Läcker bromsvätska efter full service på Toyota

Permalänk
Medlem

Läcker bromsvätska efter full service på Toyota

Hej!

Lämnade idag in bilen på Toyota för en full service och på vägen hem så märkte jag hur bromspedalen bara sjönk långsamt ner när jag stod stilla i en nedförsbacke vid ett trafikljus. Kändes som att bromsarna inte heller orkade hålla kvar bilen utan den ville typ börja rulla.

Eftersom de bara fyllt på med 0.5L bromsvätska (enligt kvittot) så tänkte jag inte så mycket på att det kunde vara något fel, utan mer att man kanske bara behövde köra runt lite och bromsa några gånger för att få vätskan att cirkulera osv..

Men har nu märkt att det läcker vid däcken och syns tydligt på marken.

Ska åka tillbaka imorgon och kräva att de fixar det, utan att jag ska behöva betala något. Det läckte ingenting innan servicen, och om det hade gjort det så hade de ju sett det.

Vad tror ni har hänt? Pillar de med något där vid service som kan ha orsakat det?

Permalänk
Medlem

Vad är frågeställningen?

Du lämnar bilen på service, på kvittot debiterar dom för bromsvätska...

Har dom pillat på dina bromsar? Ja?
Direkt efter du kör därifrån får du problem med bromsarna? Ja?

Vad är din fråga egentligen?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Förmodligen så har de glömt att skruva åt någon av nipplarna när de luftat bromssystemet, därav läckaget. Kör extra försiktigt om du märker av bromsbortfall, egentligen inte alls eftersom det kan innebära livsfara om du ej kan stanna.

Permalänk

kan vara så att de luftat bromsarna och glömt dra åt luftnippeln.

generellt sett ska man aldrig behöva fylla på bromsvätska mer än när bilen är ny eller när man ev bytt bromsbelägg och luftat bromsarna då låg nivå i tanken är ett tecken på slitna bromsbelägg om systemet är tätt som det ska vara.

så kan varit så att du kanske hade en läcka innan men de hittade den inte men det blev värre när de letat läckor på systemet.

men som sagt åk tillbaka till verkstaden du har garanti på arbetet om det är en legit firma vilket känns lite skeptiskt om nu det enda de gjort med bromsarna är fylla på olja och inget annat med bromsarna som är specat på kvittot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om de behövt fylla på bromsvätska så har det förmodligen även läckt innan servicen. Bromsvätska är inget man ska behöva fylla på om det inte har fyllts på för lite från början. Om du inte kan visa att verkstaden haft sönder bromsrören så får du nog betala för det bytet också.

EDIT: Ja som de ovan skriver så kan det också vara så att de luftat bromsarna och inte skruvat till en bromsnippel tillräckligt efteråt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@RSX: För guds skull kör inte med bilen!!!

Om bilen läcker bromsvätska och det blir så pass illa att du helt tappar bromsarna så kan du och andra i trafiken dö. Kör inte bilfan utan ring verkstaden och så får de bekosta bärgare som forslar dit bilen till verkstaden!

Jag repeterar. KÖR INTE BILEN! Det är lätt att tänka att "visst bromsarna funkar lite grann" när man trycker full men inte nog med att du kan förstöra bromscylindern när du bottnar så är den lilla bromsverkan du kanske har inte i närheten tillräckligt när du kommer upp i lite hastigheter. För att inte tala om ifall du behöver panikbromsa så tar det inte stopp.

Är det inte en tattarverkstad så kommer de fixa bärgare och stå för sitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om de behövt fylla på bromsvätska så har det förmodligen även läckt innan servicen. Bromsvätska är inget man ska behöva fylla på om det inte har fyllts på för lite från början. Om du inte kan visa att verkstaden haft sönder bromsrören så får du nog betala för det bytet också.

Vad pratar du om? Man ska byta bromsvätska med jämna mellanrum så att de debiterar bromsvätska är inget konstigt vid en service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vad pratar du om? Man ska byta bromsvätska med jämna mellanrum så att de debiterar bromsvätska är inget konstigt vid en service.

Jag tänkte inte efter tillräckligt. 0.5 l är väl egentligen väldigt mycket bromsvätska för att bara fylla på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För att svara på några av era frågor..

Det var på en Toyota märkesverkstad.

Det var en vanlig full service, inget som ska repareras eller pillas på förutom det vanliga oljebyte och allt det där som ingår i en service..

På kvittot är det debiterat för 0,5L bromsvätska. Hur mycket de fyllt i vet jag inte.

Redan när jag åkte ut från parkeringen så märkte jag att bromspedalen var lite mjukare men jag tänkte bara "Nice, fan va skön den är nu". Trodde att den var typ smörjd för den bromsade ju ändå bra just då.

Permalänk
Medlem

Mest troliga är är som sagt att de glömt att dra åt en luftinigsnippel därav läckaget och obefintlig bromsverkan. Klantigt gjort i så fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bor du väldigt nära verkstaden? Kan du köra snigelfart dit utan att vara en fara för andra trafikanter? Har du fortfarande en hyfsad bromsförmåga och en väl fungerande handbroms?

Om svaret är "nej" på någon av de tre frågorna hade i alla fall inte jag vågat köra bilen till verkstaden. Även om svaret är "ja" på allatre frågorna så hade jag fortfarande ringt till de först och dels fråga vad de gjort men också fråga om de inte kan ordna med en bärgare.

Permalänk
Medlem

Bilen är inne nu.
Det visade sig vara luftnipplarna som vissa här nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RSX: Skandal, finns snart inte kvar några bilmekaniker som kan skruva .
Det fuskas friskt med service, påstås att dom fyllt på saker dom inte gjort.

https://www.motormannen.se/om-oss/opinion-och-paaverkan/press...

Kollade för några år sedan alla vätskor innan service och toppade upp spolarvätska.
på kvittot stod det att dom fyllt på 2 liter spolarvätska och jag skulle betala för det.
Jag bestred det och dom drog någon ursäkt men justerade sen kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Bilen är inne nu.
Det visade sig vara luftnipplarna som vissa här nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka genier det finns... Och så undrar folk varför man inte låter verkstäder sköta däcksbyten och bromsbyten. Gör alltid dessa jobb själv, har varit med om för många incidenter som denna själv.