Moderkort för Intel Coffee Lake Refresh med styrkretsen Z390

Permalänk
Melding Plague

Moderkort för Intel Coffee Lake Refresh med styrkretsen Z390

I samband med lanseringen Coffee Lake Refresh släpps även nya moderkort med styrkretsen Z390. Inför detta har redan ett stort antal modeller listats hos svenska återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ASUS Z390-I Gaming - inget trådlöst nätverk? Det står att det har det på produktsidan:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-I-GAMING/
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-I-GAMING/spe...

EDIT: Åtgärdat

Trevligt sortiment!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Z370 är kompatibel med Refresh med en firmware upgrade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

ASUS Z390-I Gaming - inget trådlöst nätverk? Det står att det har det på produktsidan:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-I-GAMING/
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-I-GAMING/spe...

Ugh... tack! Blev svårt att hålla koll på alla produktnamn till slut.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ugh... tack! Blev svårt att hålla koll på alla produktnamn till slut.

Höhö, med 50+ moderkort som lanseras så förstår man det

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jupp, har ett fett Z370 kort, nu måste jag sälja det med brakförlust och köpa ett Z390 som egentligen i grunden är samma produkt.

Visst låter det smart, eller INTE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jupp, har ett fett Z370 kort, nu måste jag sälja det med brakförlust och köpa ett Z390 som egentligen i grunden är samma produkt.

Visst låter det smart, eller INTE!

Nej.

Förövrigt massor av faktafel i listan?
Tex kommer båda Z390 Taichi med trådlöst nätverk likt tidigare versioner.

Permalänk
Medlem

MSI MEG Z390 ACE kommer med Intel Wireless-AC 9560 (1.73Gbps)

https://www.msi.com/pdf/presale_v2/MEG-Z390-ACE

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Nej.

Förövrigt massor av faktafel i listan?
Tex kommer båda Z390 Taichi med trådlöst nätverk likt tidigare versioner.

Skrivet av Anders9110:

MSI MEG Z390 ACE kommer med Intel Wireless-AC 9560 (1.73Gbps)

https://www.msi.com/pdf/presale_v2/MEG-Z390-ACE

Tack tack. Kollar igenom listorna en gång till.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jupp, har ett fett Z370 kort, nu måste jag sälja det med brakförlust och köpa ett Z390 som egentligen i grunden är samma produkt.

Visst låter det smart, eller INTE!

Har du missat att Z370 är kompatibel med de nya processorerna via en BIOS-uppdatering? Det finns ingen anledning att köpa ett Z390 om du redan har ett Z370, annat än om moderkortet du har saknar någon funktion som du plötsligt kommit på att du behöver (fast det har ju inget med Z370 vs. Z390 att göra).

Permalänk
Medlem

Mest intresserad av ASUS ROG Maximus XI Gene. Ett mATX avsett för höga prestanda är vi inte bortskämda med!

Permalänk

Är det värt att köpa z370 billigt(sedan uppgradera via biod)eller z390 i en helt ny build med nya cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Mest intresserad av ASUS ROG Maximus XI Gene. Ett mATX avsett för höga prestanda är vi inte bortskämda med!

Nej tänkte samma sak.
Jag har ett rog gene VII nu, så skulle jag byta vill man ha något liknande. Tämligen skralt med MATX än så länge.

EDIT: mobil stavfel.

Permalänk
Avstängd

Använder verkligen folk wifi på 1 stationär dator?
Tur Asus Hero har både och,Så man slipper betala för något som aldrig kommer användas av mig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Epic: Varför inte ordna listan i bokstavsordning så att alla tillverkare kommer i grupp, blir ju betydligt lättare att läsa och få överblick.

Permalänk
Medlem

Att det saknas trådlöst på ATX kort är väl ingen dealbreaker, eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se om Asus WS Z390 PRO dyker i Sverige.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MacAllan:

@André: Varför inte ordna listan i bokstavsordning så att alla tillverkare kommer i grupp, blir ju betydligt lättare att läsa och få överblick.

Kirrat!

Permalänk
Medlem

kommer bli ett Gigabyte Z390I Aorus Pro WiFi med en i9 9900k inom dem närmaste månaderna
Känner uppgraderings suget

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Använder verkligen folk wifi på 1 stationär dator?
Tur Asus Hero har både och,Så man slipper betala för något som aldrig kommer användas av mig.

Fattar inte heller varför folk använder det....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Åå, Maximus Gene är tillbaka! <3
Hoppas den kommer med en snygg I/O-kåpa.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Fattar inte heller varför folk använder det....

Ända gången det skulle vara till nytta är väl vid ett hemmalan där portarna redan är upptagna.
Alternativt om "pappa" inte vill dra en kabel genom hela huset.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Använder verkligen folk wifi på 1 stationär dator?
Tur Asus Hero har både och,Så man slipper betala för något som aldrig kommer användas av mig.

Japp jag använder wifi på min,bara för att jag inte kan köra kabel just nu,dock med separat wifikort.annars hade jag givetvis kört kabel om det gått😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Vet att de är kompatibla, just därför jag påpekade att moderkortstillverkare nu släpper nästan identiska kort till nu avsevärt högre priser på ett i stort sätt omdöpt chipset. Detta är bara ännu ett sätt av Intel att krama ur mer pengar ur oss för en produkt som knappt är uppgraderad.

Permalänk
Inaktiv

Fråga till Sweclockers, varför kommer detta inlägg överst igen på nyhetssidan även fast det postades igår KL14.50. Är det ett sponsrat inlägg och bumpas till toppen för att det ska få mer exponering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@perost:

Vet att de är kompatibla, just därför jag påpekade att moderkortstillverkare nu släpper nästan identiska kort till nu avsevärt högre priser på ett i stort sätt omdöpt chipset. Detta är bara ännu ett sätt av Intel att krama ur mer pengar ur oss för en produkt som knappt är uppgraderad.

De är bra att de släpper nya kort så att de som bygger från scratch är säkra på att de får ett bios som fungerar till det nya processorerna. Det var ett jädra krångel när tex 2200g släpptes och det inte fanns några moderkort med korrekt bios. Blir ju jädrigt omständigt för de som bygger nytt. Ett halvår senare kom dock b450. Däremot är det ju trist om de nya korten blir dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är kul att se Intel fick lanserat ett riktigt Z390 chip. Verkar vara det som var tänkt till coffee-lake från början och inte bara omdöpt Z270 igen.

Antar att genom att flytta lite annat från 14nm tillverkningen kunde de få plats med denna.

Är för mig första gången denna plattform ser intressant ut. VRMer är på många kort väl tilltagna, vilket lär krävas då många billiga z370 korts VRM knappt kunde hantera 8700k. Lite orolig för mängden ström du trycker genom en så liten sockel, men får se vad de klarar.

Permalänk
Medlem

Tips angående tips: Använd Skicka rättelse -funktionen för att ge feedback till redaktionen angående en nyhet. @anon162230 @ryzer @icte

Dold text
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon162230:

Fråga till Sweclockers, varför kommer detta inlägg överst igen på nyhetssidan även fast det postades igår KL14.50. Är det ett sponsrat inlägg och bumpas till toppen för att det ska få mer exponering?

Först och främst – vore det sponsrat skulle det framgå tydligt. Alltid och utan undantag.

Vi bumpar ofta nyheter, artiklar och testar vi bedömer vara intressant för våra medlemmar. Just denna nyhet drunknade igår av vårt test av Assassin's Creed: Odyssey och Google-eventet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Börjar bli svårt att avgöra vad som är bäst. 6kärnor med HT eller 8kärnor utan tex?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm