Permalänk
Medlem

@lindahl85: Vad menar du med att den inte klarar 5GHz? Vill den inte starta alls, eller klarar den inte ett specifikt program, på 5GHz?
Exempel: Jag brukar använda OCCT att testa med. För att klara testet, när jag kommer nära gränsen, måste jag sätta en offset på AVX, för annars är det där den crashar. Övrigt klarar den fint.
Har du bara ökat multipeln, eller också pillat på busshastigheten?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@lindahl85: Vad menar du med att den inte klarar 5GHz? Vill den inte starta alls, eller klarar den inte ett specifikt program, på 5GHz?
Exempel: Jag brukar använda OCCT att testa med. För att klara testet, när jag kommer nära gränsen, måste jag sätta en offset på AVX, för annars är det där den crashar. Övrigt klarar den fint.
Har du bara ökat multipeln, eller också pillat på busshastigheten?

Jag skrev inte att den inte klarade det utan bara att den ville ha mer än 1,35V. Detta är då i Aida64.

Skrivet av lindahl85:

5,0GHz verkar vilja ha över 1,35V.

Det var lite märkligt för även att jag skrev 1,35V så visade den bara 1,2V i Aida. Valde jag istället att köra med offset så ökade spänningen. Nu testade jag offset +15mV på 4,9GHz men den levde bara 2,5h innan omstart. Aida visade 82 grader efter uppstart. AVX har jag inte rört än. NB ställd till 42. Rör inte heller busshastighet utan bara multipel 49.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85: Jag kör min över 1,4V. Det är inte volten i sig som dödar, utan värmen den genererar.
Jag kommer inte ihåg om Aida kör AVX instruktioner? Men om den gör det, kan en negativ offset på 1-2 göra underverk.
Det innebär att CPU klockar ner sig 1-2 multiplar när den kör AVX. Annars kör den fullt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse
Jo den versionen kör AVX. Jag testade och ställde den på 2. Det kanske är ett sätt att få den att passera högre.
https://imgur.com/Vb8oZES
Det slutade runt 80 grader i alla fall. Något känns mysko med kortet bara. Fixed voltage ändrade aldrig något, ställde jag 1,35 låg den kvar på 1,205. Ökar jag över offset 35 verkar inget hända heller så jag kommer upp i strax under 1,35v. Det verkar vara därför det inte gick att passera 5GHz. Måste vara något lås jag missar på ASRock Z370m Pro4.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85: 80 grader är inte farligt.
Inget jag skulle vilja köra 24/7, men inte skadligt på något sätt.
En effektivare kylare på önskelistan till tomten kanske?

CPU trotlar ner sig själv, om den kommer upp i för hög temp. Där vill man inte ligga. Men... 8600K/8700K går varmt! De har inte lödda värmespridare. Om man vill hålla på med semi-seriös överklockning, är en delid ett hett tips. I vissa fall ett måste! Mitt förra bygge med en 4790K gick inte att klocka alls innan delid, den rusade in i "thermal throteling" direkt, trots att den är vattenkyld.

Kolla om du hittar någon i din närhet som har ett delid verktyg att låna dig. (Säkraste sättet!) Eller om du vågar? Sätt CPU i skruvstädet!
Köp en 1g spruta med Conductonaut Sök YouTube på "Delid". Proceduren tar en halvtimma, ingen raketforskning.

Jag fick ner mina temperaturer med 25-30 grader.
Ligger på 5.2HGz som vardags överklockning nu. Under load kommer jag upp strax norr om 60 grader. (Vattenkyld CPU)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vad är att föredra 4.7GHz på alla core eller 5ghz på enbart core 1?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Vill du trimma en sjättedel av din CPU? Eller hela? Vill du visa en hög GHz siffra, kan du komma högre med en core.
Vill du trimma för att få mera prestanda för dig själv, eller för att få ett högt värde i benchmarks, får du mera effekt av trimmet med alla cores.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@fermia: Vill du trimma en sjättedel av din CPU? Eller hela? Vill du visa en hög GHz siffra, kan du komma högre med en core.
Vill du trimma för att få mera prestanda för dig själv, eller för att få ett högt värde i benchmarks, får du mera effekt av trimmet med alla cores.

Tänkte mest på vad ger mest prestanda overall inte enbart vid spel.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tänkte mest på vad ger mest prestanda overall inte enbart vid spel.

De flesta spel idag, som kräver sådana muskler, använder flera trådar/kärnor. Överklocka hela processorn ger mer.
Man kan nå lite högre, med 8700K om man stänger av Hyperthreading, det är ett bättre alternativ till att bara överklocka en kärna.
Men om det ger bättre spel prestanda, eller ej, vågar jag inte sia om.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse
Den låg på runt 35-38 grader sen vid idle. Ställde ner fläktarna så den blev tyst och rampar sen upp kraftigt efter 60 grader. Jag får nog inte i något annat än min Noctua NH-U9B SE2 i Fractal Design 1100 lådan. Toppen på kyltornet lär ta i sidan på chassiet sen.
Denna får räcka med prylar, jag har gett den till min morsa nämligen men jag själv vill ha lite pulver när jag sitter där. Delid kanske är något till min 5820K istället? Den går stadigt och bra på 4,3GHz. Efter det har den haft bekymmer med trottling trots kylning med Noctua NH-D15. 25 grader på den vore något, den är ju bara specad till 66 grader.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Börjat leka med 8600K idag. Ligger just nu på 4,9GHz med +15 offset. Asus A-tuning visar 1,312V. Aida64 1,314V.
78 grader med Noctua NH-U9B SE2. Dags att sänka eller okej?
5,0GHz verkar vilja ha över 1,35V.

Om du vill köra i adaptivt läge hade jag stannat där. Du skulle eventuellt kunna öka Vcore och sätta en AVX-offset för att försöka nå 5Ghz, men där du är nu tycker jag ser bra ut utan AVX-offset. Vet inte vad du peakar på i Prime, men runt 90 grader kanske? Helt okej isåfall, med tanke på att du inte lär nå sådana temperaturer vid riktig användning. Och skulle du mot förmodan köra något som eldar på ordentligt så har du marginal innan det börjar throttla.

1.35V+ skulle dock ge en rätt ordentlig temperaturökning. Därav behovet av AVX-offset.

Annars kan du alltid provat statiskt läge, då kan du förmodligen nå 5Ghz med något lägre Vcore. Du kommer dock ha ett system som alltid går varmare och det är antagligen inte lika bra för livslängden (även om 1.35V borde vara okej, så länge du inte har för hög overshoot från LLC).

Sen är förstås frågan om det är värt det istället för bara vara nöjd. Jag är själv sån att jag får OCD och vill ha ut det allra sista, men i verkligheten är det lite skitsamma. Du lär inte få ut mer än 100Mhz med nuvarande kylning, om du inte är beredd att verkligen pressa temperaturerna till gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

De flesta spel idag, som kräver sådana muskler, använder flera trådar/kärnor. Överklocka hela processorn ger mer.
Man kan nå lite högre, med 8700K om man stänger av Hyperthreading, det är ett bättre alternativ till att bara överklocka en kärna.
Men om det ger bättre spel prestanda, eller ej, vågar jag inte sia om.

Ok tack för svaret
Får testa mig fram och se var jag hamnar.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ok tack för svaret
Får testa mig fram och se var jag hamnar.

Liten kul observation!:
Enligt din tag, har vi väldigt lika spec. Minnen, moderkort och CPU är lika.
Innan jag deliddade min CPU, kunde jag med stekhet CPU nå 4,9GHz. Sedan var det helt stopp!
(Då har jag costum loop med två 80mm tjocka 280 radiatorer.)

Så flaskhalsen är TIM (Thermal Interface Material) mellan CPU och värmespridaren. Det spelar inte så stor roll vad man gör, eller om man har en varg, eller "golden chip", när man inte kan få bort värmen från processorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vet inte vad du peakar på i Prime, men runt 90 grader kanske? Helt okej isåfall, med tanke på att du inte lär nå sådana temperaturer vid riktig användning.

Jag testar inte i Prime just för att den motsvarar aldrig riktig användning. Aida lastar högre än vad jag själv brukar. Möjligtvis att det ligger på 100% belastning när jag komprimerar en windows .wim fil på 12GB. Detta gör en Ryzen 1700 och i7 5820K på ca 8 minuter, länge än så går det sällan på full. Aida gick i 2,5h på offset 15mv så jag ökade till 25mv, testade bara 1h efter det innan jag tröttnade. Jag stannar nu i alla fall och är nöjd. Mycket känns rappare än både Ryzen 1700 på 3,75GHz och 5820K på 4,3GHz. Vet dock inte hur komprimering ser ut på 8600K. Där vinner 1700 med knappt en minut.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag testar inte i Prime just för att den motsvarar aldrig riktig användning. Aida lastar högre än vad jag själv brukar. Möjligtvis att det ligger på 100% belastning när jag komprimerar en windows .wim fil på 12GB. Detta gör en Ryzen 1700 och i7 5820K på ca 8 minuter, länge än så går det sällan på full. Aida gick i 2,5h på offset 15mv så jag ökade till 25mv, testade bara 1h efter det innan jag tröttnade. Jag stannar nu i alla fall och är nöjd. Mycket känns rappare än både Ryzen 1700 på 3,75GHz och 5820K på 4,3GHz. Vet dock inte hur komprimering ser ut på 8600K. Där vinner 1700 med knappt en minut.

Jag brukar inte heller köra Prime mer än för att få en uppfattning om "worst case scenario". Temperaturmässigt då. Stabilitetsmässigt kör jag hellre flera olika test typ Aida, RealBench, Prime, 3DMark m.fl insklusive minnestester (vad de nu heter, mitt minne sviker just nu). Om alla funkar en timme eller mer tycker jag det är läge att jaga högre frekvenser. Därefte ökar jag frekvensen och kör längre tester. Typ så.
Alltså, i början handlar det om att sålla bort dåliga inställningar. Då är det bra med flera olika tester. När du börjar närma dig gränserna för något som kan funka 24/7 är det läge att köra längre tester. Klarar du en blandning av snabbare tester plus något eller några längre tester skulle jag säga att systemet är stabilt. Härom råder förstås delade meningar, där vissa menar att det inte är stabilt förrän du kan köra ett dygn av Prime. Jag har för egen del aldrig haft behovet av att kunna köra maxlast i ett dygn, inte ens när jag velat ha ett system som klarar flera dagar av rendering, men för den som har mer extrema krav kanske det är rimligt.
Hursomhelst, Prime är bra för stabilitetstest och för att få en uppfattning om temperaturer under extrema förhållanden. För stabilitet tycker jag dock att flera olika tester är bättre än ett ensamt. Testa först att processorn funkar i den hastighet du vill. Därefter minne, samt minne och provessor och GPU. Funkar detta har du förmodligen ett stabilt system, men gör i varje fall något längre test för att vara säker.
Oftast funkar de längre testen bra också, men det händer att det kraschar efter en timme eller två. I dessa fall har du inte ett helt stabilt system. Kanske stabilt nog för vad du nu vill göra med datorn, men inte helt stabilt.
Det brukar också vara en stor skillnad när du jämför överklockning med andra. Det är stor skillnad mellan att klara 2 timmar Prime, mot att klara 24 timmar. De flesta som rapporterar höga frekvenser brukar inte klara några 24 timmar Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Liten kul observation!:
Enligt din tag, har vi väldigt lika spec. Minnen, moderkort och CPU är lika.
Innan jag deliddade min CPU, kunde jag med stekhet CPU nå 4,9GHz. Sedan var det helt stopp!
(Då har jag costum loop med två 80mm tjocka 280 radiatorer.)

Så flaskhalsen är TIM (Thermal Interface Material) mellan CPU och värmespridaren. Det spelar inte så stor roll vad man gör, eller om man har en varg, eller "golden chip", när man inte kan få bort värmen från processorn.

Ja jag funderar på att delida min cpu men för den blir lite väl varm som du skriver

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@lindahl85: Jag kör min över 1,4V. Det är inte volten i sig som dödar, utan värmen den genererar.
Jag kommer inte ihåg om Aida kör AVX instruktioner? Men om den gör det, kan en negativ offset på 1-2 göra underverk.
Det innebär att CPU klockar ner sig 1-2 multiplar när den kör AVX. Annars kör den fullt.

Att påstå att hög spänning för en CPU inte är farligt är felaktigt. När det gäller värme har Intel-processorer relativt bra inbygga säkerhetsfunktioner för att hindra att temperaturen går för högt, men något sådant existerar inte för spänning. (Att ha en för aggresivt inställd LLC är också en risk då även låg spänning/VID kan ge för höga spänningstoppar.)

Problemet generellt är fenomenet "electromigration", vilket påskyndas av hög spänning och hög temperatur. Både enskillt men speciellt i kombination.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Att påstå att hög spänning för en CPU inte är farligt är felaktigt. När det gäller värme har Intel-processorer relativt bra inbygga säkerhetsfunktioner för att hindra att temperaturen går för högt, men något sådant existerar inte för spänning. (Att ha en för aggresivt inställd LLC är också en risk då även låg spänning/VID kan ge för höga spänningstoppar.)

Problemet generellt är fenomenet "electromigration", vilket påskyndas av hög spänning och hög temperatur. Både enskillt men speciellt i kombination.

Är 1.425V @ 62c (Full load) skadligt?
Jag kör LLC 6/7. Inte sett några toppar över 1.45V. Är det risk att det finns högre, men som inte registreras?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Är 1.425V @ 62c (Full load) skadligt?
Jag kör LLC 6/7. Inte sett några toppar över 1.45V. Är det risk att det finns högre, men som inte registreras?

Svårt att säga / det beror på... Det kommer säkert orsaka större skada på processorn än lägre spänning sett över tid, men vad innebär det? Du kanske måste backa ned din överklockning (eller öka spänningen, men du ligger redan på en väldigt hög nivå) något tidigare än annars för att hålla processorn stabil. Men exakt hur lång tid kan nog ingen direkt svara på, och det beror till stor del på variationer i chip-kvalitet. LLC 6/7 säger mig inte mycket utan att veta hur det relaterar till moderkortets min/max. Jag antar att det är ett ASUS-kort, och att LLC 7 är den mest aggresiva nivån. Det jag främst sett rekommenderas är att aldrig köra den högsta nivån av LLC.

När det gäller sensorerna på moderkortet/CPUn så är de kanske inte är snabba nog att plocka upp väldigt korta späningstoppar, sådant som påstås ske främst när CPUn går från hög last till låg/idle, och de är kanske inte fullt lika pålitliga som ett externt kalibrerat instrument. OM dessa spänningstoppar är höga är de också skadliga, och med tanke på hur högt du ligger är det extra viktigt att tänka på detta. Om dessa toppar faktiskt blir höga beror säkert till stor del på moderkortets komponenter och firmware, och hur de hanterar din LLC-inställning, och där är det svårt att dra för stora generella slutsatser, därav finns det stort värde i de något mer konservativa generella rekommendationer som ofta ges.

Overclockers.com gjorde ett test med hjälp av en oscillator istället för att blint lita på de inbyggda sensorerna, och de såg inga större toppar i spänning även med väldigt aggressiv LLC på ett high-end-moderkort, så i bästa fall är det rätt lugnt med hög LLC-nivå. Men tänk på att detta var ETT test på ETT moderkort, för 8 år sedan. Det kan ha blivit både bättre och sämre sedan dess, och det kan vara stor variation i hur olika moderkortstillverkare, eller olika moderkort från samma tillverkare, och t.o.m. olika firmware/BIOS/UEFI-versioner för samma moderkort, faktiskt hanterar detta idag. (Implementationen av LLC var hos flera tillverkare riktigt usel på flera sätt under de första månaderna efter släppet av Z370-moderkort för ett år sedan.)

https://www.overclockers.com/load-line-calibration/

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Svårt att säga / det beror på... Det kommer säkert orsaka större skada på processorn än lägre spänning sett över tid, men vad innebär det? Du kanske måste backa ned din överklockning (eller öka spänningen, men du ligger redan på en väldigt hög nivå) något tidigare än annars för att hålla processorn stabil. Men exakt hur lång tid kan nog ingen direkt svara på, och det beror till stor del på variationer i chip-kvalitet. LLC 6/7 säger mig inte mycket utan att veta hur det relaterar till moderkortets min/max. Jag antar att det är ett ASUS-kort, och att LLC 7 är den mest aggresiva nivån. Det jag främst sett rekommenderas är att aldrig köra den högsta nivån av LLC.

När det gäller sensorerna på moderkortet/CPUn så är de kanske inte är snabba nog att plocka upp väldigt korta späningstoppar, sådant som påstås ske främst när CPUn går från hög last till låg/idle, och de är kanske inte fullt lika pålitliga som ett externt kalibrerat instrument. OM dessa spänningstoppar är höga är de också skadliga, och med tanke på hur högt du ligger är det extra viktigt att tänka på detta. Om dessa toppar faktiskt blir höga beror säkert till stor del på moderkortets komponenter och firmware, och hur de hanterar din LLC-inställning, och där är det svårt att dra för stora generella slutsatser, därav finns det stort värde i de något mer konservativa generella rekommendationer som ofta ges.

Overclockers.com gjorde ett test med hjälp av en oscillator istället för att blint lita på de inbyggda sensorerna, och de såg inga större toppar i spänning även med väldigt aggressiv LLC på ett high-end-moderkort, så i bästa fall är det rätt lugnt med hög LLC-nivå. Men tänk på att detta var ETT test på ETT moderkort, för 8 år sedan. Det kan ha blivit både bättre och sämre sedan dess, och det kan vara stor variation i hur olika moderkortstillverkare, eller olika moderkort från samma tillverkare, och t.o.m. olika firmware/BIOS/UEFI-versioner för samma moderkort, faktiskt hanterar detta idag. (Implementationen av LLC var hos flera tillverkare riktigt usel på flera sätt under de första månaderna efter släppet av Z370-moderkort för ett år sedan.)

https://www.overclockers.com/load-line-calibration/

När man ger sig på överklockning, köper en "xxxxK" processor och går in i BIOS och rotar, får man anta att personen ifråga har läst på. Någonstans har det säkert framgått att man förbrukar garantin, kortar livslängden osv. m.m. etc...
När jag skriver i överklocknings delen av forumet, vill jag inte börja mina inlägg med den informationen. Jag förutsätter att man läst på, innan man börjar skruva upp!

Jag har överklockat samtliga CPUer sedan Celeron 300MHz, för ca 20 år sedan. Oftast så mycket det gått att klämma ur dem. Ofta under flera år. Jag har aldrig råkat ut för att bränna sönder en CPU. Jag säger INTE att man inte kan göra det, eller att det är riskfritt!
Det är upp till var och en som ger sig in i leken.
I regel har jag fått ur 35-50% mera CPU kraft med OC, de svåraste har varit de senaste, där det krävts en delid för att kunna överklocka över huvud taget. Min 4790K (Nedre datorn i taggen.) gick inte att överklocka mer än ett par hundra megahertz, även med vattenkylning, innan delid. Nu tuffar den på med 4.9 GHz utan problem. Svalt och fint.
Min i7 920 (2,66GHz) körde jag på 4,2 GHz i sex år, gav bort datorn till svågern, som hade den som grabbens speldator i tre år till, innan den pensionerades för att dagens spel kräver mer, inte för att den brunnit upp efter nio år med kraftig överklockning.
Min lösning har alltid varit att säkra kylningen, jag har alltid satt en max temp som jag inte vill landa över, efter timmar av CPU tortyr.

Min CPU är bergs-stabil på 5,2GHz, under 60c med full last. För att kunna komma upp över 60c måste jag köra stress test på CPU och GPU samtidigt, annars får jag aldrig upp tempen på vattnet nog högt. Som du gissade har jag moderkortet i taggen. ROG har betydligt större kapacitet att leverera ström, än dess billigare bröder o systrar. Jag kör LLC sex av sju, allt ser bra ut.

Vid överklockning är två saker extremt viktiga. Att man har:
Högpresterande strömförsörjning!
Högpresterande kylning!

Jag hoppas de flesta som hittat hit, redan vet om det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag har lite strul när det gäller överklockningen av min 8600k. Överklockar jag över 4.6 ghz får jag fel i en eller flera kärnor och det verkar ej spela roll om jag ökar volten (som ligger på 1.3v vanligtvis och jag har ökat till 1.35 utan förändring). Temperaturerna ser bra ut (mellan 65 och 70). Finns det något jag kan göra får att få den stabil över 4.6 eller har jag helt enkelt fått en dålig processor?

CPU:8600k
MB: Z370 Gaming K3 (som ska klara CPUn i 5 ghz: https://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-aorus-z370-gam...
RAM:Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
Nättag: SuperNOVA 650 GQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taggen86:

Jag har lite strul när det gäller överklockningen av min 8600k. Överklockar jag över 4.6 ghz får jag fel i en eller flera kärnor och det verkar ej spela roll om jag ökar volten (som ligger på 1.3v vanligtvis och jag har ökat till 1.35 utan förändring). Temperaturerna ser bra ut (mellan 65 och 70). Finns det något jag kan göra får att få den stabil över 4.6 eller har jag helt enkelt fått en dålig processor?

De kan vara din processor. Men de kan också vara ditt moderkort, minnen eller till och med ditt nätagg som spökar. Jag följer bara denna tråd sporadiskt så jag vet inte om du har listat de tidigare. Om inte så gör de då de underlättar i felsökningen på din överklockning.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag har lagt till infon i inlägget ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

@HC-8315: Jag har lagt till infon i inlägget ovan!

Tips: Lägg in din dator i taggen istället, så är den alltid med, per automatik.
(Se nederst i mitt inlägg. Där är mina två datorer specade.)

EDIT:
Vad testar du med, när du får fel på kärnor?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: OCCT och prime95. Felen uppenbarar sig efter några sekunder om jag testar 4.7 ghz kombinerat med 1.30-1.35 v. 4.6-1.3 är dock stabilt som tusan.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: kan det vara så att någon av kärnorna blir för varm och failar trots att jag inte ser det i cpu temp? Dvs att de angivna temperaturerna ej stämmer/ej gäller för hela cpun? Första cpun som jag lagt kylpastan själv på. Dock rapporterar den inte mer än 70-72. Det är absoluta max jag sett i mina tortyrtest..

Permalänk
Avstängd

kan man se det som en trygg OC med 24h i prime 95 och 4 timmar i OCCT ?
8700k klockad till 5.0 på 1.344V med max temp på 71 grader på den varmaste kärnan ?
delid och kyls med noctua nh-d15s

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taggen86:

@HC-8315: kan det vara så att någon av kärnorna blir för varm och failar trots att jag inte ser det i cpu temp? Dvs att de angivna temperaturerna ej stämmer/ej gäller för hela cpun? Första cpun som jag lagt kylpastan själv på. Dock rapporterar den inte mer än 70-72. Det är absoluta max jag sett i mina tortyrtest..

Sorry för så sent svar. Eftersom du testar med Prime95 så testa med AVX avstängt i testet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Kört min 8600k i 5GHz med 1.25-1.28 Vcore i ca ett halvår nu, men så började lite bluescreens komma fram då och då nu de senaste 2-3 veckorna. Har inte orkat ta reda på varför den börjat BSDa, utan sänkte bara till 4.8GHz.

Lite synd, ha en dator som rulla på 5GHz var lite kul, eftersom jag jagade MHz för att få så hög frekvens med en ohygglig mängd spänning och ström kastat på mina stackars CPUer för ett par år sedan med 5198.79MHz på en 4770k och 5100.64MHz på en G3258

Men det var ju som sagt ett par år sedan!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Kört min 8600k i 5GHz med 1.25-1.28 Vcore i ca ett halvår nu

Som jämförelse använder min 1,314V vid 4,9GHz.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |