Köpråd Intel Nuc för 4k film/netflix

Permalänk
Medlem

Köpråd Intel Nuc för 4k film/netflix

Hej

Har nyligen köpt en 4k LG oled TV och är sugen på att köpa en Intel nuc för att hänga på bakisdan av TVen.
Min fråga är då helt enkelt om följande klarar av att spela upp 4k material, både lokalt från datorn och stream från t.ex Netflix.

Nuc
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

M.2
https://www.proshop.se/SSD/Samsung-970-EVO-SSD-M2-2280-250GB/...

RAM
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance/2636200

Mvh

Permalänk
Avstängd

Jo det är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem

Netflix egna app på Tv.n är bättre än allt annat du kopplar in på den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeimrotH:

Hej

Har nyligen köpt en 4k LG oled TV och är sugen på att köpa en Intel nuc för att hänga på bakisdan av TVen.
Min fråga är då helt enkelt om följande klarar av att spela upp 4k material, både lokalt från datorn och stream från t.ex Netflix.

Nuc
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

M.2
https://www.proshop.se/SSD/Samsung-970-EVO-SSD-M2-2280-250GB/...

RAM
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance/2636200

Mvh

Har själv en LG oled med WEB OS. Själv har jag inte kopplat in HTPC sen jag flyttade in för snart ett år sedan. Jag kör allt genom deras egna appar eller via mediaserver (synology). Ser inget behov av htpc längre.

Skaffa en chrome om du ska ha HBO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Netflix egna app på Tv.n är bättre än allt annat du kopplar in på den.

Hugha... Nääää, testat flera TV apparater med netflix i... bästa är externa spela till... bästa som jag kört/kör med är appleTV 4k... ändrar ju hz, och till HDR automatiskt... tvns netflix kör alltid 60hz, vilket blir judder i dom flesta fall...
(tetstat allt från htpc, till konsoller, chromecast,nvidia shield, etc, etc...)

Edit: Ska ju tillägas att jag är sjukt kräsen när det gäller bildflyt, sambon här hemma kollar lätt på TVns netflix, men hon tycker ATVn är smidigare, vet flera jag känner som inte bryr sig ett smack om rätt hz etc... är nästyan lite avundsjuk på dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hugha... Nääää, testat flera TV apparater med netflix i... bästa är externa spela till... bästa som jag kört/kör med är appleTV 4k... ändrar ju hz, och till HDR automatiskt... tvns netflix kör alltid 60hz, vilket blir judder i dom flesta fall...
(tetstat allt från htpc, till konsoller, chromecast,nvidia shield, etc, etc...)

Edit: Ska ju tillägas att jag är sjukt kräsen när det gäller bildflyt, sambon här hemma kollar lätt på TVns netflix, men hon tycker ATVn är smidigare, vet flera jag känner som inte bryr sig ett smack om rätt hz etc... är nästyan lite avundsjuk på dom...

4k, 4k hdr, dolby vision, dolby atmos. Allt bara funka direkt i netflix egna app på Lg Oled iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

4k, 4k hdr, dolby vision, dolby atmos. Allt bara funka direkt i netflix egna app på Lg Oled iaf.

Jag upplever också att Netflix-appen på min hyffsat nya Samsung-tv ger ett bättre flyt än om jag kör den på min NUC. Dock kanske en Apple TV fixar det bättre.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

4k, 4k hdr, dolby vision, dolby atmos. Allt bara funka direkt i netflix egna app på Lg Oled iaf.

Men med fel hz? hatar när det blir lite judder... nu har jkag inte testat just LG, men upplevt det på samtliga samsung och phillips vi har haft...
För egen del vill jag ändå ha en extern box, vilket fall, då vi kör mot tv/projj från samma förstärkare/källor... vem vill se tex krigsfilmer/ marvelfilmer på 65" tvn vi har, när man kan släcka ner och se på 104" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Men med fel hz? hatar när det blir lite judder... nu har jkag inte testat just LG, men upplevt det på samtliga samsung och phillips vi har haft...
För egen del vill jag ändå ha en extern box, vilket fall, då vi kör mot tv/projj från samma förstärkare/källor... vem vill se tex krigsfilmer/ marvelfilmer på 65" tvn vi har, när man kan släcka ner och se på 104" ...

Min personliga uppfattning är att en extern box är trevligare eftersom den alltid kan vara igång, och därför startar fortare än TVns appar.
Jag har problem med att vänta

Permalänk
Medlem

De nyare celeron NUCsen klarar 4k galant även dem då de har hårdvaruavkodning. Så du behöver inte fläska på med en i5 om det bara är videotittande det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag upplever också att Netflix-appen på min hyffsat nya Samsung-tv ger ett bättre flyt än om jag kör den på min NUC. Dock kanske en Apple TV fixar det bättre.

Aldrig upplevt det på min lg. Aldrig hört om nån som upplevt problem ens på avforums.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikben:

Min personliga uppfattning är att en extern box är trevligare eftersom den alltid kan vara igång, och därför startar fortare än TVns appar.
Jag har problem med att vänta

Det tar 5 sekunder från det jag startat tv tills jag är inne i youtube. Hinner knappt slå mig ned i soffan.
Växla mellan youtube och netflix går ögonblickligen.
Gjorde en liten video
https://youtu.be/Wo1rrTr4HqA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Okej, jag är rätt nöjd med den hastigheten. Då föll det argumentet

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blev de delarna jag länkade till i trådstarten, men ska absolut testa de inbyggda apparna och jämföra.

Skrivet av pwntato:

De nyare celeron NUCsen klarar 4k galant även dem då de har hårdvaruavkodning. Så du behöver inte fläska på med en i5 om det bara är videotittande det handlar om

Va lite inne på en celeron också men då detta är min enda dator i hemmet så ville jag "fläska" på lite ändå.

Permalänk

Hur har det gått med din NUC? Är väldigt nyfiken då jag går i liknande tankebanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeimrotH:

Tack för alla svar! Blev de delarna jag länkade till i trådstarten, men ska absolut testa de inbyggda apparna och jämföra.

Va lite inne på en celeron också men då detta är min enda dator i hemmet så ville jag "fläska" på lite ändå.

Hur är ljudnivån och värmen?
Läste om att det är en större fläkt på dessa än de förra generationerna för att hålla ljudnivån nere osv.

Tänker också på att köpa gen8 i5 men med den högre varianten.
Kommer ha 500GB SSD i antingen 2,5” eller m.2
Samt 8GB eller 16GB minne.
Ska använda den som både HTPC, emulatorer för gamla spel, lite enklare photoshop och video redigering.

Vet att man kan få det för billigare peng, och denna setup kanske är overkill men vill inte snåla på ca 2-3000 kr.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

NUC är säkert toppen, men tänkte tipsa om AMlogic-boxar, kostar några hundralappar och klarar 4K (nu även ej Remuxade filer också vilket är trevligt).

Typ: https://www.ebay.com/itm/X96-Mini-Smart-TV-Box-Android7-1-Aml...

Kör Kodi på den, via LibreElec tidigare men har gått över till CoreElec nu. Boxen går att kontrollera med LG-kontrollen också så det är mycket smidigt tycker jag. Ett tips.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snor tråden lite.

Precis som några har nämnt så har jag kommit fram till att köra Netflix inte är optimalt via HTPC, på grund av horribel 3:2 pulldown. Dvs att skärmen går i 60hz medan videon spelas upp i 24 eller annan frekvens. Med den inbyggda Netflix appen i min tv (Philips 901F OLED) så sker inte detta, då skärmen verkar anpassa HZ efter content. HDR fungerar också sömlöst med TVns inbyggda appar.

Nu till frågan. Går inte detta att fixa på något sätt via HTPC också? Jag har eftersökt en lösning men hittar ingenting. Om man kör MPC-HC och vanliga videofiler så går det ju, men verkar inte finnas någon global lösning som fungerar över alla appar?

Vad är annars bästa alternativet? Köra Apple TV för all media och bara använda HTPC för gaming?
Eller skippa HTPC och bara skaffa en steam link + apple tv?

Har kört HTPC i alla år, men allt trams med HDR i Windows och 3:2 pulldown gör mig galen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeimrotH:

Hej

Har nyligen köpt en 4k LG oled TV och är sugen på att köpa en Intel nuc för att hänga på bakisdan av TVen.
Min fråga är då helt enkelt om följande klarar av att spela upp 4k material, både lokalt från datorn och stream från t.ex Netflix.

Nuc
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

M.2
https://www.proshop.se/SSD/Samsung-970-EVO-SSD-M2-2280-250GB/...

RAM
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance/2636200

Mvh

Hur funkar din NUC, blir den varm, fläktljud hög?
Tänker beställa den höga NUC varianten och med 500GB 970 Evo.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ser 2 fördelar med att köra en extern lösning:
1. När TV tillverkaren slutar att uppdatera sin "app" (lagom till när nästa modell skall släppas kanske?) eller blir osams med någon så behöver du inte byta TV för att kunna fortsätta att titta på vad du vill.
2. TV tillverkare är ökända för att spionera på sina kunder och/eller injicera saker där dom inte hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser 2 fördelar med att köra en extern lösning:
1. När TV tillverkaren slutar att uppdatera sin "app" (lagom till när nästa modell skall släppas kanske?) eller blir osams med någon så behöver du inte byta TV för att kunna fortsätta att titta på vad du vill.
2. TV tillverkare är ökända för att spionera på sina kunder och/eller injicera saker där dom inte hör hemma.

Min lg oled b6 som är några år gammal, b7 och b8 har kommit och b9 lär precenteras om några månader fick nya netflix updateringen.

Du tror du är säker från spioneri på din dator.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Snor tråden lite.

Precis som några har nämnt så har jag kommit fram till att köra Netflix inte är optimalt via HTPC, på grund av horribel 3:2 pulldown. Dvs att skärmen går i 60hz medan videon spelas upp i 24 eller annan frekvens. Med den inbyggda Netflix appen i min tv (Philips 901F OLED) så sker inte detta, då skärmen verkar anpassa HZ efter content. HDR fungerar också sömlöst med TVns inbyggda appar.

Nu till frågan. Går inte detta att fixa på något sätt via HTPC också? Jag har eftersökt en lösning men hittar ingenting. Om man kör MPC-HC och vanliga videofiler så går det ju, men verkar inte finnas någon global lösning som fungerar över alla appar?

Vad är annars bästa alternativet? Köra Apple TV för all media och bara använda HTPC för gaming?
Eller skippa HTPC och bara skaffa en steam link + apple tv?

Har kört HTPC i alla år, men allt trams med HDR i Windows och 3:2 pulldown gör mig galen.

Min amd htpc kunde ställas in på 24 hz i bildskärmsmenyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Vänta lite, fixar de NUCarna HDCP 2.2 som krävs för NetFlix 4K? Jag trodde inte de gjorde det.

Smidigaste HTPC-ish jag luskat ut än så länge är Apple TV 4K eller NVIDIA Shield (beroende på smak).

Men tar jättegärna input på vad som funkar i PC väg också.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Min lg oled b6 som är några år gammal, b7 och b8 har kommit och b9 lär precenteras om några månader fick nya netflix updateringen.

Du tror du är säker från spioneri på din dator.?

Skickades från m.sweclockers.com

LG blev ju påkomna med att i klartext skicka listor med vad du hade på externa lagringar du stoppade i din TV.
Samsung injicerade sin egna reklam i ditt egna reklamfria material, så ofrivilliga reklamavbrott när du kollade på en bluray (!).

Och nej, jag inbillar mig inte att en dator (iaf. inte med w10) inte håller koll på vad man gör.
Men skall man verkligen spela TV tillverkarna rätt i händerna ?

Själv gillar jag inte när det plingar i telefonen med pushad reklam för nånting jag 10 sekunder innan sett på en TV.