Monsterdator med budget kring 100k

Permalänk
Medlem

Monsterdator med budget kring 100k

Hej där, litar mycket på er yngre förmågor som säkert hittat hit numera. Jag är en väldigt gammal medlem som enbart läser i vissa trådar och som numera blivit äldre...

Jag behöver köpråd och kan nästan utlova bilder och prestandatest på monstret. Pengar är med i beräkningen som ni ser på titeln men ett par 10k över gör nog inget. Det vore bra om någon webbshop kan bygga ihop datorn.

Krav:
- Det ska vara EN dator.
- Den ska vara en av den bästa datorn i Sverige på tunga beräkningar av laser-data via FME (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/FME). Det är tydligen uppbyggt av något gigantiskt punktmoln. Någon kanske kan mera om det där?
- Minst 2 st RTX 2080 Ti (om det inte finns något bättre för att utföra beräkningarna)
- Så mycket RAM det finns att köpa för pengar för ett moderkort i en dator.
- Lagring: minst 4 TB så snabb ni kan komma på.
- Chassi och nätagg som kan flyttas av högst två personer.
- Datorn ska inte överklockas.

Tack på förhand.

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....

Permalänk
Medlem

Va?

2 x Nvidia Titan V
https://www.nvidia.com/sv-se/titan/titan-v/

8 x 16GB Corsair Vengeance LPX
https://www.inet.se/produkt/5310190/corsair-128gb-8x16gb-ddr4...

Asus Rampage VI Extreme
https://www.komplett.se/product/945189/datorutrustning/datork...

Och där rök dina 90k...
Du behöver förutom ovan dessutom en CPU, chassi, PSU och lagring.
Ledsen men 100k räcker inte för det du vill göra.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Så du vill bygga en dator som är bäst på FME - men du vet inte riktigt vad detta FME innebär eller hur det fungerar?

@Asyvan . Är det där bara det dyraste du kunde hitta eller är det faktiskt det bästa för ändamålet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Så du vill bygga en dator som är bäst på FME - men du vet inte riktigt vad detta FME innebär eller hur det fungerar?

@Asyvan . Är det där bara det dyraste du kunde hitta eller är det faktiskt det bästa för ändamålet?

Skickades från m.sweclockers.com

Min post kanske skulle läsas som lite ironisk, med tanke på det du nämnde i din första mening.

PS: Det fanns inte så många moderkort som klarade 128GB, om man inte går på rena servermoderkort.
PS2: Titan V trodde jag iallafall var mer lämpad för compute än GTRX/RTX. Värt dom extra pengarna? Troligen inte.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Asyvan:

Min post kanske skulle läsas som lite ironisk, med tanke på det du nämnde i din första mening.

PS: Det fanns inte så många moderkort som klarade 128GB, om man inte går på rena servermoderkort.
PS2: Titan V trodde jag iallafall var mer lämpad för compute än GTRX/RTX. Värt dom extra pengarna? Troligen inte.

Aha, jag var nog för morgontrött för att fatta ironin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kör du detta som privatperson eller skall det vara ett instrument inom en forskningsgrupp?

Sen är det oerhört viktigt med support för allt i mjukvaran. Finns det stöd för ex flera 2080ti som beräkningskort? Stödjs resten av hårdvaran?

Du behöver redundans osv för att inte tappa data vid strömavbrott. Ex dubbla nätagg samt ups osv.

Ljudnivå/strömförbrukning blir också ett problem. Du kommer förmodligen inte få placera desktopmaskiner i serverhallen och därmed förlorar du många fördelar.

Som företag/forskningsgrupp kanndu också behlva följa regler för uphandling osv och här kan priser skilja väldigt mycket.

Som privatperson kanske det blir lättare då du kanske kan ta genvägar på redundans och köpa vart du vill men samtidigt blir det då en fråga om 100k+ för att beräkna data till en hobby?

Tror tyvärr att du måste läsa på betydligt mer innan du tar ett beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Budget för en riktig dator, låter som ett spännande projekt

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11867439/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Sinner: Jag tror att det bästa är att du frågar supporten för programmet angående vilken hårdvara som är bäst.

Permalänk
Avstängd

Quadro eller Tesla kort för det du är ute efter.
Som ovan inköpslista t.ex.
Ett P6000 är inte billigt

Permalänk
Medlem

Hittar ni andra några specar vad programmet behöver ?
Det jag hittar är att den bara kör på en kärna, blir inte heller klok på om beräkningarna ligger på gpu eller cpu.
Ni som rekomenderar hårdvara får gärna länka era källor till specarna för FME's hårdvarukrav

EDIT:
Denna lämnar ju mycket att önska
https://www.safe.com/fme/tech-specs/

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig drömma om att bygga ihop en burk av lösa delar till professionella tillämpningar där det finns risk för ekonomiska förluster om burken av någon anledning rasar. Jag hade kollat på de större märkenas workstationburkar och sett till att ha ett ordentligt avtal med garanterad på plats-service inom några timmar.

Permalänk
Medlem

Är osäker varför du behöver GPUr när FME inte verkar skala med något annat än processor, RAM och lagring?

Permalänk
Medlem

Hej

@sinner:
@CyberNerd:

Jag vet inte varför folk håller på och föreslår threadripper och liknande när (åtminstone år 2015, det kanske har ändrats) kunde FME från Safe software bara utnyttja EN tråd, eller om man nu ser det, mer än 4 processorkärnor verkar kastas i "sjön". Jag gissar att kanske snabba Intel-kärnor generellt kan vara att föredra, det kan andra kolla upp.

https://knowledge.safe.com/questions/3413/make-fme-use-more-c...

Beträffande minnesmängd är dessa applikationer traditionellt minneshungriga ju större data det handlar om, maximalt minne är ofta 64 GB, dock är det lite oklart hur begränsande detta skulle vara.

Beträffande stöd för att använda CUDA-kärnor (eller antagligen annan grafikacceleration), verkar det så sent som 2016 inte ha implementerats i programvaran. Troligen har det väl inte implementerats heller efter det, fast ni kanske vet bättre eftersom det så tydligt föreslagits att grafikkort ska användas i beräkningar. Jag vet att andra programvaror för behandling av lasermoln kan använda grafikkort i beräkningar, hur pass hög belastning det innebär på hårdvaran vet jag för tillfället inte.

https://knowledge.safe.com/idea/25105/nvidia-gpu-cuda-support...

Jag hade kanske rekommenderat (om ni på förhand inte känner till att denna minnesmängden kommer att vara begränsande för er) att köpa en 8700k, finns inte något stöd för acceleration med grafikkort så ifrågasätter jag att köpa flera sådana kort i förstaläget. I värsta fall kan man ju provköra hårdvaran enligt ovan, uppfyller det inte kraven kan man byta ut moderkort/CPU mot en plattform som tillåter t.ex. mer minne och sedan ha kvar grafikkortet som man flyttar över. På så sätt förlorar man inte speciellt mycket pengar om hårdvaran inte skulle fungera av någon orsak.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag kör med FME Workbench Pro ver 2017 och numera ver 2018 64-bit på min vattenkylda dator med en Intel i7 4,2 GHz CPU med 32 GB RAM samt ett Geforce GTX 1070 grafikkort på 5 GB och en SSD hd på 500 GB (inköpt för 1,5 år sedan för ca 25 tkr).
Och flaskhalsen för mig har varit i turordning: 1. RAM sen 2. Diskutrymmet och sist 3. CPU/GPU kraften.
Jag har kört en hel del FME-körningar som tagit 10 h eller mer och vissa som tog slut på allt mitt RAM-minne så att datorn kraschade och startade om...
Dvs om jag hade köpt en dator idag så hade jag köpt så mycket RAM-minne jag hade haft råd med och en 1 TB SSD hd eller 2 st SSD hd på 512 GB vardera.
Men 100 tkr räcker långt!