Permalänk
Medlem

Ungsbaka Ram-Minnen?

Tjena Sweclockers!

Jag köpte in en helt ny setup för drygt ett halv år sedan och allting fungerade fin-fint tom för 3 veckor sen.
Datorn började bluescreena mm & kunde inte användas. Kollade runt lite och kom fram till att jag har ett par defekta ram-minnen.
Ett "Memory Test" visade samma sak att det är minnena det är fel på. Lämnar även in datorn till Inet & dem säger detsamma.
Minnena köptes hos komplett så jag kontaktar dem & ber om nya. Vi kommer tillslut fram till att de skickar ett par nya minnen till mig även att jag får behålla dem gamla! (woho!)

Dem nya minnena är nu påväg hem till mig och jag har börjat fundera vad jag ska göra med dem gamla.
Har kollat runt lite på nätet och har sett många som haft bra framgång genom att ungsbaka sina minnen för att få den fungerande igen.
Har tänkt en del på detta, men insåg sedan att de som ungsbakat dem, deras minnen varit helt paj (inte ens kunnat boota) och att dem fungerade efter baket. Mina fungerar ju isch (kan starta datorn innan den kraschar efter ca 1 minut) och funderar på andra sätt att kunna laga mina ram-minnen.

Så min fråga till er är om ni vet om något sätt att laga minnen. Kan man lämna in dem för reparation eller är dem helt körda nu...
Tacksam för alla sorters svar!
(Om ni undrar så är det ett par HyperX Fury DDR4 2666Mhz 2x8gb minnen, även överklockade till 000Mhz genom XMP)

Permalänk
Medlem

@SunGuGuy:

Det bör bara vara en sticka som är kass och inte båda två, kör ett memtest var för sig och fundera ut vilken av dem som är kass.

Den trasiga kan du ugnsbaka om du vill, den är liksom paj från början så du har inget att förlora.

Vad "bakning" egentligen gör är en redig fulmetod för att reflowa lodet. Det värmer upp lodet till den punkt att det börjar flyta lite och förhoppningen är att det är någon kontaktpunkt med lod som inte ger ordentlig kontakt som under uppvärmningsprocessen återfår ordentlig kontakt.

Är det ett chip som är trasigt så är du tyvärr körd, bara att kasta i sådana fall.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tycker @mini-ryttge satte det Eftersom det redan handlar om en defekt produkt som annars åker i containern har du inget att förlora på ugnsbakning.

Lycka till och berätta gärna hur det gick!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En "ugnsbakning" är bara en temporär lösning och felet kommer att uppstå igen i en eller annan form. Men visst, vill man testa en temporär lösning i väntan på att man löser det långsiktigt så. Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

En "ugnsbakning" är bara en temporär lösning och felet kommer att uppstå igen i en eller annan form. Men visst, vill man testa en temporär lösning i väntan på att man löser det långsiktigt så. Go for it!

Måste inte vara temporärt, om man har tur så blir det en bra "reflow" men precis som du säger är risken hög att det spricker igen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Risken finns att det spricker igen, men chansen finns också att man får något som håller över längre tid. Har själv nått framgångar med att baka grafikkort och har vänner som använt ugnsbakad hårdvara i åratal.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

En väldigt vanlig anledning till ostabila minnen är mindre ESD skador som skett vid hantering men tagit tid att utvecklas till ett permanent fel, där hjälper inte en reflow bakning.

Men varför inte, prova att baka det defekta minnet. Om inte annat är det ett kul projekt där man kanske lär sig något nytt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Samma princip som den klassiska RROD-fixen med handdukar runt en Xbox360 för att få upp temperaturen.

Permalänk
Avstängd

Tycker ugnsbakning är en noob lösning och det första man ska testa är om dom blir stabil på övervolt för har man errors kan övervolt få minnen stabila igen och funkar inte det släpp lite latency och ha övervolten kvar och kör memtest - får du inga errors är du good to go

Sen kan du baka eller göra vad du vill men är tveksam på att det kommer funka

Edit:
Exempel: du har en minnes volt på låt oss säga 1.200v som är vanligast
testa 1.250v testa om du får errors - funkar inte det
testa 1.275v testa om du får errors - funkar inte det "man kan gå 1.300 med"

Droppa latency och det innebär om du har du har tex cas 15 minnen
så ändrar du latency från 15 till 16 som slöar ner lite men kan ge stabilitet och kan även ändra 1t till 2t

funkar inte det är dom mest troligt helt körda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Skulle först testa att ge minnena lite mer spänning.

Lägg på typ 0.02-0.05V extra från defaultspänningen och se om det blir bättre först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nice att få nya minnen!
Ugnsbaka lödningar fungerar sådär, lod inom elektronik smälter 150-250c beroende på legering.
Minneskretsar brukar inte gilla omlödningar om man inte är pörskans försiktig och snabb.
Bara mina 50 ören.

Permalänk
Expertgissare

Som @lord_vasagos och @Rouge of Darkness skriver, prova att öka spänningen lite först, har hjälp mig och en polare med krånglande minnen
Och skulle inte det fungera, baka på

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bara antog att spänningsökning var testat, men givetvis bör det göras först innan man tar till grillen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner