet går på processorns 16 PCIe-banor, resten går via styrkretsens PCIe-banor (24 st. för Z370/390). De flesta moderkort har två PCIe x16-socklar som är kopplade direkt till processorn, sätter man kort i båda så får man x8/x8, använder man bara en så får man x16.