Permalänk

2TB USB

Hejsan.

Beställde nyligen ett usb minne från Wish på 2TB, tyckte det verkade otroligt men tänkte jag testar, i värsta fall så slipper man betala om de inte skickar vad som står.

Fick hem den igår och testade den idag och den är faktiskt på 2TB.
Jag har inte ägt många USB minnen i mina dar och kan inte så värst mycket om FAT32 exFAT osv.

Detta minne är ju då exFAT och min fråga är helt enkelt, hur är det ens möjligt att få 2TB på ett litet usb minne när det finns minnen på 256gb som kostar över 1k och jag bara betalde 100kr för mitt?

Summa summarum, det känns alltså för bra för att vara sant haha.

Trevlig helg.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Pröva flytta kanske 200GB filer till det.
Så kommer du få se på riktig magi.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Pröva flytta kanske 200GB filer till det.
Så kommer du få se på riktig magi.

Det är alltså fake OP, det handlar om en "hackad" lagringskontroller som visar mer lagringsutrymme än vad som faktiskt finns. För du över filer kommer den bara skriva över samma utrymme om och om igen. Det kommer "se ut" som att filerna är överförda, men försöker du göra något med dem kommer du upptäcka att filerna är korrupta. Du kan testa den verkliga storleken med t.ex. H2testw. Troligen är den verkliga storleken kanske 4 eller 8GB.

Gillar att kineserna inte alls överdriver, utan drar till med 2TB Ungefär som mAh-siffrorna på powerbanks eller 18650-batterier.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Grattis du har blivit lurad.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 16gb sdkort från wish, trodde inte de skulle bry sig fakea kort med så lite kapacitet.
Men tada, var ett flashat 2gb.

Finns program man kan köra ett test på usb / kort med som visar rätt storlek, men tar många timmar att köra.
https://www.raymond.cc/blog/test-and-detect-fake-or-counterfe...

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Pröva flytta kanske 200GB filer till det.
Så kommer du få se på riktig magi.

Räcker nog med att lägga över 4+ GB 🤣 100 kr för 200GB hade också varit ett kap.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Hejsan.

Beställde nyligen ett usb minne från Wish på 2TB, tyckte det verkade otroligt men tänkte jag testar, i värsta fall så slipper man betala om de inte skickar vad som står.

Fick hem den igår och testade den idag och den är faktiskt på 2TB.
Jag har inte ägt många USB minnen i mina dar och kan inte så värst mycket om FAT32 exFAT osv.

Detta minne är ju då exFAT och min fråga är helt enkelt, hur är det ens möjligt att få 2TB på ett litet usb minne när det finns minnen på 256gb som kostar över 1k och jag bara betalde 100kr för mitt?

Summa summarum, det känns alltså för bra för att vara sant haha.

Trevlig helg.

Det där är inte så svårt. Det går att göra på olika sätt.

Ett sätt är att länka ihop ett gäng mindre minnen och så får man ha ett styrkort till detta. Det är vanligen så SSDenheter är byggda.

En annan metod är att man bara tar ett mindre enklare minne som man sedan ändrar lite värden för så att det rapporterar fel hårddiskstorlek. Exempelvis ett 128GBminne. Kommer gå galant att lägga in 40 gig filer på stickan men det blir problem om man försöker ladda in 200 gig. Där har en del tillverkare då varit så kreativa att de även byggt in ett litet rensningssystem som slänger delar av filerna så att man inte får problem att lägga in 200gig med filer heller. Ja det är såklart helt förkastligt att minnet slänger ens filer i smyg för att låtsas vara större än det är, men det här finns alltså också ;).
Här är ett gammalt klassiskt exempel:
https://www.neowin.net/news/fake-chinese-500-gb-external-driv...

Det handlar väl delvis om vad man betalt för minnet. Men pris är väl inte nån garanti direkt.
Var det däremot otippat billigt som i ditt fall så kan du räkna med att du inte har den kapaciteten som anges.
Kanske är det ett 2GBminne i grunden som har modifierats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av fragande:

Det är alltså fake OP, det handlar om en "hackad" lagringskontroller som visar mer lagringsutrymme än vad som faktiskt finns. För du över filer kommer den bara skriva över samma utrymme om och om igen. Det kommer "se ut" som att filerna är överförda, men försöker du göra något med dem kommer du upptäcka att filerna är korrupta. Du kan testa den verkliga storleken med t.ex. H2testw. Troligen är den verkliga storleken kanske 4 eller 8GB.

Gillar att kineserna inte alls överdriver, utan drar till med 2TB Ungefär som mAh-siffrorna på powerbanks eller 18650-batterier.

Skrivet av Söderbäck:

Det där är inte så svårt. Det går att göra på olika sätt.

Ett sätt är att länka ihop ett gäng mindre minnen och så får man ha ett styrkort till detta. Det är vanligen så SSDenheter är byggda.

En annan metod är att man bara tar ett mindre enklare minne som man sedan ändrar lite värden för så att det rapporterar fel hårddiskstorlek. Exempelvis ett 128GBminne. Kommer gå galant att lägga in 40 gig filer på stickan men det blir problem om man försöker ladda in 200 gig. Där har en del tillverkare då varit så kreativa att de även byggt in ett litet rensningssystem som slänger delar av filerna så att man inte får problem att lägga in 200gig med filer heller. Ja det är såklart helt förkastligt att minnet slänger ens filer i smyg för att låtsas vara större än det är, men det här finns alltså också ;).
Här är ett gammalt klassiskt exempel:
https://www.neowin.net/news/fake-chinese-500-gb-external-driv...

Det handlar väl delvis om vad man betalt för minnet. Men pris är väl inte nån garanti direkt.
Var det däremot otippat billigt som i ditt fall så kan du räkna med att du inte har den kapaciteten som anges.
Kanske är det ett 2GBminne i grunden som har modifierats.

Som jag anade då, har iofs inte betalat för det än men känner på mig att Wish kommer vilja ha bevis att det inte är 2TB som det står, det finns alltså inget snabbt sätt att kunna bevisa detta för dem?
Fanns två usb att välja på, 128MB eller 2TB haha x)

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito: det är väl bara be wish om en adress att skicka usbn i ett vykort?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Som jag anade då, har iofs inte betalat för det än men känner på mig att Wish kommer vilja ha bevis att det inte är 2TB som det står, det finns alltså inget snabbt sätt att kunna bevisa detta för dem?
Fanns två usb att välja på, 128MB eller 2TB haha x)

Det här borde väl räcka som bevis, för jag tror inte du betalade i närheten av vad ett 1TB usb-minne kostar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4687158&c=all

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Min gissning är 8GB

prova något av dom här programmen, kommer inte ihåg vilket jag använde senast.

https://www.geckoandfly.com/22803/detect-fake-usb-flash-drive...

Det kommer antagligen ta en stund eftersom dom skriver och läser alla minnespositioner och kollar när det börjar gå fel.

Ett tips till andra som läser den här tråden. Ja kina grejer kan vara billigare men när dom är 500-1000 gånger billigare så är det Fake!

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Min gissning är 8GB

prova något av dom här programmen, kommer inte ihåg vilket jag använde senast.

https://www.geckoandfly.com/22803/detect-fake-usb-flash-drive...

Det kommer antagligen ta en stund eftersom dom skriver och läser alla minnespositioner och kollar när det börjar gå fel.

Ett tips till andra som läser den här tråden. Ja kina grejer kan vara billigare men när dom är 500-1000 gånger billigare så är det Fake!

Asså min första reaktion var att det var otroligt jävla billigt, men ärligt så har jag ingen koll på lagring så egentligen så tänkte jag chansar, verkar enligt andra på Wish att den är på 16gb och är 2.0 och inte 3.0 som de lovar. Borde läst där innan jag beställde haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Som jag anade då, har iofs inte betalat för det än men känner på mig att Wish kommer vilja ha bevis att det inte är 2TB som det står, det finns alltså inget snabbt sätt att kunna bevisa detta för dem?
Fanns två usb att välja på, 128MB eller 2TB haha x)

Bara skicka in bild med info från tex H2testw så ska det nog lösa sig med tanke på att det krävs nästintill inge bevis alls för att får tillbax pengarna om det skulle vara fel på varan.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Bara skicka in bild med info från tex H2testw så ska det nog lösa sig med tanke på att det krävs nästintill inge bevis alls för att får tillbax pengarna om det skulle vara fel på varan.

Precis. Ser ut som att de flesta som klagat har fått tillbaka pengar direkt.
Men också en del som är väääldigt nöjda med sin 2TB sticka haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Köpte ett 100kr "512GB" microsd bara för att testa, och det var självklart fejk.
Det enda som behövs är nog att du ber om pengarna tillbaka osv, dom vet antagligen om att det e fejk när dom ser vad du köpt.

Permalänk

Scam

Skrivet av drakelito:

Hejsan.

Beställde nyligen ett usb minne från Wish på 2TB, tyckte det verkade otroligt men tänkte jag testar, i värsta fall så slipper man betala om de inte skickar vad som står.

Fick hem den igår och testade den idag och den är faktiskt på 2TB.
Jag har inte ägt många USB minnen i mina dar och kan inte så värst mycket om FAT32 exFAT osv.

Detta minne är ju då exFAT och min fråga är helt enkelt, hur är det ens möjligt att få 2TB på ett litet usb minne när det finns minnen på 256gb som kostar över 1k och jag bara betalde 100kr för mitt?

Summa summarum, det känns alltså för bra för att vara sant haha.

Trevlig helg.

Hej!

Som du säkert ha förstått på ovanstående är detta en scam
Men å andra sidan inte speciellt dyrt så kanske inte världens förlust.

Therese

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Therese1987:

Hej!

Som du säkert ha förstått på ovanstående är detta en scam
Men å andra sidan inte speciellt dyrt så kanske inte världens förlust.

Therese

Förlusten är väl då att man är med och finansierar bluff och båg-verksamhet. Så av den anledningen borde man försöka avstå de här "dealsen" ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dustin har 2TB USB-minne om du är i behov av det! Kostar 16495:- nu men blir säkerligen nån bra kampanj på black friday

https://www.dustinhome.se/product/5011015921/datatraveler-ult...

Permalänk

Instämmer

Skrivet av Söderbäck:

Förlusten är väl då att man är med och finansierar bluff och båg-verksamhet. Så av den anledningen borde man försöka avstå de här "dealsen" ändå.

Ja det har du rätt i - lät kanske som att jag uppmuntrade det (det gör jag inte).
Syftade kanske mer på den personliga påverkan.

//Therese

Permalänk
Medlem

Finns en app som testar riktiga storlekar på usb minnen. Kommer ej ihåg vad den heter... Men sök på google

Permalänk

Liten update:

Wish betala såklart tillbaka för minnet. Så fick 16gb gratis minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)