Permalänk

Netflix laggar hela datorn

Hej!

Skaffade nyss Netflix och tänkte kolla på lite filmer idag men då märkte jag att när jag spelar upp en film på Netflix (App eller Browser, spelar ingen roll) så får jag som ett fryslagg var 2-3 sekund i 0.2-0.5 sekunder. Det är väldigt störande och även filmen verkar lagga. Även när Netflix är minimerat och filmen pausad så fortsätter lagget.
Vad kan detta bero på? Någon annan som har haft liknande problem?

Det är inte internet som är problemet då jag har Fiber (100/100) som är väldigt stabilt.

Windows 10 Pro
R9 Fury
i7 7700k
16gb ddr4 2400mhz ram
Samsung SSD 120gb
120hz skärm + 60hz skärm (2 monitor setup. Testade köra båda skärmarna i 60hz men hjälpte inget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtefarfar:

Hej!

Skaffade nyss Netflix och tänkte kolla på lite filmer idag men då märkte jag att när jag spelar upp en film på Netflix (App eller Browser, spelar ingen roll) så får jag som ett fryslagg var 2-3 sekund i 0.2-0.5 sekunder. Det är väldigt störande och även filmen verkar lagga. Även när Netflix är minimerat och filmen pausad så fortsätter lagget.
Vad kan detta bero på? Någon annan som har haft liknande problem?

Det är inte internet som är problemet då jag har Fiber (100/100) som är väldigt stabilt.

Windows 10 Pro
R9 Fury
i7 7700k
16gb ddr4 2400mhz ram
Samsung SSD 120gb
120hz skärm + 60hz skärm (2 monitor setup. Testade köra båda skärmarna i 60hz men hjälpte inget)

Den där hårdvaran duger inte.... köp nytt!

Skämt åsido. Jag har betydligt äldre grejor än det där (fast z370/8700/1080Ti är på väg in) och det rullar på utan problem så något är galet.

Vad har du för leverantör, dvs du sitter inte på ComHems coaxnät som saggar efter så fort alla kommer hem och slå på datorn?
Har du rensat bort och installerat drivrutinerna för grafikkortet på nytt?
Mitt AMD-kort hade ett medföljande program där man kunde anpassa drivrutinern för spel, detta gjorde mina spel långsammare och att filmer hackade, kanske Nvidia har samma sak och i så fall pröva slå på/av?
Hur mycket ledigt diskutrymme har du? Är disken full kan det påverka buffringen.
Det var vad jag kom på spontant...

Lite tips från Netflix själva: https://help.netflix.com/sv/node/306

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den där hårdvaran duger inte.... köp nytt!

Skämt åsido. Jag har betydligt äldre grejor än det där (fast z370/8700/1080Ti är på väg in) och det rullar på utan problem så något är galet.

Vad har du för leverantör, dvs du sitter inte på ComHems coaxnät som saggar efter så fort alla kommer hem och slå på datorn?
Har du rensat bort och installerat drivrutinerna för grafikkortet på nytt?
Mitt AMD-kort hade ett medföljande program där man kunde anpassa drivrutinern för spel, detta gjorde mina spel långsammare och att filmer hackade, kanske Nvidia har samma sak och i så fall pröva slå på/av?
Hur mycket ledigt diskutrymme har du? Är disken full kan det påverka buffringen.
Det var vad jag kom på spontant...

Lite tips från Netflix själva: https://help.netflix.com/sv/node/306

Har aldrig haft problem med min ISP och har aldrig märkt av att dom throttlar eller att internet blivit sämre.
Ska testa att ladda hem nya drivrutiner nu och göra en helt ny installation med hjälp av DDU. Förhoppningsvis så kommer det att fungera.
Jag har ca. 45gb över på min SSD så lite plats över har man ju ändå.

Tack för länken. Ska läsa på litegrann.

Permalänk
Medlem

Tror de är AMD programvaran som strular, testa med en äldre, körde en från oktober tror jag de var och då försvann de. Kör med senaste nu men har bara 1 skärm så gör inget annat då jag tittar på Netflix och då går d ebra, men så fort man gör nått mera än bara Netflix så hackar de även Netflix hackar.

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Tror de är AMD programvaran som strular, testa med en äldre, körde en från oktober tror jag de var och då försvann de. Kör med senaste nu men har bara 1 skärm så gör inget annat då jag tittar på Netflix och då går d ebra, men så fort man gör nått mera än bara Netflix så hackar de även Netflix hackar.

Får testa det senare. Laddade hem senaste drivrutinen från AMD nu i alla fall och problemet verkar kvarstå. Får fortsätta att leta lösningar ikväll men för tillfället måste jag gå från datorn ett tag.

Permalänk
Medlem

@Tomtefarfar: Jag har haft problem med G-sync (Nvidia kort + skärm), kika inställningarna för freesync om du använder sånt

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk

@Tomtefarfar Jag har precis samma problem som du, skitjobbigt. Filmen/serien behöver inte ens vara igång utan minimerad eller pausad och det laggar i övriga Windows ändå som du säger.

Tänkte om det har med drivare å göra så jag kollade om det fanns nya och de gjorde det. Uppdaterade igår till nyare utan någon alls förbättring.

Kör med Firefox, så jag testade andra webbläsare som Chrome(inget bättre) och IE, IE var mycket bättre men inte 100. :/

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Netflix-appen fungerar men om det går att bocka ur hårdvaruacceleration så används inte grafikkortet alls (körs då 100% på processorn), så om problemet försvinner då vet du att det är drivrutinsrelaterat.

i7 7700k:s IGP är bland det bästa som finns för videoavkodning, ett alternativ om moderkortet tillåter det, är att testa ha ena skärmen kopplad till IGP:n och spela upp filmen på den.

Permalänk
Medlem

Jag har exaaaaakt samma problem, kom ni fram till någon lösning?

Permalänk

har ni provat stänga av hårdvaruaccelerering i webläsaren? vet att den ibland kan ge konstiga problem med det igång möjligt att så är fallet även här.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows