Har jag hittat ett fynd? (Inte så bra på värdet av specs)

Permalänk
Medlem

Har jag hittat ett fynd? (Inte så bra på värdet av specs)

Hej! Har letat efter en begagnad dator då min nuvarande håller på att bråkar. Jag har inte så bra koll på vad vissa delar är värda osv så svårt att veta om man har hittat ett fynd eller inte. Hoppas att någon här som har lite mer koll kan hjälpa till!

Specs på datorn:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
Ny CPU-kylare: Venom
Ramminne: 16 GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. z87-A (SOCKET 1150)
Grafikkort: 3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc)
Minne: 120GB KINGSTON SV300S37A120G (SATA-2 (SSD)
2TB Seagate ST2000DM001-1CH164 (SATA) (HDD)
Nätaggregat: Corsair CX750M
Systemtyp: x64
OS: Windows 10 Home 64-bit
Chassi: Obsidian 550D (Svart)

Detta vill säljaren ha 8000kr för, skulle det vara en bra deal? Eller kan jag köpa en ny dator för de pengarna och få en bättre dator? Ska jag fortsätta leta efter en annan dator? Min budget är typ MAX 9000kr, helst under. Spelar mest wow, cs, overwatch, diablo osv. Tack på förhand!

Mvh ludZ

Permalänk
Medlem

@ludZ: Då jag inte har tid att förklara så blir det bara ett: Absolut inte.

Kom på ett bra exempel. Här är ungefär samma dator för halva priset. LÄNK

För 9 tusen kronor hittar du bra bättre grejer.

Permalänk
Avstängd

@Gustenrocks: +1 på Gustens kommentar.
Med din budget bör du lätt få tag på en dator med ett 1060 6gb/1070GTX 8GB.

4-5k~ är nog mer rimligt för den.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Håller med ovan!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Hej.

Helt klart ett överpris.

Processorn (i7-4770k) är fortfarande relativt kompetent, även om även den börjar bli till åren och moderkortet (Asus z87-a) är dugligt och lätt att nyttja för överklockning (jag har ett sådant själv). Även PSU:n duglig. I övrigt ser jag inte speciellt mycket i den specifikationen som är åtråvärt..

Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel men minnena är alltså 1333 MHz? Det var inte mycket att hurra för och i underkant redan när datorn byggdes.

Ska man värdera datorn för det som faktiskt fortfarande kan ha ett visst värde, typ CPU:n (+moderkort och PSU) kan den kanske vara värd runt 5 000 kr?

För nyare spel skulle du vilja överklocka processorn samt byta grafikkort. Jag vet inte om minneshastigheten då kanske blir en begränsning (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

PSU:n duglig.

Du måste vara den första på SweClockers som sagt något positivt om den kända brandfaran som går under namnet Corsairs CX-serie

Ontopic: Raka motsatsen till fynd men kapabel till nyare spel med lägre grafikinställningar. Köper man den bör man uppgradera grafikkortet först. Värde är som någon annan sa drygt 4K

Permalänk
Medlem

Tack alla för de VÄLDIGT snabba svaren. Kanske bör tillägga att jag bor i sthlm och inte har körkort så skulle behöva hitta någon i närheten (Vet inte hur dyrt det är att skicka dator via paket). Och hur vet man vad man "ska leta efter" när man tittar på blocket osv? Önskar man kunde mer om vad som är bra så man vet om man har hittat något billigt :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Du måste vara den första på SweClockers som sagt något positivt om den kända brandfaran som går under namnet Corsairs CX-serie

Haha då får jag ta tillbaka mitt statement!

Min kommentar var grundad i att jag hellre hade tagit denna PSU än en no-name samt att många talar väl om Corsairs, men jag kände inte till att det fanns så stora kvalitetsbrister i CX-serien.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Du måste vara den första på SweClockers som sagt något positivt om den kända brandfaran som går under namnet Corsairs CX-serie

Ontopic: Raka motsatsen till fynd men kapabel till nyare spel med lägre grafikinställningar. Köper man den bör man uppgradera grafikkortet först. Värde är som någon annan sa drygt 4K

Skrivet av Scrangle:

Haha då får jag ta tillbaka mitt statement!

Min kommentar var grundad i att jag hellre hade tagit denna PSU än en no-name samt att många talar väl om Corsairs, men jag kände inte till att det fanns så stora kvalitetsbrister i CX-serien.

Nu är det väl tal om

Citat:

Nätaggregat: Corsair CX750M

som har en annan platform än gamla CX som skall vara bättre.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludZ:

Tack alla för de VÄLDIGT snabba svaren. Kanske bör tillägga att jag bor i sthlm och inte har körkort så skulle behöva hitta någon i närheten (Vet inte hur dyrt det är att skicka dator via paket). Och hur vet man vad man "ska leta efter" när man tittar på blocket osv? Önskar man kunde mer om vad som är bra så man vet om man har hittat något billigt :'(

En sökning på marknaden här på Swec med Ståkkhålm som region:
https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=b0c399e6-5d0...

Finns säkert ett bra mycket bättre alternativ till dig där!
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@ludZ: Då jag inte har tid att förklara så blir det bara ett: Absolut inte.

Kom på ett bra exempel. Här är ungefär samma dator för halva priset. LÄNK

För 9 tusen kronor hittar du bra bättre grejer.

Att jämföra 780 med ett 750ti och säga att dom är ungefär lika bra är ju dock långt ifrån sanningen.
Datorn i fråga är absolut inte värd 8000kr.
men ett vanligt 780 presterar som ett 970 ungefär. 970 presterar typ mellan 1060 3 gb och ett 1050ti.

Håller med dig om att den absolut inte är värd det, men jämförelsen mellan 750ti och ett 780 är lika off som säljarens pris på den gamla datorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11258/datorer/komplett-pc/kom...

Verkar vara en bra bas, uppgradera grafikkortet när det inte hänger med längre. Ev. mer RAM så småningom och SSD när ekonomin tillåter.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.komplett.se/product/11404/datorer/komplett-pc/kom...

Kanske bättre för dig.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Om du kan tänka dig en märkesdator så är denna bra, på papperet i alla fall.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av frasse_84:

Nu är det väl tal om som har en annan platform än gamla CX som skall vara bättre.

Vad jag vet är insidan rätt lik mot tidigare CX 80+ modellen då. Inte tidigare CX utan 80+ märkning. Corsair är rätt fula och märker inte upp olika generationer, så blir lite förvirrande.

Kör i alla fall samma caps från CX och CXM och samma OEM företag gör båda. Största skillnaden är agget är semimodulärt emot tidigare fasta kablar.

Finns ju så klart sämre agg där ute, som ett agg med spolar i cement.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Håller med dig om att den absolut inte är värd det, men jämförelsen mellan 750ti och ett 780 är lika off som säljarens pris på den gamla datorn.

Jag erkänner min okunnighet kring de korten då det var innan min tid som komponentnörd.

Permalänk
Medlem

Är datorn verkligen värd priset?

Hej!

Jag letar efter ny dator och hittade den här för 7000kr. Är inte så insatt i komponenter så jag undrar lite snabbt om datorn är värd priset. Om inte, vad tycker ni den är värd?

Datorns specifikationer:

Processor: Intel Core i5-4670k
MoBo: ASUS Z87-Plus
RAM: 16GB DDR3 XMS
Grafikkort: GTX 1060-6GB Inno3D
CPU-kylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo
SSD: 160GB med Windows installerat
HDD: 3TB Western Digital Red
Chassi: NZXT H440W Red (LED ej monterat)
Fläktar: 2 st 140 mm Corsair, 3 st 120mm Corsair och Coolermaster samt 1 st 120mm Blue LED Corsair

Tack på förhand! Mvh ludZ

Permalänk

Nej många generationer gammal cpu och inte mycket annat som drar upp priset. Skulle värdera den någonstans i krokarna av 5000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var i samma sits som du letade efter något till gästrummet som kunde extraknäcka för spel ibland. Blev inte imponerad av begagnatutbudet och rent ut illamående av nya burkar pris kontra värde/vad man får.
Tog en annan väg och är faktiskt rätt nöjd nu. Fokuserade på processor, gpu och ssd. Ville att kringdelarna skulle vara stabila och trygga.
Köpte en gammal workstation HP z230 med en i7-4790, WD 1TB, 16gb ddr3, 400w psu mm. För ca 2k på en nätbutik som säljer företagsåtervunna datorer. Sen köpte jag ett fint gtx 1060 kort med lång garanti kvar för 1700. En Samsung 860 SSD ca 1k. Nu har jag en tyst, stabil, sval och hyffsat ok spel-lagring-extradator för 4,7k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mijiha:

Var i samma sits som du letade efter något till gästrummet som kunde extraknäcka för spel ibland. Blev inte imponerad av begagnatutbudet och rent ut illamående av nya burkar pris kontra värde/vad man får.
Tog en annan väg och är faktiskt rätt nöjd nu. Fokuserade på processor, gpu och ssd. Ville att kringdelarna skulle vara stabila och trygga.
Köpte en gammal workstation HP z230 med en i7-4790, WD 1TB, 16gb ddr3, 400w psu mm. För ca 2k på en nätbutik som säljer företagsåtervunna datorer. Sen köpte jag ett fint gtx 1060 kort med lång garanti kvar för 1700. En Samsung 860 SSD ca 1k. Nu har jag en tyst, stabil, sval och hyffsat ok spel-lagring-extradator för 4,7k

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken nätbutik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludZ:

Hej!

Jag letar efter ny dator och hittade den här för 7000kr. Är inte så insatt i komponenter så jag undrar lite snabbt om datorn är värd priset. Om inte, vad tycker ni den är värd?

Datorns specifikationer:

Processor: Intel Core i5-4670k
MoBo: ASUS Z87-Plus
RAM: 16GB DDR3 XMS
Grafikkort: GTX 1060-6GB Inno3D
CPU-kylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo
SSD: 160GB med Windows installerat
HDD: 3TB Western Digital Red
Chassi: NZXT H440W Red (LED ej monterat)
Fläktar: 2 st 140 mm Corsair, 3 st 120mm Corsair och Coolermaster samt 1 st 120mm Blue LED Corsair

Tack på förhand! Mvh ludZ

Är datorn verkligen värd priset?
Jag tycker inte det. 7000 är på tok för mycket för ett begagnat 1060.
Processorn i sig är inte tokdålig kanske och även om kylaren är okej så är den inget magiskt. Tråkig hårddisk (ssd:n), PSU:n framgår ej och DDR3-minne försvårar bara den dag du vill uppgradera.
Jag säger... ca. 4000kr.

Permalänk
Medlem

Bytdator.se auktion, trorde hade dålig koll på specifikationen då dom sålde den ”död”

Skrivet av Panzerfister:

Vilken nätbutik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

4-5k kanske mellan tummen och pekfingret. Sålde en 4690k med liknande spec med ett gtx670 och ett soundblaster z utan hårddiskar för 1.5+ år sedan för 3k.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Hedersmedlem

@udZ *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Två enkla regler för att köpa datorer på blocket:
1. Undvik blocket likt pesten om du inte vet vad du köper.
2. Måste du absolut köpa där så hitta något du tror är bra och erbjud hälften av vad säljaren vill ha. Du blir antagligen lurad iaf. Datorer är inte lättsålda. Utnyttja det! Ofta har folk brådis med att sälja och orkar inte sälja datorn i delar för det är ett jäkla meck.

Ett bonustips är att googla på CPU och GPU. Speciellt GPU. Är den från 2014 är den nog inte så het idag... eller ja, het kan den nog vara när jag tänker efter! Sen kan man såklart nörda ner sig i nätaggregat till förbannelse. Personligen köper jag helst beggad dator utan nätdelen och köper en sådan själv som jag kan sova med i samma rum utan att vara nervös.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Här är en liknande jag köpte som "grund" och kompletterade med GPU. Blir en hyffsad burk till bra pris. https://www.blocket.se/goteborg/Pc_Desktop_i7_4790_3_60Ghz__8...