Får hyresvärden neka tillträde till tvättstugan på natten?

Permalänk
Medlem

Får hyresvärden neka tillträde till tvättstugan på natten?

Hej!

Vet ej vart detta hör hemma, så flytta gärna tråden om jag är helt ute och cyklar.

Någon som vet vad som gäller för tvättstugor under nattetid? Om det är en separat byggnad som ligger mer än 50 m från närmsta lägenhet? Vi har fått tvätta på natten tidigare under flera år, men hyresvärden har nu gjort helt om och satt in en timer som stänger av strömmen till tvätt/tork-maskinerna mellan kl 23-7.

Detta skapar problem för oss som är en storfamilj (två vuxna och fyra barn, varav två är tonåringar). Det är också många som delar på samma tvättstug så det är svårt att få en kvällstid på kort varsel. Möjligheten att köra två omgångar med tvätt och sedan låta andra omgången torka över natten, för att sedan hämta den på morgonen innan nästa hyresgäst börjar, är guld värd.

Vi stör ingen. Och nej, köpa egen tvätt och torktumlare är just nu inget ekonomiskt alternativ. Hyresvärden erbjuder inte heller detta som tillval.

Jag funderar på att vända mig till Hyresgästföreningen, men undrar om de kommer att tycka att jag är en total idiot som vill kräva att hyresvärden gör tvättstugan tillgänglig på natten igen.

Permalänk
Medlem

Hyresgästföreningarna har alltid bestämt tider på de ställen jag bott för tvättrum, så det verkar vara vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Fråga vad anledningen är; kanske har det varit stök och bråk där, problem med att tvätt försvunnit eller något annat.

Borde ju inte spela något roll för hyresvärden annars kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det är upp till föreningen. Jag bor visserligen i bostadsrätt men sista tvätttiden är 22-23. Tror dom som bor ovanpå hör ljud från tvättstugan så det beror väl på hur tvättstugan ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strömmen till vår tvättstuga klipper dem klockan 22.15.

Med tanke på att det bor folk vägg i vägg på båda sidor om tvättstugan så förstår jag dem.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har bott både SB och bostadsrätt, och där har sista tvättpass varit till 22. Tror strömmen gick till 22.30.
Detta har varit oavsett om tvättstugan varit egen byggnad eller under en lägenhet.
Tror det är ganska standard. Det ska vara tyst efter 22, och då ingår nog att inte tvätta heller eftersom det troligtvis kan störa även i en egen byggnad. Om inte annat så skapar det iaf spring och smäll i dörrar som kan vara störande.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Frågade hyresvärden om att få en extra "bricka/låskolv/osv" så nu när vi har möjlighet att boka en extra tid så finns inte längre något behov av att tvätta på natten.