Dags för ny dator, högst runt 17-18000

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator, högst runt 17-18000

Tjena!

Tänkte köpa en ny dator och behöver hjälp med val av komponenter och lite annat.

  • Jag har Skärm, tangentbord, mus osv så det enda som behövs är själva datorn.

  • Datorn ska användas till mestadels spelande. Spel som PUBG, Fortnite, TW Warhammer osv.

  • Ser fram emot att spela BF5 och vill att datorn ska vara lite framtidssäker.

  • Siktar på att ha den i minst 7 år, lika länge som den jag har nu stått ut.

  • Har aldrig överklockat, men kan tänkas göra det och lära mig det lite senare när man känner att datorn börjar sacka lite.

  • Tänkte att jag skulle bygga själv för första gången så ingen byggkostnad. Dock om nån har tips på en bra magnetisk skruvmejsel så är det välkommet.

  • inget Windows, fixar jag på annat ställe.

  • Vill ha 16 GB RAM

Min skärm Har inte så bra koll på skärmar men denna har funkat men kanske börjar bli lite gammal (typ 7 år)? Men behåller den gärna.

DATOR:
Har kollat runt en hel del men har svårt att bestämma mig:

CHASSI:
Vill ha ett chassi som har bra luftflöde och är lättarbetat. Kollat en del på Meshify C och tycker att den verkar ok. Men tar gärna emot andra förslag. är lite osäker på hur luftflödet till grafikkortet är i meshify c, speciellt om man har ett långt grafikkort.

CPU:
Här är jag väldigt kluven och lite stressad då alla 8700K börjar ta slut och försvinna och blivit lite dyrare.
8700K har dock Hyperthrading, är detta att föredra i spel eller är det för annat strunt man kan göra men inte gör?
För 9700K har ju inte Hyperthreading vad jag har förstått. Men är denna så pass mycket bättre så att det inte spelar någon roll?

Mina alternativ är:
i5 8600K
i7 8700
i7 8700K
i7 9700K

Vilken är att föredra till spelande i 1080?

PROCESSOR FLÄKT:
Har hört bra om Noctua NH-D15 men den har ett ganska saftigt pris och vet inte ens om den kommer få plats i chassit. Vad finns det för andra bra alternativ för luftkylning? var lite inne på Pure Rock förut men vet inte om jag är det längre, den har iallafall ett bra pris.

PSU:
Vill ha ett som är minst Gold och lite kräm så att man kan sätta i nyare grafikkort i framtiden och högst runt 1000kr.
Har 3 alternativ:
Seasonic FOCUS Plus 650W Gold
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Corsair RM750X 750W V2
Finns det andra och billigare alternativ så ge gärna förslag.

SSD:
Har nästan helt bestämt mig för en Samsung EVO 860
500GB
. Tänkte även köpa en till inom några månader. Är dessa de bästa för det priset?

MODERKORT:
Har inte tänkt överklocka just nu men kanske senare i framtiden. tänker att det högst får kosta runt 1500kr.
har kollat på speciellt 2 kort:
msi Z370-a pro
Asus Prime Z370-P
Asus Prime Z370-a såg att det var extrapris på inet.
Finns det andra bättre alternativ?

RAM:
Vill ha 16GB. Har haft Corsair vengenance i mina tidigare burkar så nått sånt kanske om det inte finns bättre för samma pris eller lika bra fast billigare. vet inte hur det funkar med Hz:en, funkar det att köra ett 3000hz minne med ett MOBO som bara klarar 2666?
Gärna några alternativ så man kan kolla efter bra priser.

GRAFIKKORT:
Har ingen aning! Allt över 2080 är för dyrt enligt mig. spelar just nu i 1080 så vissa kort kanske är overkill? sitter på ett gammalt sketet GTX 570 hehe. Hur stort är hoppet mellan 1070TI och 1080? Är det värt att ta ett 1080 om jag spelar i 1080? Har skitsvårt att bestämma mig så alternativ på detta vore tacksamt! Vill att kortet ska vara svalt och hyffsat tyst men man kan ju inte få allt men helst svalt!

Alternativ:
1070TI
1080
2070

Får återkomma och se om allt funkar tillsammans men just nu får detta räcka.

Ursäkta för en lång vägg av text men ville bara beskriva vad jag vill ha. Skulle kunna skriva mycket mer men detta sammanfattar väl det jag vill ha och tänker.

Tack för Hjälpen!

Permalänk

Kastade ihop något snabbt. Du kan få en bättre deal om du köper en beg gtx 1080 grafikkort för runt 4k på marknaden. 1080 är lite kraftigare än 1070ti och dom kostar ungefär lika mycket. Håller man utkik dyker det upp deals eller fyndvaror där 1080 kostar strax över 5k. Du kan även spara en hel del pengar på proccessorn där i5-9600k lär vara hur bra som helst för 1080p gaming om du inte håller på med en massa annat tungt

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativ 2. Om du gamear mest, speciellt på 1080p så känner det här mer prisvärt. Värt att spendera nån hundring extra för en rabbaterad gtx 1080 när det väl dyker upp så har du minsam en grym rigg. Du har även uppgraderingsmöjligheter!

Permalänk
Medlem

I7 8700K ja eller nej?

Tjena!

Tänkte sätta ihop en ny dator, endast för spelande och vardagsbruk, men mest spelande. Hur är denna jämfört med i5 8600K för spel, gissar att den är bättre men är den nästan 1500kr bättre än i5an?
Kanske ska nämna att jag för tillfället spelar i 1080p om det har någon betydelse.

Sen tänkte jag med värmen på denna processor, hört att den är ganska varm. Räcker det med en hyfsad luftkylare för typ 500kr? Tips?

Tänkte inte börja med att överklocka men kan tänkas göra det längre fram i tiden.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@hubba85: För dom flesta spel presterar dom ganska lika.
Läs gärna igenom swecs test:
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Detta är en omåttligt populär budgetkylare:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

OBS!
Om lite mer än en vecka släpps uppföljaren till 8600k med två till kärnor för bara några hundralappar till.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat och köpt 9600k.

Permalänk
Medlem

@Flygplanet: Dom kommer få rea ut sina 8600k för att bli av med dom och då kanske dom blir attraktiva.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cadtekniker:

@hubba85: För dom flesta spel presterar dom ganska lika.
Läs gärna igenom swecs test:
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Detta är en omåttligt populär budgetkylare:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

OBS!
Om lite mer än en vecka släpps uppföljaren till 8600k med två till kärnor för bara några hundralappar till.

Skrivet av Flygplanet:

Jag hade väntat och köpt 9600k.

Uppföljaren till 8600K heter 9600K och är exakt samma processor, den enda skillnaden är en löjligt liten ökning av klockfrekvens. Absolut ingen idé att vänta.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: oj, helt rätt.
Jag trodde den hade fått två kärnor till.
Nej då är det ju absolut ingen skillnad förutom 0,1 GHZ i boost

EDIT:
Iofs Fastlödd värmespridare hade jag tyckt känns mer framtidsäkert.

Permalänk
Medlem

Ok, så då kanske det är bäst att vänta och sedan köpa i5 9600K?

Men då tycker ni det räcker med en i5a? I7 kanske är lite overkill, både pris och prestanda om jag ändå bara ska spela?

Permalänk
Medlem

@hubba85: Njae, det är ingen skillnad, jag hade fel.
8600k och 9600k är mer eller mindre identiska.
Dock så kan det vara så att 9600k kommer gå något svalare men en vanlig luftkylare kommer kyla båda utmärkt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cadtekniker:

@Flygplanet: Dom kommer få rea ut sina 8600k för att bli av med dom och då kanske dom blir attraktiva.

Med den extrema brist på Intel processorer (det närmaste halvåret i alla fal)l samt att 8600K redan säljs normalt för inköps pris så tror jag inte det kommer bli några reor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Valde mellan i5 och i7 sist. Tycker inte det är värt 5-10% mer prestanda i spel för 40% högre pris. Om du inte gör annat än att spela så är de sista kärnorna heller inte värt det.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Valde mellan i5 och i7 sist. Tycker inte det är värt 5-10% mer prestanda i spel för 40% högre pris. Om du inte gör annat än att spela så är de sista kärnorna heller inte värt det.

I dagens spel ja. Men chansen att en 8700K ska prestera betydligt bättre än en 8600K i framtida spel och därmed "hålla längre" är rätt stor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Valde mellan i5 och i7 sist. Tycker inte det är värt 5-10% mer prestanda i spel för 40% högre pris. Om du inte gör annat än att spela så är de sista kärnorna heller inte värt det.

Men sen om man tänker på framtida bruk så kommer en i7a hålla sig mkt längre kanske 3-5 generationer framåt.. min i7-4790k håller måttet än.. så en i7 är mer framtids säker fast en i79700k har ju ingen ht (hyper-threading) så om man vill ha en i7 med ht så ska man satsa på en i78700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I dagens spel ja. Men chansen att en 8700K ska prestera betydligt bättre än en 8600K i framtida spel och därmed "hålla längre" är rätt stor.

Skrivet av Shadow666:

Men sen om man tänker på framtida bruk så kommer en i7a hålla sig mkt längre kanske 3-5 generationer framåt.. min i7-4790k håller måttet än.. så en i7 är mer framtids säker fast en i79700k har ju ingen ht (hyper-threading) så om man vill ha en i7 med ht så ska man satsa på en i78700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår exakt hur ni tänker, men vi har varit i samma sits sen jag började bygga datorer 2010. Allt över 4 fysiska kärnor används inte i spel+bakgrundsprocesser. Just nu får vi 6 om vi köper i5. Så länge man håller sig inom samma arkitektur förväntar jag mig att det ska vara det 5% glappet ända fram till det blir ny dator. D.v.s. min gamla 4670k skulle fortfarande gå bra men det kliar ju i fingrarna.

Vi betalar fortfarande 40% mer för att en produkt ska hålla 10% längre, även i det scenariot.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Förstår exakt hur ni tänker, men vi har varit i samma sits sen jag började bygga datorer 2010. Allt över 4 fysiska kärnor används inte i spel+bakgrundsprocesser. Just nu får vi 6 om vi köper i5. Så länge man håller sig inom samma arkitektur förväntar jag mig att det ska vara det 5% glappet ända fram till det blir ny dator. D.v.s. min gamla 4670k skulle fortfarande gå bra men det kliar ju i fingrarna.

Vi betalar fortfarande 40% mer för att en produkt ska hålla 10% längre, även i det scenariot.

Du har fel. Det är stor skillnad (upp till omkring 50%) mellan en gammal i7 och en gammal i5 i många av dagens spel. Då Sandy Bridge kom hette det att man lika gärna kunde köpa en i5 om man skulle spela men det var inte ens då sant i alla spel (tänker främst på BF3 multiplayer). Än mindre är det sant nu flera år efteråt (GTA V, Witcjer 3, Rise of the Tomb Raider, BF1 multiplayer, Far Cry 5 bara för att nämna några spel där det är stor skillnad).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du har fel. Det är stor skillnad (upp till omkring 50%) mellan en gammal i7 och en gammal i5 i många av dagens spel. Då Sandy Bridge kom hette det att man lika gärna kunde köpa en i5 om man skulle spela men det var inte ens då sant i alla spel (tänker främst på BF3 multiplayer). Än mindre är det sant nu flera år efteråt (GTA V, Witcjer 3, Rise of the Tomb Raider, BF1 multiplayer, Far Cry 5 bara för att nämna några spel där det är stor skillnad).

Något som jag märkte nyss. I Battlefield hade man hellre haft en i7 2700k än min i5 4670k som flaskhalsar ett 1060...

Sen är det såklart en prisfråga.

Permalänk

Köp ryzen istället billigare o klarar av allt iaf. Framtids säkert

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av trebrecks:

Köp ryzen istället billigare o klarar av allt iaf. Framtids säkert

Jag är faktiskt den som ofta argumenterar emot det här påståendet. Men just nu (speciellt när Inet kör en kampanj) med den stora priskillnaden mellan 8600K och 2600X så skulle jag faktiskt också rekommendera en Ryzen 2600X.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du har fel. Det är stor skillnad (upp till omkring 50%) mellan en gammal i7 och en gammal i5 i många av dagens spel. Då Sandy Bridge kom hette det att man lika gärna kunde köpa en i5 om man skulle spela men det var inte ens då sant i alla spel (tänker främst på BF3 multiplayer). Än mindre är det sant nu flera år efteråt (GTA V, Witcjer 3, Rise of the Tomb Raider, BF1 multiplayer, Far Cry 5 bara för att nämna några spel där det är stor skillnad).

Skrivet av Flygplanet:

Något som jag märkte nyss. I Battlefield hade man hellre haft en i7 2700k än min i5 4670k som flaskhalsar ett 1060...

Sen är det såklart en prisfråga.

Okej om jag har fel om dåtiden, men nutiden då? Test i 1920x1080 ultra skiljer det 4 fps med ett GTX1080. Vi snackar om under 5%

Witcher 3 fps lång bild
Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Okej om jag har fel om dåtiden, men nutiden då? Test i 1920x1080 ultra skiljer det 4 fps med ett GTX1080. Vi snackar om under 5%

Ja nutiden ja men om man köper en ny dator så vill man väl ha den ett tag. Skillnaden är inte stor i de flesta nutida spel men om något år kan den vara det i spel som släpps då och då kanske man är glad att ha en i7/19 och inte behöva fundera på att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Skulle säga Ryzen 2700X alla dagar i veckan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hmm, jag sitter fortfarande med en 2600k, och känner inget extremt behov av att uppgradera. Däremot fick grabben en gammal 2500k-maskin av mig och den känns mycket slöare (och han har ett 1070 i den). I7an har helt klart hållt längre. Har nog aldrig haft en windowsburk i 8 år där jag inte känt ett behov att uppgradera cpun. Eftersom mb och minne ändå måste bytas vid uppgradering (och så har det nästan alltid varit när man haft datorn mer än tre år) så skulle jag nog säga att i7an är värd merkostnaden då skillnaden i pris blir mindre procentuellt sett när man räknar med mb och minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Om prisskillnaden är för stor så är ju i7 8700 ett alternativ, dess turbohastigheter är bara 100 Mhz lägre än 8700k.
https://www.anandtech.com/show/11859/the-anandtech-coffee-lak...

Permalänk
Inaktiv

Jag hade också väntat på 9600K. Ingen direkt skillnad i processorkraft, men den har ju andra förbättringar. Fastlödd värmespridare.
Dessutom: "Intel's Coffee Lake Refresh lineup of processors also comes with in-built silicon mitigations for the Meltdown and L1TF (Foreshadow) vulnerabilities."

Permalänk
Hedersmedlem

@hubba85 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Lycka till med köpet!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

funkar?

Så! Efter lite googlande och sökande och tittande så har jag kommit fram till en ungefärlig build:

Nu några frågor:

  1. Är moderkortet tillräckligt bra?

  2. Är 750W overkill på PSU:n?

  3. Är CPU kylaren bra, eller finns det en bättre för det priset eller billigare? har inte tänkt överklocka till en början men kanske vid ett senare tillfälle.

  4. Har R6an tillräckligt bra luftflöde för att hålla allt "kallt"? Tänkte bygga i ett meshify först men grafikkortet känns lite väl långt för det chassit. Det får väl plats men stör kanske luftflödet på de främre chassifläktarna? Tänkte även kora R6an utan dörren i fronten, och endast dammfiltret i taket. Förhoppningsvis mer luftflöde på detta sätt? Funkar det att köra så och täcker dammfiltret hela fronten så inget damm slinker in? Jag väljer hellre ett chassi med bra luftflöde som håller komponenterna kalla än ett ljuddämpat chassi, men gillar fractal och r6an verkade ändå vara ett schysst chassi även om det är ett chassi med fokus på ljuddämpning. Alternativt finns det något annat chassi med bra luftflöde jämfört med R6 eller R5 som jag också funderat över?

  5. Hur fungerar min nuvarande Skärm till denna setup? Endast kompatibel med HDMI och har kört DVI-D hittills. Förlorar jag något på det? kommer jag inte kunna spela i 144hz? Har i framtiden tänkt uppgradera till en 1440 skärm, men den uppgraderingen kommer senare.

  6. Sissta funderingen jag har är om grafikkortet är värt den pengen? Ville ha ett 1070ti, 1080 eller ett 2070. Siktar mest på att lira BF5 nu så vilket av dessa skulle ni föreslå?

I övrigt, tror ni denna setup kommer fungera bra? Är det något som behöver ändras? Är första gången jag ska bygga ihop något eget så behöver lite hjälp av experter hehe

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem

gick inte att redigera ovanstående?!
uppdatering:

Satte dit andra billigare minnen, 2666Hz istället för 3000Hz, typ 300 spänn billigare.
Blir det mycket skillnad på minnena om jag går ner från 3000 till 2666?