Permalänk
Medlem

Värt att byta ut min TV?

Jag har just nu en LG 47" LCD TV som har 100hz, men ingen smart funktion samt wifi. Den är väl 6-8 år gammal antar jag. Kostade ny 15 000kr.

https://www.lg.com/se/tv/lg-47LW450N

Jag funderar på att köpa en ny 55" 4kuhd för netflix, viaplay och Blu-ray tittande.

Min budget är 7000 kr.

Min fråga är om det är värt att byta? Kommer jag att märka skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frantz3n: Ja, du kommer märka skillnad eftersom du byter till en helt ny produkt som kan ha helt andra egenskaper jämfört med din befintliga TV. Samtidigt halverar du din budget och tar dig ned till en nivå där skillnaden mellan jämförbara produkter, exempelvis din befintliga TV mot LG:s nuvarande LCD:er för 7000 kronor, kanske inte alls är någon enorm skillnad mot vad du idag redan har.

Permalänk
Medlem

Köp en Chromecast tills blackfriday.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Frantz3n: Ja, du kommer märka skillnad eftersom du byter till en helt ny produkt som kan ha helt andra egenskaper jämfört med din befintliga TV. Samtidigt halverar du din budget och tar dig ned till en nivå där skillnaden mellan jämförbara produkter, exempelvis din befintliga TV mot LG:s nuvarande LCD:er för 7000 kronor, kanske inte alls är någon enorm skillnad mot vad du idag redan har.

Bild kvalitén är densamme mellan TV apparaterna? Det är som inlägg ovanför mig, köpa mig en chromecast?

Uppdaterade även länk till min nuvarande TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Smarta funktioner i TV apparater brukar ofta inte vara så smarta... du lär ju märka att den är 8 tum större om inte annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Smarta funktioner i TV apparater brukar ofta inte vara så smarta... du lär ju märka att den är 8 tum större om inte annat

Ah okej, så med andra ord, behålla min nuvarande

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Ah okej, så med andra ord, behålla min nuvarande

Mja, inte nödvändigtvis... personligen hade jag velat ha större TV än 47"

men kan vara värt att vänta till Black Friday då de rear ut TV-apparater till förmånliga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Mja, inte nödvändigtvis... personligen hade jag velat ha större TV än 47"

men kan vara värt att vänta till Black Friday då de rear ut TV-apparater till förmånliga priser

Det är inte Tum som är det viktiga. Det är bild kvaliten på mina serier och filmer. Att få en 55" är bara ett Stort plus <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Jag ska vänta till BF och köper en TV då

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frantz3n:

Bild kvalitén är densamme mellan TV apparaterna? Det är som inlägg ovanför mig, köpa mig en chromecast?

Kanske - kanske inte - du siktar med en budget på 7000 kr på ett segment där skillnaderna inte är drastiska. Söker du de mer moderna egenskaper så behöver budget upp en bit.

Går du på LG:s utbud av LCD:er i den prisklassen idag får du mer moderna funktioner runt smart-tv (kan diskuteras) och möjlighet att köra 4K-signal, HDR och lägre latens i spelläget. Men rent tekniskt är det ganska snarlikt, IPS-paneler med medioker kontrastförhållande, bra betraktningsvinklar och de egenskaper du är van med. Vad som hänt sedan 2011 är främst att du får fler tum (av ungefär samma bildkvalitet) för färre pengar. Vilket kanske inte är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske - kanske inte - du siktar med en budget på 7000 kr på ett segment där skillnaderna inte är drastiska. Söker du de mer moderna egenskaper så behöver budget upp en bit.

Går du på LG:s utbud av LCD:er i den prisklassen idag får du mer moderna funktioner runt smart-tv (kan diskuteras) och möjlighet att köra 4K-signal, HDR och lägre latens i spelläget. Men rent tekniskt är det ganska snarlikt, IPS-paneler med medioker kontrastförhållande, bra betraktningsvinklar och de egenskaper du är van med. Vad som hänt sedan 2011 är främst att du får fler tum (av ungefär samma bildkvalitet) för färre pengar. Vilket kanske inte är fel?

Det är helt rätt du säger

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2