M2 i dram slot en helt ny funktion jag aldrig hört om på Asus MK ?

Permalänk

M2 i dram slot en helt ny funktion jag aldrig hört om på Asus MK ?

Tänker gå all in och fick syn på detta
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-MAXIMUS-XI-EXTREME/

Som nämner en raiser för M2 drive i DRAM slot. Nu blir jag väldigt nyfiken på om det kan bli bra att M2 delar buss med Dram. Ni som kan sådant ge mig råd skall jag testa detta tro ?
Siktar på E-Atx Z390 MSI/ASUS OC Kort, ASUS Maxsimus Extrem eller MSI Godlike

Johan

Permalänk
Livsnjutare 😎

Spola fram till 4:55 så snackar han precis detta.
Verkar fräckt !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tror dom menar att den monteras stående istället för liggande.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Tänker gå all in och fick syn på detta
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-MAXIMUS-XI-EXTREME/

Som nämner en raiser för M2 drive i DRAM slot. Nu blir jag väldigt nyfiken på om det kan bli bra att M2 delar buss med Dram. Ni som kan sådant ge mig råd skall jag testa detta tro ?
Siktar på E-Atx Z390 MSI/ASUS OC Kort, ASUS Maxsimus Extrem eller MSI Godlike

Johan

Hej
Det är inte nytt för Z390 med DIMM.2, Asus har haft det ett tag. Den slotten är inte en Memory DIMM slot, den är vänd tvärtom mot en vanlig DIMM slot och är markerad tydligt.

Rent prestanda och tekniskt så delar den INTE "buss" med memory utan den är ansluten till PCH (chipset) som vilken annan M.2 slot som helst.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Nu blir jag väldigt nyfiken på om det kan bli bra att M2 delar buss med Dram.

Det gör de inte, moderkortet har bara en extra DIMM-slot som man kan stoppa i riserkortet i. Den är ansluten till PCIe som vanligt, så man kan alltså enbart använda den för M.2. Jag vet inte varför de använder just en DDR4-sockel för det, men vanliga PCIe-socklar är ju designade för att kortet ska fästas i chassit. Så en DDR4-sockel är väl smidig på det sättet eftersom den inkluderar en ordentlig fästanordning, men det blir ju lite förvirrande.

Permalänk
Avstängd

@Stratoz99: De är en DIMM port som går över PCI-E. Den är alltså inte kopplad till processorns minneskontroller. Den är också avstängd som standard så den delar högst troligt banor med någon av dom andra M.2 portarna. Bör finnas i manualen eftersom hemsidan är lite hemligare om de. Om de är nu är möjligt att köra sig fyra st M.2 diskar så är de ju grymt. Men jävlar vilken flaskhals de bör bli om man använder samtliga samtidigt. Personligen tycker jag att Intel behöver uppgradera DMI länken då den numera är en flaskhals om man slår på stort och vill utnyttja tekniken som står till buds.
En sak till som är värt att nämna är begränsningar i ljudkortet om man nu använder 8 kanaler vilket är ett resultat av brist på bandbredd.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

En sak till som är värt att nämna är begränsningar i ljudkortet om man nu använder 8 kanaler vilket är ett resultat av brist på bandbredd.

24bit 192kHz anses vara studiokvalitet. Om vi tar det på 8 kanaler så får vi 8 * 24 * 192000 = 36 864 000 bits/sec (det är alltså 4,5MByte/s). DMI 3.0 är nästan 1000 gånger snabbare, och klarar nära 4GByte/s. Jag vet inte om jag räknat rätt, men det tror jag och jag har därmed svårt att se hur brist på bandbredd (särskilt DMI 3.0) skulle vara ett problem för ljudet?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

24bit 192kHz anses vara studiokvalitet. Om vi tar det på 8 kanaler så får vi 8 * 24 * 192000 = 36 864 000 bits/sec (det är alltså 4,5MByte/s). DMI 3.0 är nästan 1000 gånger snabbare, och klarar nära 4GByte/s. Jag vet inte om jag räknat rätt, men det tror jag och jag har därmed svårt att se hur brist på bandbredd (särskilt DMI 3.0) skulle vara ett problem för ljudet?

Om min skrivelse angående ljudkortet misstogs för att ingå i vad jag skrev om DMI så vart jag nog bara lite otydlig isf. Men jag skrev ut begränsningen hos ljudkortet då Asus själva har noterat i sina specifikationer att de finns en begränsning vid användning av 8 kanaler. Saxat direkt från deras sida: Due to limitations in HDA bandwidth, 32-Bit/192kHz is not supported for 8-Channel audio. Sen om nu 32-bitars ljudkvalitet är viktigt eller ej är ju väldigt personligt!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hej
Det är inte nytt för Z390 med DIMM.2, Asus har haft det ett tag. Den slotten är inte en Memory DIMM slot, den är vänd tvärtom mot en vanlig DIMM slot och är markerad tydligt.

Rent prestanda och tekniskt så delar den INTE "buss" med memory utan den är ansluten till PCH (chipset) som vilken annan M.2 slot som helst.

Skiljer väl mellan chipset men med x299 så är m2 sloten på moderkortet samt Dimm.2_1 CPU och Dimm.2_2 PCH.
Vet inte hur många lanes som är avsatta för lagring på z390 dock men känns som om den borde ha mer än x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Skiljer väl mellan chipset men med x299 så är m2 sloten på moderkortet samt Dimm.2_1 CPU och Dimm.2_2 PCH.
Vet inte hur många lanes som är avsatta för lagring på z390 dock men känns som om den borde ha mer än x4.

Z170, Z270, Z370 har alla samtliga M.2 på PCH då CPU endast har 16 PCI-E lanes för 6000/7000/8000/9000-serie Intel CPU. Dessa 16 är reserverade för GPU. DMI 3.0 mellan CPU och PCH är på 4 PCI-E lanes och därför sitter samtliga M.2 på PCH på ett eller annat sätt (delar med SATA, delar med PCI-E slot, whatever).

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Stratoz99: Det är väl ett sätt att spara plats på moderkortet för att få dit tillräckligt med M.2 slottar, och ändå få plats med allt annat.
Och sen behöver man ju inte hitta på en ny sorts kontakt att sätta på moderkortet utan en DIMM-slot är ju en redan beprövad teknik, men i detta fall så är det ju PCI-e banor till M.2 slottarna som kommuniceras via den.

Bara för en kontakt/anslutning ser ut enligt en viss standard så betyder det ju inte att den är det, t.ex. USB kablar för Mining-risers, nätverkskontakter på HDMI repeaters, listan kan göra oändlig där man använder en kontakt från en standard till något helt annat.
Det viktigaste är ju dock att verkligen markera dess funktion så ingen missförstår det hela, eller sätta in tillräckligt med skyddsfunktioner så att inget allvarligt inträffar när någon inte tänker efter före innan de kopplar in saker som inte hör hemma.

Permalänk

@Asyvan: My bad, insåg inte hur jävla taskigt med lanes "konsument" propparna från Intel faktiskt hade...
Dom kör verkligen allt över DMI. För andra som är intresserade, Z390 Chipset Block Diagram.

Man lär sig något nytt varje dag!

Permalänk

Tack alla

Då låter det som mitt "bästa" alternativ är med tanke på kylning och bestyckning ett Asus Max Extr (om det inte är snor dyrt mer än Godlike) Med GPU på dedikerad x16 PCIe 1 , mitt AE5 på PCIe x1 sloten närmst cpu'n (och hoppas att Backplaten på MSI Gam X trio 2080 ti gör sitt jobb) sedan en Raiser ASUS HYPER M.2 X16 CARD i PCIe 3 (den sista) detta bör ge bra förutsättning för hyfsad kylning samt inte bli någon direkt "flaskhals" konstruktion på PCI lanes tror jag eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hej
Det är inte nytt för Z390 med DIMM.2, Asus har haft det ett tag. Den slotten är inte en Memory DIMM slot, den är vänd tvärtom mot en vanlig DIMM slot och är markerad tydligt.

Rent prestanda och tekniskt så delar den INTE "buss" med memory utan den är ansluten till PCH (chipset) som vilken annan M.2 slot som helst.

Enligt Asus marknadsföring så är den direkt kopplad till CPUn.

"Removing two DIMM slots leaves room for a DIMM.2 module with integrated heatsinks for two NVMe SSDs connected to the CPU"

Källa:
https://rog.asus.com/articles/maximus-motherboards/introducin...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Enligt Asus marknadsföring så är den direkt kopplad till CPUn.

"Removing two DIMM slots leaves room for a DIMM.2 module with integrated heatsinks for two NVMe SSDs connected to the CPU"

Källa:
https://rog.asus.com/articles/maximus-motherboards/introducin...

Det är korrekt, men då offrar du PCI-E lanes för din GPU. Intels CPU har endast 16 PCI-E lanes, det kan inte Asus göra något åt. Om du tittar på Z390 nedan så ser du (längst upp till vänster):
1x16 PCI-E for Grapchis OR Intel SSD
2x8 PCI-E for Graphics AND Intel SSD

Mao, vill du köra SSD på CPU så halkar din GPU ner till x8 PCI-E lanes.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv