Permalänk
Medlem

21:9 monitor + Firefox = lagg?

Har införskaffat mig en 21:9 monitor och när jag köpte den så har firefox blivit väldigt seg. När man scrollar så är det lite laggigt (brist på bättre ord). När man skriver så ser jag även att bokstäverna är något efter jämfört med min förra skärm.

Har försökt googla men hittar inget om det här problemet.

Min teori är att mitt Geforce GTX 970 kort inte orkar med men samtidigt så kan jag spela spel med en den här nya högre upplösningen utan att behöver dra ner på andra inställningar (Rainbow six: siege). Så tycker att firefox borde kunna klara av en bredare skärm.

Kan det vara mitt kort eller tror ni att det är något annat? Eller är det så enkelt att FF inte är optimerad för 21:9 monitorer?

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att du tidigare hade en TN panel och nu har köpt en IPS?

Permalänk
Medlem

Har du kollat igenom skärmens meny om du har någon sorts inställning för eftersläp? På min skärm står det kort och gott "Response time" och har ett par alternativ där. Jag har både 21:9-skärm och Firefox, som fungerar utan problem.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det är inte så att du tidigare hade en TN panel och nu har köpt en IPS?

Var inte lätt att hitta men den verkar vara en TFT och den jag har nu är IPS.

Skrivet av Varg:

Har du kollat igenom skärmens meny om du har någon sorts inställning för eftersläp? På min skärm står det kort och gott "Response time" och har ett par alternativ där. Jag har både 21:9-skärm och Firefox, som fungerar utan problem.

Ska kolla det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Var inte lätt att hitta men den verkar vara en TFT och den jag har nu är IPS.

IPS har ofta lite mer ghosting, låter som det du beskriver. Dock har de ju även mycket bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar.

Använder själv IPS panel men just ghosting är en av dess svagheter, om man inte köper en apdyr 144hz superultragaming då

Permalänk
Medlem

@jehuty: Har du testat med Explorer och Edge. Om dom funkar så har du ju svaret.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att du har för låg uppdateringsfrekvens inställd? Hur har du bildskärmen ansluten till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@jehuty: Har du testat med Explorer och Edge. Om dom funkar så har du ju svaret.

Gjorde det nu och chrome som jag testade var lite mer responsiv än FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan det vara så att du har för låg uppdateringsfrekvens inställd? Hur har du bildskärmen ansluten till datorn?

När jag går in på dxdiag så står det där att skärmen kör på 100hz.

Permalänk
Avstängd

Testat lägre upplösning?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jehuty:

Var inte lätt att hitta men den verkar vara en TFT och den jag har nu är IPS.

Ska kolla det.

Det där är ungefär som att säga att din förra skärm var en plattskärm och nu har du en IPS. Frågan var om du hade TN eller IPS (eller VA); samtliga är varianter av TFT. I specifikationer står det tyvärr ofta, förutom TFT, ”LED” som paneltyp, vilket är rent trams. Bakgrundsbelysningen är i regel LED, men aldrig panelen (förutom OLED då, men då står det alltid det).

Det ska fungera utmärkt att köra såväl 21:9 som den högre upplösning du förmodligen har på den nya skärmen. Har du båda skärmarna anslutna samtidigt? Prova isåfall att koppla ur den gamla, särskilt om den har lägre maximal uppdateringsfrekvens än den nya.

Prova även detta test. Flyter det på bra?

Skrivet av Klubba:

IPS har ofta lite mer ghosting, låter som det du beskriver. Dock har de ju även mycket bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar.

Jag är inte så säker på att det är vad TS upplever. Märkbart input lag vid textinmatning är inget jag någonsin har upplevt som en konsekvens av IPS – i synnerhet inte i 100 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Vid ufo testet så får jag 50fps på den högst upp och vsync funkar inte men när jag fullscreenar den får jag 99-100fps på den högst upp och det flyter bilden bra.

Betyder det första testet något tror du?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jehuty:

@Alling: Vid ufo testet så får jag 50fps på den högst upp och vsync funkar inte men när jag fullscreenar den får jag 99-100fps på den högst upp och det flyter bilden bra.

Betyder det första testet något tror du?

Det låter helt klart suspekt. Hur många rader med UFO:n får du? Jag får tre stycken – 144, 72 och 36 fps – i Firefox på Windows 10 (i ett fönster som varken är fullscreen eller ens maximerat), på en 144 Hz-skärm förstås. Får du bara två rader? Står det 50 fps eller står det 100 fps men du ser att det bara är 50?

Vad har du för OS? Har du båda skärmarna inkopplade? Funkar UFO-testet som det ska i andra webbläsare? Vilken version av Firefox har du? Har du det "vanliga" temat i Windows aktivt eller något äldre tema? Svara på alla frågor jag har ställt och bifoga gärna ett skärmklipp på hela skärmen när du har UFO-testet igång i Firefox och någon annan webbläsare jämte varandra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det låter helt klart suspekt. Hur många rader med UFO:n får du? Jag får tre stycken – 144, 72 och 36 fps – i Firefox på Windows 10 (i ett fönster som varken är fullscreen eller ens maximerat), på en 144 Hz-skärm förstås. Får du bara två rader? Står det 50 fps eller står det 100 fps men du ser att det bara är 50?

Vad har du för OS? Har du båda skärmarna inkopplade? Funkar UFO-testet som det ska i andra webbläsare? Vilken version av Firefox har du? Har du det "vanliga" temat i Windows aktivt eller något äldre tema? Svara på alla frågor jag har ställt och bifoga gärna ett skärmklipp på hela skärmen när du har UFO-testet igång i Firefox och någon annan webbläsare jämte varandra.

Jag får tre, 25, 50 och 100fps i fullscreen. Utan fullscreen ligger den högsta på runt 50-57fps.

Windows 7 home premium 64-bit

Jag har båda kopplade men gjorde ufo testet genom att dra ur strömkabeln på den andra men resultatet är samma med eller utan den andra. I fullscreen får jag max resultat med eller utan.

Testar jag i chrome får jag 25, 50 och 100fps men den klagar lite då och då på stutter. Jag får grönt (ready) mellan stutter klagomålen.

Har firefox 63.0.3 64-bit

Har det vanliga temat på windows