Permalänk
Medlem

9900k värt pengarna?

Hej! Tänkte köpa en 9900k men börjar undra om det är värt de extra 3000:- jämfört med min 8700k, som jag ev. ska skicka tillbaka.

Ska enbart använda datorn till gaming. Har en 3440x1440p ultrawide (120hz) monitor med ett 2080 ti på ingång.

Men om jag förstår det rätt, med min upplösning, så lär ju inte cpu:n bli "flaskhalsen" i systemet, snarare grafikkortet, därav mitt köp av 2080ti.

Hursomhelst, min buget tillåter en 9900k men jag vill ju inte bränna 3000:- på några enstaka fps gains... samtidigt vill man vara framtidssäker.

...så 8700k eller 9900k?

Permalänk
Medlem

Varför inte en 9700K...?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vänta på benchmarks innan du köper?

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

100% ökning i pris men bara 33% ökning i kärnor. Tycker inte att det är värt det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Du kommer att se väldigt små vinster i spel från 8700k till 9900k. Största vinsten är fler kärnor, vilket du oftast inte har någon nytta av i spel, men det finns både IPC-förbättringar och den kommer i högre frekvens. Den kommer säkerligen vara bättre, förmodligen ännu mer så om du överklockar. För att ge mer specifika råd och siffror hade hela specen och användnigen behövts.

Om du redan har en 8700k hade jag behållt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazky:

Hej! Tänkte köpa en 9900k men börjar undra om det är värt de extra 3000:- jämfört med min 8700k, som jag ev. ska skicka tillbaka.

Ska enbart använda datorn till gaming. Har en 3440x1440p ultrawide (120hz) monitor med ett 2080 ti på ingång.

Men om jag förstår det rätt, med min upplösning, så lär ju inte cpu:n bli "flaskhalsen" i systemet, snarare grafikkortet, därav mitt köp av 2080ti.

Hursomhelst, min buget tillåter en 9900k men jag vill ju inte bränna 3000:- på några enstaka fps gains... samtidigt vill man vara framtidssäker.

...så 8700k eller 9900k?

Om det är värt prisökningen kan bara du själv avgöra. Men självklart kommer 9900K vara bättre än 8700K. Och ju mer du betalar nu, desto längre kommer prestandan vara tillräcklig. Personligen skulle jag inte betala mer än vad Ryzen 5 2600, och ett grafikkort i mainstreamsegmentet kostar. Hade i9 9900K gått lös på ca 3000:- hade jag inte tvekat däremot. Sitter själv på i7 2600K som gick lös på ca 3000:- vid lansering 2011, och med facit i hand så kan jag verkligen tycka att ett sånt pris är värt varenda krona med tanke på hur många år med bra prestanda det gått att klämma ur en sådan. Men över dubbla priset för vad en konsumentprocessor av rang kostade på den tiden, kontra vad dom kostar idag så är jag skeptisk. Inte minst med tanke på övergången till 7/10nm sker redan nästa år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det är värt prisökningen kan bara du själv avgöra. Men självklart kommer 9900K vara bättre än 8700K.

I framtiden ja. Frågan är hur långt det är dit i det här fallet. I7-8700K är redan "för mycket" för de flesta av dagens spel men kommer troligtvis att prestera betydligt bättre än en i5-8600K i framtida spel (om något år) men frågan är hur länge det dröjer innan en i9-9900K presterar markant bättre än en i7-8700K i spel och vilka ännu bättre processorer som finns att köpa då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazky:

Hej! Tänkte köpa en 9900k men börjar undra om det är värt de extra 3000:- jämfört med min 8700k, som jag ev. ska skicka tillbaka.

Ska enbart använda datorn till gaming. Har en 3440x1440p ultrawide (120hz) monitor med ett 2080 ti på ingång.

Men om jag förstår det rätt, med min upplösning, så lär ju inte cpu:n bli "flaskhalsen" i systemet, snarare grafikkortet, därav mitt köp av 2080ti.

Hursomhelst, min buget tillåter en 9900k men jag vill ju inte bränna 3000:- på några enstaka fps gains... samtidigt vill man vara framtidssäker.

...så 8700k eller 9900k?

Du är hundra procent framtidssäker med en 8700k i princip, Intels processor har haft inkrementella prestanda ökningar under en väldigt lång tid, det kommer antagligen vara 5-10% bättre single tråds performance och 10-20% bättre multicore performance. Sanningen är att om man siktar på hög refreshrate är klockning kung och din 8700k kan nå 5Ghz om din kylning är vettig nog. När du nått den nödvändiga hastigheten för ett spel är det bara grafikkortet som kommer vara din flaskhals. Tänk också på att majoriteten av spel kan idag spelas på överklockade i7or som är 5+ år gamla.

Permalänk
Medlem

Behåll din 8700K, den kommer fungera nästintill lika bra.

AMD har tvingat Intel att börja släppa fler kärnor och vi ser att spel efter spel börjar använda dem, jag tror att 8 kärnor kommer vara begränsade redan Q1-Q2 2019, eller sent 2019, då är det bra att ha pengar till en 10-16 kärnig CPU.

Hade jag varit i din situation hade jag faktiskt inte behållit någon av dem, utan kört på X299 eller X399, och minst 10 kärnor, då får du en processor som kommer vara relevant ett par år till, 1920X är det ett galet pris på just nu, gillar även Intels nya refresh som kommer med lödd IHS.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Midona: Sex kärnor är inte framtidssäkert 2018, det börjar redan gå på 100% belastning i flera spel, förstår ej vad du grundar det på?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sitter på en 4470K och ett 1080Ti som räcker hur bra som helst.. cpu,n börjar begränsa men det är fan inte mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Midona: Sex kärnor är inte framtidssäkert 2018, det börjar redan gå på 100% belastning i flera spel, förstår ej vad du grundar det på?

Mvh

Det är en väsentlig skillnad på 6 kärnor och 6 kärnor/12 trådar. Tror det kommer att ta ett bra tag innan 8 kärnor/16 trådar kommer att var en väsentlig fördel framom 6 kärnor/12 trådar i spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Midona: Sex kärnor är inte framtidssäkert 2018, det börjar redan gå på 100% belastning i flera spel, förstår ej vad du grundar det på?

Mvh

Vilka spel ger 100% belastning på 6 kärnor?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vilka spel ger 100% belastning på 6 kärnor?

På 6 kärnor kan det kanske finnas något men inte så många på 6 kärnor/12 trådar som i7-8700K har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I framtiden ja. Frågan är hur långt det är dit i det här fallet. I7-8700K är redan "för mycket" för de flesta av dagens spel men kommer troligtvis att prestera betydligt bättre än en i5-8600K i framtida spel (om något år) men frågan är hur länge det dröjer innan en i9-9900K presterar markant bättre än en i7-8700K i spel och vilka ännu bättre processorer som finns att köpa då.

Det får vi se när recensionerna rullar ut. Att den kommer vara bättre är givet. Hur mycket, återstår att se. Men för någon som är villig att betala för ett RTX 2080 ti, så tänker nog personen annorlunda från hur de flesta tänker vad gäller pris/prestanda. Vi har ju inte sett någon cpu med den typ av IPC som 9900K kommer ha och dessutom 18 trådar. CPUn har ju trots allt 50% fler trådar än i7 8700K.

Vill du exempelvis emulera PS3 så är redan i7 8700K flaskhals med sina 12 trådar i 5Ghz. Men 9900K är ju inte prisvärd någonstans, hur bra den än presterar. Att man släpper något för över 6000:- och kallar det konsumentsegment är för min oförståeligt. Men det är klart, intel ser ju att det finns knäppgökar som är villiga att betala vad som helst för sina grafikkort, så varför inte även för cpun?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag känner att jag inte har råd men exakt vad jag vill ha i dator men intel tar betalt för sina varor . Visst hade jag villa ha en 9900 k och ett 2080 ti men även om priserna är höga förstår jag att folk köper dom .Det gör man om man har det intresset .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Chris_Kadaver: Jag känner att jag inte har råd men exakt vad jag vill ha i dator men intel är inga knäppgökar dom tar betalt för sina varor . Visst hade jag villa ha en 9900 k och ett 2080 ti men även om priserna är höga förstår jag att folk köper dom .

Var skrev jag att intel är knäppgökar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Midona: Sex kärnor är inte framtidssäkert 2018, det börjar redan gå på 100% belastning i flera spel, förstår ej vad du grundar det på?

Mvh

Du kan dra "100% belastning" på vilket spel som helst med vilken konsument processor som helst om du låter processorn vara flaskhalsen. Om du letar efter 300 fps i csgo så är det ju uppenbarligen där det kommer flaska. Men sanningen är att om man inte söker mer än 120 fps funkar de flesta spel riktigt bra idag med en 8700k, om du tycker dåligt implementerade drm lösningar som äter cpu (nya assassins creed är ju tydligen en sådan syndabock) är en regel snarare än ett undantag så är jag inte benägen att hålla med. Ytterst få titlar använder processorn effektivt nog för att det ska handla om "mängden kärnor" idag snarare än dåligt implementerade drm lösningar eller låsande trådar (vilket löses med en hög klockhastighet).

Jag är benägen att tro att den här frågeställningen kanske blir något annorlunda när den nya konsol generationen rullar ut om några år, och då de antagligen kommer ha rejält förbättrade processorer (då det antagligen kommer bli AMD som tillverkar APUrna) och då får vi se om det är dags att uppgradera. Samtidigt har processor industrin rullat på trögt och AMDs nya processorer är inte en innovation så mycket som de hunnit ikapp Intel (dock uppenbarligen med väldigt konkurrenskraftiga priser) och jag tvivlar starkt på att konsolportar är det TS tänker på när han köpte sin 120 hz skärm, men vem vet?

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Läste fel har redigerat ber om ursäkt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 8700K och jag tänker så här, delvis baserat på Sweclockers test https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

8700K och 8600K presterar likvärdigt i spel, att 8700K får några fler fps beror snarare på att den har högre frekvens än att den har HT. Så skall man endast spela så finns det ingenting som motiverar att köpa en dyrare CPU med HT. Skillnaden mellan 9900K och 9700K tror jag med största sannolikhet kommer att påminna om skillnaden mellan 8700K och 8600K. Så troligen blir det förhållandevis svårmotiverat att betala 1300kr mer för en 9900K än en 9700K.

Prisskillnaden mellan en 8700K och en 9700K är för övrigt 350:-, mycket enklare att motivera 8C vs 6C/12T för endast 350kr när det gäller en renodlad spelburk.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

På 6 kärnor kan det kanske finnas något men inte så många på 6 kärnor/12 trådar som i7-8700K har.

Återigen. Vilka spel? Du kan inte komma med att påstående att spel idag redan belastar 6 kärnor på 100% utan fakta.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tilted0113:

Återigen. Vilka spel? Du kan inte komma med att påstående att spel idag redan belastar 6 kärnor på 100% utan fakta.

Nu sitter jag på en 6c/6t 8600k i 5,0ghz men jag klarar ju inte av att streama wow utan att CPU går i 100%. Battlefield 1 var ju ospelbart för min del.

Skulle säga att 8c/16t är vid minsta laget framtidssäkert.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det är ju ingen vild gissning att Intel Core i9-9900K blir den överlag bästa processorn för spel som pengar kan köpa när man ser till antalet kärnor, trådar och klockfrekvens. Att den har fastlödd värmespridare är ju också en fördel mot Core i7-8700K om du tänkt överklocka.

Skillnaden mot Core i7-8700K i dagsläget lär dock inte vara överväldigande och i många fall försumbar. Sett till vad du får för pengarna skulle jag personligen behålla Core i7-8700K, men vill du ha något med bättre förutsättningar att hålla över några år är Core i9-9900K ett mer säkert val. Här finns olika skolor, jag tillhör den som ogärna talar om "framtidssäkert" när det kommer till processorer och framförallt grafikkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

100% ökning i pris men bara 33% ökning i kärnor. Tycker inte att det är värt det.

Kärnor ≠ Prestanda

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Midona: Sex kärnor är inte framtidssäkert 2018, det börjar redan gå på 100% belastning i flera spel, förstår ej vad du grundar det på?

Mvh

Afan, vilka spel är det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vilka spel ger 100% belastning på 6 kärnor?

Assasins Creed förmodligen, med deras anti-piracy, fast jag är också öppen för att dom kanske använder överskottskapaciteten för att bryta kryptovalutor år Ubisoft... 😂

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga... nope. Om de flesta av Intels processorer just nu skulle jag nog säga att de inte är värda pengarna. Men om pengarna inte är ett issue alsl och man inte bryr sig om prestanda/kr så erbjuder de bra prestanda. Men, jag har börjat tröttna på hur bolagen tar ut högre och högre priser för mindre prestanda gains. Intel och Nvidia har fått lite hybris med sina senaste produkter. Jag kan inte personligen legitimera det och skicka signalen att "detta är ok, fortsätt med detta" genom att köpa till dessa priser.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Många upprörda personer här angående antal kärnor och spel, känns som att jag träffade flera ömma Intel-tår : ) ex. BF1 nyttjar alla utan problem, Ashes of Singularity, Ghost Recon Wildlands, Civilization, Assassins Creed dom nyare, bla, och fler titlar kommer, särskilt när konsolerna går mot detta.

Sen visar sällan en testmiljö på ex SWEC eller Toms hela sanningen, i verkligheten kör ex. jag Spotify, OBS, Chrome med 20-30 flikar, flera andra program i bakgrunden, etc samtidigt, och då är det nyttigt med marginal, dvs extra processorkraft är välkommet.

Förstår ej vad det är som är otydligt, AMD släppte Ryzen, har tvingat fram en stor förändring hos Intel som har släppt både 6 och nu 8 kärnor för mainstream inom ett år, dom nyare Battlefield spelen framförallt pekar ut en riktning om vart vi är på väg, det är oundvikligt.

Köp för all del 8 kärnor, jag har själv övervägt 9900K då den är den bästa processorn för spel om det endast är spel som gäller, men missa inte skogen på grund av träden.

Som helhet är ju 9900K produkten inget vidare, lödd IHS har alla Ryzen, och även X99 hade det, 8 kärnor har funnits länge, hade själv 5960X, 5GHz på boost fanns redan 2013 på FX9590, den för inte fram något nytt i sig och den har fortfarande inte löst bristerna för Spectre och Meltdown på hårdvarunivå, det är en refresh på en refresh på en refresh.

Hade den kostat 4500 kr hade jag definitivt övervägt det, men för 4500 kr får jag en Threadripper 1920X med 12 kärnor som kan klockas till 4-4,1GHz, 64 PCI-E banor, och betydligt framtidssäkrare än 9900K. Det är grymt läckert att kunna sätta in många m.2 NVMe diskar, köra dom i raid för grym snabbhet, och dessutom ha plats över för flera grafikkort, ljudkort, eller en Intel Optane 900P disk i mitt fall, ex.

Slutligen sparar jag 2000 kr som kan läggas på en bättre GPU, vilket i sig kommer ge fler FPS än vad IPC skillnaden mellan 9900K & 1920X ger, och det är egentligen främst i låga upplösningar som 1080P som IPC gör störst skillnad, i 1440P eller 4K så spelar det oftast ingen större roll eftersom GPU flaskar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aeig:

ex. BF1 nyttjar alla utan problem, Ashes of Singularity, Ghost Recon Wildlands, Civilization, Assassins Creed dom nyare, bla, och fler titlar kommer, särskilt när konsolerna går mot detta.

Sen visar sällan en testmiljö på ex SWEC eller Toms hela sanningen, i verkligheten kör ex. jag Spotify, OBS, Chrome med 20-30 flikar, flera andra program i bakgrunden, etc samtidigt, och då är det nyttigt med marginal, dvs extra processorkraft är välkommet.

Förstår ej vad det är som är otydligt, AMD släppte Ryzen, har tvingat fram en stor förändring hos Intel som har släppt både 6 och nu 8 kärnor för mainstream inom ett år, dom nyare Battlefield spelen framförallt pekar ut en riktning om vart vi är på väg, det är oundvikligt.

Mvh

Nu är du ju verkligen ute och cyklar. Visa en benchmark där fler tillgängliga kärnor än 6st ger en markant ökning i något spel? Att man har Spotify, antivirus och webbläsare öppet samtidigt är ju helt oväsentligt. De drar ju någon % max av processorbelastningen. Jag sitter på en 4790K i dagsläget (4C/8T med sämre IPC än Skylake etc) och mitt 1080 ti är fortfarande det som sätter gränsen i 3440x1440 för hur mycket FPS jag får ut. Då ligger Webbläsare, Riva Tuner, MSI Afterburner, NZXT CAM+, AVG Antivirus m.m. på i bakgrunden (de belastar typ 5% sammanlagt)

@Mazky Klarar sig helt utan problem på en 8700K. Jag hade inte brytt mig om att köpa 9900K om du redan sitter med en 8700K installerad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Mazky Klarar sig helt utan problem på en 8700K. Jag hade inte brytt mig om att köpa 9900K om du redan sitter med en 8700K installerad.

Jag antar att den inte är installerad då hen säger att den kan skickas tillbaka.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.