Rykte: AMD "Polaris 30" lanseras i oktober – ersätter Radeon RX 580 och RX 570

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Åh nej, snart kommer alla som köpte 1070 och 1080 att ÅNGRA SIG.

Varför?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror det var satir.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag tror att minneskontrollern i Polaris behöver omdesignas om den ska hantera något annat än GDDR5 så det kostar troligtvis mer än det smakar för AMD.

Möjligen kan AMD ta detta som en försöksballong. Om AMD tittar på GDDR6 för Navi och/eller nästa konsollgeneration (och det är sannolikt att de gör det) så måste de ändå designa en ny controller. Första gången med en ny minnesstandard är inte alltid så lätt, och 7nm är dessutom en helt ny process. Möjligen skulle AMD kunna göra en GDDR6-controller för Polaris 30 för att lära sig något inför Navi. Det som talar emot är att AMD isåfall ändå vill göra en ny layout för den på TSMC 7nm, så kostnaden måste tas igen, men det är inte hel omöjligt. Minns att Tonga fick ett par mindre förbättringar (jämfört med Tahiti) när den gjordes på en ny process.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Med största sannolikhet är skillnaden mot 580 minimal. Den kommer upp i ungefär 1400 MHz som mest, och sen är det stopp. Anledningen är att Polaris bara är AMDs gamla kretsdesign för första GCN (Southern Islands) krympt till 14nm, och AMD designade den gången för att den skulle kunna klocka ungefär så högt som max för att ha lite marginal till taket när korten gick i upp till 1050 MHz.

Mindre värme kan dock leda till bättre marginaler, inte så det räcker till 2000 MHz precis men 1500 MHz är nog inte omöjligt.

Skrivet av mpat:

Omdesignen för 14nm var Vega. Den kan klocka högre. Problemen med Vega är att ngg_fastpath inte fungerar, vilket gör att en del andra funktioner inte fungerar som de skall (DSBR och primitive shaders), och då blir chippet obalanserat (för många shaders och för få ROPar). Sen hjälper det inte att HBM2 inte kommer upp i de klockfrekvenser det skulle ha gjort, så att det inte är mycket idé att klocka upp chippet.

Vega klockar fint med DDR4.

Skrivet av mpat:

Så varför gör AMD detta? För att få ner strömförbrukningen vid samma klockfrekvens. 580 är idag ett chip som är för varmt för sin plats i hierarkin (jämfört med 1060), och om man skall placera det i ett litet chassi, måste man dra ner klockfrekvenserna. Om vi tar ett exempel helt ur fria luften skulle man kunna tänka sig ett smalt chassi som egentligen bara är en liten tjockare bit bakom skärmen - kanske med en liten frukt på baksidan - där en kraftigt nerklockad 580 idag är den största värmekällan. Kan AMD få ner strömförbrukningen där så att fruktföretaget kan skruva upp klockfrekvenserna mot stock igen så är mycket vunnet, och AMD är väldigt måna om att fruktföretaget skall fortsätta köpa deras GPUer.

Det finns ju vi som köper AMD för deras fantastiska Linux-drivare också. Vi må vara en liten minoritet än så länge, men vi blir behandlade som kungar relativt det gröna laget. Till och med Intel ligger efter med sin urgamla sönderpatchade drivare för i965.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Möjligen kan AMD ta detta som en försöksballong. Om AMD tittar på GDDR6 för Navi och/eller nästa konsollgeneration (och det är sannolikt att de gör det) så måste de ändå designa en ny controller. Första gången med en ny minnesstandard är inte alltid så lätt, och 7nm är dessutom en helt ny process. Möjligen skulle AMD kunna göra en GDDR6-controller för Polaris 30 för att lära sig något inför Navi. Det som talar emot är att AMD isåfall ändå vill göra en ny layout för den på TSMC 7nm, så kostnaden måste tas igen, men det är inte hel omöjligt. Minns att Tonga fick ett par mindre förbättringar (jämfört med Tahiti) när den gjordes på en ny process.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska ju aldrig säga aldrig men jag ser det som väldigt osannolikt. Om AMD vill göra om någon av deras nuvarande GPU till att funka med GDDR6 skulle det ju vara smartare att använda Vega, som ju har vissa förbättringar jämfört med Polaris och dessutom klarar av högre klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Känns som den tekniska utvecklingen börjar stagnera sett till prestanda per krona.
Både på cpu och gpu marknaden men även mobiltelefonfronten. Priserna på både mobiltelefon och grafikkort börjar krypa upp i pris med prislappar såsom 10k kr +. Enda prispressade jag ser idag är Ryzen:s cpuer som verkar hålla ett lägre pris sett till prestanda och antal kärnor.

Man kan ju hoppas att rx 680 blir billigt och prispressat men jag befarar att priset kommer lägga sig över rx 580 ligger idag och prestera några procent bättre, med andra ord lär prestanda per krona enligt vad jag tror ligga kvar på samma nivå som det har gjort nu i flera år.

Har samma känslor. Gällande RX 680 tror jag samma, några % högre i prestanda men tyvärr så kommer priset ligga så där dåligt högt ändå. Tänk om man hade kunnat få ett RX 680 närmare 2000kr? Jag som sitter på ett RX 570 hade lätt uppgraderat till ett RX 680 om det presterade som ett GTX 1070!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt intressant, beroende på hur de placerar sig i pris och prestanda.

Jämfört med dagens kretsar kan man tänka sig att för samma prislapp få:
* Samma effektförbrukning, lite bättre prestanda.
* Samma prestanda, men lägre effektförbrukning.
* Högre effektförbrukning och prestanda. (Mindre troligt utan prisökning.)
Alla tre alternativen ger fördelar gentemot dagens Pascal.

Skrivet av NightFred:

... Kan vara en utmanare till Nvidia GTX 1060 6GB om det hamnar på samma nivå i pris eller i närheten kring GTX 1060 i prestanda. Eller lite bättre (RX680 kortet). ...

Dagens RX 580 presterar lika bra som GTX 1060 och enligt vissa bedömare till och med bättre. De båda kretsarna turas om att vara "bäst" beroende på vilket program som används, men Polaris-kortens prestanda relativt Pascal har över tiden förbättrats till följd av nya drivrutiner och uppdaterad mjukvara.
De kostar också lika mycket (just nu i Sverige), men Polaris drar 55% mer effekt.

Skrivet av anon114264:

Har du kollat strömförbrukningen? Polaris körs överklockat från fabrik precis vid hårsmånet från att totalt haverera. Har du redan glömt PCE-E skandalen?
... Skillnaden mellan GTX 1060 och RX 580 är ofantlig.

Överdrift!
PCIe-"skandalen" hade att göra med att de första RX 480 drog lite för hög effekt från moderkortet. Skulle ha TDP på 150W men klarade inte att hålla den begränsningen. Kunde för de flesta kort åtgärdas med ny firmware och har inte varit ett problem med RX 580 (som även fått högre TDP).
RX 580 drar typiskt 185W, vilket är signifikant mer än de 120W som behövs för GTX 1060, men skillnaden är knappast "ofantlig".

Permalänk

Om detta ska lyckas måste nog dessa korten vara väldigt aggressivt prissatta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hur blev grafikkort i 3000kr klassen "lägre mellanklassen"? Mellanklassen hade jag kunnat köpa, men inte lägre mellanklassen.. skulle säga att 1060 är typsikt mellanklass från nvidia och ligger på 2-3k beroende på modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mindre värme kan dock leda till bättre marginaler, inte så det räcker till 2000 MHz precis men 1500 MHz är nog inte omöjligt.

Problemet är att klockfrekvensen är begränsad av ”wire delays”, alltså precis som alla processorer före 2004 eller nåt sånt. Det är inte svårt att konstruera bort, och Vega är ett exempel där man gjort det, men Polaris har ungefär samma tak som min gamla 7850 hade haft med ordentlig kylning. Det går lite över 1400 MHz, men inte så mycket.

Citat:

Vega klockar fint med DDR4.

Du menar som integrerad grafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du förväxlar det med Navi som ryktas ska visas upp på CES 2019.

Har väl bara pratats om beräkningskort också, så det blir lite som Vega FE -> Navi FE isåfall.
Lär dröja ett tag att få upp yield bra nog på 7nm för så stora kretsar dock.

Skrivet av hg:

Jag tror att minneskontrollern i Polaris behöver omdesignas om den ska hantera något annat än GDDR5 så det kostar troligtvis mer än det smakar för AMD.

De kan väl dock köra GDDR5X utan större mods, om jag minns rätt. Och för mid-range räcker det rätt långt. Enda GDDR6 korten som finns nu är ju top korten för Nvidia, och vi vet inte om detta följer med 2070-2060 osv. Beror väl på pris/prestanda. Men om detta räcker till 1080 (och 1070Ti på GDDR5) bör GDDR5X räcka också.

Skrivet av DevilsDad:

Hur blev grafikkort i 3000kr klassen "lägre mellanklassen"? Mellanklassen hade jag kunnat köpa, men inte lägre mellanklassen.. skulle säga att 1060 är typsikt mellanklass från nvidia och ligger på 2-3k beroende på modell.

Skickades från m.sweclockers.com

För om alla stegen på prisstegen går upp, lär även mellanklassen göra det också. Att hitta ett 1060 6GB som jämförs med 580 8GB för typ 2500kr idag är omöjligt, nytt. De ligger på ca 3000kr med hemska kylare (som verkligen inte är bra), och upp för bättre kylare.

Så om nu vi är på väg in i en ny generation, och du väntas lägga närmare 10kkr på en high-end, lär nog övre mellanklass hamna runt 5000-6000kr, vilket ger lägre runt de 3000kr som nämns. Vi vet inte säkert, och det lär påverkas beroende på tillgång, och AMDs priser så klart. Men GPU priserna stiger som F A, och alla drömmar om vettig mellanklass prestanda för 2000kr är bortblåst idag. Då är du nere på 1050Ti nivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Man ska ju aldrig säga aldrig men jag ser det som väldigt osannolikt. Om AMD vill göra om någon av deras nuvarande GPU till att funka med GDDR6 skulle det ju vara smartare att använda Vega, som ju har vissa förbättringar jämfört med Polaris och dessutom klarar av högre klockfrekvenser.

Det är definitivt osannolikt, och det överlägset mest sannolika är att det bara är en "Kaby Lake" med samma chip på en nyare process för att få ner energiförbrukningen. Det som gör att jag ändå öppnar för en ny controller är Tonga. Det chippet är Tahiti, hela vägen ner till att det har en 384-bitars minnesbuss som aldrig användes, men med ett par små förbättringar - bättre minneskompression och ny geometrienhet. Hade AMD designat ett helt nytt chip hade de kunnat spara in ett antal mm2 på en mindre memory controller samt att designen blivit effektivare efter gamla Tahiti (jämför antalet shaders per mm2 mellan Pitcairn (1280 shaders på 212mm2) och Tahiti (2048 shaders på 352 mm2)). Istället behöll man nästan hela chippet och ändrade bara lite grann, trots att produktionskonstaden för chippet gick upp på det sättet.

Om AMD ser att priset för GDDR5 fortsätter att vara högt när producenter ställer om produktionskapacitet och tänker sig att Polaris skall leva i åtminstone ett år till, så kan det vara värt att byta till modernare GDDR6.

(Problemet med produktionskapaciteten bygger på att både GDDR5 och GDDR5X är baserade på en DDR3-cell, så att det är ganska lätt att ställa om mellan dessa tre sorters minnen men mycket svårare att ställa om till DDR4. De som ställer om en process till DDR4 går därför inte tillbaka, så en lina som konverterats till DDR4 kan inte göra GDDR5 igen. GDDR6 är istället baserad på en DDR4-cell, så man kan lätt ställa om mellan dessa sorters minnen).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Problemet är att klockfrekvensen är begränsad av ”wire delays”, alltså precis som alla processorer före 2004 eller nåt sånt. Det är inte svårt att konstruera bort, och Vega är ett exempel där man gjort det, men Polaris har ungefär samma tak som min gamla 7850 hade haft med ordentlig kylning. Det går lite över 1400 MHz, men inte så mycket.

Precis, med 12nm blir ju avstånden kortare så den borde klocka lite högre då, tänker jag i alla fall.

Skrivet av mpat:

Du menar som integrerad grafik?

Exakt. 2200G och 2400G klockar ju jättebra med stabila moderkort. Tyvärr är inte mitt kort från Gigabyte särskilt bra på att klocka med så skakig Vsoc. Träffar en bra bit under vad en 2400G borde klara att klocka till och Tvrm blir skyhög. Har funderat på att leta upp en bättre kylfläns men man vill ju inte sabba garantin heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Precis, med 12nm blir ju avstånden kortare så den borde klocka lite högre då, tänker jag i alla fall.

Fast 12nm GF är inte mindre än 14nm GF. De har släppt lite på designreglerna så att man kan placera features lite friare och därför krympa något, men det är inte det AMD har gjort. De har bara tagit en existerande design och flyttat den, och då blir den inte mindre. Processen rent fysiskt, alltså hur stor varje feature är, har inte ändrats.

Citat:

Exakt. 2200G och 2400G klockar ju jättebra med stabila moderkort. Tyvärr är inte mitt kort från Gigabyte särskilt bra på att klocka med så skakig Vsoc. Träffar en bra bit under vad en 2400G borde klara att klocka till och Tvrm blir skyhög. Har funderat på att leta upp en bättre kylfläns men man vill ju inte sabba garantin heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, Vega som design klockar bra. Det är bara att i den variant den finns idag, Vega 64, är det inte mycket idé att klocka upp den mer eftersom HBM2 ändå flaskar. Dessutom klockar oftast de större korten lite sämre. I en design runt 200mm2, där mellanklasskorten brukar ligga, hade man kunnat klocka den högre.

Det är antagligen så AMD skall förlänga livet på GCN en gång till. Ett kort i övre mellanklassen med samma 64 CU (det blir mellanklass på den storleken på 7nm) som klockar lite bättre kan hålla AMD på banan en generation till. Sen måste det till något bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så, när ska de fixa VP9-stödet? Det gör kortet rätt ointressant för min del med ofullständigt avkodningsstöd i hårdvaran. Känns som den som höll i rodret inte var riktigt lämpad.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det finns ju vi som köper AMD för deras fantastiska Linux-drivare också. Vi må vara en liten minoritet än så länge, men vi blir behandlade som kungar relativt det gröna laget. Till och med Intel ligger efter med sin urgamla sönderpatchade drivare för i965.

Bortsett från sorgebarnen 2200G och 2400G...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har väl bara pratats om beräkningskort också, så det blir lite som Vega FE -> Navi FE isåfall.
Lär dröja ett tag att få upp yield bra nog på 7nm för så stora kretsar dock.

De kan väl dock köra GDDR5X utan större mods, om jag minns rätt. Och för mid-range räcker det rätt långt. Enda GDDR6 korten som finns nu är ju top korten för Nvidia, och vi vet inte om detta följer med 2070-2060 osv. Beror väl på pris/prestanda. Men om detta räcker till 1080 (och 1070Ti på GDDR5) bör GDDR5X räcka också.

För om alla stegen på prisstegen går upp, lär även mellanklassen göra det också. Att hitta ett 1060 6GB som jämförs med 580 8GB för typ 2500kr idag är omöjligt, nytt. De ligger på ca 3000kr med hemska kylare (som verkligen inte är bra), och upp för bättre kylare.

Så om nu vi är på väg in i en ny generation, och du väntas lägga närmare 10kkr på en high-end, lär nog övre mellanklass hamna runt 5000-6000kr, vilket ger lägre runt de 3000kr som nämns. Vi vet inte säkert, och det lär påverkas beroende på tillgång, och AMDs priser så klart. Men GPU priserna stiger som F A, och alla drömmar om vettig mellanklass prestanda för 2000kr är bortblåst idag. Då är du nere på 1050Ti nivån

Inget fel på asus dual kylare, och den finns på många ställen för precis under 3k. Inte deras bästa, men det förväntas kanske inte heller av en mellanklass-kylare.

Jag är väl medveten om att hela prissegmentet stiger. När jag köpte mitt nuvarande så var mellanklassen runt 1.5k.. Nåja, antar att jag lite räknat bort 2000-serien som något utöver det vanliga. Hoppas verkligen inte standarden för vad som är entusiastklassen följer dessa..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge mig bara ett AMD-baserat kort med samma/liknande design som R9 Fury-X och prestanda som ett 1080 Ti > och jag är såld. Varför kan man inte riktigt få båda av 2 världar?

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast 12nm GF är inte mindre än 14nm GF. De har släppt lite på designreglerna så att man kan placera features lite friare och därför krympa något, men det är inte det AMD har gjort. De har bara tagit en existerande design och flyttat den, och då blir den inte mindre. Processen rent fysiskt, alltså hur stor varje feature är, har inte ändrats.

Hmm jo då blir det ju lite annorlunda förutsättningar. Fast nu är jag bara ännu mer intresserad av hur den kommer att klocka.

Skrivet av mpat:

Jodå, Vega som design klockar bra. Det är bara att i den variant den finns idag, Vega 64, är det inte mycket idé att klocka upp den mer eftersom HBM2 ändå flaskar. Dessutom klockar oftast de större korten lite sämre. I en design runt 200mm2, där mellanklasskorten brukar ligga, hade man kunnat klocka den högre.

Det är antagligen så AMD skall förlänga livet på GCN en gång till. Ett kort i övre mellanklassen med samma 64 CU (det blir mellanklass på den storleken på 7nm) som klockar lite bättre kan hålla AMD på banan en generation till. Sen måste det till något bättre.

Fast med lite mindre kiselyta borde ju rent teoretiskt även GCN klocka lite högre?

Skrivet av LaoLao:

Bortsett från sorgebarnen 2200G och 2400G...

Systemet "Mjölnir" i min signatur kör Debian Sid, funkar hur bra som helst med 4.19-rc4. Har varit ganska ok sedan 4.18 men nu lyckas varje boot och enda kraschen med 4.19 var en bug i RADV, triggad av en gammal version av DXVK (troligen som en följd av en bug i LLVM 6, ska vara fixad i LLVM 7 men har inte hunnit testa än).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Dagens RX 580 presterar lika bra som GTX 1060 och enligt vissa bedömare till och med bättre. De båda kretsarna turas om att vara "bäst" beroende på vilket program som används, men Polaris-kortens prestanda relativt Pascal har över tiden förbättrats till följd av nya drivrutiner och uppdaterad mjukvara.
De kostar också lika mycket (just nu i Sverige), men Polaris drar 55% mer effekt.

Ja, jag känner till detta redan men som jag skrev så vore det idealiskt om kortet inte blir för dyrt, dvs RX 680, så att det hamnar mellan 1060 och 1070 i prestanda för oss som inte är sugna på att punga ut pengar för låt oss säga ett GTX 1070 eller Vega kort. Bra prispoint vs prestanda i mellanregistret.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Inget fel på asus dual kylare, och den finns på många ställen för precis under 3k. Inte deras bästa, men det förväntas kanske inte heller av en mellanklass-kylare.

Tror du får läsa upp de andra som bekräftar samma sak. Jo det är en skit kylare. Och den du ser på recensioner kan du inte köpa längre, utan den är utbytt mot en klenare version.

ASUS säljer kort genom att ta sitt rykte från sina bra delar, och hypa deras sämre. Sätt lägsta prislappen de kan, med sämsta skiten de kan... och sälj sälj.

Med tanke på priset på kort idag, och hur länge man ofta kan använda GPUer (om de bara håller) är ASUS billigaste det dummaste köp du kan göra. Du sparar några hundra lappar (<10%) och förlorar flera års drift, eller inkomsten för kortet begagnat när det brinner upp.

Som ex kan jag säga att MSIs 1060 3GB faktiskt är snabbare i praktiken pga sin bättre kylare, än ASUS dual kortet, trots ASUS har högre temp target och högre "fabriks-klock" pga den throttlar, medan MSI kortet istället boostar mot max turbo betydligt mer. Kylaren idag är enormt viktig att ta med i aspekten till om kortet ska hålla (och inte köra 80/85+) och faktiskt leverera bra prestanda. Frekvensen spelar mindre roll då den kommer boosta sig själv ändå.

Skrivet av DevilsDad:

Jag är väl medveten om att hela prissegmentet stiger. När jag köpte mitt nuvarande så var mellanklassen runt 1.5k.. Nåja, antar att jag lite räknat bort 2000-serien som något utöver det vanliga. Hoppas verkligen inte standarden för vad som är entusiastklassen följer dessa..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har köpt vettiga kort med bra kylare för 1500-2000kr förr också, men jag tror något hände när korten började kunna mätta 1080-60FPS nivån även på high+ settings. För behovet att köpa bättre försvann för många, så länge de håller. Och de gamla korten säljer bra på beg marknaden då andra gärna nöjer sig med det även om man själv byter det.

Detta gör ju att antalet billigare alternativ är fler och fler, ta tex 780Ti, 290X, 970, 1060 3GB alla kan fylla typ samma behov +- lite varstans. Och även de klenare korten under kan ju klara sig än idag om du nöjer dig med medium eller lägre. Så tillverkarna ser nog ingen direkt vinst att göra nya kort där nere längre, utan man siktar på runt 1080-60 som botten nivå och sen siktar på kort för de som vill betala mer.

AMD siktar ju med dessa kort också på runt 1080-60/100Hz nivån men inte mer. Och pga detta är det svårt att hitta vettiga kort för 1500kr som inte är kraftigt strypta, eller kan köpas beg alternativ som är bättre. För du får ju ett 290/970 för 1500kr på tex tradera utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror du får läsa upp de andra som bekräftar samma sak. Jo det är en skit kylare. Och den du ser på recensioner kan du inte köpa längre, utan den är utbytt mot en klenare version.

Hmm, jag hade fel för mig, det är ett msi dual fan som sitter i flickvännens dator. Är inte missnöjd med ljudnivån på det med tänke på det kompakta chassit. Detta går dock inte att hitta för under 3.4k.. Ja, var inte medveten om att priserna stigit så sedan lansering o.O

Skrivet av Paddanx:

Detta gör ju att antalet billigare alternativ är fler och fler, ta tex 780Ti, 290X, 970, 1060 3GB alla kan fylla typ samma behov +- lite varstans. Och även de klenare korten under kan ju klara sig än idag om du nöjer dig med medium eller lägre. Så tillverkarna ser nog ingen direkt vinst att göra nya kort där nere längre, utan man siktar på runt 1080-60 som botten nivå och sen siktar på kort för de som vill betala mer.

Joo, själv har jag dessutom mer och mer gått över till indie spel vilket gör att mitt 680 hänger med acceptabelt i 2560x1440..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sapphire har ett 170mm-kort (vad som kallades "halvlängdskort" i nån gammal standard) med en Radeon 570, så de gör säkert en uppdatering om det kommer ett nytt chip.

Yes, den har jag på radarn
Vore dock trevligt med ett *80 också! Vet att MSI har ett men det verkar inte finnas att köpa i Sverige tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur blev grafikkort i 3000kr klassen "lägre mellanklassen"? Mellanklassen hade jag kunnat köpa, men inte lägre mellanklassen..

Håller med! Lägre mellanklass är kort runt 2000kr, typ GTX 1050, 1050Ti.

Skrivet av NightFred:

... som jag skrev så vore det idealiskt om kortet inte blir för dyrt, dvs RX 680, så att det hamnar mellan 1060 och 1070 i prestanda... Bra prispoint vs prestanda i mellanregistret.

Min poäng är att RX580 redan i dagsläget är konkurrenskraftig, om än inte ledande.
En RX680 behöver bara prestera bättre i energieffektivitet eller prestanda till samma pris för att övertrumfa GTX 1060, vilket knappast lär bli ett problem så länge GTX 1060 ligger kvar i pris.

Ska jag önska, någorlunda realistiskt, skulle det bli RX 570 med prislapp strax under 2500kr med prestanda motsvarande RX 580 men TDP <150W. Därtill RX 680 för nära 3000kr med prestanda närmre GTX 1070 och TDP <200W. (Med båda TDP 50W lägre än så vore det mumma!)

Det riktigt intressanta är hur RX 680 hamnar i förhållande till GTX 2060, som vi i princip inte vet någonting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hmm, jag hade fel för mig, det är ett msi dual fan som sitter i flickvännens dator. Är inte missnöjd med ljudnivån på det med tänke på det kompakta chassit.

MSIs är kanon, håller med dig. Vännen jag köpte det 1060t till är helnöjd också, är i ett litet mATX chassi med rätt ont om plats, men den är sval och tyst ändå.

Skrivet av DevilsDad:

Detta går dock inte att hitta för under 3.4k.. Ja, var inte medveten om att priserna stigit så sedan lansering o.O

2000kr gav vi för hans 1060 3GB på BF rea, och 2500kr+ kostar de nu. Är sjukt hur priserna hålls uppe så. Beg priserna är dock förvånadsvärt låga pga det finns många kort i cirkulation.

Skrivet av DevilsDad:

Joo, själv har jag dessutom mer och mer gått över till indie spel vilket gör att mitt 680 hänger med acceptabelt i 2560x1440..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl lite säga samma. Astroneer och RImworld maxar inte direkt 290X kortet
Går att spela rätt mycket med dessa kort, så länge de håller. Så det lönar sig att köpa bra från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Systemet "Mjölnir" i min signatur kör Debian Sid, funkar hur bra som helst med 4.19-rc4. Har varit ganska ok sedan 4.18 men nu lyckas varje boot och enda kraschen med 4.19 var en bug i RADV, triggad av en gammal version av DXVK (troligen som en följd av en bug i LLVM 6, ska vara fixad i LLVM 7 men har inte hunnit testa än).

"Ganska ok sedan 4.18" tycker jag inte är särskilt imponerande. stödet för Linux har varit dåligt för för länge för att det ska vara okej. Sen är just dessa processorer något av ett undantag i sammanhanget men ändå... det hjälper inte mig.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan väl lite säga samma. Astroneer och RImworld maxar inte direkt 290X kortet
Går att spela rätt mycket med dessa kort, så länge de håller. Så det lönar sig att köpa bra från början.

Haha, tycker nästan det är lite synd. Det kliar så i fingrarna när man kikar på kort med mer än x5 prestandan.. sedan kommer man inte märka någon skillnad i 9 fall av 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

"Ganska ok sedan 4.18" tycker jag inte är särskilt imponerande. stödet för Linux har varit dåligt för för länge för att det ska vara okej. Sen är just dessa processorer något av ett undantag i sammanhanget men ändå... det hjälper inte mig.

Tja, med 4.15 kunde du med lite krångel spela med den och 4.16 funkade för spel så länge du var försiktig med DXVK. Efter 4.16 har de fixat buggar runt alltmer avancerade funktioner och med 4.18 är alla utom de ganska udda funktionerna fixade, i mitt fall en skärm med ovanligt små toleranser för timingfel över DisplayPort (HDMI har alltid fungerat bra). I 4.19 implementerades nämligen stöd för att försöka igen om Raven Ridge (och övriga Vega?) misslyckades med att träna fram rätt timings på DisplayPort-länken. Med 4.19 (rc) har jag som sagt inte haft någon krasch direkt relaterad till kernelns stöd för Raven Ridge än.

Med tanke på att 4.16 släpptes 1:a april i år kan jag inte säga att det har varit särskilt dåligt med stöd i kerneln. De flesta distros skickade/skickar med gammal firmware till Raven Ridge vilket många inte tänker på. Hämtar du senaste filerna från linux-firmware så ska det fungera bra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Och från och med 4.18.x startar min dator ungefär varannan gång. Från och med 4.18.05 (eller liknande har jag för mig) kunde jag inte ens installera Xubuntu 18.10. Hund här på forumet har haft problem med sin server hela sommaren. Om du googlar en del kan du se att även om du har fått igång ditt paket är vi fortfarande orimligt många som har problem med våra. Trots att vi jobbar med kärnversioner så nya som 4.18.

Förutom att datorn startar ungefär varannan gång är det också något mysko med grafiken. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att veta vad det är som krånglar.

Sen har du rätt i att det har blivit bättre och bättre kanske så ofta som varje månad, men det finns en del kvar att arbeta med.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: 4.18.05 låter som Ubuntus egen kernel, mainline kör heltal utan ledande nolla på tredje platsen. Har sett att folk har haft problem med Raven Ridge men många av dem känner jag igen från innan jag provade uppdaterad firmware, så testa det.

Vad menar du med "något mysko med grafiken"? Är det problemet med att den inte ritar på hela skärmen? I så fall har jag bara hört om det, men det finns ju alltid en chans att uppdaterad firmware hjälper mot det också.

Att den ser ut att inte starta ungefär hälften av gångerna låter som exakt som länkträningen, testa en rc av 4.19. Kan skicka min .config för 4.19-rc4 när jag är tillbaka hemma ikväll. Det som händer är att den misslyckas med att hitta rätt timing och ger upp med 4.18, vilket gör att amdgpu-modulen antingen kraschar eller fortsätter som om länken hade fungerat (inte hittat något tydligt samband för vilken av dem som händer när). Även när den fortsätter är det något annat konstigt eftersom den inte alltid svarar på nätverket, samtidigt som jag kan höra hur den kör full fart på mekaniska disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810