Ljud borta efter ny Win10 installation

Permalänk

Ljud borta efter ny Win10 installation

Hej, har försökt nu i ett par timmar att felsöka detta. Ser att ljud stapeln rör sig efter ljudet i sound. Uppdaterat via Realtek.

Men en grej som jag sett är att den gröna ( bakpanel 3,5mm-uttag) ej kommer upp i information om uttag i egenskaper för högtalare.

Detta känns som en grej att felsöka mera om, men hur får jag fram den gröna som är till för 2.1 ljudsystem ?? Har nu försökt använda Google men finner ej svar.

Edit 1: Kan det vara att Realtek HD Audio manager saknas ?

Permalänk
Medlem

@andersgog: Jag läste någonstans att det är ljudinställningarna som ändras på Skylake system, antingen skall man kunna ändra det via inställningar/kontrollpanel eller via högtalarsymbolen nere till höger.
Via högtalarsymbolen skall man då klicka på högtalaren och sedan pil upp (höger sida) och ändra "Playback device".

Permalänk

@MacAllan jag har nog testat alla högtalare nere vid symbolen. Ska se om jag kan läsa mer om Skylake.

Gäller väll för nyare cpu, jag har en gammal rackare i min dator. Sen tror jag det gäller 1809, jag är på 1803. Men jag är ingen fena på detta med datorer så har jag fel, så rätta till mig

Permalänk
Medlem

@andersgog: Stämmer att problemet jag nämnde är 1809 och Skylake, trodde dock du menade 1809 med tanke på "Ny" w10 installation.

Har du installerat Realtek HD manager?
Själv kör jag utan eftersom jag upplever att ljudet blir sämre än med windows egna drivare, jag märkte även att ljudet blev brutalt lågt efter att jag installerat HD managern.
Tillslut hitta jag en inställning bland ljud som HD managern sänkt, kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken/var.

Permalänk

@MacAllan , jag trodde också att jag fått 1809, men låg kvar på 1803. Läste om HD manager nu på jobb så har ej kollat upp om jag har det. Gick in på min jobb dator och där fanns den gröna/lime jacket med, men inte hos mig. Så hur fasiken får jag fram den ? Tänkte bifoga en bild på vad jag menar, men hur lägger jag till en bild här i denna tråd ?

Permalänk

https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/...

Så den gröna får jag ej upp, och det är ju den jag måste ha.

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen som du har fel output device om ljudstapeln rör sig och du inte får ljud.
Prova öppna klassiska kontrollpanelen (sök på kontrollpanelen)
Maskinvara & Ljud -> Ljud på kontrollpanelen.

där skall du få lista med output:s från ljudkortet, kontrollera så den inte blivit deaktiverad där.

Glömde skriva det, för att se inaktiverade enheter högerklicka i förnstret och klicka i inaktiverade & frånkopplade enheter.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@andersgog: Vilka ljud drivare har du installerat?
Kan ju vara att det är något fel på drivrutinen, hämta senaste som finns till ditt moderkort eller kör på windows egna.

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Låter ju onekligen som du har fel output device om ljudstapeln rör sig och du inte får ljud.
Prova öppna klassiska kontrollpanelen (sök på kontrollpanelen)
Maskinvara & Ljud -> Ljud på kontrollpanelen.

där skall du få lista med output:s från ljudkortet, kontrollera så den inte blivit deaktiverad där.

https://i.imgur.com/ZSDeIJt.png

Glömde skriva det, för att se inaktiverade enheter högerklicka i förnstret och klicka i inaktiverade & frånkopplade enheter.

HAr en grön bock i för standard, precis som på bilden.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@andersgog: Vilka ljud drivare har du installerat?
Kan ju vara att det är något fel på drivrutinen, hämta senaste som finns till ditt moderkort eller kör på windows egna.

Tog från Realteks hemsida. Kan prova till mobo när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

HAr en grön bock i för standard, precis som på bilden.

Där ÄR en gör bock för jag valt den som standard.
Väljer du en annan enhet som standardenhet så är det den som är standardenhet med grön block.

När jag installerar om min dator t.ex. så är ljudet instället på högtalare på "Högtalare - Realtek High Definition Audio" fast jag i själva verket tar ljudet ur spdif.
Så då får jag problemet att ljudmätaren rör på sig men inget ljud då ljudet skickas till 3.5mm uttaget där jag inte har något inkopplat.
Väljer jag spdif som standard så har jag ljud (windows skickar ljudet endast till en ut-enhet åt gången)

I fallet ovan om jag vill få ut ljudet ur det görna 3.5mm jacket så måste jag välja (Högtalare - Realtek High Definition Audio)
Just nu har jag mitt logitech USB headset valt som standard för mitt ut-ljud.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

@WarWolf.667 får hem o dubbelkolla efter jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Där ÄR en gör bock för jag valt den som standard.
Väljer du en annan enhet som standardenhet så är det den som är standardenhet med grön block.

När jag installerar om min dator t.ex. så är ljudet instället på högtalare på "Högtalare - Realtek High Definition Audio" fast jag i själva verket tar ljudet ur spdif.
Så då får jag problemet att ljudmätaren rör på sig men inget ljud då ljudet skickas till 3.5mm uttaget där jag inte har något inkopplat.
Väljer jag spdif som standard så har jag ljud (windows skickar ljudet endast till en ut-enhet åt gången)

I fallet ovan om jag vill få ut ljudet ur det görna 3.5mm jacket så måste jag välja (Högtalare - Realtek High Definition Audio)
Just nu har jag mitt logitech USB headset valt som standard för mitt ut-ljud.

@andersgog:
Precis, det var här HD manager ändrade för mig också, kommer inte ihåg om den bara sänkte ljudet eller även ändrade standard enhet.

Edit: Citerade fel inlägg från WarWolf, skulle vara det med bilden.

Permalänk

Började tänka på HD Audio kabeln som jag satte i moderkortet var felkopplat eller något. Men sen läste jag att den är till för endast uttaget fram på burken ? Så kopplar jag bara där bak, behöver den ej vara inkopplad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Började tänka på HD Audio kabeln som jag satte i moderkortet var felkopplat eller något. Men sen läste jag att den är till för endast uttaget fram på burken ? Så kopplar jag bara där bak, behöver den ej vara inkopplad ?

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

Kolla upp enhetshanteraren ifall du har problem med någon drivrutin en gul varningstriangel betyder att drivrutin saknas eller inte fungerar som den ska vänsterklicka och tryck på uppdatera drivrutin och sök automatisk efter nya drivrutiner brukar fixa det mesta för mig ifall det är problem med drivrutiner.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Får en röd bock vid Realtek high definition audio, felsöker jag kommer det upp att ingen högtalare är anslutna.

Permalänk

@WarWolf.667 @MacAllan

Får en röd bock vid Realtek high definition audio, felsöker jag kommer det upp att ingen högtalare är anslutna.
Fel på moderkortet ?

Permalänk
Medlem

@andersgog: Då är drivrutinen du använder felaktig, ladda ner ljuddrivrutinen från moderkortets sida.
Vilket moderkort har du?

Permalänk

@MacAllan

Z77 Sabertooth. Men jag har provat ladda ner från Asus hemsida. Får prova igen

Permalänk

Har du grafikkort med inbyggt ljud? I så fall kan du behöva gå in under skärminställningarna(!) och ta bort ljud via HDMI. Win 10 kan bete sig märkligt och få för sig att skicka ljudet till din monitor i stället, har hänt mig. då ser det helt normalt ut om du går in i ljudinställningarna för övrigt, måste gå in i skärminställningarna(om du har nvidia iaf, vet ej med andra laget).

Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

@Firebird 455 har 1060 kort. Får prova det imorgon. Stängt ner datorn, blev trött på detta. Få igång lite ljud, hur svårt ska det va 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@andersgog: Då är drivrutinen du använder felaktig, ladda ner ljuddrivrutinen från moderkortets sida.
Vilket moderkort har du?

Gjorde kanske fel , öppnade filen med winrar tryckte på asus setup och körde igång installtionen. Men såg nu att det låg även andra filer. Tex hotfix m.m m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@MacAllan finns 2 drivrutiner vilken ska jag köra på ? Audio: REALTEK HM_TUF V6.0.1.7848 eller Audio_V6.0.1.7525 For Win10 32bit&64bit (WHQL)

Permalänk
Medlem

@andersgog: Inte en aning, men av namnet att döma så borde väl sista vara rätt.
Annars får du prova båda.

Permalänk

Gjorde som @Firebird455 sa, och nu kom alla färger på utgångarna fram. Wow tänkte jag fixat. Men det gjorde det inte. Inga högtalare anslutna får jag fram. Kan ej aktivera Realtek High Definition Audio. Tog hem en bärbar spelare och provade att sätta in den på framsidan, men det låter som fan. Så det verkar ej funka i heller. Sätter jag output som standardenhet kommer den gröna stapeln fram. Provat drivrutiner från Realteks hemsida.

Permalänk
Medlem

Prova gå in på kontrollpanelen- system-ljud ( eller högerklicka på ljudikonen...). Där brukar windows ändra inställningar för mig vid varje stor update. Gjorde som du innan och gick på djupet och trodde drivisar eller nått saknades. Blir lika galen varje gång då jag glömmer vad jag ändrar för att få det bra.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

@andersgog:

Bara för att dubbelkolla:

Högerklicka på skärmen->

Nvidia kontrollpanel->

Ställ in digitalt ljud->

Rullist för HDMI/Displayport beroende på anslutning->Stäng av ljud

/ Johan

Spellcheck
Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

Har jag gjort tusen gånger känns det som. Hittar inget där.

Permalänk
Skrivet av Firebird 455:

@andersgog:

Bara för att dubbelkolla:

Högerklicka på skärmen->

Nvidia kontrollpanel->

Ställ in digitalt ljud->

Rullist för HDMI/Displayport beroende på anslutning->Stäng av ljud

/ Johan

Japp, precis så har jag gjort. Men fick göra det igen nu efter drivrutinerna.