ASUS Zenbook Pro 15 (UX580GE) tål ej solljus?

Permalänk
Medlem

ASUS Zenbook Pro 15 (UX580GE) tål ej solljus?

Hej!

För några veckor sedan köpte jag ASUS nya UX580GE (den modellen med en skärm i pekplattan). Allt höll sig till förväntningarna, fram tills dess att jag skulle visa en grej för mor min, som satt ute på altanen. Datorn stängdes av utan någon orsak. Efter metodisk felsökning drogs slutsatsen att porten för SD-kortet/ hörlursingången inte verkar tåla solljus som kommer in från en viss vinkel. När ljuset faller in på denna vinkeln kommer det först upp ett meddelande där datorn tror att den är ansluten till strömförsörjning, när den uppenbarligen inte är det, för att sedan kort därefter säga att den går på batteri, sen stängs hela systemet ner. När en bit kartong täckte för portarna kunde man använda den utomhus i det fina vädret. Om man hade strömkabeln i när den vistas utomhus uppstår inte detta felet. Värt att nämna är att det enda sättet att få igång datorn igen är att sätta i strömkabeln och sedan trycka på strömknappen. Jag är medveten om att en dator inte är tänkt att sitta utomhus med hela dagarna, men detta verkar absurt! Jag ska alltså undvika solljus även när jag sitter och jobbar inomhus? Ja detta uppstod även när ljuset kom genom fönstret.
Efter mycket om och men så skickades datorn tillbaka till Inet, som i sin tur skickade tillbaka den till ASUS. Enligt Inet så hittade inte ASUS några problem med datorn från rapporten, men Inet kunde fortfarande framkalla problemet. Inet rekommenderade återköp, vilket jag gjorde. Nu är datorn bortplockad från deras hemsida pga att de fått för många felanmälningar på den.
Jag vet inte om det är dumhet eller hoppfullhet, men jag ville försöka att beställa en ny dator, denna gången från Dustin. Samma fel återstod och nu väntar den på att bli skickad tillbaka till Dustin...

Jag tycker bara det är skumt att jag inte någonstans har hittat att folk haft liknande problem när det kommer till den här modellen. Enligt Inet så verkar jag helt klart inte vara ensam, men de förtydligade aldrig vilka dessa andra felanmälningar berodde på. Men av allt att dömma så verkar det som att det rör sig om samma fel.

Jag vänder mig nu till er, sweclockers medlemmar. Vad tror ni detta beror på? Jag är inte erfaren när det kommer till tillverkning av elektroniska komponenter, men jag känner att jag kan tillräckligt för att kunna dra några möjligheter till detta problem. Är det något i mjukvaran som tolkar ljuset på tok för fel? Är det en komponent som inte klarar av/ inte fått ett skyddande lager ifrån solen? Är det de nordiska modellerna som har en viss komponent som strular till allt? Väntar med iver på att få höra vad ni andra tycker och tänker!

Permalänk
Medlem

Intressant fel, ser fram emot expertutlåtanden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Någon mer info om detta?

Permalänk

Hej! Jag har precis en sådan modell och råkade ut för exakt samma sak. Sökte på nätet och detta inlägg va de enda jag hittade om detta. Printade ut de och tog med till Inet ihop med datorn. Dom hade inte hört talas om detta förut.. iallafall så tog deras service avd. Hand om den och jag antar att den kommer att skickas till Asus.
Hur löste de sig för dig? Blev det återköp hos Dustin också eller lyckades Asus lösa det?
Med vänlig hälsning, Andreas

Skickades från m.sweclockers.com