M.2 SATA i Lenovo-laptop misstänkt trasig - hur testa/felsöka?

Permalänk
Medlem

M.2 SATA i Lenovo-laptop misstänkt trasig - hur testa/felsöka?

Jag har en Lenovo ideapad Y700-15ISK, och i den sitter en M.2-disk Liteon CV1-8B512, SATA 6G.

Problemet är att datorn inte startar. Efter Lenovo-splashen dör den, och efter ett par sekunder startar den till Lenovo-splashen igen, och så håller den på. Går inte att komma in i BIOS, NOVO One Key Recovery ger exakt samma resultat.

Jag öppnade den för att kolla lite, testa koppla ur BIOS-batteriet, m.m. Det hjälpte inte.

Men när jag kopplar ur M.2-disken så visar den istället meddelande om att den söker media och sedan att boot from Ethernet inte hittas, välj, ... osv. Fortfarande kommer jag inte in i BIOS.

Men eftersom den verkar må "bättre" utan disken så gissar jag att den har pajat. Hur kan jag felsöka det, typ koppla in i annan burk?

Jag har en annan ThinkPad som jag dock är lite rädd att fippla med (dyr jobbdator). Annars har jag bara två stationär burkar med Z97-A moderkort, som såvitt jag förstår stödjer endast PCIe-typen av M.2. Adapter? Eller bara köpa ny disk och hålla tummarna att det hjälper?

Vi har backup på det viktigaste, typ användarprofil/användardata, men inte full system recovery-backup. Blir en del att ominstallera alltså, men det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Annars har jag bara två stationär burkar med Z97-A moderkort, som såvitt jag förstår stödjer endast PCIe-typen av M.2.

Korrekt, Z97-A klarar bara PCIe M.2.

Skrivet av Krilbe:

Det finns en hel del lagringschassin för M.2 som inte är alltför dyra. Annars finns även en del kontrollerkort, som t.ex. detta, men de är i regel lite dyrare. Generellt så har lagringschassina endast stöd för M.2 SATA, medan PCIe-korten oftast är endast PCIe (men undantag finns, som kortet jag länkade).

Annars kan du alltid testa att köra Linux från ett USB-minne, om det fungerar så borde du komma åt disken från Linux ifall den faktiskt fungerar. Det kan ju hända att det inte är disken det är fel på utan Windows. Alternativt starta Windows-installationen och se om disken hittas, men då kommer du ju inte åt filerna på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Annars kan du alltid testa att köra Linux från ett USB-minne, om det fungerar så borde du komma åt disken från Linux ifall den faktiskt fungerar. Det kan ju hända att det inte är disken det är fel på utan Windows. Alternativt starta Windows-installationen och se om disken hittas, men då kommer du ju inte åt filerna på den.

Jag tänkte på möjligheten att boota "något" från en USB-sticka/disk. Men jag gissar att jag har ställt in BIOS på att bara boota från HD (och tydligen nätverk?). Så för att kunna boota från en USB behöver jag förmodligen komma åt BIOS, vilket jag inte gör.

Hur gör man för att kunna boota från nätverket? Jag menar, vad är det för resurs jag ska publicera och hur, för att det ska bli möjligt?

Jag har förresten testat att dra ur BIOS-batteriet, så med lite tur har BIOS tappat konfig och återställts till fabrikskonfig, som kanske tillåter USB-boot. Jag ska absolut göra ett försök.

Permalänk
Medlem

Försökte med PXE-boot (Ethernet) genom att publicera en Win10 med Serva. Publiceringen verkar funka, men datorn säger att boot från den via IPv4 förhindrades av säkerhetspolicy (datorns, inte Servas såvitt jag förstår). BIOS-setup som hindrar igen...?

I vilket fall så märker jag att den lyckas boota ibland, primärt om jag har ut M.2-disken medan jag slår på strömmen men sedan moterar den igen medan datorn är på och håller på och fipplar med misslyckade PXE-boots. Windows startar fint, men sedan dör den plötsligt hipp som happ med blåskärm. Ibland står den helt stilla i typ en halv minut för att sedan fortsätta som vanligt. Känns ganska mycket som någon maskinvarufel på disken som gör att den tappar kontakten med datorn e.dy.

Ska nog prova att köpa ny disk.