Dator startar ej. Endsat power led på moderkort lyser.

Permalänk
Medlem

Dator startar ej. Endsat power led på moderkort lyser.

Hej
Börjar med vad jag har i datorn

Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z97-A
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC3-12800 1600MHz
Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming G4
Nätaggregat:Corsair CX500M 500Watt

Jag har en dator som jag byggt runt 2015. Kom hem igår efter att ha varit borta över en vecka. Eftersom den fungerat innan jag åkte så förmodade jag att den fortfarande skulle fungera. Möblerade om lite och tänkte jag skulle ha min externt ström matade USB-Hub inkopplad också. Men när jag kopplat in den märkte jag efter en stund att det luktade bränt från datorn så jag tog snabbt ut kabeln.
Nu kan jag inte få datorn att starta alls, ingen aktivitet från fläktar eller hårddiskar. Det enda som fungerar är en grön POWER LED som finns längst ner på moderkortet och några LEDs som man kan slå på och av med några brytare.
ASUS kylaren för chipset blir även den väldigt varm även fast inget är igång.

Har provat att plocka ut allt och endast ha PSU och moderkort inkopplat, även haft olika kombinationer med RAM minnet inkopplat.
Även provat att starta upp PSUn för sig (som verkar fungera) och mäta.

bild: POWER LED
bild: ASUS kylare

Är rädd att det är något på moderkortet som har brunnit men tänkte att någon kanske har någon idé på nått jag missat..

Permalänk
Medlem

@piGGen: Hur mätte du nätagget?

Budget och skärp nätagg kan starta när man gör nätaggs testet trots att de delvis gått sönder. Du har ett budget nätagg och sånt vill man egentligen inte köra med bra grafikkort. Funkar ofta i början innan man får problem.

Det är för sent nu men när det luktar bränt behöver man tar reda vart den kommer från innan lukten försvinner. Man tar ut varje del och luktar på dom tills man hittat det som bränt. Väntar man tills lukten försvinner blir det svårare att hitta felet.

Du behöver 4 delar just nu.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Kontrollera att du inte glömt ta bort med mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, alla kablar till diskar/DVD mm. Alla kablar som går från chassit till moderkortet tar du också bort. Power SW kabeln / knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet.

Vissa behövde nollställa bios (CMOS) efter att de tagit bort det som gått sönder (tex trasig mus) innan datorn startade normalt (fläktar snurrade normalt).

Permalänk
Medlem

@panpo98: Hej. Fick åka iväg igen så jag har inte varit hemma och kunnat prova på ett par dagar.

Jag mätte lite dåligt måste jag erkänna då jag endast kollade om det kom någon spänning på olika pinnar i 24pin kontakten, tänkte jag skulle kopplat in ett effektmotsånd och mätt men hann inte. Men jag kan nog utesluta att det är nätaggregatet som är fel då jag plockade med mig mitt gamla nätaggregat från min gamla dator från 2006 när jag var hos föräldrarna som jag vet fortfarande fungerar, men fick samma fel på moderkortet dvs. det startar inte, utan lyser bara och blir varm.

Plockade ut alla kontakter, RAM minnen, försökt att nollställa UEFI även plockat ut batteriet, starta med en skruvmejsel och även knappen på moderkortet utan några som helst resultat.

Blir nog till att skaffa ett nytt moderkort.

Tack för svar ändå.