Ändring frekvent av Ip-adress

Permalänk
Medlem

Ändring frekvent av Ip-adress

Hej alla som läser det här!
Min fundering är hur man totalt kan byta sin IP-adress eller iaf det två sista siffrorna enkelt. Jag vet hur man byter den sista siffran i det fyrsiffriga IP numret men det tredje lyckas jag inte utan att det slutar fungera. Mitt mål är att i slutändan iaf kunna bytta det två sista siffrorna men gärna ifall möjligt hela IP-adressen. Min fundering efter jag läst och försökt är att en VPN kan vara till nytta och jag kanske har en men isåfall hur kan jag se det? Jag har en Asus RT-N66U Router ifall det kan hjälpa att ge några svar. Tyvärr är min kunskap kring data låg då jag är ny till det här men tycker det verkar intressant då jag nu börja läsa mig in och prova på det.

Permalänk
Medlem

Det här låter som ett typexempel på ett XY-problem. Berätta istället vad det är du vill åstadkomma.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du pratar om dina lokala adresser nu?
Du kan använda 10.0.0.0 bandet för flest antal adresser.
10.0.0.0/8 innebär 10.0.0.1 - 10.255.255.254
10.0.0.0/16 innebär 10.0.0.1 - 10.0.255.254
10.0.0.0/24 innebär 10.0.0.1 - 10.0.0.254

/8 kallas klass A nät
/16 kallas klass B nät
/24 kallas klass C nät

Finns "färdiga" icke-routebara adresspektrum
10.0.0.0/8 som jag nämnde ovan.
172.16.0.0/12 (där /12 medför 172.16.0.1 - 172.31.255.254)
192.168.0.0/16 är du säkert mer van vid.

Det är viktigt att definiera nätstrukturen för LAN-nätet i din router.
Vill du utnyttja hela 192.168.... så behöver du ange att det är ett /16 nät

Permalänk

Varför vill du byta din ip adress? Vad vill du lösa för problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undie:

Du pratar om dina lokala adresser nu?
Du kan använda 10.0.0.0 bandet för flest antal adresser.
10.0.0.0/8 innebär 10.0.0.1 - 10.255.255.254
10.0.0.0/16 innebär 10.0.0.1 - 10.0.255.254
10.0.0.0/24 innebär 10.0.0.1 - 10.0.0.254

/8 kallas klass A nät
/16 kallas klass B nät
/24 kallas klass C nät

Finns "färdiga" icke-routebara adresspektrum
10.0.0.0/8 som jag nämnde ovan.
172.16.0.0/12 (där /12 medför 172.16.0.1 - 172.31.255.254)
192.168.0.0/16 är du säkert mer van vid.

Det är viktigt att definiera nätstrukturen för LAN-nätet i din router.
Vill du utnyttja hela 192.168.... så behöver du ange att det är ett /16 nät

Amen!
Det TS troligen inte känner till är vad nätmasken gör för något och det kan vara problematisk att få saker att kommunicera mellan olika subnät. Min gissning är att TS försöker få igång kommunikation emot något på ett annat subnät genom att ha en liknade adress och strunta i nätmasken.

Permalänk
Medlem

Anledning

@LemonIllusion: Det handlar framförallt om en server jag spelar på och man får en liten fördel med sin ip-adress ifall tredje siffran går att dividera med 8 o sista siffran är så låg som möjligt. Började kika in på det här och efter läst om hur jag ska göra blev jag mer intresserad hur det funkar egentligen men lyckades aldrig hela vägen.

Permalänk
Medlem

Ip adresser

@Undie: Min kabel från routern är dragen till en Netgear router WNDR3300 och sedan från den till datorn. Har så eftersom jag får bättre wifi koppling men också just Ip-adresser du pratar om 10.0.0.1 osv kan jag ändra sista siffran där men när jag ändrar tredje nollan funkar inte internet. Om jag går med kabeln från huvudroutern RT-N66U blir min ip 192.168.x.x. Men ifall jag förstår vad du menar så ska jag logga in på routern ändra till 16 nät? Tror du det kommer fungera sen att ändra med Ip-adresen som jag vill?

Permalänk
Medlem

subnät

@anon159643: Hur går jag till väga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@LemonIllusion: Det handlar framförallt om en server jag spelar på och man får en liten fördel med sin ip-adress ifall tredje siffran går att dividera med 8 o sista siffran är så låg som möjligt. Började kika in på det här och efter läst om hur jag ska göra blev jag mer intresserad hur det funkar egentligen men lyckades aldrig hela vägen.

Nu blev jag väldigt nyfiken, vad är det för spel där det spelar roll hur din IP-adress ser ut?
Det låter som en skröna om inte servern har något väldigt knasigt sätt att sortera klienter och hantera kopplingar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ip adress

@Ferrat: Srköna eller ej men det är sant och jag blev minst lika nyfiken som dig när jag lärde mig hur det fungerar. Hört talas om spelet runescape? Går gärna in mer på detalj och förklarar så gott jag kan för att du ska kunna dela din kunskap med mig och lära mig och kanske lösa mitt problem. Gärna över ts, skype eller vad som passar dig bäst om möjligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Nu blev jag väldigt nyfiken, vad är det för spel där det spelar roll hur din IP-adress ser ut?
Det låter som en skröna om inte servern har något väldigt knasigt sätt att sortera klienter och hantera kopplingar.

Precis vad jag tänkte på, det finns säkert någon som ligger på golvet av skratt för att lura folk.

Däremot kan servrar behandla folk olika boende på ipadress för att man vill ge olika villkor beroende på var man bort.
http://lite.ip2location.com/ip-address-ranges-by-country

Ipadress på internet är inget man bara kan ta utan man blir tilldelade såna, man kan dock låta andra använda ens ipadress och man själv blir en slags målvakt. Där proxy, vpnserver kan vara målvakter.

Men att få en viss ip från målvakterna är svårt, det bästa är nog att sluta upp med det spelet. För om det skull behandla folk olika på ip på detta sätt, så bör resten av spelet vara lika knäppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@LemonIllusion: Det handlar framförallt om en server jag spelar på och man får en liten fördel med sin ip-adress ifall tredje siffran går att dividera med 8 o sista siffran är så låg som möjligt. Började kika in på det här och efter läst om hur jag ska göra blev jag mer intresserad hur det funkar egentligen men lyckades aldrig hela vägen.

does not compute!

Nätverk fungerar inte på det sättet, börja med att kolla lite videor på youtube som förklarar grundläggande hur nätverk fungerar. när du känner dig varm i kläderna så kolla lite cbt nuggets eller CompTIA network filmer.

gillar du att läsa istället för filmer så kolla här Ip Networking Basics

//mvh

Permalänk
Medlem

Youtube

@spacecow: skulle du kunna hänvisa till sökord eller några videor på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@spacecow: skulle du kunna hänvisa till sökord eller några videor på youtube?

Basic networking eller om du vill ha lite mer avancerat CCENT Introduction

//mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbeswe:

@spacecow: skulle du kunna hänvisa till sökord eller några videor på youtube?

Enklare är om du talar om vad spelet heter och troligen anger var du har hittat påståendet.

Sedan kan du läsa på grunderna inom nätverk, men det är ganska självklart att du inte bara kan välja ipadress.. Det är lite som om du på din mobiltelefon helt själv kan välja ett telefonnummer, sedan kommer alla som ringer detta telefonnummer att komma till din telefon.
Annat exempel är posten. Det är lätt att utge att brevet kommer från en viss adress, men det är mer komplicerat att få posten från t.ex Rosenbad-huset i Stockholm att gå hem till en.

Permalänk
Medlem

@Sebbeswe

Tror venus och mars positioner har mer inflytande på hur snabbt nätet blir än IP-adressens delbarhet med X.

Om det nu inte är så att programmerarna av spelet? fått total hjärnsläpp när de kodade och tror att venus och mars positioner är av något som helst avgörande....
Viket iofs inte ar helt osannolikt.

[OnTopic] Vilket spel/program gäller frågan?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Pid

@xfade: Här är länken till spelet https://spawnpk.net/landing/ Det handlar om Pid (player identification number) som ger fördel genom att man får första slaget och kan göra att saker går snabbare när man klickar. Väldigt svårt att förklara men som sagt första slaget som ger övertag ifall tredje siffran är 0 eller delbar med 8 och sista helst så låg och nära 1 som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbeswe:

@xfade: Här är länken till spelet https://spawnpk.net/landing/ Det handlar om Pid (Player identification) som ger fördel genom att man får första slaget och kan göra att saker går snabbare när man klickar. Väldigt svårt att förklara men som sagt första slaget som ger övertag ifall tredje siffran är 0 eller delbar med 8 och sista helst så låg och nära 1 som möjligt.

Hittade ett spel med liknande system som de bytte ut till ett bättre som diskuteras här: http://forums.zybez.net/topic/1492213-how-to-get-the-first-hi...
It is the fairest system they cane come up with at least its better then the other system, the old system (pre trade limit) used to assign your pid dpending on your ip address. So at least this system is random
Det är kass, dum, unfair etc gjort.

Men vpn är det lättaste att byta ip, förutom det självklara valet att inte spela det spelet mer. I de flesta vpn-tjänster får du ej veta ditt ip, utan du får ett. Men om du loggar in och ut så kan du tillslut få ett som passar bättre. Sedan kan du välja olika regioner.
Men det känns som mycket arbete för att programmerarna av spelet är lata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@Ferrat: Srköna eller ej men det är sant och jag blev minst lika nyfiken som dig när jag lärde mig hur det fungerar. Hört talas om spelet runescape? Går gärna in mer på detalj och förklarar så gott jag kan för att du ska kunna dela din kunskap med mig och lära mig och kanske lösa mitt problem. Gärna över ts, skype eller vad som passar dig bäst om möjligt

Vart har du hittat denna info?
Du får gärna förklara varför exakt detta skulle fungera enligt din källa för det låter som något som vore helt ospelbart om klienter fick info i en specifik ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: läste länken ovan, antar spawnpk inte har infört random list då för gör de det måste du ju fixa pid inte ip? Vpn som nämnts är nog bästa alternativet förutsatt att din ping inte blir högre än det du vinner på att servern hanterar dig först.
Off topic måste jag dock säga att det var den dummaste implementationen jag hört ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

VPN

@anon159643: Hur kan jag enkelt se om jag har en VPN och om jag inte har har du något tips på en bra? Ifall jag nu börjar använda VPN hur kan jag veta om Ip§aressen jag fick när jag loggar in passar mig? Går det att se infon från Ip-adressen man får genom att gå in på cmd och slå in ipconfig /all?

Permalänk
Permalänk
Medlem

PID

@anon159643: Det han skriver i inlägget stämmer då de ändrade hur det fungerar på Runescape på senare dagar. Innan och på spelet jag spelar är det som var innan kvar där faktiskt Ip-adressen spelar roll. Jag har provat med en Ip-adress som ska vara jätte bra medans en annan som ska vara jättedålig och det är absolut en skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@Johan86c: Hur kan jag enkelt se om jag har en VPN och om jag inte har har du något tips på en bra? Ifall jag nu börjar använda VPN hur kan jag veta om Ip§aressen jag fick när jag loggar in passar mig? Går det att se infon från Ip-adressen man får genom att gå in på cmd och slå in ipconfig /all?

Vet du inte om du har en så har du inte en Även beroende på VPN-leverantör är det slumpade adresser inom en viss range du blir tilldelad, så länge tjänsten inte har statiska IP-adresser som standard vilket jag aldrig sett.
Det är inte första gången jag hör det här om Runescape heller, konstigt nog är det aldrig någon som vill avslöja vad det gäller förrän sådär 10 inlägg ner i tråden.
Hur stor är egentligen skillnaden? Är det värt ansträngningen eller är det bara någon ms det handlar om och att det bara känns bättre för att du vet att din IP har rätt förutsättningar?

Iallafall, du kan hyra en VPS och då får du ofta en statisk IP, du kan säkert be om en IP baserad på den formel du nämner och om kundtjänsten är trevlig fixar de säkert det åt dig.

...men är det värt ansträngningen?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

VPN

@ZaInT: Tror att folk håller det för sig själva så mycket som möjligt eftersom fördelen för en själv blir större om man själv är den ända som använder sig av den här taktiken. Väldigt mycket jobb för att få det att funka men det kan göra att man faktiskt vinner 50% om inte mer vilket är en enorm skillnad som jag jätte gärna skulle vilja ta del av.
Har du något tips på en VPN som jag kan hyra och är det svårt att komma igång med den? Vad menar du med att VPN är baserad på den formel som jag ska nämna och vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@ZaInT: Tror att folk håller det för sig själva så mycket som möjligt eftersom fördelen för en själv blir större om man själv är den ända som använder sig av den här taktiken. Väldigt mycket jobb för att få det att funka men det kan göra att man faktiskt vinner 50% om inte mer vilket är en enorm skillnad som jag jätte gärna skulle vilja ta del av.
Har du något tips på en VPN som jag kan hyra och är det svårt att komma igång med den? Vad menar du med att VPN är baserad på den formel som jag ska nämna och vad innebär det?

Nej, det är inte svårt att komma igång med en VPN, betala och ladda ned, tryck på start och så är du igång. Angående exakt vilken VPN du bör använda beror ju helt på om du har möjlighet att få den IP-adress du vill åt eller ej, det får du ju undersöka själv. Ett tips är helt enkelt att kolla vilka servrar olika VPN-tjänster har och välja utifrån det. Glöm inte att en VPN generellt ökar svarstiden och minskar nedladdning- och uppladdningshastighet markant. Så om det är viktigt så kan det bli problematiskt.

Jag använder Windscribe och den fungerar bra, men jag har inte några specifika behov för IP-adressen, det finns säkert någon där som överensstämmer med dina behov. Den visar vilken IP-adress man använder i själva programmet/appen, annars är ju det lätt att ta reda på genom en enkel google-sökning på "whats my IP?" eller liknande. Det finns en gratisversion som du kan testa, kanske finns det någon lämplig server där du kan anvämda.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

Hej alla som läser det här!
Min fundering är hur man totalt kan byta sin IP-adress eller iaf det två sista siffrorna enkelt. Jag vet hur man byter den sista siffran i det fyrsiffriga IP numret men det tredje lyckas jag inte utan att det slutar fungera. Mitt mål är att i slutändan iaf kunna bytta det två sista siffrorna men gärna ifall möjligt hela IP-adressen. Min fundering efter jag läst och försökt är att en VPN kan vara till nytta och jag kanske har en men isåfall hur kan jag se det? Jag har en Asus RT-N66U Router ifall det kan hjälpa att ge några svar. Tyvärr är min kunskap kring data låg då jag är ny till det här men tycker det verkar intressant då jag nu börja läsa mig in och prova på det.

Jag vet inte vad du vill åstadkomma, men jag ser ett litet fel i tänket. Om du vill byta IP adress på datorn i ditt lokala nätverk så är det väldigt lätt gjort igenom inställningar för ethernet adaptern under nätverk. Jag antar att du kör på relativt standardiserade inställningar och har ditt nätverk på 192.168.0.0/24 med subnetmask 255.255.255.0 så du behöver inte ändra nätmasken utan ändra bara sista siffran i den sista delen av IP numret.

Vill du däremot detaljkontrollera IP adressen som syns utåt på WAN, dvs internet, så lär du inte lyckas. Dels har dom flesta dynamiska IP adresser som regelbundet ändras, och då får du prata med din ISP om att få en statisk - om det ens går. Och att då också be om en specifik...

Vad gäller VPN så finns det flera bra. AzireVPN och Ovpn.com. Den förstnämnda har dock alla portar stängda såvida man inte har publikt ip och då är alla öppna. Ovpn låter dig öppna en specifik port. Men jag hade aldrig rekommenderat VPN och spel samtidigt. Dels går pingen upp, ofta rejält, och en del bannlyser dom som spelar med VPN.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

VPN

@MH25: Provar Windscribe nu och VPN är precis det jag behöver. Tack så mycket för tipset. Om du vet flera grattis versioner av VPN som man kan prova får du gärna länka några så jag kan prova mig fram lite till vilken som passar mig bäst.

Permalänk
Medlem

OVPN

@Louwsy Shroom: Vad menar du med att Ovpn låter mig öppna en specifik port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbeswe:

@BurningMan: Vad menar du med att Ovpn låter mig öppna en specifik port?

Att du kan öppna en port som låter spelservern initiera paketutbyte med dig. Jag tänker mig att spelet använder sig av UDP, då TCP blir konstigt i onlinespel. Förloras ett paket med information om var motståndaren är, så är informationen redan förlegad när TCP försöker skicka om paketet ifall det första inte nådde fram. Så jag hade sett till att du har en öppen UDP port hos VPN leverantören, eller kombinerad TCP/UDP.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem

Du får köpa de publika nummer du vill ha, lär kosta en större förmögenhet men det går om man vill, ta kontakt med Icann för info https://www.icann.org/ och ha den stora plånboken redo....
Cloudflare äger 1.1.1.1 och den släpper de säker om du ger dem Google eller nått annat av motsvarande värde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.