Dator för Max 25 000: -, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Dator för Max 25 000: -, vad tror ni?

Hej på Er,

Eftersom det var 6-7 år sen jag köpte en dator tänkte jag unna mig något redigt "fläskigt". Jag har försökt damma av kunskaperna så gott det går och tror att jag är inne på rätt spår, men jag känner mig fortfarande lite osäker kring t.ex. moderkort och minnen där min kompetens verkligen brister (tror jag).
Datorn ska främst användas till gaming.

Ni får jättegärna kolla igenom komponenterna och kommer med förslag på saker jag bör byta ut.

Tack på förhand!

Inköpslista från komplett.se

Permalänk
Medlem

ska du ändå köra på 9th gen cpu kan du lika gärna köpa z390 istället för z370 om du inte redan äger ett 370 dvs.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, kör på z390, z370 behöver BIOS uppdatering för att klara av de nya CPU-erna så då blir det problematiskt om du inte har en 8th gen CPU att först patcha BIOS med. (Rätta mig gärna om jag har fel)
Sen skulle jag tagit en m2 SSD så du får bort lite sladdar!

Permalänk
Medlem

Håller med de som har svarat på ditt inlägg tidigare angående val av moderkort och SSD. En annan sak är nätaggregatet. Du har valt ett nätaggregat på 750W, vilket kan vara lite overkill eftersom ett RTX 2080 grafikkort har en strömförbrukning på 250W och den processorn som du har valt (i9-9900k) har en strömförbrukning på 95W. De två komponenter tillsammans har en strömförbrukning på 345W. De andra komponenter drar inte så mycket så 650W ska räcka.

https://www.inet.se/produkt/b1031400/24-1k

Har bytt moderkort med ett z390 moderkort så du slipper göra en BIOS uppdatering och valde en annan SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb och bra feedback!

Jag har gjort en ny önskelista och anpassat den efter era kommentarer.
Jag vet ärligt talat inte vad skillnaden är mellan prime moderkortet och det jag la till nu. Ang hårddisk så fattade jag inte vad m2 hårddisk var, men nu tror jag poletten har trillat ner
Sen har jag någon konstig förkärlek till asus men jag har fått för mig att det är bättre att ha samma moderkort som grafikkort, men jag kan lika väl gå över till Msi eller gigabyte om ni känner att det funkar lika bra/bättre för lägre peng

https://www.komplett.se/wishlist/shared/c712a013-3344-4bb4-a5...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ajuste en fråga till....är processorn overkill eller är det värt pengarna?
Tänker att man kan få liknande prestanda för lägre peng

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm och i vilken upplösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reidar22:

Ajuste en fråga till....är processorn overkill eller är det värt pengarna?
Tänker att man kan få liknande prestanda för lägre peng

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Processorn är overkill.

Ska du endast spela och vill spara lite pengar så satsa på 9600k om du spelar 1080p eller tom Ryzen 2600(x) om du spelar i 1440p. Annars om du vill ha något riktigt bra bara för att du kan och vill skulle jag säga 9700k.

9900k är egentligen fullständigt omotiverad att köpa med hänsyn till prislappen. (Det är förmodligen 9700k också)

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?
Helt beroende på vad du vill ha, så är detta nog vad jag skulle välja om jag hade exakt den summan.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11865616/

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ett RTX 2080Ti alternativ med i7 9700K

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB