Permalänk

Hjälp till släkten

Hej,

Jag behöver lite hjälp och råd till min svärfar. Han sitter med en väldigt gammal dator (ren skit) och har många bilder han vill arbeta med, göra lite slideshows et cetera. Han är idag nöjd med det program som finns i win 10, men han sitter tydligen och väntar då bilderna (som är tagna med bra kameror) ska ladda i datorn. Så, lång historia kort.

1. Han vill köpa en ny dator som han mer eller mindre endast använder till detta.
2, Tydligen är bilderna bra på kameran, men de är "grumliga/ej bra skärpa" när han tittar på datorn. Det tar även lång tid att ladda upp bilderna.
3. Han vill köpa en färdig produkt, inte sätta ihop något själv.
4, Han är pensionär och envisas med att betala själv, för den enorma pengen 5-7 K
5, Det skall vara lätt

Jag vet att detta kanske inte är optimalt, men jag ber om hjälp då jag vet att bilderna är viktiga för honom och jag vill att det i alla fall är en vettig maskin han köper, så bilderna inte laddas upp på 2h som idag.

Är det någon vänlig själ, som har en tanke och kanske kort kan posta en länk till en vettig maskin så vore det väldigt uppskattat.

Tack.

Permalänk
Inaktiv

Om han är lite till åren så tänker jag mig att en lite större skärm än vad som finns på laptops är att föredra?
Edit: Läste farfar

https://www.webhallen.com/se/product/288429-HP-Pavilion-590-p...

https://www.webhallen.com/se/product/183430-BenQ-GW2760HS-27-...

Den här verkar intressant och bör passa rätt bra för behovet. Visst, inga proffskomponenter men för beskrivningen ovan så mer än väl.

Edit: Testade att göra en liknande på Inet och hamnade på typ samma pris.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11867874/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

men han sitter tydligen och väntar då bilderna (som är tagna med bra kameror) ska ladda i datorn.

Vad menar du med detta?
Att bilderna tar lång tid att visas från hårddisken eller att bilderna tar lång tid att överföra från kameran?

Om det är det senare så kan han ju behöva se över sättet han för över bilderna från kamerorna, sitter han och använder gamla USB-portar (1.1) eller är kamerorna så gamla så de inte stödjer högre hastighet med sina kablar, eller är minneskorten gamla och slöa?
Bästa är ju att använda en snabb minneskortläsare och kvalitet minneskort som har bra läs/skrivhastighet. Då tar det ingen större tid alls.

Mitt tips är en NUC, med extra 2.5" hårddisk för bilderna som du monterar bakom skärmen, så uppfyller du ju kravet angående lättheten som du var ute efter. Dock så krävs ju montering, men trycka i RAM, en SSD och en Hårddisk är inget större problem.

Permalänk

@anon193054: Stort tack!!

Jag kollar på detta!!

Permalänk

@loefet: Bra fråga, det är : Bilderna tar lång tid att visas från hårddisken.

Permalänk
Medlem

@Surreal1978: Då är det ju något fel på disken som är det stora problemet idag, det spelar ingen roll om datorn har några år på nacken, börjar det gå långsamt från disken så kan den vara på väg att dö (om nu inte någon Windows uppdatering har ställt till det). Så säkerhetskopiera den åtminstone innan all data eventuellt försvinner.

Annars är mitt tips en NUC, med extra 2.5" hårddisk för bilderna som du monterar bakom skärmen, så uppfyller du ju kravet angående lättheten som du var ute efter. Dock så krävs ju montering, men trycka i RAM, en SSD och en Hårddisk är inget större problem.

Permalänk
Medlem

@Surreal1978: Denna dator är mycket kompetent i ett litet format. Inbyggt wifi, bra med lagringsutrymme samt SSD för snabbt windows.
Även SD-kort läsare vilket är smidigt för foto

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/minidato...

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Bärbar?

Lenovo V330-15 81AX00ARMX kostar 5799 kr hos Lenovo. Lenovo IdeaPad 330-15 81DE00GTMX kostar 5990 kr hos Elgiganten. O.s.v. En bärbar med enklare fyrkärnig Kaby Lake R, 8 GB minne och 256 GB SSD plus en disk för att lagra bildbiblioteket får du ju för den budgeten.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske, men om bilderna är så viktiga så förutsätter jag att han har ordentlig backup på dem?

Om inte, så överväg att skaffa t.ex ett Googlekonto där han kan lagra sina bilder. Har själv gjort den lösningen för i princip alla i min släkt och det fungerar utmärkt.
Bilderna synkas bara minuter efter att de lagts in på datorn.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

@solhasse: super, tack ska ta med detta som förslag!

Permalänk

@Petterk: ska kolla om bärbar är ett alternativ

Permalänk
Avstängd

Man kan köpa in Windows 10 för 30-150:- via Ebay.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Om bilder är användningsområdet behövs en IPS skärm. VA paneler har för dålig färgåtergivning. My 2c

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Om han gillar bilder så kan det vara värt att satsa på en ips 2k kanske 4k skärm också.

Permalänk

@Bebben: Yes, vi har pratat om detta, ska bli. Han har allt ifrån diabilder till gud vet vad som han vill spara

Permalänk
Avstängd

Jag tillhör också de "äldre" och 1920x1200 skärm under 27 tum är riktigt jobbiga att sitta vid så välj inte någon 24 tummare och upplösningen behöver inte vara för för hög, nästan bättre den stämmer med bildmaterialet.

Ibland dyker äldre kalibrerade proffs skärmar upp billigt som inte har dagens höga upplösning dessa kan vara perfekta för bildhantering, kör själv med en Samsung SyncMaster 275t.

Permalänk
Medlem

Den här datorn från Elgiganten är prisvärd sett till specifikationerna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tyvärr tillkommer skärm och andra tillbehör

Enda anledningen till att jag valde att bygga ihop en egen för någon tusenlapp mer (eller två, kommer inte ihåg vad kalaset landade på) var just att jag ville prova att bygga en dator själv (och kanske få lite mer kvalité på vissa delar), och då köpte jag inte ens Windows.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Jag tar med mig allt ni svarat och ser vad han tycker, Stort tack för hjälpen allihop!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Man kan köpa in Windows 10 för 30-150:- via Ebay.

Ja och man kan dra hem det gratis på torrentsidor, vad är din poäng? Stulna nycklar är lika olagligt som att piratkopiera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

3. Han vill köpa en färdig produkt, inte sätta ihop något själv.
4, Han är pensionär och envisas med att betala själv, för den enorma pengen 5-7 K
5, Det skall vara lätt

Finns det några andra smidiga sätt än att betala själv om man är pensionär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Ja och man kan dra hem det gratis på torrentsidor, vad är din poäng? Stulna nycklar är lika olagligt som att piratkopiera det.

Nej, inte alls samma sak som att köpa en nyckel från Ebay eller ladda ner via olagliga torrentsidor, försök igen.

Vad min poäng är att man kan komma undan med ~1000:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Nja, med att betala själv så var det snarare en fråga om att han vill betala sin dator själv, då jag gärna köpt en till honom, därav prisintervallet som han själv är beredd att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, inte alls samma sak som att köpa en nyckel från Ebay eller ladda ner via olagliga torrentsidor, försök igen.

Vad min poäng är att man kan komma undan med ~1000:-

Jo. "Försök igen".
Var tror du nycklarna kommer ifrån? Microsoft själva? Tänk lite längre, snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

Nja, med att betala själv så var det snarare en fråga om att han vill betala sin dator själv, då jag gärna köpt en till honom, därav prisintervallet som han själv är beredd att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju köpa en dyrare dator och säga att den kostade mindre när han ska ge dig pengar för den om du absolut vill att han ska ha en dyrare dator. Blir problem dock om han vill ha kvittot.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jo. "Försök igen".
Var tror du nycklarna kommer ifrån? Microsoft själva? Tänk lite längre, snälla!

Nycklar från tömda MSDN- och Imagine- (f.d. Dreamspark, som är f.d. MSDN-AA i sin tur) konton eller nycklar tagna från datorer med volymlicens (som således inte använder OEM-nycklarna) är inte relevant eftersom datorbutiker inte kommer använda sig av dessa när de bygger ihop datorn till kunden som ville ha en färdigbyggd dator. De kommer på sin höjd köpa OEM-SB från en auktoriserad distributör som Ingram Micro. Mer än så finns det inte att nämna i förhållande till tråden.

Permalänk
Medlem

@Surreal1978
När du skriver att bilderna ser ok ut på kameran men är oskarpa på datorn, är det så att det beror på laddningstiderna, dvs bilden visas först oskarpt för att bli skarpare efter en stund? Annars skulle jag börjat med att kolla kamerainställningarna, så den inte är inställd på lågupplöst eller kraftigt komprimerad jpeg eller så.

Vad gäller en dator för enklare bildbehandling så håller jag med tidigare rekommendationer om en Intel NUC.

Skulle rekommendera en med i5-processor, 8GB RAM och 250GB M.2 SSD (går nog att få för ca 5500kr). En IPS-skärm är alltid trevligt vid bildbehandling, rekommenderar minst 24" (tyvärr kostar dessa ofta lite mer, så det blir svårt att få in en 7tkr-budget).

För lagring av foton funkar en extern USB-HDD utmärkt, men det finns även NUC:ar med plats för en extra 2,5"-HDD internt.

När/om budgeten tillåter, och om intresset för foto/bildbehandling finns, så skulle jag föreslå att Adobe Photoshop Elements och Adobe Lightroom införskaffas. Själv tycker jag det blev mycket roligare att greja med mina foton när jag skaffade nämnda mjukvara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@Surreal1978
När du skriver att bilderna ser ok ut på kameran men är oskarpa på datorn, är det så att det beror på laddningstiderna, dvs bilden visas först oskarpt för att bli skarpare efter en stund? Annars skulle jag börjat med att kolla kamerainställningarna, så den inte är inställd på lågupplöst eller kraftigt komprimerad jpeg eller så.

Vad gäller en dator för enklare bildbehandling så håller jag med tidigare rekommendationer om en Intel NUC.

Skulle rekommendera en med i5-processor, 8GB RAM och 250GB M.2 SSD (går nog att få för ca 5500kr). En IPS-skärm är alltid trevligt vid bildbehandling, rekommenderar minst 24" (tyvärr kostar dessa ofta lite mer, så det blir svårt att få in en 7tkr-budget).

För lagring av foton funkar en extern USB-HDD utmärkt, men det finns även NUC:ar med plats för en extra 2,5"-HDD internt.

När/om budgeten tillåter, och om intresset för foto/bildbehandling finns, så skulle jag föreslå att Adobe Photoshop Elements och Adobe Lightroom införskaffas. Själv tycker jag det blev mycket roligare att greja med mina foton när jag skaffade nämnda mjukvara.

Modern NUC skulle kunna vara exempelvis detta –

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11868019/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nycklar från tömda MSDN- och Imagine- (f.d. Dreamspark, som är f.d. MSDN-AA i sin tur) konton eller nycklar tagna från datorer med volymlicens (som således inte använder OEM-nycklarna) är inte relevant eftersom datorbutiker inte kommer använda sig av dessa när de bygger ihop datorn till kunden som ville ha en färdigbyggd dator. De kommer på sin höjd köpa OEM-SB från en auktoriserad distributör som Ingram Micro. Mer än så finns det inte att nämna i förhållande till tråden.

Exakt. Så stulna nycklar alternativt nycklar du inte får ge vidare. Vilket är ett licensbrott som i sin tur är olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

Nja, med att betala själv så var det snarare en fråga om att han vill betala sin dator själv, då jag gärna köpt en till honom, därav prisintervallet som han själv är beredd att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du/ni har möjlighet att ge honom en gammal skärm så skulle ni kanske kunna övertyga honom att köpa enbart dator (och kanske tangentbort och mus) för nämnda summa och sedan köpa en bättre skärm till honom i julklapp.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Exakt. Så stulna nycklar alternativt nycklar du inte får ge vidare. Vilket är ett licensbrott som i sin tur är olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, du gör en höna av en fjäder nu.

Hade dessa nycklar varit så olagliga som du säger..du tror inte att Ebay m.fl hade tillåtit denna handeln om Microsoft verkligen hade sagt ifrån?

Jisses.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.