Adaptiv farthållare, har du provat ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Jag använder i princip den adaptiva farthållaren på min -17 Octavia RS dagligen. Tycker den fungerar ypperligt men självklart får man hålla lite koll då folk kör som krattor i Stockholm och inte blinkar, svänger över flera filer osv.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Mocka:

Testade det när jag provkörde en Golf och det var faktiskt rätt coolt och fungerade rätt så bra. Tyvärr blev det en annan bil som inte har adaptiv farthållare men nästa gång?

Min gamla Skoda hade som du säger en usel mic till den punkt att folk bad mig använda trådad handsfree, ringa sen eller rentav köra högtalartelefon på mobilen men min Audi har såpass bra mic att folk inte ens hör att jag sitter i bilen när jag pratar i telefon. Känner heller ingen fördröjning eller något sådant.

Man kan öka mikrofonvolymen i VCDS eller liknande verktyg, verkar behövas på Skoda. Jag har gjort det både på nuvarande bilen och den förra Skodan jag hade Om man också kör t.ex Apple Carplay är det ju telefonen som speglas och är det problem med hårdvara eller annat i telefonen kommer det fungera skit på Carplay också. Jag hade problem med ljudkortet i en äldre iPhone och det speglades till Carplay och ljudet fungerade knappt.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Använder inte äns vanlig farthållare... känns så avigt att inte ha högerfoten vilad mot nånting så som man kan göra med vänsterfoten på golvpanelen vänster om kopplingen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

Adaptiv farthållare är bekvämt och något jag använder direkt jag har tillgång till det.

Men system som rör styrning klarar jag verkligen inte av. Blir obekväm bara av att veta att bilen har det även om det är avstängt. Speciellt om bilen dessutom är uppkopplad!

Sen är jag även väldigt skeptisk till el servon, när man inte längre får en känsla av vart man har däcken. Vet att det finns system idag som gör detta via mjukvara. Men det blir aldrig samma sak som ett hydraulikservo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Purrfected:

Den enda gången vi var nära att fara illa var när en bil plötsligt skulle svänga vänster på en 90 väg, det var mer än 1 bil bakom och denna bil bromsade snabbt och utan blinkers, han var även tvungen att stå kvar i mitten då det kom mötande.
Jag är mer orolig för bilister som inte kan lagen än tekniken i bilarna. Hade inte bilen pipigt och uppmärksammat mig om faran då han framför bromsade, hade det kanske smällt..

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Intel I7 8700K/GTX1080/16GB/1TB m2 + 16TB + Razer Blade Stealth
Sennheiser HD800 / Beyerdynamic DT990 Pro / Sennheiser Game Zero
Aune X1S + Pioneer XDP-100R + Fiio A5
Sennheiser HD700 / Phillips Fidelio X2 / Audio Technica ATH-M50x
Sony MDR XB1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av HlMSELF:

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Den situation som beskrivs ska normalt inte inträffa. Även den mest aktiva föraren kan inte styra över allt som alla andra gör. Situationer kan uppkomma när man kombinerar en minsta brist i uppmärksamhet med att någon trafikant gör ett så stort misstag som t ex att stanna mitt i filen, för vänstersväng på 90-väg.

Så i sådana tillfällen är det ju bra att en dator kan täcka upp för den mänskliga faktorn. Jag är dock övertygad om att det uppstår fler mänskliga misstag pga falsk trygghet.

Om alla höll ett bra avstånd till bilen framför så är det normalt inte ett problem. Och jag skulle våga påstå att det aldrig är ett problem om man dessutom är bekant med vägsträckan i fråga (har kört den med huvudet påkopplat ett antal gånger).

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Igelkott:

Och jag skulle våga påstå att det aldrig är ett problem om man dessutom är bekant med vägsträckan i fråga (har kört den med huvudet påkopplat ett antal gånger).

njae... kör man för ofta samma sträcka så blir man ofta väldigt bortkopplad vad man gör.

vet flera gånger jag själv spaceat ut på vägen till jobbet för man blir så oengagerad av samma vägsträcka för att sedan en kvart senare undra fur fan man kom dit och man vet man passerat ett samhälle men ingen aning om man äns saktade ner eller att man äns åkt in i och ut ur samhället typ bara som en lucka från typ en bit efter man åkte hemmifrån till det man kom på sig själv att sitta och spacea ut bakom ratten.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae... kör man för ofta samma sträcka så blir man ofta väldigt bortkopplad vad man gör.

vet flera gånger jag själv spaceat ut på vägen till jobbet för man blir så oengagerad av samma vägsträcka för att sedan en kvart senare undra fur fan man kom dit och man vet man passerat ett samhälle men ingen aning om man äns saktade ner eller att man äns åkt in i och ut ur samhället typ bara som en lucka från typ en bit efter man åkte hemmifrån till det man kom på sig själv att sitta och spacea ut bakom ratten.

Hmm. Det är en sak. Men jag ser det i sådana fall helst som att du kan fokusera på saker som händer, det som sticker ut från det "normala".
Om man nu upplever att man skulle få långsammare reaktionsförmåga pga att man inte tvingas vara "mer vaken" som t ex i fallet med att vägsträckan är obekant så ska man nog försöka jobba på det.

Om man däremot inte håller avstånd eller gör andra grundläggande fel så fungerar det förstås inte. Jag syftade på kombinationen.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Igelkott:

Även den mest aktiva föraren kan inte styra över allt som alla andra gör. Situationer kan uppkomma när man kombinerar en minsta brist i uppmärksamhet med att någon trafikant gör ett så stort misstag som t ex att stanna mitt i filen, för vänstersväng på 90-väg.

Självklart. Den jag citerade fick mig att tänka ett scenario där föraren kollade upp på vägen på grund av pipet. Vilket jag personligen inte skulle anse ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel I7 8700K/GTX1080/16GB/1TB m2 + 16TB + Razer Blade Stealth
Sennheiser HD800 / Beyerdynamic DT990 Pro / Sennheiser Game Zero
Aune X1S + Pioneer XDP-100R + Fiio A5
Sennheiser HD700 / Phillips Fidelio X2 / Audio Technica ATH-M50x
Sony MDR XB1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av HlMSELF:

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Absolut förstår jag dina tankar och så var det också, jag kollade ut genom fönstret ca 1 sekund, en halv kanske, svårt att avgöra i efterhand.
Jag visste att bilen inte fick svänga där, då det som sagt var fler bilar bakom och det var en 90 väg, en bra sak med adaptiva farthållare är att den håller dig 3 sekunder bakom bilen framför, hade jag klarat mig utan varningen? Kanske. Finns ju inte en människa i världen som kan förutspå om jag hunnit reagera. Det var inte så att han började bromsa ett bra tag innan, det rörde sig om knappt 1 sekund innan han skulle svänga, det var en väldigt kraftig inbromsning, kanske tyckte han det gjorde allt mer okej?
Jag har aldrig nånsin krockat och tror inte jag hade gjort det denna gången heller, men man vet ju inte? Att säkerheten finns där är absolut betryggande tycker jag iaf.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Valonen:

Det skall såklart inte finnas några begränsningar. tänk er hur Mad Max hade varit. Inga häftiga biljakter, utan ett mer kontrollerat bilande med hyttande av nävar till varandra.

*edit*
Detta verkade mycket mycket roligare igår då jag skrev det. Åkte på feber 38,9 så där har vi boven!

Tycker det var rätt roligt även nu och då har ändå min egna feber gått över vad jag vet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

@improwise: Mja, lite kulig är den fortfarande så håller med att den kanske klarar sig över feberstrecket.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H