Permalänk
Medlem

G-sync eller freesync

Hej!
Står och funderar på vad jag ska köpa för skärm till min nya dator som har ett 1080 samt i5-8600k.
Funkar det att lira på en skärm utan gsync?(dvs freesync)
Jag vet att freesync inte går att använda med nvidia, men jag undrar ifall skärmen är en dålig kombo till min dator? Måste jag gå på gsync eller räcker det med en utan?

Permalänk
Medlem

Du kan använda en Freesync skärm med ett Nvidia kort, men Freesync teknologin fungerar inte, så du får helt enkelt en helt vanlig skärm utan adaptive sync.
Jag rekommenderar att du väljer en G-Sync skärm för ditt Nvidia kort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Du kan använda en Freesync skärm med ett Nvidia kort, men Freesync teknologin fungerar inte, så du får helt enkelt en helt vanlig skärm utan adaptive sync.
Jag rekommenderar att du väljer en G-Sync skärm för ditt Nvidia kort.

Okej tack. Har du någon skärm du kan rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@JHolm:

Om du är ute efter en massiv 34 tummare skulle jag verkligen rekommendera nedanstående.
Köpte den skärmen själv från Dell för cirka 7 månader sedan och har aldrig haft en bättre skärm.
Dustin har kampanj på den i dagsläget, såldes ungefär för samma pris från Dell men nu verkar den kosta närmare 16-17k hos Dell.

https://www.dustinhome.se/product/5011078948/alienware-aw3418...

Definitivt en utav de bästa skärmar som skapats !

120hz
G-sync
IPS
Curved
Ställbar RGB
3440x1440p

Kan du nöja dig med en 27 tummare så har komplett ett riktigt bra erbjudande just nu på en HP Omen!

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/skarmar-tillbeh...

165hz
G-sync
2560x1440p
1 ms
Ingen IPS panel dock (Men TN panel duger fint ändå)

För det priset 4990kr får du inget vettigare tycker jag!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@JHolm: Jag gillar Ultrawides så kör själv en X34P vilket är väldigt lik den ovanför. Men annars är väl typ XB271HU (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310) och PG279Q (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873) de populära och anses vara bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det enda är att skärmen har stöd för FreeSync/VESA adaptiv sync. Stödjer ditt kort inte detta så används inte den funktionaliteten. Allt annat fungerar som vanligt. Om adaptiv sync är det viktigaste i ens val av skärm så får man välja en Gsync skärm om man har ett Nvidia kort eller en Freesync för allt annat (dvs AMD och kommande Intel just nu). Men om detta inte är det viktigaste i ens val av skärm så hade jag kört en Freesync alla dagar i veckan. Oftast bra mycket mer och olika ingångar (många GSync skärmar har endast en enda Display port ingång och inget annat), större utbud av skärmar, lägre priser osv.

Om AMD eller Intel sedan släpper ett bra kort längre fram så kan man köpa ett och då börja nyttja den adaptiva syncen.

Då säger jag detta som en person som har ett 1080ti och en GSync-skärm.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av inquam:

Oftast bra mycket mer och olika ingångar (många GSync skärmar har endast en enda Display port ingång och inget annat),

Så var det på de första G‑Sync-skärmarna, men jag kan inte minnas att jag sett en G‑Sync-skärm med bara en ingång sedan typ 2015.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så var det på de första G‑Sync-skärmarna, men jag kan inte minnas att jag sett en G‑Sync-skärm med bara en ingång sedan typ 2015.

Det säljs fortfarande modeller med detta. Och är lite äldre modeller som då är billigare och kan locka till köp. Så är man inte uppmärksam kan man råka få en. Dock är det fortfarande så att de generellt har stöd för färre ingångar och av mindre typer.

Exempelvis Asus ROG Swift PG258Q som av många anses vara en av de bättre Gsync skärmarna 2018, har en Displayport och en HDMI. En uppsättning som inte är helt ovanlig. Jämför man den med något snarlikt i pris osv från andra lägret så är en AOC AG251FZ 240Hz FreeSync utrustad med 2 HDMI, 1 Displayport, 1 VGA och en DVI.

Har man mer saker än datorn man vill koppla in och kunna byta mellan så erbjuder de flesta Freesync skärmar oftast märkbart fler alternativ.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Bildexpert 📺

Så som marknaden ser ut 2018 är kanske 90% av skärmarna avsedd för någon form av spel en "Freesync-skärm”. Resterande 90% är då ett undantag som kör Nvidia G-Sync då. Detta är normalskärmen idag.

Detta eftersom VESA Adaptive-funktionen ("Freesync" är AMD:s varumärke) byggs in som standard i många kretsuppsättningar. Den som idag tillverkar skärmar har egentligen inget att förlora på att aktivera funktionen. Sedan är det en ironi att endast AMD-GPU-användare i dagsläget kan använda VESA Adaptive.

För skärmar avsedda för kontor och "produktivitet" är det fortfarande vanligt med 60 Hz och ingen adaptiv sync. Men det kan komma att ändras även där när funktionen redan finns där i kretsuppsättningarna. Det är inte längre någon specialkonstruktion att tillverka en Freesync-skärm.

Och detta är värt att nämna då jag allt ofta ser frågor och svar kring som "Kör du Nvidia-kort? Du bör du köpa G-Sync!" eller just detta med "Kan jag använda skärmen AAA med mitt Nvidia-kort trots att skärmen har Freesync?"-frågor.

Men egentligen är allt som vanligt. Först när man är ute efter att hantera problemen som Adaptiv Sync löser kan man börja fundera i termer av G-Sync eller Freesync.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in i tråden då jag har liknande tankar. Sitter idag på ett 970 men byter strax till ett 1070 Ti.
Kollat på AOC C24G1 som verkar vara en fin bildskärm för pengen. Om man skulle kolla på en G-sync skärm istället för att kompensera för ett grafikkort som kanske inte räcker till i framtidens spel, vilken 24" skärm skulle ni rekommendera då?

Finns det något som konkurrerar med HP Omen ovan, dock 27"?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lambdan:

Du kan använda en Freesync skärm med ett Nvidia kort, men Freesync teknologin fungerar inte, så du får helt enkelt en helt vanlig skärm utan adaptive sync.
Jag rekommenderar att du väljer en G-Sync skärm för ditt Nvidia kort.

Inte helt sant, Nvidia ”fungerar” faktiskt med Freesync - (och tvärttom med tror jag ?)

Se här;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: men han har ju intel processor. man behöver motsatta märkets integrerade grafik för att kunna ställa in det där tyckte jag läste när de va nytt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ziggy_:

@andreas_dock: men han har ju intel processor. man behöver motsatta märkets integrerade grafik för att kunna ställa in det där tyckte jag läste när de va nytt.

Går med ett sämre extra AMD grafikkort också som extra GPU.
Bara det finns i systemet så kan man få Nvidia att köra Freesync, utan att ens köra på AMD's GPU/APU en enda procent...

Det betyder att Nvidia ju stödjer Freesync indirekt - men bara valt att inaktivera det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om ni missat nyheten så har Nvidia nu officiellt anammat Adaptive Sync, vilket Freesync tydligen ska vara en implementation utav. Nvidia kallar dock deras implementation för Async eller A-sync. Drivrutin med stöd släpps 15 januari och det gäller bara för grafikkort som är en eller två generationer bakåt, så i alla fall inte 700-serien. Läs mer här:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26844-nvidia-ger-geforce-ko...

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en fråga. jag har ett rtx 2070 rog oc och ska köpa ny skärm men ska man köpa g-sync eller freesync vet att båda fungera, får jag några fördelar med g-sync eller är det samma skit man får, eller är fördelarna så marginella ? ps tips på skärm 27" och 1ms btw och 1ms gtg helst tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

@JHolm:

Om du är ute efter en massiv 34 tummare skulle jag verkligen rekommendera nedanstående.
Köpte den skärmen själv från Dell för cirka 7 månader sedan och har aldrig haft en bättre skärm.
Dustin har kampanj på den i dagsläget, såldes ungefär för samma pris från Dell men nu verkar den kosta närmare 16-17k hos Dell.

https://www.dustinhome.se/product/5011078948/alienware-aw3418...

Definitivt en utav de bästa skärmar som skapats !

120hz
G-sync
IPS
Curved
Ställbar RGB
3440x1440p

Kan du nöja dig med en 27 tummare så har komplett ett riktigt bra erbjudande just nu på en HP Omen!

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/skarmar-tillbeh...

165hz
G-sync
2560x1440p
1 ms
Ingen IPS panel dock (Men TN panel duger fint ändå)

För det priset 4990kr får du inget vettigare tycker jag!

Proshop säljer Dell skärmen för ca 8800 kr.
https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-34-Bildskaerm-Alienwar...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det är inte riktigt samma modell. Skiljer en del mellan DW och HW.

Permalänk
Avstängd

@FireFox:

Inte samma skärm. 1080 p

Visa signatur

-

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempe_93: Genomgång av Freesync och G-Sync här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

TL;DR är att G-Sync är en mer garanterad funktion med en skärm Freesync-skärm kan vara lite hur som helst i hur väl den fungerar. Men innan du funderar över detta bör du fundera över hur prioriterat adaptiv synk är för ditt spelande.

Permalänk
Medlem

I dagens läge skulle jag satsa på en Freesync skärm som fungerar väl med Nvidias kort. Men det gäller för mig som byter grafikkort oftare än skärm.

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla på t ex reddit, där hittade jag info om min nya Acer skärm. Den fungerar klockrent trots att den inte är med på Nvidias lista.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Det är inte riktigt samma modell. Skiljer en del mellan DW och HW.

Skrivet av Fraction_91:

@FireFox:

Inte samma skärm. 1080 p

Där ser man, tack för upplysningen

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2