Satsa på mATX eller ATX chassi?

Permalänk
Medlem

Satsa på mATX eller ATX chassi?

God eftermiddag

Jag har en begränsad skrivbordsyta (IKEA Bekant 120x80) och jag tittar med tanke på z390 att det var dags för en ny dator.
Det bästa skulle vara om jag kunde hänga den under men det går även att ställa den på vänster sida av skrivbordet om den inte är för bred och jag hade tänkt att använda en större 27" skärm.

För att minska på ytan så tittar jag på Fractal Designs Define Mini C då jag ser ut att få fortsatt god genomströmning av luft för en ganska kompakt yta?
Tanken är just nu ett ROG Maximus XI Gene som moderkort, antingen en i9-9900K eller i7-9700K processor och någon av ROG Strix 2080Ti modellerna.
Jag räknar med tre hårddiskar varav en är en gammal 3,5" och de två andra olika SSDs.

Min fråga är, är jag helt ute och springer, jag kanske inte sparar så mycket på mATX som jag tror? Borde jag satsa på ett ATX chassi istället för att få ett bättre luftflöde och då minska på ljudet från datorn? Nej jag vill inte ha en massa LED osv utan en rätt så diskret dator.

Tack på förhand!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan mATX och ATX-lådor i samma serie brukar mest vara höjden, och så är det i det här fallet:
Define Mini C: 399 × 210 × 399 mm
Define C: 399 × 210 × 440 mm

Jag ser att du redan valt moderkort. Utbudet av mATX-moderkort är annars relativt dåligt jämfört med vad som finns till ATX.

Om Fractal Design är diskret går att diskutera. Den blåa lysdioden i Av/På-knappen lyser ganska starkt. Det finns flera som har bytt ut den mot en i annan färg, men det kräver att man löder lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

I princip är skillnaden mellan mATX och ATX att mATX har fyra kortplatser, och ATX har sju. Det du sparar är alltså höjden av tre kortplatser. På äldre kort var det ibland lite trångt på mATX-korten, vlket gjorde att större kylare inte fick plats, men det är sällan ett problem längre.

Om du håller dig till ett grafikkort och luftkyld processor så är det inga problem att köra det i en mATX-låda. Enda vinsten med ATX är om man vill ha flera kort i det och sprida ut dem lite för bättre luftlöde, men idag har man ju ofta inget mer än grafikkort i de platserna.

Det finns även en sorts mellanting till låda som har fem kortplatser i lådan, trots att det inte finns något kort som har fem kortplatser på kortet. Då kan man köra två grafikkort på ett mATX-kort, genom att placera dem i den översta och den understa kortplatsen. I en låda med fyra kortplatser hade det inte fått plats, eftersom kylaren så gott som alltid tar minst två kortplatser och man gärna vill ha en tom mellan två heta grafikkort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har likadant bord, dock ej höj och sänkbart, har även det där chassit.

Jag kan ha lådan under bordet ståendes mot insidan av höger bordsben utan problem. Det finns plats både för mig och lådan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har likadant bord, dock ej höj och sänkbart, har även det där chassit.

Jag kan ha lådan under bordet ståendes mot insidan av höger bordsben utan problem. Det finns plats både för mig och lådan.

Tackar! Jag är lite sugen på att hänga den under bordet på något sätt för att minska damm och smuts på golvet.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!