Postens avgift från kina.. varför sådan skillnad?

Permalänk
Medlem

Postens avgift från kina.. varför sådan skillnad?

https://www.dx.com/sv/p/ultimate-dual-cooling-fan-kit-module-...

Beställde denna och fick nu ett sms från Posten att de vill ha 98kr för att leverera det till mig.

I somras beställde jag en AC från kina och fick bara 75kr i avgift.. trodde de gick på vikt och storlek?

Vet inte om den ör värd nu 200kr vad händer om man inte betalar?

Permalänk
Medlem

Dom lägger väl på moms på summan inklusive frakt, +75:- hanteringsavgift. Du hade nog tur med din ac i somras, och slapp moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

"Lånar tråden"
Det kitet "Armor case". Någon som vet var man kan köpa det inom EU? Precis vad jag behöver till min lilla paj

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av downup:

https://www.dx.com/sv/p/ultimate-dual-cooling-fan-kit-module-...

Beställde denna och fick nu ett sms från Posten att de vill ha 98kr för att leverera det till mig.

I somras beställde jag en AC från kina och fick bara 75kr i avgift.. trodde de gick på vikt och storlek?

Vet inte om den ör värd nu 200kr vad händer om man inte betalar?

Det har inget med varken vikt eller storlek att göra. Det är en fast avgift på 75 SEK per paket + moms på varans värde.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Dom lägger väl på moms på summan inklusive frakt, +75:- hanteringsavgift. Du hade nog tur med din ac i somras, och slapp moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh 18kr moms.. vad händer om man inte betalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Dom lägger väl på moms på summan inklusive frakt, +75:- hanteringsavgift. Du hade nog tur med din ac i somras, och slapp moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att det är Postnord vi pratar om, så skall de 75 kronorna vara inklusive moms. Det är dock något som varierar lite beroende på var man läser, men det är iaf det som de själva skriver just nu i sin frågor och svar.

"Våra avgifter för deklaration vid privatimport tillkommer, i normalfallet 75 kronor inkl. moms för försändelser med ett deklarerat värde på mindre än 1 500 kronor."

Skrivet av downup:

Ahh 18kr moms.. vad händer om man inte betalar?

Den returneras, inget mer med det, samtliga krav skall annuleras åtminstone vad gäller logistiken(ie postnord). Dock borde det isf vara 23 kronor moms, så förmodligen ett deklarerat värde av 10 USD/75 RMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Förutsatt att det är Postnord vi pratar om, så skall de 75 kronorna vara inklusive moms. Det är dock något som varierar lite beroende på var man läser, men det är iaf det som de själva skriver just nu i sin frågor och svar.

"Våra avgifter för deklaration vid privatimport tillkommer, i normalfallet 75 kronor inkl. moms för försändelser med ett deklarerat värde på mindre än 1 500 kronor."

Den returneras, inget mer med det, samtliga krav skall annuleras åtminstone vad gäller logistiken(ie postnord). Dock borde det isf vara 23 kronor moms, så förmodligen ett deklarerat värde av 10 USD/75 RMB.

Tack, betalade. Hittar ingen sida just nu där jag kommer undan billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Förutsatt att det är Postnord vi pratar om, så skall de 75 kronorna vara inklusive moms. Det är dock något som varierar lite beroende på var man läser, men det är iaf det som de själva skriver just nu i sin frågor och svar.

"Våra avgifter för deklaration vid privatimport tillkommer, i normalfallet 75 kronor inkl. moms för försändelser med ett deklarerat värde på mindre än 1 500 kronor."

Nja, vad dom skriver är att du betalar moms på varan, och till det tillkommer en avgift på 75:- inkl moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Asså Posten suger, jag hade verkligen inte betalat. Jag betalade för ett paket, var ca 100kr för moms + hanteringsavgift etc. Men jag fick aldrig paketet. Dem returnerade det eller tappade bort det iallafall trots att jag var inom tidsramen för betalning. Sen när jag kontaktade dem och bad om att få antingen paketet levererat eller pengarna tillbaka för moms och hantering tillhörande en leverans jag aldrig fick så sa dem att avgifterna är icke returnerbara. Fick aldrig ett paket, blev 100kr fattigare. ALDRIG igen.

Överge paketet och låt dem hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Nja, vad dom skriver är att du betalar moms på varan, och till det tillkommer en avgift på 75:- inkl moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, så klart. Det är ju betydligt rimligare. Tack!

Dock blir ju genast frågan då var alla 75:- avgifter kommer ifrån. Det skulle betyda att varan inte är momspliktig från början, men då borde heller ingen hanteringsavgift tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ahh, så klart. Det är ju betydligt rimligare. Tack!

Dock blir ju genast frågan då var alla 75:- avgifter kommer ifrån. Det skulle betyda att varan inte är momspliktig från början, men då borde heller ingen hanteringsavgift tas ut.

Hanteringsavgift har inget med moms att göra. Det framgår av namnet "hantering" att det handlar om själva hanterandet av paketet. Allt ska förtullas oavsett om det har ett värde eller inte, detta är "hanteringen". Tullen tar tullavgift sen tillkommer även moms. DHL tar hanteringsavgift också då de får sköta förtullningen osv. Inget konstigt egentligen även om jag tycker det är drygt med avgift på alla paket, stora som små.

Skriver säljaren att värdet är 0:- kan de ju inte ta moms men det ska fortfarande förtullas och "hanteras".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Asså Posten suger, jag hade verkligen inte betalat. Jag betalade för ett paket, var ca 100kr för moms + hanteringsavgift etc. Men jag fick aldrig paketet. Dem returnerade det eller tappade bort det iallafall trots att jag var inom tidsramen för betalning. Sen när jag kontaktade dem och bad om att få antingen paketet levererat eller pengarna tillbaka för moms och hantering tillhörande en leverans jag aldrig fick så sa dem att avgifterna är icke returnerbara. Fick aldrig ett paket, blev 100kr fattigare. ALDRIG igen.

Överge paketet och låt dem hantera det.

Om det var nu efter ändringarna & efter att kaoset lagt sig, så har du nog gjort något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Dock blir ju genast frågan då var alla 75:- avgifter kommer ifrån. Det skulle betyda att varan inte är momspliktig från början, men då borde heller ingen hanteringsavgift tas ut.

Postnord tar ut 75 kr i hanteringsavgift för alla paket de måste tulldeklarera, d.v.s. alla paket där avsändaren inte redan fixat tulldeklareringen. Moms ska sedan betalas redan från första öret med ett fåtal undantag (som utländska tidskrifter värda mindre än 300 kr), medan tull endast tillkommer för varor värda mer än 1500 kr (och många varor är ändå tullfria). Så vanligtvis får man alltså betala 75 kr + 25% av paketets värde.

Före den 1 mars i år så var Postnords avgift 125 kr, men då struntade de för det mesta i att tulldeklarera mindre paket från Kina. Men efter att tullverket klagat så har nu reglerna skärpts så att Postnord, likt alla andra fraktföretag, är tvungna att tulldeklarera alla paket. I samband med det så sänkte de även deras avgift till 75 kr för paket värda mindre än 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Överge paketet och låt dem hantera det.

Det tänker jag också göra, struntar i paketet som är värd runt 1 hundring men posten vill ha ytterligare 112kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om det var nu efter ändringarna & efter att kaoset lagt sig, så har du nog gjort något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag har inte gjort något fel och det var efter årsskiftet i skarven när dem införde denna skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Dom lägger väl på moms på summan inklusive frakt, +75:- hanteringsavgift. Du hade nog tur med din ac i somras, och slapp moms på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer det att man får betala moms på summan INKL frakt när vi pratar kina-paket...?
Fått för mig att moms enbart ska betalas på varans pris och inte på frakten.
Kan dock ha fel.

Någon som vet med säkerhet vad som gäller?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elp:

Stämmer det att man får betala moms på summan INKL frakt när vi pratar kina-paket...?
Fått för mig att moms enbart ska betalas på varans pris och inte på frakten.
Kan dock ha fel.

Någon som vet med säkerhet vad som gäller?

Moms ska alltid betalas på varuvärde + frakt, och så har det alltid varit.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Moms ska alltid betalas på varuvärde + frakt, och så har det alltid varit.

Tack för klargörandet - jag måste fått det hela om bakfoten!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, det här borde verkligen ramas in:
Importmoms: 0,45 kr
Deklarationsavgift: 75 kr.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Fantastiskt, det här borde verkligen ramas in:
Importmoms: 0,45 kr
Deklarationsavgift: 75 kr.

Har fått liknande. Helt sjukt ju.

Skickades från m.sweclockers.com