Paypal och avgifter?

Permalänk

Paypal och avgifter?

Igår när jag streamade på Twitch fick jag en större donation, och jag är fortfarande i chock
Har länkat mitt Paypal konto till mina donationer på Twitch, och pengarna finns där.

Nu till "problemet". Pengarna var i USD, men på mitt Paypal konto finns de som SEK redan.
Enligt historiken har Paypal redan tagit en avgift för transaktionen på 8.40 USD, ca 80kr.

Om jag väljer att flytta pengarna från mitt Paypal konto till mitt bankkonto:

Kommer jag att "förlora" mer pengar?

Är det bättre att ha kvar pengarna på mitt Paypal konto för köp?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Igår när jag streamade på Twitch fick jag en större donation, och jag är fortfarande i chock
Har länkat mitt Paypal konto till mina donationer på Twitch, och pengarna finns där.

Nu till "problemet". Pengarna var i USD, men på mitt Paypal konto finns de som SEK redan.
Enligt historiken har Paypal redan tagit en avgift för transaktionen på 8.40 USD, ca 80kr.

Om jag väljer att flytta pengarna från mitt Paypal konto till mitt bankkonto:

Kommer jag att "förlora" mer pengar?

Är det bättre att ha kvar pengarna på mitt Paypal konto för köp?

Tacksam för svar.

Nej, att flytta pengar i SEK från Paypal till ett bankkonto ska inte ge någon avgift

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, att flytta pengar i SEK från Paypal till ett bankkonto ska inte ge någon avgift

Ok, så jag kan lugnt flytta mina pengar till mitt bankkonto?

Gör Paypal automatiskt om USD till SEK om jag har mitt bankkonto kopplat till Paypal?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, så jag kan lugnt flytta mina pengar till mitt bankkonto?

Gör Paypal automatiskt om USD till SEK om jag har mitt bankkonto kopplat till Paypal?

PayPal sköter det automatiskt. Men det kan ta upp till 3 dagar innan pengarna kommer till bankontot.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Avgiften är redan dragen, den är på 3,4 % plus 3,25 kr per betalning i Sverige. Mer pengar vill de inte ha.

Så du kommer alltså hit och berättar att någon gav dig ~235-250 amerikanska dollar. Egenavgifter tillkommer vid deklarationen om det är näringsverksamhet

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av badshroud:

Ok, så jag kan lugnt flytta mina pengar till mitt bankkonto?

Gör Paypal automatiskt om USD till SEK om jag har mitt bankkonto kopplat till Paypal?

Vet inte om du fick svar på den här frågan. Men du kan ändra din huvudvaluta samt lägga till valutor. Om någon skickar i USD/Euro och du har lagt till eller ändrat valuta så blir det ingen automatisk överföring till SEK. Men om du ska ta ut dessa pengar till ditt bankkonto sker en automatisk valutaväxling.

Gör du köp i respektive valuta t e x USD så kan det vara bättre att ha kvar pengarna då du slipper deras valutakurs. Köper du med SEK och om du har kvar pengar på kontot så kommer samma summa som du har på kontot hamna på en gång på Paypal-kontot. Via bank kan det ta upp till 10 dagar. Bra att veta är att PP kan även stoppa ditt konto och då är pengarna frysta och då kan du inte få tillbaka dem.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Vet inte om du fick svar på den här frågan. Men du kan ändra din huvudvaluta samt lägga till valutor. Om någon skickar i USD/Euro och du har lagt till eller ändrat valuta så blir det ingen automatisk överföring till SEK. Men om du ska ta ut dessa pengar till ditt bankkonto sker en automatisk valutaväxling.

Gör du köp i respektive valuta t e x USD så kan det vara bättre att ha kvar pengarna då du slipper deras valutakurs. Köper du med SEK och om du har kvar pengar på kontot så kommer samma summa som du har på kontot hamna på en gång på Paypal-kontot. Via bank kan det ta upp till 10 dagar. Bra att veta är att PP kan även stoppa ditt konto och då är pengarna frysta och då kan du inte få tillbaka dem.

Ok, just nu har jag fått en automatisk valutaväxling på min donation som var i USD.
Loggar jag in på mitt PP konto, så ser jag ett belopp i SEK. Dessa kan jag välja att "överföra till mitt bankkonto".

PP har ju redan tagit ut en avgift för transaktionen, ca 8$.
Misstänker att detta var för att ändra valuta från USD till SEK?

Alltså, mitt belopp ändras inte ytterligare om jag väljer att flytta dem till mitt vanliga SEB konto?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, just nu har jag fått en automatisk valutaväxling på min donation som var i USD.
Loggar jag in på mitt PP konto, så ser jag ett belopp i SEK. Dessa kan jag välja att "överföra till mitt bankkonto".

PP har ju redan tagit ut en avgift för transaktionen, ca 8$.
Misstänker att detta var för att ändra valuta från USD till SEK?

Alltså, mitt belopp ändras inte ytterligare om jag väljer att flytta dem till mitt vanliga SEB konto?

Paypal tjänar sina pengar på att ta en avgift på de som mottar betalningar, i Sverige är den som sagt 3,4 % + 3,25 kr (för konton som tar emot max 25 000 kr i månaden). Valutapåslaget är 2,5-4 % över kurs, du kan se vad de tar för kurs om du loggar in på ditt konto. Den här transaktionen har du redan valt att konvertera till SEK.

Permalänk
Medlem

Paypal tar ingen avgift för att överföra till bankkonto, tar oftast 2 dagar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Slipper man inte denna avgiften om man får pengarna som "friends and family" istället för det andra valet.

När man skickar pengar kan man ju välja 2 olika.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av badshroud:

Ok, just nu har jag fått en automatisk valutaväxling på min donation som var i USD.
Loggar jag in på mitt PP konto, så ser jag ett belopp i SEK. Dessa kan jag välja att "överföra till mitt bankkonto".

PP har ju redan tagit ut en avgift för transaktionen, ca 8$.
Misstänker att detta var för att ändra valuta från USD till SEK?

Alltså, mitt belopp ändras inte ytterligare om jag väljer att flytta dem till mitt vanliga SEB konto?

PP tar alltid avgift utöver det har de även automatisk valutaväxling såvida det inte är gåva eller pengar från familj/vänner. Antingen kan du skicka tillbaks dem; går inte om det är vänner/familj då får du helt enkelt skicka tillbaka genom en ny överföring. När det gäller gåvor till vänner/familj får avsändaren betala avgiften. Skickar pengar ibland till vänner i USA. Skickar då i USD. PP ändrar konstant sina regler hela tiden så det kan vara bra att läsa igenom dem.

Om ditt belopp är i SEK redan får du den summan till din Bank. Överför du 300 USD tillkommer valutaväxling från PP. Deras valutakurs är lägre så därför ser det ut att vara mindre pengar än vad det egentligen är p g a deras kurs.

Ps har haft en del problem med fel valuta när jag sålde internationellt. Det beror på att internationella konton skickar som standard till din valutakurs. Ibland har jag fått skicka tillbaks 3ggr till samma person eftersom de inte förstod det.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Paypal tar ingen avgift för att överföra till bankkonto, tar oftast 2 dagar.

Ok, då flyttar jag över mina pengar från Paypal kontot till mitt bankkonto ikväll.

Så senast tisdag finns pengarna på mitt bankkonto?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Nivity:

Slipper man inte denna avgiften om man får pengarna som "friends and family" istället för det andra valet.

När man skickar pengar kan man ju välja 2 olika.

Stämmer inom Sverige kostar det inget att skicka till varandra, utomlands får avsändaren betala en viss procent. Så ingen avgift för mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Stämmer inom Sverige kostar det inget att skicka till varandra, utomlands får avsändaren betala en viss procent. Så ingen avgift för mottagaren.

Gäller bara om det kommer från bankkonto eller Paypal-balansen. För att ta emot gåvor betalar t.o.m. hjälp/frivilligorganisationer en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, då flyttar jag över mina pengar från Paypal kontot till mitt bankkonto ikväll.

Så senast tisdag finns pengarna på mitt bankkonto?

Senast? 2-3 bankdagar betyder onsdag eller torsdag. Beror lite på vad de och du har för bank.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Petterk:

Gäller bara om det kommer från bankkonto eller Paypal-balansen. För att ta emot gåvor betalar t.o.m. hjälp/frivilligorganisationer en avgift.

Det jag menade var vänner/familj alternativet. Har inte testat gåvor via privatpersoner. Avgifter betalar du även utanför Sverige till vänner/familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det jag menade var vänner/familj alternativet. Har inte testat gåvor via privatpersoner. Avgifter betalar du även utanför Sverige till vänner/familj.

Ja, men hade de skickat som vänner/familj inom Sverige från deras betal-/kreditkort (eller dito inom USA) så hade avsändaren fått betala avgiften. Den försvinner bara när det kommer från Paypal-saldot. Finns ingen vinst i att försöka fuska om du betalar med kort alltså.

Sätter du upp en donera-knapp så får du som mottagare betala avgifterna. Ideella organisationer alltså välgörenhet kan få rabatt, men då handlar det fortfarande om 1,9 % plus en fast transaktionsavgift på 3,25 kr (om du inte ansökt om att ändrat kontot till att godta mikrobetalningar).

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Petterk:

Ja, men hade de skickat som vänner/familj inom Sverige från deras betal-/kreditkort (eller dito inom USA) så hade avsändaren fått betala avgiften. Den försvinner bara när det kommer från Paypal-saldot. Finns ingen vinst i att försöka fuska om du betalar med kort alltså.

Sätter du upp en donera-knapp så får du som mottagare betala avgifterna. Ideella organisationer alltså välgörenhet kan få rabatt, men då handlar det fortfarande om 1,9 % plus en fast transaktionsavgift på 3,25 kr (om du inte ansökt om att ändrat kontot till att godta mikrobetalningar).

Nu svarade jag på en annan persons fråga inte om att fuska?
Hans fråga var om vänner/familj och inte om hens problem. Hen bör se vad som har dragits bort i avgift på sin transaktion.

Finns ingen anledning att fuska då jag hänvisar till min familj/vänner och små överföringar t e x vid födelsedagar etc. Jag skickar från mitt PP-saldo i USD till NA och jag får betala avgift.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Senast? 2-3 bankdagar betyder onsdag eller torsdag. Beror lite på vad de och du har för bank.

ok, har flyttat mina pengar idag, samt fått mejl från Paypal att pengarna skall vara på väg till mitt bankkonto.

Kom även på att jag vid tidigare telefonkontakt med Paypal, ordnade så valutan automatiskt ändras till SEK.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av badshroud:

ok, har flyttat mina pengar idag, samt fått mejl från Paypal att pengarna skall vara på väg till mitt bankkonto.

Kom även på att jag vid tidigare telefonkontakt med Paypal, ordnade så valutan automatiskt ändras till SEK.

Bra då har du har du väl svaret på vad det var för avgift eller?
Hade det förr och förlorade då på det genom deras valutakurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Stämmer inom Sverige kostar det inget att skicka till varandra, utomlands får avsändaren betala en viss procent. Så ingen avgift för mottagaren.

Hm intressant.
Jag ska skicka över pengar till en vän i USA snart för lite saker.
Om jag väljer friend får jag då betala någon avgift?
Väljer jag det andra så får han betala avgift?

Han ska ha 3000 SEK, har det på min paypal balance. (Han som ville ha det på paypal då det är enklare än göra bank -> bank överföring.)
Är det några avgifter så får han betala dom dvs.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Nivity:

Hm intressant.
Jag ska skicka över pengar till en vän i USA snart för lite saker.
Om jag väljer friend får jag då betala någon avgift?
Väljer jag det andra så får han betala avgift?

Han ska ha 3000 SEK, har det på min paypal balance. (Han som ville ha det på paypal då det är enklare än göra bank -> bank överföring.)

Jag antar att vi talar om en internationell betalning?

Ja du får betala en viss procent av den överföringen. Jag kollade med min syrra som bor i USA eftersom jag var även beredd att lägga till för avgiften, men det var endast jag som fick betala avgift. Det var inte så mycket men det beror på hur mycket pengar det handlar om. Jag skickade i USD och hon fick i USD. Så se till att du skickar i rätt valuta så inte han förlorar på automatisk valutaväxling.

Det är gratis att överföra pengar till vänner och familj i Sverige när du använder ditt PayPal-saldo. Om du använder ett kopplat kort kostar det 3,4 % + 3,25 kr, och du väljer om det är du eller mottagaren som betalar avgiften. Om du överför pengar till andra länder läggs fler avgifter på, men du kan alltid se slutsumman innan du bekräftar.

Permalänk
Medlem

Avgift för att ta emot USD är 0,3 USD, Paypals procentuella avgift bör vara 3,4 %. Alltså handlar det om ~238-240 USD? ~2000 kr efter avgifterna? Där spelar det inte så stor roll var valutaomvandlingen görs så vida du inte tänkte sitta med pengarna på Paypal-kontot för att spara 50 kr.

@badshroud

Det är söndag, de skickar nog inte iväg betalningen fören i morgon och beroende på vilka banker det gäller kan det sen ta 1-3 dagar (där de säger att det tar 2-3). Banker gör inga transaktioner på helgen. 2-3 bankdagar är vad de själva säger att det brukar ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nu svarade jag på en annan persons fråga inte om att fuska?
Hans fråga var om vänner/familj och inte om hens problem. Hen bör se vad som har dragits bort i avgift på sin transaktion.

Finns ingen anledning att fuska då jag hänvisar till min familj/vänner och små överföringar t e x vid födelsedagar etc. Jag skickar från mitt PP-saldo i USD till NA och jag får betala avgift.

Skrivet av Nivity:

Hm intressant.
Jag ska skicka över pengar till en vän i USA snart för lite saker.
Om jag väljer friend får jag då betala någon avgift?
Väljer jag det andra så får han betala avgift?

Han ska ha 3000 SEK, har det på min paypal balance. (Han som ville ha det på paypal då det är enklare än göra bank -> bank överföring.)
Är det några avgifter så får han betala dom dvs.

Vadå inte fuska? Gäller det köp av varor eller tjänster är det inte en privat transaktion. Däremot är det inte gratis om det är en överföring mellan konton registrerade i olika länder som du själv sagt. Mellan Sverige och USA bör det kosta 19,99 kr. Kommersiell transaktion blir 3,4 % + 3,25 kr för mottagaren om det handlar om svenskt konto.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Petterk:

Vadå inte fuska? Gäller det köp av varor eller tjänster är det inte en privat transaktion. Däremot är det inte gratis om det är en överföring mellan konton registrerade i olika länder som du själv sagt. Mellan Sverige och USA bör det kosta 19,99 kr. Kommersiell transaktion blir 3,4 % + 3,25 kr för mottagaren om det handlar om svenskt konto.

Hm jag pratar om överföring mellan vänner/familj. Pratade jag om ett köp? Nej det gjorde jag inte. Att dra ut ytterligare på vad du står och vad jag menar för inte diskussionen framåt?

Ja det kostar att föra över det är jag och du överens om att sen föra ett "tårta på tårta" resonemang ger ju inte mycket. Jag tror både jag och du förstår paypals-regler.

Jag kan onekligen veta vad hen menar med "lite saker" kan jag inte be min syrra köpa hem lite godis o s v.?
Sen sa jag att det handlar givetvis om hur mycket pengar man för över för "lite saker". Interpol har mina uppgifter då jag har sålt en del större saker. Så jag antar att Paypal har även koll vart och hur mycket pengar på "lite saker" tar vägen. Kan jag inte heller skicka pengar till exempel för en operation för en vän i USA?

Hen kanske inte vill uppge vad det är för "saker" och jag ser inte det som ett problem med att ha ett privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vadå inte fuska? Gäller det köp av varor eller tjänster är det inte en privat transaktion. Däremot är det inte gratis om det är en överföring mellan konton registrerade i olika länder som du själv sagt. Mellan Sverige och USA bör det kosta 19,99 kr. Kommersiell transaktion blir 3,4 % + 3,25 kr för mottagaren om det handlar om svenskt konto.

Moralpoliserna på Swec är uppe ser jag, snacka om att spåra ur frågorna som var från början
Sen skrev jag lite saker, betyder det att det bokstavligen handlar om något kommersiellt? Måste jag berätta hela historien om vad det innebär för dig för du ska vara nöjd eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Hm jag pratar om överföring mellan vänner/familj. Pratade jag om ett köp? Nej det gjorde jag inte. Att dra ut ytterligare på vad du står och vad jag menar för inte diskussionen framåt?

Ja det kostar att föra över det är jag och du överens om att sen föra ett "tårta på tårta" resonemang ger ju inte mycket. Jag tror både jag och du förstår paypals-reglerna.

Han som drog upp det talade om köp eller ersättning för saker "Jag ska skicka över pengar till en vän i USA snart för lite saker.", även om det inte framgick fören senare. Ska han följa Paypals avtal är det inte en privat transaktion om han får exempelvis varor i utbyte. Ditt svar var mer svävande om födelsedagspengar och dylikt, och det var inte sånt han frågade efter.

A4.2 En betalning för "privata transaktioner" innebär överföring av pengar (som initieras från fliken Vänner och familj i flödet för att överföra pengar) till, och mottagning av pengar på ditt PayPal-konto från, familj och vänner som genomförs utan att någon kommersiell transaktion äger rum (dvs. betalningen gäller inte köp av varor eller tjänster eller någon annan kommersiell transaktion). – Paypals användaravtal

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Moralpoliserna på Swec är uppe ser jag, snacka om att spåra ur frågorna som var från början
Sen skrev jag lite saker, betyder det att det bokstavligen handlar om något kommersiellt? Måste jag berätta hela historien om vad det innebär för dig för du ska vara nöjd eller?

Du har fått svar vilket som, ville du inte ha det? Det är du/din kompis som får bedöma om det är värt att riskera strul med Paypal, du har fått svar på vad avgifterna blir om det går som vänner/familj från Paypal-saldot eller som vanlig kommersiell betalning.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Petterk:

Han som drog upp det talade om köp eller ersättning för saker "Jag ska skicka över pengar till en vän i USA snart för lite saker.", även om det inte framgick fören senare. Ska han följa Paypals avtal är det inte en privat transaktion om han får exempelvis varor i utbyte. Ditt svar var mer svävande om födelsedagspengar och dylikt, och det var inte sånt han frågade efter.

A4.2 En betalning för "privata transaktioner" innebär överföring av pengar (som initieras från fliken Vänner och familj i flödet för att överföra pengar) till, och mottagning av pengar på ditt PayPal-konto från, familj och vänner som genomförs utan att någon kommersiell transaktion äger rum (dvs. betalningen gäller inte köp av varor eller tjänster eller någon annan kommersiell transaktion). – Paypals användaravtal

Dold text

Precis är mitt svar svävade och självklart håller jag med i ditt påstående. Vi får inte diskutera olagliga saker enligt forumreglerna. Jag uppfattade frågan mer hypotetisk något som inte har skett eller att det var en ren undran om vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Precis är mitt svar svävade och självklart håller jag med i ditt påstående. Vi får inte diskutera olagliga saker enligt forumreglerna. Jag uppfattade frågan mer hypotetisk något som inte har skett eller att det var en ren undran om vad som händer.

Här handlar det mest om att säljaren/mottagaren kan bli av med sitt konto, att bryta mot avtalet är en civilrättslig fråga.

Tar vi hans första inlägg som "varför ber du inte bidragsgivaren att skicka det som vänner och familj" hamnar vi på samma sak fast det är TS som kanske kan få sitt konto låst. Plus att bidragsgivaren måste ha pengarna på kontot som Paypal-balans för att det ens ska löna sig då. Nivity's situation var att han hade pengar hur som och då verkar det bara bli den fasta avgiften (19,99 kr i Sverige, till USA) om kontona faktiskt är registrerade i olika länder (noll om kompisen fortfarande har sitt konto registrerat i Sverige givetvis), vilket gör att det inte lönar sig om du betalar med kort och också behöver betala procentsatsen. Fasta avgiften för att ta emot pengar är ju lägre. Hade TS bidrag kommit som vänner och familj och betalats med kort hade avsändaren fått betala 7,66 USD på en 230 USD transaktion och skillnaden hade varit ca 70 cent, och TS hade fortfarande fått betala växelpåslaget precis som tidigare. Så i förhållande till tråden blir det lite plus minus noll hur som.