Om in fick möjligheten att påverka design av möbler vad hade ni sagt då?

Permalänk
Avstängd

Större möjligheter att kunna välja solitt trä i skåpstommar och annat och kunna välja bort alla former av träfiberskivor. Fler träskivor som inte är stavlimmade av korta bitar utan av trä av bättre kvalitet. Mer metall i ställetför plast.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Något som jag saknar är skrivbord i stil med Ikeas gamla Effektiv-serie. Dvs modulära/utbyggbara skrivbord med möjlighet att få ben i hörnen och inte bara T-ben som är omåttligt populärt idag. Bordsskivor i bra spånskiva eller massivt trä är också ett önskemål.

Mitt gamla Effektiv från nån gång straxt före millenieskiftet behöver nämligen en ersättare inom några år enligt hushållets estetikråd där jag inte har rösträtt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Större möjligheter att kunna välja solitt trä i skåpstommar och annat och kunna välja bort alla former av träfiberskivor. Fler träskivor som inte är stavlimmade av korta bitar utan av trä av bättre kvalitet. Mer metall i ställetför plast.

Problemet är att man får betala därefter och när gemene man ser vad en möbel i solitt trä kostar plockar de fram mobilen för att kolla IKEAs öppettider.

Folk idag har svårt att se nyttan i något robust och hållbart eftersom de ändå tänker byta ut det inom ett par år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Problemet är att man får betala därefter och när gemene man ser vad en möbel i solitt trä kostar plockar de fram mobilen för att kolla IKEAs öppettider.

Folk idag har svårt att se nyttan i något robust och hållbart eftersom de ändå tänker byta ut det inom ett par år.

Jo, så verkar det vara, det är riktigt, riktigt svårt att hitta välgjorda möbler idag, oavsett vad man betalar, även de dyrare verkar gjorda i samma skit, morfar snickrade garderober och annat av massiva träflak han noga hyvlade och limmade ihop samt tappade in stommen, det har inte hänt mycket med det sedan 50 talet, virket har mörknat litet i färgen bara...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Med avseende till tidigare möblemang:
Alla skrivbord som är avsedda för att ha en skärm på (vilket i sin tur borde avse alla skrivbord) borde ha antingen en integrerad hylla, upphöjning eller dylikt för att få upp skärmen en bit, alternativt ett valfritt tillbehör som kan monteras fast och som fixar detta.

I dagsläget har jag ett gammalt IKEA-skrivbord hemma, där jag sänkt en hylla avsedd för e.g. skrivare som är tänkt att vara någon meter ovanför själva skrivbordet, till bara någon decimeter eller två upp, där nu både högtalare och skärm står. Det är guld.

Tror problemet är att du har för liten skärm, med 40" eller större behövs ingen hylla

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Om man tänker på t.ex. skrivbord så vore ju en fungerande kabelhanteringslösning optimalt. Den som designar ett skrivbord tar sällan hänsyn till vad användaren egentligen använde det till. Alla sitter ju inte med en kopp kaffe och en laptop med trådlöst nätverk vid sitt skrivbord.

Gamingstolar i konstläder? Hur tänker man då? En gamer sitter i timmar i sträck, och i alla fall sommartid känns konstläder som typ det sämsta materialet att vila rumpan på

Konstläder 2018 är mycket bättre än vad folk tror. Har det själv i bilen sen ett visst hyfsat välkänt bilföretag bestämde sig för att helt fasa ut animaliskt skinn och det är minst lika bra som premiumlädret jag hade i bilen innan. De som åkersom passagerare tror jag bluffar när jag säger att det är konstläder.

Håller helt med om kabelhantering, vilket dock finns på rätt många skrivbord som tillbehör även om de flesta som jag säkert aldrig köpt till det utan istället kämpar med det dagligen. Dock kanske det finns utrymme för en hel del innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fåtöljer är knepiga tycker jag. Har sett få jag verkligen gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

För den som ogillar de här feta "tv-fåtöljerna" kan jag rekommendera Eames softpad som jag personligen tycker är riktigt snygga, sköna att sitta i och framför allt tar rätt liten onödig plats.

https://www.vitra.com/en-se/living/product/details/soft-pad-c...

Priserna är ju rätt väl tilltagna men.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Något som jag saknar är skrivbord i stil med Ikeas gamla Effektiv-serie. Dvs modulära/utbyggbara skrivbord med möjlighet att få ben i hörnen och inte bara T-ben som är omåttligt populärt idag. Bordsskivor i bra spånskiva eller massivt trä är också ett önskemål.

Mitt gamla Effektiv från nån gång straxt före millenieskiftet behöver nämligen en ersättare inom några år enligt hushållets estetikråd där jag inte har rösträtt

Ja, dessa T-bort är ju sanslöst fula. Främsta skälet till att jag inte köpt något ståbord till hemmakontoret. Man kan dock bygga eget rätt lätt genom att göra t.ex. som jag gjort, och tagit 2 köksbänkskåp och sen fixa en bra skiva till det, t.ex. i massivt trä. Då får man dessutom bra förvaring för skrivare, papper och annat och kan välja på en massa olika färger och utseenden. Dock är det så klart lite svårare att anpassa höjden. Jag har själv 180 cm och då funkar 2 70 cm höga skåp med en skiva på bra men det är så klart väldigt individuellt.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: uppfostra katterna? (är lätt/går fort om du är konsekvent)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Ja, dessa T-bort är ju sanslöst fula. Främsta skälet till att jag inte köpt något ståbord till hemmakontoret. Man kan dock bygga eget rätt lätt genom att göra t.ex. som jag gjort, och tagit 2 köksbänkskåp och sen fixa en bra skiva till det, t.ex. i massivt trä. Då får man dessutom bra förvaring för skrivare, papper och annat och kan välja på en massa olika färger och utseenden. Dock är det så klart lite svårare att anpassa höjden. Jag har själv 180 cm och då funkar 2 70 cm höga skåp med en skiva på bra men det är så klart väldigt individuellt.

Det är på ungefär det här viset jag tänkt lösa mina bordsbyggen framöver.. men ibland kan det vara smidigt att kunna hitta en färdig lösning och inte behöva snickra. Speciellt när det gäller hörnbord då det är lite svårt att få tag i skivor som är 120x160 att såga ut bordsskivan ur.

Men å andra sidan så går det ju alltid att göra egna limträskivor

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

Gällande diskussionen om "gedigna" trämöbler så kan jag förstå att det är något som man är ute efter då jag själv även är det men det gör att priset blir högre.

Med handen på hjärtat. Hade ni varit beredda att betala dubbla priset för ett "gediget" skrivbord av massivträ eller limträ kontra ett gjort på t.ex. spånskiva med melaminfolie ovanpå?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Gällande diskussionen om "gedigna" trämöbler så kan jag förstå att det är något som man är ute efter då jag själv även är det men det gör att priset blir högre.

Med handen på hjärtat. Hade ni varit beredda att betala dubbla priset för ett "gediget" skrivbord av massivträ eller limträ kontra ett gjort på t.ex. spånskiva med melaminfolie ovanpå?

Jag hade mer än gärna betalat det tredubbla eller ännu mer om jag visste att det höll och att jag aldrig behövde byta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hade mer än gärna betalat det tredubbla eller ännu mer om jag visste att det höll och att jag aldrig behövde byta.

När det kommer till massivträ så blir det gärna kopplat till ett uttryck samt att egenskaperna av det specifika trämaterialet kan påverka hållfasthet och man kan få ganska stora problem med toleranser. Att använda spånskiva och t.ex. faner är ju ett sätt att undvika dessa problem. Så det finns ju fler faktorer som spelar in än just bara priset menar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

När det kommer till massivträ så blir det gärna kopplat till ett uttryck samt att egenskaperna av det specifika trämaterialet kan påverka hållfasthet och man kan få ganska stora problem med toleranser. Att använda spånskiva och t.ex. faner är ju ett sätt att undvika dessa problem. Så det finns ju fler faktorer som spelar in än just bara priset menar jag.

Tjaa, sett ur modern produktionssynpunkt gör det ju det, men jag har ett över 100 år gammalt bord i solitt trä som fortfarande är rakare än spånskivegrejerna.
Det rör sig, men när det väl satt sig rör det sig inte så mycket som man tror om man använder rätt metoder när man bygger det (jag bygger själv möbler med träskivor ibland).
Men det är riktigt svårt att hitta virke av bra kvalitet idag det är sant, det är nästan omöjligt om man inte sågar upp det själv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mizzarrogh:

Tjaa, sett ur modern produktionssynpunkt gör det ju det, men jag har ett över 100 år gammalt bord i solitt trä som fortfarande är rakare än spånskivegrejerna.
Det rör sig, men när det väl satt sig rör det sig inte så mycket som man tror om man använder rätt metoder när man bygger det (jag bygger själv möbler med träskivor ibland).
Men det är riktigt svårt att hitta virke av bra kvalitet idag det är sant, det är nästan omöjligt om man inte sågar upp det själv...

Då får man även sätta detta i perspektivet att för att få ner prisnivån till rimliga priser där en kund faktiskt är beredd att betala behövs det volymer, blir urvalet för stort och spillet för påtagligt så ökar kostnaderna dramatiskt. Ett "dött" material som spånskiva eller limträskiva är pålitligt, konsekvent och enkelt att styra toleranser med.

Om då bordet skall vara någorlunda modulärt och kanske tillåta flera sorters ben i metall eller plast så stöter vi på en problematik som nästan är omöjlig att lösa med levande material som massivträ i en massproduktions-setup.

Jag kan verkligen förstå din frustration och kärlek till "äkta" trä men jag tror vi får finna oss i att framtiden är de moderna döda materialen som försöker "fejka" uttrycken av massivträ eller liknande. I alla fall om man vill nå den stora massan.

Däremot kan jag se bara faner som exklusivt och dyrt nog i detta sammanhanget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Då får man även sätta detta i perspektivet att för att få ner prisnivån till rimliga priser där en kund faktiskt är beredd att betala behövs det volymer, blir urvalet för stort och spillet för påtagligt så ökar kostnaderna dramatiskt. Ett "dött" material som spånskiva eller limträskiva är pålitligt, konsekvent och enkelt att styra toleranser med.

Om då bordet skall vara någorlunda modulärt och kanske tillåta flera sorters ben i metall eller plast så stöter vi på en problematik som nästan är omöjlig att lösa med levande material som massivträ i en massproduktions-setup.

Jag kan verkligen förstå din frustration och kärlek till "äkta" trä men jag tror vi får finna oss i att framtiden är de moderna döda materialen som försöker "fejka" uttrycken av massivträ eller liknande. I alla fall om man vill nå den stora massan.

Däremot kan jag se bara faner som exklusivt och dyrt nog i detta sammanhanget.

Problemet är inte så mycket det, utan att fiberskivan ser ut som skit efter 15-20 år och att det då inte är lönt att frecha upp den utan kunden förväntas köpa ett helt nytt möblemang/annan inredningsdetalj, denna pestilens har även spridit sig till saker som köksskåp och annat, vilket är värre. Det är ju en sak att byta köksbord, men när folk också börjar byta hela köksinredningar vart 15e år börjar det faktiskt bli ett miljösvineri av rang som jag anser svårt att försvara långsiktigt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är inte så mycket det, utan att fiberskivan ser ut som skit efter 15-20 år och att det då inte är lönt att frecha upp den utan kunden förväntas köpa ett helt nytt möblemang/annan inredningsdetalj, denna pestilens har även spridit sig till saker som köksskåp och annat, vilket är värre. Det är ju en sak att byta köksbord, men när folk också börjar byta hela köksinredningar vart 15e år börjar det faktiskt bli ett miljösvineri av rang som jag anser svårt att försvara långsiktigt.

Jag förstår var du kommer från men jag håller inte med om att en möbel spånskivemöbel med en bra foliering och kantbandslösning inte skulle kunna hålla i 15-20 år utan att se ut som skit. Det beror väldigt mycket på. En melaminfolie kan vara bra mycket slitstarkare än t.ex. massivträ och behålla uttrycket på ett bättre sätt.

Som sagt beror lite på vad du har för erfarenheter.

De allra billigaste varianterna har man ju såklart tagit vissa genvägar och använt mindre slitstarka material men ofta gör man detta valet utifrån ett perspektiv att det är ett annat användningsområde än t.ex. skrivbord för proffesionellt användingsområde.

Förutom denna diskussionen vad ser du fattas ur ett "gaming"-perspektiv?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag förstår var du kommer från men jag håller inte med om att en möbel spånskivemöbel med en bra foliering och kantbandslösning inte skulle kunna hålla i 15-20 år utan att se ut som skit. Det beror väldigt mycket på. En melaminfolie kan vara bra mycket slitstarkare än t.ex. massivträ och behålla uttrycket på ett bättre sätt.

Som sagt beror lite på vad du har för erfarenheter.

De allra billigaste varianterna har man ju såklart tagit vissa genvägar och använt mindre slitstarka material men ofta gör man detta valet utifrån ett perspektiv att det är ett annat användningsområde än t.ex. skrivbord för proffesionellt användingsområde.

Förutom denna diskussionen vad ser du fattas ur ett "gaming"-perspektiv?

Jo, industrilaminat, "perstorpsplattor" och motsvarande är hårdare än trävirke och ytan är mycket hållbar, perstorpsplattan är väl mest en fråga om tycke och smak, rent tekniskt sett var de riktigt bra, det kan jag hålla med om (den var dyrare och ansågs finare än trä när de kom), men den typen av laminat jag antar att du avser är ju mycket vanlig i kontorsmöbler för företag och inredning avsedd för offentliga lokaler, mm.
Snyggt vet jag kanske inte, men absolut hållbart och slitstarkt, har själv använt det till hallen för att det skall hålla för skor med grus och dobbar, mm. Dock är ju detta för det mesta mycket dyrare än trämöbler med vanligt trä om man vill ha laminat av högsta kvalitet. Jag anser det mest vara en fråga om tycke och smak, den typen av möbler de används i är ju ofta gjorda för att vara möjliga att desinficera, justera till ergonomisk arbetshöjd, mm, håller absolut med om att de är sköna, men ett set med riktigt gjort kontorsbord och arbetsstol, mm ligger landar ju då på över 30-40k, kanske inte så motiverat om man tänkt köpa det privat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number