Gammalt 780 slutat att fungera helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Gammalt 780 slutat att fungera helt plötsligt

Tjena!

Så mitt gamla 780 har helt plötsligt bestämt sig för att sluta fungera.

Symptom:
Ingen bild på skärmen, helt svart. Fläktarna snurrar men händer ingenting.

Testat följande:
*Återställt CMOS
*Testat med andra kort i samma system (funkar utmärkt)
*Formatera om datorn, kommer in i windows men går ej att installera drivrutiner. Enhetshanteraren säger att mitt grafikkort "Har stött på problem och drivrutiner kan ej installeras" Felkod 43

Någon som har några tips?

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Hjälpsam

Jupp, dött kort. Kanske en bakning kan rädda den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Du kan ju även prova att flasha om VBIOS på den. Dvs att du dumpar ditt nuvarande VBIOS (OCH gör en kopia som backup), sänker både klockhastigheter och spänningsvärden rejält, spara det modifierade VBIOS, flashar det nya på kortet och sedan håller tummarna att den vill visa bild igen

Gjorde liknande med ett R9 270 som absolut vägrar ha drivrutiner, ger ingen signal efter att det initieras helt enkelt. Efter lite meck med VBIOS:et så "lyckades" man väl till slut, men istället för ingen signal så fick man en korrupt sådan. Jag gav upp här, men det behöver inte betyda att du inte skulle kunna väcka liv på ditt stackars GTX 780 igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Låter onekligen som ett trasigt kort. Men för säkerhets skull, har du testat kortet i en annan dator?

Ska du byta ut kortet till ett nytt får du ungefär samma prestanda som ditt GTX 780 i ett RX 570, eller lite mer i ett RX 580 eller GTX 1060 3GB/6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, dött kort. Kanske en bakning kan rädda den.

Det vågar jag inte haha

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Låter onekligen som ett trasigt kort. Men för säkerhets skull, har du testat kortet i en annan dator?

Ska du byta ut kortet till ett nytt får du ungefär samma prestanda som ditt GTX 780 i ett RX 570, eller lite mer i ett RX 580 eller GTX 1060 3GB/6GB.

Japp det har jag!

Det var en polares dator men mitt gamla kort, nu har jag i alla fall fått honom att förstå att det inte är livstidsgaranti bara för att man köper något av en kompis :D.

Var på Elgiganten idag och köpte ett 1060 6gb till honom så nu är han nöjd igen!

Visa signatur

Äsch då!