Permalänk
Medlem

RTX 2080ti med 4670k

Hej,

Har idag en 4670k klockad från 3,4 till 4,4 och är väldigt sugen på ett 2080ti. Ska spela i 4k och behöver inte mer än 60 fps.

Tror ni att detta kommer att fungera utan att min processor flaskhalsar för mycket?

Tack!

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fall ja. Du får köra lite mer oldschool och stänga ner allt i bakgrunden etc.

Är ju dock olika "halvor" av en gaming dator så det går ju alltid att testa och se hur det funkar och jämföra mot folk med 8700k/9900k. Är det stor skillnad kan du ju uppgradera resten sen.

Ska du inte uppgradera datorn oavsett hade jag nog siktat på 1080ti istället.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Om du är rädd att processorn ska flaska så kan du ju testa att köra spelen i jättelåg upplösning med nuvarande grafikkort, och orkar datorn 60fps då, så vet du ju att CPU:n klarar att att feeda ett grafikkort i 60fps.

Förutsatt att de inställningar du drar ner när du testar är saker som påverkar just GPU-belastningen och inte CPU belastningen.
Alltså tex skärmupplösning, antialiasing och postprocess inställningar bör enbart påverka GPU usage, medans saker som tex draw-distance även påverkar CPU usage.

Permalänk
Medlem

Varför lägga så mycket på ett grafikkort om du inte har råd att uppgradera processorn också? Även om du spelar i 4K så kanske du vill ha mer fps (eller stabila 60 fps) och drar ner på inställningarna och då hänger din processor inte med i alla spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför lägga så mycket på ett grafikkort om du inte har råd att uppgradera processorn också? Även om du spelar i 4K så kanske du vill ha mer fps (eller stabila 60 fps) och drar ner på inställningarna och då hänger din processor inte med i alla spel.

Man måste ju inte uppdatera allting på en och samma gång. Vid behov kan TS spara ihop lite och köpa en sjyst processor till mellandagarna med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

I de allra flesta fall ja. Du får köra lite mer oldschool och stänga ner allt i bakgrunden etc.

Är ju dock olika "halvor" av en gaming dator så det går ju alltid att testa och se hur det funkar och jämföra mot folk med 8700k/9900k. Är det stor skillnad kan du ju uppgradera resten sen.

Ska du inte uppgradera datorn oavsett hade jag nog siktat på 1080ti istället.

Ok, då kanske det finns hopp för den gamla processorn ändå. Har funderat lite på om man skulle satsa på ett begagnat 1080ti istället.

Skrivet av flexm:

Om du är rädd att processorn ska flaska så kan du ju testa att köra spelen i jättelåg upplösning med nuvarande grafikkort, och orkar datorn 60fps då, så vet du ju att CPU:n klarar att att feeda ett grafikkort i 60fps.

Förutsatt att de inställningar du drar ner när du testar är saker som påverkar just GPU-belastningen och inte CPU belastningen.
Alltså tex skärmupplösning, antialiasing och postprocess inställningar bör enbart påverka GPU usage, medans saker som tex draw-distance även påverkar CPU usage.

Jag ska testa det när jag kommer hem. Tack!

Skrivet av fantomsmurfen:

Varför lägga så mycket på ett grafikkort om du inte har råd att uppgradera processorn också? Även om du spelar i 4K så kanske du vill ha mer fps (eller stabila 60 fps) och drar ner på inställningarna och då hänger din processor inte med i alla spel.

Har absolut råd med processor och min första tanke var att byta ut allt. Tänkte dock om det inte blir någon jättestor skillnad så kan jag spara de pengarna och uppgradera processor vid ett senare tillfälle.

Skrivet av Trunk:

Man måste ju inte uppdatera allting på en och samma gång. Vid behov kan TS spara ihop lite och köpa en sjyst processor till mellandagarna med allt vad det innebär.

Precis. något sådant jag tänkte. Man kan ta det vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man måste ju inte uppdatera allting på en och samma gång. Vid behov kan TS spara ihop lite och köpa en sjyst processor till mellandagarna med allt vad det innebär.

Har man tycke att lägga 15k på en gpu så är en cpu inte mycket i detta fallet att lägga 3k på tycker jag , då rtx kortet ha löjliga priser

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Har man tycke att lägga 15k på en gpu så är en cpu inte mycket i detta fallet att lägga 3k på tycker jag , då rtx kortet ha löjliga priser

Lägg på Ram och Moderkort så är det genast lite dyrare men jag håller med. gpu är ju klart det dyraste om man skulle byta ut allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Precis. något sådant jag tänkte. Man kan ta det vid ett senare tillfälle.

Senare tillfälle kan i detta fall bli inom snar framtid om du inte vill att din CPU ska flaska ditt dyra 2080 Ti. En gammal i5 är lite kort i rocken för GTA V, Far Cry 5 och BF1 multiplayer med flera om man vill ha bra flyt (stadiga 60 fps). Även om högre upplösning belastar GPU i första hand så tror jag att den kan belasta CPU en del också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Även om högre upplösning belastar GPU i första hand så tror jag att den kan belasta CPU en del också.

Men, varför skulle högre upplösning belasta CPU:n mer?

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

I de allra flesta fall ja. Du får köra lite mer oldschool och stänga ner allt i bakgrunden etc.

Är ju dock olika "halvor" av en gaming dator så det går ju alltid att testa och se hur det funkar och jämföra mot folk med 8700k/9900k. Är det stor skillnad kan du ju uppgradera resten sen.

Ska du inte uppgradera datorn oavsett hade jag nog siktat på 1080ti istället.

Alltså egentligen spelar inte processorn så jätteroll. Kör själv med en 2600k+gtx 1080 ti och kör endast 4k. Dom flesta AAA spelen körs i 60 fps på max utom AA

Vissa spel går inte att få upp i 60 fps tänker nya Deus Ex

Men processorn körs inte mer än 40-60% i full load. Och då är Gpun på 100%. Så inget bottleneck i 4k för mig. Ska uppgradera till RTX 2080 ti snart. Och väntar på hur det funkar. Kör endast 60hz ändå

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Men, varför skulle högre upplösning belasta CPU:n mer?

Ifall det kanske blir fler trianglar i bilden. Det kanske även påverkar belastningen på CPU?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Alltså egentligen spelar inte processorn så jätteroll. Kör själv med en 2600k+gtx 1080 ti och kör endast 4k. Dom flesta AAA spelen körs i 60 fps på max utom AA

Vissa spel går inte att få upp i 60 fps tänker nya Deus Ex

Men processorn körs inte mer än 40-60% i full load. Och då är Gpun på 100%. Så inget bottleneck i 4k för mig. Ska uppgradera till RTX 2080 ti snart. Och väntar på hur det funkar. Kör endast 60hz ändå

Du har dock en i7 processor. Många moderna spel fungerar betydligt bättre med en gammal i7 processor än en gammal i5 processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Du har dock en i7 processor. Många moderna spel fungerar betydligt bättre med en gammal i7 processor än en gammal i5 processor.

Ja du har en poäng. Jag kör med hyperthreading och det blir ju bättre. Dock med det sagt hade 2500k innan 2600k den överklockade jag till 4.5 ghz och det går också bra:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Men processorn körs inte mer än 40-60% i full load. Och då är Gpun på 100%. Så inget bottleneck i 4k för mig. Ska uppgradera till RTX 2080 ti snart. Och väntar på hur det funkar. Kör endast 60hz ändå

Bara en note här, så länge GPUn går i 100% så bottleneckar ju inte processorn som du säger.
Men att säga att cpun bara kör 40-60% är ofta lite missvisande då dom flesta spel inte multithreadar helt perfekt. Alltså har du tex en 4-core cpu utan HT och ett spel kör på enbart en core och utnytjar den fullt ut, så kommer cpu-usage visa 25%, men det är ändå processorn som bottleneckar i det exemplet.
Det enklaste sättet att se om din CPU bottleneckar ett spel är inte att titta på cpu-usage över alla cores, utan att kolla om grafikkortet går i lägre än 100% (förutsatt att du inte cappar fps:en på något vis så klart).

Skrivet av fantomsmurfen:

Ifall det kanske blir fler trianglar i bilden. Det kanske även påverkar belastningen på CPU?

Vanligtvis så är scener identiska oavsett upplösning (om det är samma aspect ratio), så länge du inte ändrar andra detaljnivås-inställningar osv. Kommer inte tillkomma ett typ gäng extra kaffemuggar på ett bord för att du drar upp upplösningen, och lod-nivåer är vanligtvis baserade på % av skärmen en pryl täcker, eller hur långt borta den är, vilket inte heller bör ändras pga upplösning.
Om vi inte snackar något typ RTS spel som visar flera units på skärmen osv samtidigt för allting zoomar ut eller så dårå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A-T-E:

Hej,

Har idag en 4670k klockad från 3,4 till 4,4 och är väldigt sugen på ett 2080ti. Ska spela i 4k och behöver inte mer än 60 fps.

Tror ni att detta kommer att fungera utan att min processor flaskhalsar för mycket?

Tack!

Tror att den CPUn kommer ge dig problem även i så låga framerates som 60 om det är moderna spel som står på menyn. När ett spel vill använda fler än fyra trådar så brukar processoranvändningen slå i taket. Men om du ska köpa ett så galet dyrt grafikkort som 2080Ti så tycker jag det är självklart att man sätter det i en dyrare, modernare dator i övrigt.
Vill du komma billigt undan på sytemet i övrigt så kan jag väl åtminstone rekommendera en Ryzen 2600, B450 mobo och 16GB DDR4 3000MHz+ Då har du åtminstone nog med trådar för alla dagens spel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag tror att jag tar och väntar på nya i5/i7an och sen bygger helt nytt. Min gamla har en del år på nacken nu.