Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

För övrigt, spelar det någon större roll om motorn är placerad i mitten eller bak?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av omdull:

Ni som har koll
Vad är det egentligen som är det stora skillnaderna mellan budgetversionerna och de elcyklar som ligger runt 20-30 tusen. Är det mer än att man kan ta sig längre med en dyrare och att den är mer långsiktig i kvalitén? Berätta gärna för o nackdelar då det är ändå rätt mycket pengar som skiljer de åt

Länkar två olika för exempel

Medelklass:
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-zo...

Budget:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sp...

Budgetcyklarna har oftast navmotor och ofta framhjulsdrift och enklare navmotorer brukar ha lågt vridmoment så de blir rätt orkeslösa i backar och när det går sakta i allmänhet,
Framhjulsdrift är också trafikfarligt på vintern, dyrare speedpedelecs med navmotor bak har inte samma problem för de brukar använda motorer med större diameter så där funkar det oftast bra med navmotorer. Enklare modeller är också ofta ganska usla att trampa så de funkar dåligt om motorn inte är aktiv.
Det finns också enklare elcyklar som du kan bromsa genom att trampa bakåt och det gör dem mest farliga, en elcykel bör ha bra bromsar dvs skivor fram och bak, helst hydrauliska och kanske även att man går upp nått steg i storlek på dem.
Det är väldigt ofta dålig eller ingen belysning på elcyklar oavsett prisklass så det bör man kolla noga om det inte är en "lekcykel"
I övrigt är det väl mest komponentval i allmänhet, dvs det som ger "känslan" ska man åka långt och ha elen för att öka sin räckvidd snarare än att pendla nån mil till jobbet så bör man ställa olika krav för det är ju bra om cykeln är fin att åka på även utan motorn igång tex att den inte ger extra motstånd.
Sedan så är det ju stor skillnad i "finesserna" som inte har direkt med cyklingsbarheten att göra tex skiljer det sig rejält mellan olika displayers läsbarhet och funktioner, dyrare har ofta gps och navigering.
Många enklare elcyklar har batteriet högt placerat på pakethållaren vilket gör dem mer instabila.
"Damram" är en fruktansvärd upplevelse att använda oavsett om det är el eller inte så undvik alltid såna cyklar.
Dyrare cyklar har ofta thru axlar på hjulen vilket gör dem betydligt trevligare när man har skivbromsar.
Det är en hel del småsaker som gör att känslan av kontroll och säkerhet (och inte bara bättre ergonomin) ökar så att cykeln funkar bättre att åka långt och länge på och finesser typ gps som skiljer prisklasserna åt.
Skam man jobbpendla en kortare sträcka så funkar en enkel cykel troligen ganska bra om man undviker de framhjulsdrivna eller så väljer man kanske en billigare speedpedelec om man vill ha nått mer påkostat men ändå mest ser det som ett pendelfordon.

Ska man däremot "ut och cykla" så blir det mycket roligare med de mer påkostade modellerna så man klarar sina + 10 h turer.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av backfeed:

Är det enkelt att plocka i och ur batteriet ofta (för att minska stöldrisken) och ladda det?

Lite lockad att göra samma sak, då jag redan har en fullt duglig vanlig hoj.

Jo då, bara en dragkedja och sen plugga ut en XT90 kontakt, så tar bara någon sekund att plocka ut det.
Så här ser batteriet ut utan för triangelväskan.

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display + Acer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av backfeed:

För övrigt, spelar det någon större roll om motorn är placerad i mitten eller bak?

Alla har lite olika fördelar, det jag just gillar med mitt motor är att du kan använda helt normala fälgar m.m. samt utnyttja växelpaketet bak så du kan dreva upp/ner motorn när det behövs.

Samt hur enkelt det är att installera/underhålla, samt dom flesta testerna visar oftast att mitt motor har bättre vrid.

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display + Acer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Merlinen:

Jo då, bara en dragkedja och sen plugga ut en XT90 kontakt, så tar bara någon sekund att plocka ut det.

Ok! Hur monteras batteriet fast, eller ligger det bara löst i väskan?

Var det ett färdigt kit du köpte och vad kostade delarna totalt? Konverteringskit + batteri ser ut att vara ganska dyrt utifrån vad jag hittat, i svenska butiker (typ 12-15k).

Skrivet av Merlinen:

Alla har lite olika fördelar, det jag just gillar med mitt motor är att du kan använda helt normala fälgar m.m. samt utnyttja växelpaketet bak så du kan dreva upp/ner motorn när det behövs.

Samt hur enkelt det är att installera/underhålla, samt dom flesta testerna visar oftast att mitt motor har bättre vrid.

Ursäkta noobfrågorna, men vad menas med att dreva upp/ner motorn?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av backfeed:

För övrigt, spelar det någon större roll om motorn är placerad i mitten eller bak?

För mig är det mest så här, om man tar vanliga elcyklar man köper.

Mitt motor = elcykel känsla. Alltså att man har en elmotor på en cykel, och motorn hjälper till när man trampar.

Fram/bak motor = elmoped med trampor känsla. Motorn hjälper till lite hur som helst, har inte så mycket med att göra hur du trampar utan bara "att" du trampar.

Edit:
Förtydligande... bygger man själv så blir det mest som en elmoped, oavsett mitt eller bakmotor. Rätt svårt att få elcykel känsla som Bosch och andra färdiga system.

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av backfeed:

Ok! Hur monteras batteriet fast, eller ligger det bara löst i väskan?

Var det ett färdigt kit du köpte och vad kostade delarna totalt? Konverteringskit + batteri ser ut att vara ganska dyrt utifrån vad jag hittat, i svenska butiker (typ 12-15k).

Ursäkta noobfrågorna, men vad menas med att dreva upp/ner motorn?

Batteriet sitter fast inne i väskan, finns band du kan dra åt men för just min cykel så sitter batteriet så perfekt att det "kilas" fast i väskan så jag skippar banden, har bara satt lite extra dämpning mot ramen i väskan.

Mitt kit landade på 11,5k totalt med frakt m.m.
Fast då får man ju tänka på att mitt batteri är på 910wh, och motor på 1000w (1500w peak).

Har du motorn fram/back i navet så driver den ju bara på med den inbyggda utväxling.
Med mitt motor så driver den ju framdrevet så bakhjulet drivs ju av kedjan så du kan utnyttja backväxlarna, som för mig betyder 10 växlar.

Och jag kan ju göra helt själv hur jag vill, vill jag bara använda tumgas typ el-moped går ju det.
Eller aktivera PAS så funkar den exakt som bosch/yamahas mitt motorer.

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display + Acer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Mahti:

Har du butik i närheten som har ett varierat utbud av pendling och MTBs i olika utföranden tycker jag att du ska åka dit och testa. Då skapar du dig säker en klarare uppfattning av vad du verkar tycka om och vara ute efter innan du gör en lång lista på krav. Gjorde själv misstaget och ändrade helt uppfattning vad jag är ute efter när jag väl testat ett par olika cyklar.

Det lokala utbudet av elcyklar är tyvärr dåligt, finns bara en butik som säljer Trek, provade en PowerFly 5 där i veckan med Bosch-motor och kan konstatera att det vill jag nog helst inte ha. Anledningen är ljudnivån, tycker motorn låter väldigt mycket och påtagligt på den, har sett lite youtube och några videos med Brose-motor, det är ju i en helt annan klass, motorn hörs knappt och ändå är Brose väldigt starka med sina 90Nm.

Har även provat en kollegas Shimano E8000, den var helt okej, även där hördes motorn men den har ett annorlunda ljud, varken bättre eller sämre än Bosch skulle jag säga. Verkade dock smälla rätt häftigt i växlarna på den däremot.

Så nu lutar jag åt några cyklar från Bulls nedan, framförallt åt E-Stream EVO eftersom den har en motor från Brose, men dessvärre saknar den stänkskärmar och pakethållaren som typ inte går att köpa direkt från Bulls, riktigt synd eftersom bakre ramen är exakt samma och deras egna skärmar ser riktigt bra ut på dom här cyklarna.

E-STREAM EVO TR 2 27,5+

SIX50 EVO TR STREET

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Cinder:

Det lokala utbudet av elcyklar är tyvärr dåligt, finns bara en butik som säljer Trek, provade en PowerFly 5 där i veckan med Bosch-motor och kan konstatera att det vill jag nog helst inte ha. Anledningen är ljudnivån, tycker motorn låter väldigt mycket och påtagligt på den, har sett lite youtube och några videos med Brose-motor, det är ju i en helt annan klass, motorn hörs knappt och ändå är Brose väldigt starka med sina 90Nm.

Har även provat en kollegas Shimano E8000, den var helt okej, även där hördes motorn men den har ett annorlunda ljud, varken bättre eller sämre än Bosch skulle jag säga. Verkade dock smälla rätt häftigt i växlarna på den däremot.

Så nu lutar jag åt några cyklar från Bulls nedan, framförallt åt E-Stream EVO eftersom den har en motor från Brose, men dessvärre saknar den stänkskärmar och pakethållaren som typ inte går att köpa direkt från Bulls, riktigt synd eftersom bakre ramen är exakt samma och deras egna skärmar ser riktigt bra ut på dom här cyklarna.

E-STREAM EVO TR 2 27,5+
https://prodimage.zeg.com/Bilder/1200x675/ZEG/789/789-46056.png

SIX50 EVO TR STREET
https://prodimage.zeg.com/Bilder/1200x675/ZEG/785/785-72356.png

Var och hämtade min "Brosemotor" i går och den är verkligen tyst, man får rena ljudchocken när man slutar trampa och hör spärrarna till kassetten börja smattra...
Det var iofs inte knäpptysta däck men det var inga "Nobby Nick" eller liknande traktordäck som ger vibrationer i hela cykeln, det blev en första tur på ca 10 mil för att köra hem den och hade runt 30 % batteri kvar när jag kom hem och de sista 4 milen hade jag rejäl motvind så jag använde motorn mest hela tiden för att orka ha hög medelfart, jag låg konstant där motorn slutade dra dvs 26-27 Km/h och orkade hålla kring 20 utan motorn.
Nu hade jag ryggsäck på mig vilket inte är så bekvämt men jag har ju inte hunnit lösa väskor men på min vanliga cykel med väskor så påverkar de typ 2-5 km/h när det blåser så jag hade kanske klarat 15-17 Km/h om man väger in vindfång och trötthet pga sträckan om jag åkt på den vanliga omotoriserade.

Vadon har dock helt klart glädjesiffror för hur stark belysningen är eller rättare sagt så har den nog amerikans ljusbild och inte "Stvzo" den lös upp en hel del högt upp tex träd men på vägen var det mindre ljus än från en Spanniga Axendo 80 (lux) (och även sämre än Axendo 60 usb).
http://www.spanninga.com/products/headlamps/

Det var mycket mindre ljus än från B&M s IQ-X lampor
https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer/produkt/1...
Jag blev faktisk lite besviken på ljuset så det kanske blir byte till IQ-X E
https://www.bumm.de/en/products/e-bike-beleuchtung/parent/164...
Det var iofs ett fullt användbart ljus men motsvarade inte alls vad jag trodde då de påstår att det ska ge 300lux men på vägbanan var det mörkare än med en 60 lux Spanninga...
Jag vet inte om det är deras MTB egenskaper som slår igenom på Vadons belysning men för vägbruk är det inte så intressant att belysa "högt" för jag lär inte behöva hålla koll på grenar över stigen utan hade önskat mer ljus ner på vägen i stället.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Merlinen:

Kul med elcykel tråd

Efter att kollat runt på vad man för i Sverige för pengarna så beslutade jag för att byggde ihop en själv.
Så i början av sommaren vart den klar, kanske inte helt "laglig" enligt svenska mått men använder man den som folk så tittar ingen nå mer märkvärdigt på den.

Hade ju en 2 år gammal hardtail från Canyon som jag konverterade om med en mitt motor.
Bara byte ta ut vevpartiet med pedaler å allt och byta ut det mot motorn och dra lite kablage och batteriet i väskan, ca 1h jobb å det var klart.

http://i980.photobucket.com/albums/ae290/Merlinen/cykeln_zpssrbojmmg.jpg

Intressant. Även jag har en MTB som skulle vara trevlig att elkonvertera Var har du köpt ditt kit? Finns det olika kitt, ifall man inte vill ha 1000w, utan lite mer lagliga alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av mrqaffe:

Budgetcyklarna har oftast navmotor och ofta framhjulsdrift och enklare navmotorer brukar ha lågt vridmoment så de blir rätt orkeslösa i backar och när det går sakta i allmänhet,
Framhjulsdrift är också trafikfarligt på vintern, dyrare speedpedelecs med navmotor bak har inte samma problem för de brukar använda motorer med större diameter så där funkar det oftast bra med navmotorer. Enklare modeller är också ofta ganska usla att trampa så de funkar dåligt om motorn inte är aktiv.
Det finns också enklare elcyklar som du kan bromsa genom att trampa bakåt och det gör dem mest farliga, en elcykel bör ha bra bromsar dvs skivor fram och bak, helst hydrauliska och kanske även att man går upp nått steg i storlek på dem.
Det är väldigt ofta dålig eller ingen belysning på elcyklar oavsett prisklass så det bör man kolla noga om det inte är en "lekcykel"
I övrigt är det väl mest komponentval i allmänhet, dvs det som ger "känslan" ska man åka långt och ha elen för att öka sin räckvidd snarare än att pendla nån mil till jobbet så bör man ställa olika krav för det är ju bra om cykeln är fin att åka på även utan motorn igång tex att den inte ger extra motstånd.
Sedan så är det ju stor skillnad i "finesserna" som inte har direkt med cyklingsbarheten att göra tex skiljer det sig rejält mellan olika displayers läsbarhet och funktioner, dyrare har ofta gps och navigering.
Många enklare elcyklar har batteriet högt placerat på pakethållaren vilket gör dem mer instabila.
"Damram" är en fruktansvärd upplevelse att använda oavsett om det är el eller inte så undvik alltid såna cyklar.
Dyrare cyklar har ofta thru axlar på hjulen vilket gör dem betydligt trevligare när man har skivbromsar.
Det är en hel del småsaker som gör att känslan av kontroll och säkerhet (och inte bara bättre ergonomin) ökar så att cykeln funkar bättre att åka långt och länge på och finesser typ gps som skiljer prisklasserna åt.
Skam man jobbpendla en kortare sträcka så funkar en enkel cykel troligen ganska bra om man undviker de framhjulsdrivna eller så väljer man kanske en billigare speedpedelec om man vill ha nått mer påkostat men ändå mest ser det som ett pendelfordon.

Ska man däremot "ut och cykla" så blir det mycket roligare med de mer påkostade modellerna så man klarar sina + 10 h turer.

Skrivet av svolter:

För mig är det mest så här, om man tar vanliga elcyklar man köper.

Mitt motor = elcykel känsla. Alltså att man har en elmotor på en cykel, och motorn hjälper till när man trampar.

Fram/bak motor = elmoped med trampor känsla. Motorn hjälper till lite hur som helst, har inte så mycket med att göra hur du trampar utan bara "att" du trampar.

Edit:
Förtydligande... bygger man själv så blir det mest som en elmoped, oavsett mitt eller bakmotor. Rätt svårt att få elcykel känsla som Bosch och andra färdiga system.

Jag kan flika in att dyrare elcyklar med motor i vevpartiet ofta har sensorer som känner av vridmomentet i vevpartiet, d.v.s. hur hårt man trampar. En elmotors vridmoment är lite förenklat direkt proportionellt mot strömmen genom motorn, så det är ganska lätt att utvecklat mjukvara för motorkontrollern så att motorn matchar hur hårt cyklisten trampar om man har en sån sensor.

Dom billigare cyklarna med navmotor har ofta inte en sån sensor (dom är dyra) utan har istället en "PAS" sensor som består av en skiva med magneter och en hallsensor som känner av när magneterna passerar. Så motorkontrollern kan bara veta hur fort cyklisten trampar, inte hur hårt. Anledningen till att dom cyklarna kan vara lite slöa vid låga hastigheter är förmodligen att den ansvarige mjukvaruutvecklaren ville undvika att cykeln sätter iväg som en raket när man balanserar bland andra trafikanter vid nått övergångsställe.

En del ambitiösa motorkontrollers för DIY-elcyklar har försökt lösa problemet med smart mjukvara som dom kallar "torque simulation". Jag har aldrig testat att cykla med det dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av -=fredrik=-:

Intressant. Även jag har en MTB som skulle vara trevlig att elkonvertera Var har du köpt ditt kit? Finns det olika kitt, ifall man inte vill ha 1000w, utan lite mer lagliga alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte mitt från https://em3ev.com
Efter att fått många rekommendationer på andra elcykel froum m.m. och hur dom bygger sina batterier.
Dom har flera olika modeller utan den jag köpte, allt från 250w-1000w.

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display + Acer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Vad har ni för erfarenheter av att handla hojar online?
Sitter o läser på prisjakt på populära sidor som Hellorider och Cykelkraft.
RIIIIKTIGT dåliga recensioner med allt från att cyklarna inte finns i lager o att de tar upp till månader innan de får cyklarna till att personer fått hem trasiga cyklar.

Man blir ju mörkrädd

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=27971
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=4009

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av omdull:

Vad har ni för erfarenheter av att handla hojar online?
Sitter o läser på prisjakt på populära sidor som Hellorider och Cykelkraft.
RIIIIKTIGT dåliga recensioner med allt från att cyklarna inte finns i lager o att de tar upp till månader innan de får cyklarna till att personer fått hem trasiga cyklar.

Man blir ju mörkrädd

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=27971
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=4009

Köpte min vanliga pendlarhoj (Nishiki) från Länna Sport vill jag minnas, inga som helst problem, kommer i en stor karton med styret vikt parallellt med cykeln och pedalerna avmonterade. Finns säkert lägen där folk haft problem, men så är det väl alltid.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av omdull:

Vad har ni för erfarenheter av att handla hojar online?
Sitter o läser på prisjakt på populära sidor som Hellorider och Cykelkraft.
RIIIIKTIGT dåliga recensioner med allt från att cyklarna inte finns i lager o att de tar upp till månader innan de får cyklarna till att personer fått hem trasiga cyklar.

Man blir ju mörkrädd

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=27971
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=4009

Har köpt en cykel på Cykelkraft och det var inga problem, jag tror det är de som inte vet vad de ska ha och inte förstår vad de köper som klagar, man måste ju veta vilka mått som passar och vara kapabel att montera en cykel för annars bör man inte distanshandla, monteringen är oftast ganska enkel men det kan ju alltid behövas nått mer passande verktyg än en skiftnyckel.
Tycker det verkar som de flesta klagar på lång leveranstid men det är ju en ickefråga tycker jag för jag vet att det tar tid att både bygga och frakta cyklar spå fort de inte finns i butik och man hämtar dem direkt, folk har nog ofta orealistiska förväntningar och det man kanske ska klaga på är marknadsföringen i så fall.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping / Funäsdalen
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kefir_Tribe:

Jag kan flika in att dyrare elcyklar med motor i vevpartiet ofta har sensorer som känner av vridmomentet i vevpartiet, d.v.s. hur hårt man trampar. En elmotors vridmoment är lite förenklat direkt proportionellt mot strömmen genom motorn, så det är ganska lätt att utvecklat mjukvara för motorkontrollern så att motorn matchar hur hårt cyklisten trampar om man har en sån sensor.

Dom billigare cyklarna med navmotor har ofta inte en sån sensor (dom är dyra) utan har istället en "PAS" sensor som består av en skiva med magneter och en hallsensor som känner av när magneterna passerar. Så motorkontrollern kan bara veta hur fort cyklisten trampar, inte hur hårt. Anledningen till att dom cyklarna kan vara lite slöa vid låga hastigheter är förmodligen att den ansvarige mjukvaruutvecklaren ville undvika att cykeln sätter iväg som en raket när man balanserar bland andra trafikanter vid nått övergångsställe.

En del ambitiösa motorkontrollers för DIY-elcyklar har försökt lösa problemet med smart mjukvara som dom kallar "torque simulation". Jag har aldrig testat att cykla med det dock.

Vill man ha "det billigaste" diy-kittet med torque-sensor så är det tsdz2 som gäller just nu, finns dessutom en tredjepartsfirmware som gör den ännu bättre (på endless-sphere/github). Har dock bara Yamaha PW att jämföra med men TSDZ2 är det verkligen ingen mopedkänsla i..

(föredrar själv torque över pas, gått från bafang bbs02 till tsdz2)

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

Är många som helt dömer ut framhjulsmotor, men beror också vad man har för krav och användning av cykeln så här är mina fleråriga erfarenheter av framhjulsmotor som min Ecoride har.

Jag har ju sedan ett antal år (dvs innan det blev allmänt inne med elcykel) en Ecoride Ambassador damram 28" 8vxl navväxel med fotbroms och vanliga fälgbromsar på framhjulet. Cykelkorgen passar perfekt att ställa en matkasse i.

När den köptes var elcykel så nytt i Sverige så mittmotorkonceptet fanns i princip inte och jag var först med elcykel i samhället jag bodde i då.

Som den gamla stela gubbe jag är så används den för brukscykling o nöjesturer och ingen sportig hårdträning och där är det betydligt viktigare med enkelt insteg då jag inte längre fixar svinga benet över pakethållaren,Speciellt då när man försöker frakta något på cykeln är frågan om en damram flexar något mer för mig inte så viktig. Förstår dock att för den som jagar max prestanda är sådant viktigt.

Jag har haft mycket glädje av den och tycker att det är så pass roligt att det blir en hel del extra rundor i onödan på den.

Tycker tvärt om då att det är bra med den hastighetsberoende pedalsensorn då den ger just möjligheten att åka elmoped när man är trött genom att bara låta tramporna gå runt på tomgång. En momentsensor skulle ju tvinga en att trampa med kraft när man vill slöåka.

Samtidigt kan man faktiskt ändå variera motståndet en del, väljer man en högre växel där pedalerna rör sig långsammare får man jobba mer själv och motorn mindre och med 8vxl går det bra att hitta något läge som passar bra oavsett om man vill jobba på konditionen eller "åka moped".

Eller så kan man välja någon av de tre fasta assistansnivåerna där den lägsta både låter en få jobba lite och ger bra räckvidd och samtidigt ger lite mjukare starter vintertid. fördelen där är att man kan ha högt tempo på trampandet som är effektivast men ändå bara ta lägsta assistansnivån som sparar ström och ger bra räckvidd. står man på ordentlig så stängs ju motorn av helt om man får upp farten på cykeln.

Ecoride har ju en smart tumgas som dels kan användas som promenadläge utan trampning där cykel bara går i gångfart (väldigt användbart när man ska iväg eftersom man får lite rull och balans tills man satt sig och fått pedalerna i rätt läge)
Alternativt så fungerar den som gas hela vägen när man väl trampar vilket kan användas för extra boost när man snabbare vill accelerera i lägsta assistansnivån och kanske köra om någon eller snabbt ta sig över en korsning.

Visst när man cyklar långa uppförbacken från stan o hem så går det inte jättefort med navmotorn och man får trampa på lite med lägre växel men ändå är det så att man cyklar om praktiskt taget alla som kämpar sig upp med vanliga cyklar och kommer upp för backen utan att vara svettig när man är uppe.

Skulle jag dock köpa en ny dyrare elcykel skulle jag nog kunna fundera över att testa navmotor får väl provköra en sådan åtminstone.

Sämsta med cykeln är nog bromsarna, visst de tar bra och Ecoride var ju en av få som fick godkänt i bromstest men det är ju bortåt 60m höjdskillnad varav 40m på sista 1km så frirullar man där går det i 60-70km/h på stadsgator med 40 dvs inte att rekommendera.

Känns rätt olustigt att ligga o bromsa så länge med bromsen i baknavet som lär vara svindyr att byta och fälgbromsen fram sliter både belägg och fälg så det jag skulle vilja göra är att byta ut fälgbromsen fram mot en skivbroms om det går. Har sett att nya modellen av Ecoride Ambassador har just skivbroms men frågan är om den passar på min gamla, gör den det kan jag köpa en sådan och byta.

Någon som har tips om det går att sätta skivbroms på cykeln?

Är inte aktuellt att byta ut elcykeln, då jag har extrabatterier och laddare och sådant är dyrt att köpa till och har heller inte råd med en helt ny elcykel nu bortsett från att jag i övrigt är helt nöjd med den utom då att jag skulle vilja ha skivbroms.

Viktigast är också frambromsen när man ska ha stopp snabbt. Visst beläggen slits väl även på en skivbroms men inte som fälgbromsen och den sliter inte fälgen.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Airborne:

Är många som helt dömer ut framhjulsmotor, men beror också vad man har för krav och användning av cykeln så här är mina fleråriga erfarenheter av framhjulsmotor som min Ecoride har.

Jag har ju sedan ett antal år (dvs innan det blev allmänt inne med elcykel) en Ecoride Ambassador damram 28" 8vxl navväxel med fotbroms och vanliga fälgbromsar på framhjulet. Cykelkorgen passar perfekt att ställa en matkasse i.

När den köptes var elcykel så nytt i Sverige så mittmotorkonceptet fanns i princip inte och jag var först med elcykel i samhället jag bodde i då.

Som den gamla stela gubbe jag är så används den för brukscykling o nöjesturer och ingen sportig hårdträning och där är det betydligt viktigare med enkelt insteg då jag inte längre fixar svinga benet över pakethållaren,Speciellt då när man försöker frakta något på cykeln är frågan om en damram flexar något mer för mig inte så viktig. Förstår dock att för den som jagar max prestanda är sådant viktigt.

Jag har haft mycket glädje av den och tycker att det är så pass roligt att det blir en hel del extra rundor i onödan på den.

Tycker tvärt om då att det är bra med den hastighetsberoende pedalsensorn då den ger just möjligheten att åka elmoped när man är trött genom att bara låta tramporna gå runt på tomgång. En momentsensor skulle ju tvinga en att trampa med kraft när man vill slöåka.

Samtidigt kan man faktiskt ändå variera motståndet en del, väljer man en högre växel där pedalerna rör sig långsammare får man jobba mer själv och motorn mindre och med 8vxl går det bra att hitta något läge som passar bra oavsett om man vill jobba på konditionen eller "åka moped".

Eller så kan man välja någon av de tre fasta assistansnivåerna där den lägsta både låter en få jobba lite och ger bra räckvidd och samtidigt ger lite mjukare starter vintertid. fördelen där är att man kan ha högt tempo på trampandet som är effektivast men ändå bara ta lägsta assistansnivån som sparar ström och ger bra räckvidd. står man på ordentlig så stängs ju motorn av helt om man får upp farten på cykeln.

Ecoride har ju en smart tumgas som dels kan användas som promenadläge utan trampning där cykel bara går i gångfart (väldigt användbart när man ska iväg eftersom man får lite rull och balans tills man satt sig och fått pedalerna i rätt läge)
Alternativt så fungerar den som gas hela vägen när man väl trampar vilket kan användas för extra boost när man snabbare vill accelerera i lägsta assistansnivån och kanske köra om någon eller snabbt ta sig över en korsning.

Visst när man cyklar långa uppförbacken från stan o hem så går det inte jättefort med navmotorn och man får trampa på lite med lägre växel men ändå är det så att man cyklar om praktiskt taget alla som kämpar sig upp med vanliga cyklar och kommer upp för backen utan att vara svettig när man är uppe.

Skulle jag dock köpa en ny dyrare elcykel skulle jag nog kunna fundera över att testa navmotor får väl provköra en sådan åtminstone.

Sämsta med cykeln är nog bromsarna, visst de tar bra och Ecoride var ju en av få som fick godkänt i bromstest men det är ju bortåt 60m höjdskillnad varav 40m på sista 1km så frirullar man där går det i 60-70km/h på stadsgator med 40 dvs inte att rekommendera.

Känns rätt olustigt att ligga o bromsa så länge med bromsen i baknavet som lär vara svindyr att byta och fälgbromsen fram sliter både belägg och fälg så det jag skulle vilja göra är att byta ut fälgbromsen fram mot en skivbroms om det går. Har sett att nya modellen av Ecoride Ambassador har just skivbroms men frågan är om den passar på min gamla, gör den det kan jag köpa en sådan och byta.

Någon som har tips om det går att sätta skivbroms på cykeln?

Är inte aktuellt att byta ut elcykeln, då jag har extrabatterier och laddare och sådant är dyrt att köpa till och har heller inte råd med en helt ny elcykel nu bortsett från att jag i övrigt är helt nöjd med den utom då att jag skulle vilja ha skivbroms.

Viktigast är också frambromsen när man ska ha stopp snabbt. Visst beläggen slits väl även på en skivbroms men inte som fälgbromsen och den sliter inte fälgen.

Du måste ju ha fästen för bromsskivan på navet (motorn i ditt fall) har du inte det så beghöver du byta motorn och den kostar nog en del i så fall, att byta gaffel om den saknar fästpunkter är nog inte så dyrt.
Har du fästen så kostar det inte mycket att sätta på en standardbroms säg från 700 kronor för skiva, bromsok och handtag.
Har du inte fästen alls så kanske det kostar 3000 kr mer om du behöver gaffel och motor.
Det finns hydrauliska fälgbromsar också, de bromsar väldigt bra men de sliter ju om möjligt än mer fälg eftersom de blir så starka.
De brukar sitta på en del dyra touringcyklar och jag tror de kan montera i samma fästen som v-bromsarna. Vill du bara åt bromsverkan och hydrauliken så är de ett alternativ men snälla mot fälgarna är de som sagt inte.

https://www.magura.com/en/components/bike/rim-brakes/productd...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av granis:

Vill man ha "det billigaste" diy-kittet med torque-sensor så är det tsdz2 som gäller just nu, finns dessutom en tredjepartsfirmware som gör den ännu bättre (på endless-sphere/github). Har dock bara Yamaha PW att jämföra med men TSDZ2 är det verkligen ingen mopedkänsla i..

(föredrar själv torque över pas, gått från bafang bbs02 till tsdz2)

Låter spännande. Länka gärna till mjukvaran!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping / Funäsdalen
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kefir_Tribe:

Låter spännande. Länka gärna till mjukvaran!

Här är den stora och aktiva tråden om utvecklingen; https://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=93...
Och här är själva projektet på github; https://github.com/OpenSource-EBike-firmware/TongSheng_TSDZ2_...

Jag har själv inte lagt in firmwaren eftersom man måste ha en KT-LCD3, men börjar bli bra sugen på att köpa en efter folks positiva recensioner/test i tråden.

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Har inte motionerat på +25 år. Tyckte elcykel lät extra kul nu när man får lite statlig rabatt också.
(Tycker för övrigt att det är ett jävla sätt! Ursäkta språket. Att ta från en, för att ge till en annan på detta vårdslösa sätt. Men nu är det som det är, passade på att få tillbaka lite av mina egna pengar)
Köpte mig en Scott e-silent speed 10.

11 växlar är mer än nog. 90Nm motor 508Ah batteri. En tur till jobbet 18km kostar ca 20-30% i batteri kapacitet.
Det är dock extremt backigt till jobbet. Och innan jag fått fart på kroppen, är det mycket el assistans som gäller. Men jag försöker hålla en fart på över 27km/h på raksträckor med plan mark. (Då har elen slutat hjälpa till och jag vet att det bara är egen kraft som driver.)

Hade för jä"#¤a ont i röven ett par veckor, men börjar vänja mig nu.
Modellen finns även med dämpare på framgaffeln, funderade p en sådan först, men då jag endast cyklar i stan, vill jag inte att tramptagen skall försvinna ner i fjädern. Tjocka däck hjälper också mot ojämn väg.
Än så länge är jag ganska nöjd med förvärvet. Den har strejkat några gånger. Till slut har jag drämt till batteriet med foten, då funkar den igen.

Gillade att den INTE har en blaffig fet färddator. Bara en liten diskret knapp med inbyggd display som visar fart och läge för assistans. Fullt utrustad med reflexer och belysning.
Gillar INTE att där man skulle kunna ha prylar, sitter det redan någonting original.
Stolpen mellan pedaler och sadel, där skulle mna kunna ha en flaska, finns tom skruvar för det, men om man valde med original låset, så är platsen upptagen. Monterad flask hållaren under övre röret, tredje dagen for flaskan ut i bushen. :/
En liten sadelväska för att ha extra slang o verktyg? Icke, där man normalt fäster denna väska, sitter det inbyggda bakljuset...

Det mesta jag tyckte var tufft i början, har jag nu fattat avsmak för.
Skulle jag köpa denna cykel igen? Troligen, det bra uppväger det dåliga.

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,4GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Turbonisse:

Har inte motionerat på +25 år. Tyckte elcykel lät extra kul nu när man får lite statlig rabatt också.
(Tycker för övrigt att det är ett jävla sätt! Ursäkta språket. Att ta från en, för att ge till en annan på detta vårdslösa sätt. Men nu är det som det är, passade på att få tillbaka lite av mina egna pengar)
Köpte mig en Scott e-silent speed 10.
http://www.southforkracing.co.uk/images/2017scotte-silencespeed10.jpg

11 växlar är mer än nog. 90Nm motor 508Ah batteri. En tur till jobbet 18km kostar ca 20-30% i batteri kapacitet.
Det är dock extremt backigt till jobbet. Och innan jag fått fart på kroppen, är det mycket el assistans som gäller. Men jag försöker hålla en fart på över 27km/h på raksträckor med plan mark. (Då har elen slutat hjälpa till och jag vet att det bara är egen kraft som driver.)

Hade för jä"#¤a ont i röven ett par veckor, men börjar vänja mig nu.
Modellen finns även med dämpare på framgaffeln, funderade p en sådan först, men då jag endast cyklar i stan, vill jag inte att tramptagen skall försvinna ner i fjädern. Tjocka däck hjälper också mot ojämn väg.
Än så länge är jag ganska nöjd med förvärvet. Den har strejkat några gånger. Till slut har jag drämt till batteriet med foten, då funkar den igen.

Gillade att den INTE har en blaffig fet färddator. Bara en liten diskret knapp med inbyggd display som visar fart och läge för assistans. Fullt utrustad med reflexer och belysning.
Gillar INTE att där man skulle kunna ha prylar, sitter det redan någonting original.
Stolpen mellan pedaler och sadel, där skulle mna kunna ha en flaska, finns tom skruvar för det, men om man valde med original låset, så är platsen upptagen. Monterad flask hållaren under övre röret, tredje dagen for flaskan ut i bushen. :/
En liten sadelväska för att ha extra slang o verktyg? Icke, där man normalt fäster denna väska, sitter det inbyggda bakljuset...

Det mesta jag tyckte var tufft i början, har jag nu fattat avsmak för.
Skulle jag köpa denna cykel igen? Troligen, det bra uppväger det dåliga.

Det låter lite på dig som om du behövt en pakethållare, flaskor kan du nog sätta på styret.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

@mrqaffe:

misstänker att det finns fästen på motorn då det verkar sitta en rad oanvända skruvhål runt den i periferin som ser ut att kunna passa en skivbromskrans.

Anledningen att byta till skivbroms är i första hand att de långa nedförsbackarna sliter hårt på bromsarna och fälgen i synnerhet, bromseffekten räcker till att stanna så det är inte problemet även om lite extra klös i bromsen inte skadar.

Att däremot behöva ligga och mer eller mindre konstant bromsa i två kilometer är lite jobbigt då både cykeln och jag är ganska tunga.
Som det nu är så låter jag den rulla upp i runt 50 och bromsar sedan ganska hårt ned den till 20 något och släpper bromsen och gör om proceduren då det känns värre att ligga med konstant rätt hårt bromstryck under så lång sträcka. Vore mer behagligt om jag kunde bromsa konstant så jag håller samma tempo som bilarna (ca 20-40km/h beroende på trafiken)

Ett nexus 8vxl baknav går ju på 2100kr och vet ej om det är vettigt att försöka byta broms i det själv när den är slut så jag undviker helst längre hård broms med fotbromsen utan använder mest fotbromsen för lätta inbromsningar i låg fart och givetvis är det så att måste jag stanna snabbt så använder jag både den och frambromsen men i vanliga fall är det mest frambromsen V-broms jag använder men fotbromsen kan få hjälpa till kortvarigt i värsta nedförsbackarna.

Egentligen föredrar jag handbromsar både fram och bak, enda fördelen med fotbroms är att man kan ha en hand fri och bromsa samtidig. Däremot fungerar inkapslade växlar bättre vintertid, ofta kedjeväxlar kan frysa på vintern och är man inte uppmärksam är det lätt man får höra ett dyrt knak där bakifrån då.

Men som sagt sliter den mycket på fälgarna och med en skivbroms får jag både mer bromsklös och inbillar mig att den håller bättre om man måste bromsa sig ned flera kilometer. Bättre och enklare att byta en sliten bromsskiva och backar också än att låta någon ekra om en ny fälg och även om jag skulle försöka lära mig ekra om ett hjul så är det tidsödande. Klarar att justera ekerspänning lite grand men har aldrig ekrat ett helt hjul även om jag har en cykelbok som beskriver hur man gör det.

Det är väl frågan om det finns fäste för skivbroms på framgaffeln då, annars får jag väl byta den. hur ser de fästena ut?

Skulle det vara så att det finns fästen bak men ej fram är det i värsta fall ett alternativ också om det finns möjlighet att sätta skivbroms på ett Nexus 8 nav, har inte kollat bak men kan jag välja vill jag ha den fram.

Antar att hydrauliska skivbromsar är att föredra framför mekaniska även om det är lite pill med luftning och sådant då, eller fungerar det vettigt med mekaniska?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Airborne:

@mrqaffe:

misstänker att det finns fästen på motorn då det verkar sitta en rad oanvända skruvhål runt den i periferin som ser ut att kunna passa en skivbromskrans.

Anledningen att byta till skivbroms är i första hand att de långa nedförsbackarna sliter hårt på bromsarna och fälgen i synnerhet, bromseffekten räcker till att stanna så det är inte problemet även om lite extra klös i bromsen inte skadar.

Att däremot behöva ligga och mer eller mindre konstant bromsa i två kilometer är lite jobbigt då både cykeln och jag är ganska tunga.
Som det nu är så låter jag den rulla upp i runt 50 och bromsar sedan ganska hårt ned den till 20 något och släpper bromsen och gör om proceduren då det känns värre att ligga med konstant rätt hårt bromstryck under så lång sträcka. Vore mer behagligt om jag kunde bromsa konstant så jag håller samma tempo som bilarna (ca 20-40km/h beroende på trafiken)

Ett nexus 8vxl baknav går ju på 2100kr och vet ej om det är vettigt att försöka byta broms i det själv när den är slut så jag undviker helst längre hård broms med fotbromsen utan använder mest fotbromsen för lätta inbromsningar i låg fart och givetvis är det så att måste jag stanna snabbt så använder jag både den och frambromsen men i vanliga fall är det mest frambromsen V-broms jag använder men fotbromsen kan få hjälpa till kortvarigt i värsta nedförsbackarna.

Egentligen föredrar jag handbromsar både fram och bak, enda fördelen med fotbroms är att man kan ha en hand fri och bromsa samtidig. Däremot fungerar inkapslade växlar bättre vintertid, ofta kedjeväxlar kan frysa på vintern och är man inte uppmärksam är det lätt man får höra ett dyrt knak där bakifrån då.

Men som sagt sliter den mycket på fälgarna och med en skivbroms får jag både mer bromsklös och inbillar mig att den håller bättre om man måste bromsa sig ned flera kilometer. Bättre och enklare att byta en sliten bromsskiva och backar också än att låta någon ekra om en ny fälg och även om jag skulle försöka lära mig ekra om ett hjul så är det tidsödande. Klarar att justera ekerspänning lite grand men har aldrig ekrat ett helt hjul även om jag har en cykelbok som beskriver hur man gör det.

Det är väl frågan om det finns fäste för skivbroms på framgaffeln då, annars får jag väl byta den. hur ser de fästena ut?

Skulle det vara så att det finns fästen bak men ej fram är det i värsta fall ett alternativ också om det finns möjlighet att sätta skivbroms på ett Nexus 8 nav, har inte kollat bak men kan jag välja vill jag ha den fram.

Antar att hydrauliska skivbromsar är att föredra framför mekaniska även om det är lite pill med luftning och sådant då, eller fungerar det vettigt med mekaniska?

Det finns mototrer med isofästen men det finn många som har skruvar för annat också, fästhålen är stnardardiserade eftersom det är iso -fästen kan se ut så här på en motor

vanligt nav

gaffeln har också ett par standardiserade fästen

och sedan behöver man en monteringsplatta mellan gaffel och ok beroende på hur man kombinerar ok, gaffel och storlek på bromsskiva, vanligast på e bikes är nog att man har 180 mm skicvor och 2 kolvs ok, ett litet antal har större bromsar men väldigt få få har mindre.

Monterings adaptrar som är mellan gaffel och ok beroende på kombination

Ta alltså reda på om du har isofästen på motorn (tror ingen har centerlock) och gaffeln, bestäm skivstorlek, kolla vad oket har för fästen, välj rätt adapter så oket hamnar på rätt plats i förhållande till valt skivdiameter.

Shimano är lätta att lufta, den troligen mest lättskötta bromsen och en av de bästa men inte den bästa set trill bromsverkan är att Shimano Saint, den lär hursomhelst räcka och bli över för en normal e bike, den är inte så billig utan steget under rena tävlingsbromsar funderar själv på dem till touringcykeln som jag ofta har 30 kilo last på.
Saint-ok och reglage kostar från ca 1500 kr så med skivor och adaptrar, kanske även bättre klossar så är nog 2-2500 kr per hjul en realistisk budget för de bromsarna men då har man de vettigaste bromsarna som finns för även om tävlingsdelar bromsar bättre är de inte lika underhållsfria.
Saint går att justera under färd och har keramiska 4 kolvsok med kylflänsar och även kylning på skivorna som ingår i samma serie om man väljer dem.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Merlinen:

Brukar ha den drevad så att trampar jag inget alls så maxar den ut på ca 45-50, men max drevat och trampning med lite medvind så har jag haft den uppe i 72
Trampar jag inget alls så tar jag mig ca 40-45km på en laddning, batteriet är 58,8v 17,7ah.
Men kör jag lite PAS läge så blir räckvidden lätt 2-3x.

Att bygga själv behövs inte mer än 3-4 verktyg från typ biltema/jula och 1-2h max, så just med mitt motor typ detta "kit" var extremt lätt.

Kan du länka konverteringskitet? Sugen på att bygga om min gamla race cykel. Annars pma mig med bygginstruktion, motor, fästen osv!!!! Snabbt som fasiken är du snäll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av backfeed:

Ursäkta noobfrågorna, men vad menas med att dreva upp/ner motorn?

Dreva upp = du byter din drev (tagghjulet som kedjan sitter på) till ett med fler taggar, effekten blir att du får högre toppfart men motorn orkar inte trycka ut kraft lika mycket!
Dreva ned = färre taggar, motorn mycket starkare i förhållande till taggar och orkar trycka på mer, däremot gör avsaknaden av taggar att toppfarten uteblir!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har fått tummen ur och skaffat en >

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.