Lön IT-reparation/IT-tekniker?

Permalänk
Medlem

Lön IT-reparation/IT-tekniker?

Har haft praktik någon månad nu och det verkar som att det finns ganska stor chans för anställning när praktiken är slut (Om någon månad). Tänkte bara kolla vad ni tycker en rimlig lön är. Har rätt till introduktionsjobb eller lönebidrag från Arbetsförmedlingen om det skulle påverka något.

Den främsta arbetsuppgiften kommer nog vara att laga datorer (Både stationära och laptops(Windows och Mac)) men kommer antagligen även laga mobiler och surfplattor också, kommer även stå i kassan/ ta emot kunder och även svara i telefon och ringa kunder med prisförslag efter felsökning osv och eventuellt även besök på företag som de har samarbete med.
Lite exempel på saker jag har fått göra hittills är felsökning, backup/formatering, byta t.ex. hårddisk/RAM/fläkt/LCD-kabel/baksida på skärm/tangentbord osv. Har även tagit isär en iPad och monterat ihop en iPhone, men ska få hålla på mer med telefoner och surfplattor den här månaden.

Får jag jobbet så blir det mitt första jobb, så jag har ingen direkt erfarenhet, har haft sommarjobb när jag var mindre och även praktik/arbetsträning via arbetsförmedlingen men inget som är så relevant för det här jobbet.
Är 22 år, bor i Norrköping,har ingen relevant utbildning, har inte heller fullständigt gymnasiebetyg, men de har sagt att de inte kollar på utbildning, utan vad man kan, så vet inte hur mycket/om det kommer påverka. Datorer är ju mitt intresse så är ju ganska kunnig skulle jag vilja säga iaf..

Vad tycker ni är en rimlig lön? (Heltid 10-18)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Typ 21-23k innan skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Kolla med facket vad som är relevant lön.

Ingen utbildning och första jobbet troligen 18-20 000.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Typ 21-23k innan skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hanjou:

Kolla med facket vad som är relevant lön.

Ingen utbildning och första jobbet troligen 18-20 000.

Hmm, ganska stor skillnad.. får ta och gå med i facket och kolla vad de säger. Tar gärna emot fler åsikter undertiden 🙂

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hanjou:

Kolla med facket vad som är relevant lön.

Ingen utbildning och första jobbet troligen 18-20 000.

Ingen utbildning men ändå kvalificerat om man ser till de arbetsuppgifter som efterfrågas.

Går inte att sätta vem som helst på detta utan förkunskaper.

Jag känner att @dalledalle prickar in det lite bättre. Fast det hela beror kanske lite på var i Sverige det är också.

Permalänk
Medlem

vad tycker du att du är värd för 160 timmar på detta jobb per månad?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Kolla med facket vad som är relevant lön.

Ingen utbildning och första jobbet troligen 18-20 000.

Inte för att det är relevant för TS, men mitt första jobb utan utbildning gav 55k i månaden.

För att svara TS så skulle jag gissa på 19 000 :- före skatt.

Har du väldigt mycket kunskaper/självlärd så visar du det på jobbet och förhandlar upp lönen efter tre månader.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Mindre stad än dig och jobbat som tekniker i sammanlagt 10 år med vad som ser ut att vara samma arbetsuppgifter som dig. Certad för Dell, Lenovo och HP klienter.

Ingångslön på mitt nuvarande var 23,5k för 3 år sedan.

På mitt förra jobb (vilket var för ett skitföretag, men samma arbetsuppgifter) så hade jag 20k efter 7 år på företaget..

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Har haft praktik någon månad nu och det verkar som att det finns ganska stor chans för anställning när praktiken är slut (Om någon månad). Tänkte bara kolla vad ni tycker en rimlig lön är. Har rätt till introduktionsjobb eller lönebidrag från Arbetsförmedlingen om det skulle påverka något.

Den främsta arbetsuppgiften kommer nog vara att laga datorer (Både stationära och laptops(Windows och Mac)) men kommer antagligen även laga mobiler och surfplattor också, kommer även stå i kassan/ ta emot kunder och även svara i telefon och ringa kunder med prisförslag efter felsökning osv och eventuellt även besök på företag som de har samarbete med.
Lite exempel på saker jag har fått göra hittills är felsökning, backup/formatering, byta t.ex. hårddisk/RAM/fläkt/LCD-kabel/baksida på skärm/tangentbord osv. Har även tagit isär en iPad och monterat ihop en iPhone, men ska få hålla på mer med telefoner och surfplattor den här månaden.

Får jag jobbet så blir det mitt första jobb, så jag har ingen direkt erfarenhet, har haft sommarjobb när jag var mindre och även praktik/arbetsträning via arbetsförmedlingen men inget som är så relevant för det här jobbet.
Är 22 år, bor i Norrköping,har ingen relevant utbildning, har inte heller fullständigt gymnasiebetyg, men de har sagt att de inte kollar på utbildning, utan vad man kan, så vet inte hur mycket/om det kommer påverka. Datorer är ju mitt intresse så är ju ganska kunnig skulle jag vilja säga iaf..

Vad tycker ni är en rimlig lön? (Heltid 10-18)

Sikta alltid lite högre, så att om de vill sänka hamnar man ändå runt det man vill.
Eller sätt upp mål med de att efter säg 6 månader blir det pålägg på lönen.
Men startlön kanske 21.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka samtidigt att är det ditt första jobb ta det oavsett lön och var glad, det kommer underlätta extremt när det är dags för nästa jobb som kanske betalar bättre

*edit, glömde halva meningen

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Förhandla alltid, vad är det värsta som kan hända? Du kan alltid gå med på deras erbjudande, om du inte har andra val. 22 år, första jobb, ej Stockholm, allt över 20 är bra skulle jag tycka.

Det som är bra med telefonrep, är att du kan alltid extraknäcka på sidan och tjäna några tusenlappar på det viset.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Nu har jag en känsla av att jag vet vilket företag det handlar om. Om det är samma, tänk då på att de inte har något kollektivavtal och har väldigt svårt att gå med på löneförhandlingar. Jag gick in på intervjun i förhoppning om att de kunde matcha min lön (kommer från livsmedelsbranchen). De kunde matcha så pass att jag skulle få lägre lön före skatt än vad jag har efter skatt idag... 21 000 brutto vad deras sista bud (och då hade de lagt mig på "branchvana" trots att jag ingen har)

Med det sagt. Som första jobb ser jag inga problem i det. Då har man liksom inte råd att vara kräsen. Dessutom är erfarenheten du får värderad väldigt högt! Hade jag suttit på den intervjun direkt efter studenten hade jag troligtvis tagit jobbet direkt! Men har de inte kollektivavtal så ska man dra öronen åt sig. Oavsett om du är med i facket eller ej. Jag är inte med, men vill gärna glida på den räkmackan som medlemmar pröjsar för ändå.

Men som sagt, gissar bara vilket företag det handlar om

Permalänk
Medlem

Kolla med facket, det är nog svårt att bara gissa sig till sen med tanke på att du inte har gymnasiet klart etc så ta till vara på chansen för nästa gång du söker jobb har du nåt att visa att du har gjort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Hade liknande arbetsuppgifter under min första anställning 2011, ingång på 19500 brutto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

vad tycker du att du är värd för 160 timmar på detta jobb per månad?

Tyckte det var lite svårt att säga då det är mitt första jobb, så har ju inte så mycket att jämföra med.

Skrivet av pwntato:

Tror inte att de har något kollektivavtal, men har ingen koll på vad det egentligen betyder för mig heller. Vad jag vet så har de inte haft någon intervju (och det kommer vara lika många som jobbar här sedan när(om) jag blir anställd). Men har bara varit här någon månad, och vad jag vet så var inte tanken anställning från början utan mer att fylla ut CV men pga ganska perfekt timing så finns det chans för anställning..

Har ju även rätt till lönebidrag eller introduktionsjobb, vilket kan vara ganska många tusenlapar.
Hade tänkt att ta jobbet oavsett för att få erfarenhet, men vill ju inte sitta och jobba för 18000 om jag lika gärna hade kunna ha 23000 och göra samma sak.

Får ta och kolla på att gå med i facket och se vad de säger, men det finns ju massor olika fack(?), någon som har något tips på vilket fack man ska välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Mattecoach

Hade ett liknande jobb för ca 7 år sedan. Där hade de fulat sig med arbetsbeskrivningarna för att kunna sätta lönen så lågt som möjligt på de som faktiskt kunde något ("teknikerna"). Detta resulterade i att teknikerna hade ca 17-18k och de som satt i kundtjänst hade 22k+. Riktigt fult.

Permalänk
Medlem

@Boozfob: Börja med o fråga om de har kollektivavtal. Har de inte det så kan inget fack hjälpa dig. Jag var där i somras på intervju när de hade en tjänst ute.