Spelar mycket spel och behöver hjälp med uppgradering

Permalänk
Medlem

Spelar mycket spel och behöver hjälp med uppgradering

Hej!

Då jag är en kille som har extrem dålig koll på datorer vänder jag mig hit och hoppas på hjälp.

Jag har idag en dator som jag köpte för 4 år sedan.
Har sedan dess uppdaterat den med lite nya dela.
Känner nu att jag är redo och sugen på att göra den lite vassare, Jag spelar mest spel som WOW. Pubg, Dota 2. Även lite CS GO.

Idag har jag nedan saker i datorn. ( Tror jag har bytt minnen men mins inte, Vet något byttes när jag fick nytt moderkort då det gamla ej passade. Som sagt inte bästa kollen på detta)

* Asus Z170 Pro Gaming, Z170
* Intel Core i5-6600K 3,5GHz, LGA1151, 6MB Cache, Quad Core, Skylake Box
* MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
*Seagate Barracuda® 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
* Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®
* Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24
* Cooler Master B500 VER.2 KPC
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin
PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD

Budget runt 6000. Söker stabilare(snabbare/Bättre) dator som klarar det mesta.

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkortet och mer ram.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Hej!

Tack för snabbt svar, Kan du hjälp med att ge förslag på vad det kan vara för något?

Permalänk
Hedersmedlem

För den budgeten så är det ett nytt grafikkort som gäller för prestanda. Ett GTX 1080 Ti blir ett rejält lyft och får nästan plats i budgeten om du räknar med att sälja ditt GTX 970 för 1000-1500 kr. Annars ett GTX 1080.

När du säger "stabilare" dator, vad menar du nu? Är din dator som du har nu instabil?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i? Men du kan börja med att överklocka processorn om kylaren tillåter det, och köpa ett bättre grafikkort om du vill ha bättre prestanda. I så fall måste du köpa minst ett GTX 1070 (eller liknande) för att få en tillräckligt stor uppgradering.

8GB mer minne skulle kunna hjälpa i nyare spel, men de där spelen kräver väl inte 16GB(?) så det är inget måste.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Jag spelar just nu mest i Low och Med då det känns som det tar för mycket annars. Har 2 skärmars setup för övrigt om det har någon skillnad. Den går väldigt varm datorn just nu ligger 70-80+ värme på processorn vid spel.

@PV2b : Vad är skillnaden på ti och inte? ser att priset skiljer lite.
Går det att sälja ett begagnat sådant?

Jo den är väll stabil tänker mer att jag vill få mer ut mer av spelen. Så fort jag går upp på högre grafik så känns det som det tar ifrån mig spelet.
Där av söker jag uppgradering för att kunna spela spelen på högre grafik utan att förlora fps,ms och ja allt vad det heter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cuben94:

@PV2b : Vad är skillnaden på ti och inte? ser att priset skiljer lite.
Går det att sälja ett begagnat sådant?

1080 Ti är ett mer kraftfullt kort än 1080. Det har fler CUDA-kärnor, mer minne och (om jag inte missminner mig) bredare minnesbuss. Båda korten är dock kraftfulla, betydligt mer kraftfullt än det du har idag. Finns även de nya RTX-korten men de ligger nog utanför din budget.

Ett GTX 970 går utmärkt att sälja begagnat. Jag uppskattar att du får 1000-1500 kr för det.

Kan tillägga att du kanske behöver en ny nätdel om du ska köra GTX 1080 Ti... 500 W ligger lite på gränsen om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Tack för väldigt utförliga svar, hjälper en okunnig!

Ska titta in dom båda!
Behövs det något annat med det tycker du? Behöver jag mera RAM, ( Vad gör ram för skillnad in game? )
Eller det hjälper bara datorn i lag?

Blocket då eller kan man gå till butik och lämna in det?

Vad är det då som krävs för det? Behövs det även om jag köper 1080 vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cuben94:

@pv2b:
Tack för väldigt utförliga svar, hjälper en okunnig!

Ska titta in dom båda!
Behövs det något annat med det tycker du? Behöver jag mera RAM, ( Vad gör ram för skillnad in game? )
Eller det hjälper bara datorn i lag?

Blocket då eller kan man gå till butik och lämna in det?

Vad är det då som krävs för det? Behövs det även om jag köper 1080 vanligt?

Blocket, Tradera eller Sweclockers marknad för att sälja.

Hur mycket RAM som behövs skiljer från spel till spel. De flesta spel klarar sig på 8 GB, men vissa kan dra nytta av lite mer minne. Har man bara 8 GB RAM så gör man dock gott i att vara noga med att stänga andra program innan man spelar. RAM hjälper din dator att ha mer information snabbt tillgänglig samtidigt, vilket är bra om man kör många program eller något enstaka stort program (som ett spel). Man kan säga att datorn inte blir snabbare av mer RAM, däremot blir den långsam att inte ha för mycket.

Nätdelen bör klara ett 1080, ett 1080 Ti kan det krävas en ny nätdel för även om teoretiskt sett ett 500W-aggregat bör funka. Jag hade helst sett minst 600W för ett 1080 Ti. Det beror på nätdelens kvalitet också. Att byta nätdel innebär att man måste dra om en massa kablar i datorn, det är inte lika simpelt som att byta ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för jätte bra hjälp!

jag kollar just nu in ett 1080! Ser ut att ge mig väldigt mycket mer i många av det spelen jag spelar då jag hittade en hemsida som jämförde det.
Även någon ny kylning för har problem med att datorn blir för varm.

hittade även ett par 8G Ram för 1200kr. Så är det värt att gå upp med 2 nya sådana?

(Ok att spräcka budget om det hjälper mig att få en dator jag klarar mig på några år.)

Permalänk
Medlem

Utöver ram/grafikkort kan det även vara värt att köpa en SSD att flytta över spelen till, om du nu inte lyckas få plats med allt på den 120GB du redan har (antar att det endast är en systemdisk). Snabbare laddningstider är nice, och SSDer har blivit rätt billiga nu. ~250GB borde räcka för de spelen du lirar mest, hittas för kring femhundringen. Länk nedan visar upp till 500GB, vilket räcker för rätt många spel.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s377676990

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte har DDR3 minnen som du har skrivit. För det passar inte med ditt moderkort. Kan vara bra att veta om du ska köpa nytt/mer. DDR4 är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag såg att det var ändrat också. Kom på det i efterhand att när jag fick det nya moderkortet var jag tvungen att byta till nya RAM.

Slutade med att jag införskaffade lite nytt igår.
Blev nytt Chassi - Grafikort - Processor fläkt ( Då den är väldigt varm just nu ) och en ny ström källa.

tack så mycket för all hjälp här!

Såhär ser det ut nu;
Chassi - Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart
Grafikkort - Gigabyte GeForce GTX1080 Windforce OC
Ström - EVGA SuperNOVA 650 GQ
Processor fläkt - Noctua NH-U9B SE2
Processor - Intel Core i5-6600K 3,5GHz
Moderkort - Asus Z170 Pro Gaming, Z170
SSD - Kingston SSDNow V300 120GB
Lagring - Seagate Barracuda® 1TB
RAM - Corsair Vengeance LED DDR4 3000 C15 2x8GB