Synology Ds 218+ och Asus ac68u, hur ställa in portar ?

Permalänk
Medlem

Synology Ds 218+ och Asus ac68u, hur ställa in portar ?

När jag ska installera routern får jag felmeddelande på Nätverksmiljö. "Kontrollera att det inte finns mer än en router i hemmet."
Jag har liknande problem med Plex.
Som jag fattar det så måste jag öppna portar på routern och jag har försökt men lyckas inte. Jag vet att det finns mängder som har samma problem och har kollat på flera guider men jag är för trög för att förstå det.
Finns det någon som kan hjälpa mig med en enkel guide?
Jag har fiber och ovan nämnda hårdvara.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Här är en guide till port forward.
https://portforward.com/asus/rt-ac68u/

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

När jag ska installera routern får jag felmeddelande på Nätverksmiljö. "Kontrollera att det inte finns mer än en router i hemmet."
Jag har liknande problem med Plex.
Som jag fattar det så måste jag öppna portar på routern och jag har försökt men lyckas inte. Jag vet att det finns mängder som har samma problem och har kollat på flera guider men jag är för trög för att förstå det.
Finns det någon som kan hjälpa mig med en enkel guide?
Jag har fiber och ovan nämnda hårdvara.

När får du det felmeddelandet? Har du mer än en router hemma/inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@f@boy: Här är en guide till port forward.
https://portforward.com/asus/rt-ac68u/

Tack, har provat förut utan resultat. Får prova igen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

När får du det felmeddelandet? Har du mer än en router hemma/inkopplad?

Jag har bara en router. Jag får meddelandet när jag ska installera routern i Synology. Då skannar den igenom lite olika punkter och varnar för det nämnda.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har bara en router. Jag får meddelandet när jag ska installera routern i Synology. Då skannar den igenom lite olika punkter och varnar för det nämnda.

Vad exakt menar du med detta?
Mig veterligen behöver man inte "installera" något.

Jag har själv en Synology och har inte behövt köra någon port forward för att se den i nätverket, jag kan accessa den från olika datorer med hjälp av konto och från TV'n via "media server".

Permalänk
Medlem

Kapitel 7 i manualen, Få åtkomst till din Synology NAS från Internet/ Installera din router.

Det handlar inte om nätverket, där har jag inga problem.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Ok, jag har inte använt detta på min NAS, jag använde QuickConnect istället.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hur gör du med Plex då?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Använder inte Plex, kör med synologys media server och spelar upp filerna i TV'ns egna mediaspelare

Permalänk
Medlem

otroligt luddigt förklarat vad du försöker göra och åstadkomma.
Vad vill du komma åt i din nas?
olika tjänster har olika portar som behöver öppnas.
De behöver öppnas i routern samt i synologyn. Standardporten för att t.ex. komma åt gui har jag för mig är 5000 alltså behöver du öppna port 5000 i routern och i routern vidarebefordra trafik på den porten till din NAS. Sen i nasen behöver du släppa in trafiken också.

Men återigen dåligt förklarat. Skriv ner exakt vad du vill komma åt utifrån lr vad det nu är du försöker åstadkomma

Permalänk

Kan även detta vara ett fall för CG-NAT utfört av våra kära ISP'er med ingen eller bristfällig information?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Kan även detta vara ett fall för CG-NAT utfört av våra kära ISP'er med ingen eller bristfällig information?

Tror inte detta beror på CGNAT eftersom man använder sitt synologykonto när man ansluter utifrån, i alla fall med Quick Connect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

otroligt luddigt förklarat vad du försöker göra och åstadkomma.
Vad vill du komma åt i din nas?
olika tjänster har olika portar som behöver öppnas.
De behöver öppnas i routern samt i synologyn. Standardporten för att t.ex. komma åt gui har jag för mig är 5000 alltså behöver du öppna port 5000 i routern och i routern vidarebefordra trafik på den porten till din NAS. Sen i nasen behöver du släppa in trafiken också.

Men återigen dåligt förklarat. Skriv ner exakt vad du vill komma åt utifrån lr vad det nu är du försöker åstadkomma

Nej, det behöver inte "öppnas" någon port i NASen, eller ens i routern.
NASen är uppkopplad mot Synologys servrar och därför kan du ansluta till den via Quickconnect utan att ens forwarda portar.
Men även om den inte haft någon kommunikation med deras servrar skulle det inte behöva öppnas några portar i NASen. Starta och ställa in services, ja, men det finns inget att "öppna".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej, det behöver inte "öppnas" någon port i NASen, eller ens i routern.
NASen är uppkopplad mot Synologys servrar och därför kan du ansluta till den via Quickconnect utan att ens forwarda portar.
Men även om den inte haft någon kommunikation med deras servrar skulle det inte behöva öppnas några portar i NASen. Starta och ställa in services, ja, men det finns inget att "öppna".

Man behöver inte men det rekommenderas, här är deras guide gällande Quick Connect.
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM...

Edit: I den länken finns även så man kan klicka sig vidare för hur man sätter upp "External Access" med DDNS, Router Configuration och Router Port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej, det behöver inte "öppnas" någon port i NASen, eller ens i routern.
NASen är uppkopplad mot Synologys servrar och därför kan du ansluta till den via Quickconnect utan att ens forwarda portar.
Men även om den inte haft någon kommunikation med deras servrar skulle det inte behöva öppnas några portar i NASen. Starta och ställa in services, ja, men det finns inget att "öppna".

Nu pratar du om quick connect vilket jag aldrig skulle använda mig av. Vill ha full kontroll på vad jag "släpper" in

Permalänk
Medlem

#goa200
Luddigt?! Har du själv en Synology? Isåfall:
Kontrollpanelen->extern åtkomst->konfiguration av router->installera din router
Där möter jag patrull, Din Upnp-router klarade inte kompabilitetstestet. Ställ in portar manuellt.

Quickconnect är på, men det hjälper inte när jag vill streama film, Plex säger något i stil med att hastigheten inte är optimal på grund av portar inte är öppna, eller något sådant. Jag är hemma nu så jag kan inte kolla eftersom allt fungerar i hemmanätverket.

Det jag vill åstadkomma är att kunna titta på filmer jag har hemma genom Plex när jag inte är hemma. Utan att det laggar. Jag har 60Mbit lina i övernattningslägenheten och 1000 hemma.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

#goa200
Luddigt?! Har du själv en Synology? Isåfall:
Kontrollpanelen->extern åtkomst->konfiguration av router->installera din router
Där möter jag patrull, Din Upnp-router klarade inte kompabilitetstestet. Ställ in portar manuellt.

Quickconnect är på, men det hjälper inte när jag vill streama film, Plex säger något i stil med att hastigheten inte är optimal på grund av portar inte är öppna, eller något sådant. Jag är hemma nu så jag kan inte kolla eftersom allt fungerar i hemmanätverket.

Det jag vill åstadkomma är att kunna titta på filmer jag har hemma genom Plex när jag inte är hemma. Utan att det laggar. Jag har 60Mbit lina i övernattningslägenheten och 1000 hemma.

Jag kör Plex på en en linuxburk, öppna port 32400 (behöver inte vara samma utifrån sett) och slår på fjärråtkomst i Plex så funkar det kanon!, Portforward görs väl alltid i routern!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

#goa200
Luddigt?! Har du själv en Synology? Isåfall:
Kontrollpanelen->extern åtkomst->konfiguration av router->installera din router
Där möter jag patrull, Din Upnp-router klarade inte kompabilitetstestet. Ställ in portar manuellt.

Quickconnect är på, men det hjälper inte när jag vill streama film, Plex säger något i stil med att hastigheten inte är optimal på grund av portar inte är öppna, eller något sådant. Jag är hemma nu så jag kan inte kolla eftersom allt fungerar i hemmanätverket.

Det jag vill åstadkomma är att kunna titta på filmer jag har hemma genom Plex när jag inte är hemma. Utan att det laggar. Jag har 60Mbit lina i övernattningslägenheten och 1000 hemma.

Yes jag har en synology 1511+ samt en DX510. För att kunna se på plex utanför nätverket hade jag ju skippat quickconnect. och routerfliken där är tillför de få routrar synology klarar av att hantera åt dig. d.v.s. det är tänkt Synologynasen hanterar portforwards å allt åt dig i den fliken. Men den fungerar t.ex. inte för min PFsense burk. Den kan bara hantera vissa routrar.
Du behöver först å främst öppna upp port 32400 i din router. ställ in att den ska till din NAS. Sen i inställningar --> säkerhet? (har min på eng) har du aktiverat brandväggen där? i sådanafall behöver du även där släppa in. skapa en regel som t.ex. släpper ett specifikt ip, lr en iprange alt. vissa länder bara. Sen ska det fungera.

Skrivet av Worse:

Jag kör Plex på en en linuxburk, öppna port 32400 (behöver inte vara samma utifrån sett) och slår på fjärråtkomst i Plex så funkar det kanon!, Portforward görs väl alltid i routern!?

Ja utåt spelar ju ingen roll egentligen vilken port. Men för att inte komplicera här så är det enklast att bara nämna 32400
synology har ju en egen inbyggt brandvägg där man behöver släppa igenom också

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Yes jag har en synology 1511+ samt en DX510. För att kunna se på plex utanför nätverket hade jag ju skippat quickconnect. och routerfliken där är tillför de få routrar synology klarar av att hantera åt dig. d.v.s. det är tänkt Synologynasen hanterar portforwards å allt åt dig i den fliken. Men den fungerar t.ex. inte för min PFsense burk. Den kan bara hantera vissa routrar.
Du behöver först å främst öppna upp port 32400 i din router. ställ in att den ska till din NAS. Sen i inställningar --> säkerhet? (har min på eng) har du aktiverat brandväggen där? i sådanafall behöver du även där släppa in. skapa en regel som t.ex. släpper ett specifikt ip, lr en iprange alt. vissa länder bara. Sen ska det fungera.

Ja utåt spelar ju ingen roll egentligen vilken port. Men för att inte komplicera här så är det enklast att bara nämna 32400
synology har ju en egen inbyggt brandvägg där man behöver släppa igenom också

Det låter så enkelt.
Ska jag stänga av Quickconnect?
Vad ska jag ha på dessa under Portforwarding på routern?
Tjänstens namn Source IP Portintervall Lokal IP Lokal port Protokoll

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det låter så enkelt.
Ska jag stänga av Quickconnect?
Vad ska jag ha på dessa under Portforwarding på routern?
Tjänstens namn Source IP Portintervall Lokal IP Lokal port Protokoll

Tjänstens namn: Här skriver du vad som helst. Mest för att namnge så snabbt vet vad det gäller men kanske SynologyPlex?

Source IP: Vilka ip får ansluta? du kan lämna rutan tom
Portintervall: 32400
Lokal IP: Här skriver du ip på din nas
Lokal port: 32400
Protokoll: TCP

Hittade denna bilden på nätet. Du skriver självklart inte samma Local IP som på bilden utan ip till din NAS

Permalänk
Medlem

Och sen bör det se ut något liknande som detta i din NAS

Steg 1

Steg 2

Steg 3

steg 4

Alla bilder https://imgur.com/a/qZQFyVq

Permalänk
Medlem

Sen när du gjort allt detta kan du gå till sidan http://www.canyouseeme.org/

i Port to Check skriver du 32400 så får du se om den kan se din tjänst på porten d.v.s. att du lyckats öppna porten.

Permalänk
Medlem

#goa200 Wow, nu kanske jag kan få till det. Stort tack. Återkommer när jag testat.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Om du inte får till det så kolla så upnp är aktiverat i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@f@boy: Om du inte får till det så kolla så upnp är aktiverat i routern.

Nej usch för upnp, Jag vill själv bestämma vilka applikationer som ska släppas igenom min brandvägg och inte låta applikationerna avgöra det själva.

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka igen nu när jag har några dagar hemma. Så jag får nytta av den dyra nasen jag köpt.
Jag har fortfarande inte lyckats komma åt nasen ifrån övernattningslägenheten. Slöseri att betala för Plex.Iofs ett tag sedan jag provade.
Hemma:
Hittar inte heller den via mediastreamern i hemmabiorummet eller via bärbar i sovrummet.
Kommer åt den via stationära datorn under Nätverksplatser.
Börjar tröttna, kanske borde börja om ifrån scratch.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Om du skapar en ny genväg på skrivbordet (stationär dator) och anger \\NAS som mål för genvägen, då skall du få upp filerna på din NAS i utforskaren.
Funkar inte detta så är det inställningar som blivit fel.

Edit: Vet inte om denna YT guiden kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

På stationära datorn har jag inga problem, där hittar jag foldrarna på Nasen.
Ska prova igen enligt din länk för att hitta det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10