Principled Technologies uppdaterar testet av AMD Ryzen och Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Detta testet verkar man göra bäst i att bara skita i, oavsett upplösning.

Ja det är ett betalat tredje part test som egentligen är inte är till för konsumenter utan mer för investerare Intel beställer självklart ett vinklat test inget konstigt med det. Räcker med att teknik sidorna konstaterade att test var felaktigt utfört och att PT sedan rättade till det största felet. Alla betalda test ska tas med en skopa salt oavsett vem de kommer ifrån.

Gamersnexus och Hardware Unboxed har blåst upp det onödigt mycket då i princip alla företag väljer att vinkla sina tester när det betalar för testerna.

Ett exempel är väl AMD gjord test av 1700X så använde de en GTX 1070 vid 1080p så att skillnaderna blev minimal.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Hagge

Därför att i högre upplösning blir grafikkortet an flaskhals och processorerna presterar inte fullt.
Det bästa är att testa i 720p.

I lägre upplösning maxar man processorerna och man ser vilken som är starkast.

Detta är ett CPU test och inte gpu test som man får vid högre upplösningar.
Vid högre upplösning får båda cpuerna snarlika värden då det är gpun som sätter stopp vid samma fps

Det är väl lite sanning med modifikation cpu belastningen kan lika gärna öka om upplösningen ökas också.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är väl lite sanning med modifikation cpu belastningen kan lika gärna öka om upplösningen ökas också.

Nej CPU belastas inte mer vid högre upplösningar annars så skulle aldrig PS4 Pro eller Xbox One X fixa några spel i Native 4K. Uppdatering frekvenser är det som belastar CPU det är därför i princip omöjligt för flera spel att fixa 60FPS på konsolerna CPU är för vek även om de skulle sänka upplösningen.

Så för rena CPU tester så är egentligen allt över 1440p Ultra lite onödigt för då testar man inte CPU utan GPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Det är väl lite sanning med modifikation cpu belastningen kan lika gärna öka om upplösningen ökas också.

Cpu belastningen ökar ej, gpu belastningen ökar och cpu belastningen sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag kan se ett vist värde i att man kör test med stockkylare.
* Man ser vad man får "out of box"
* Väldigt många som kör stockkylare. (Det är inget annat än stockkylare på datorerna vi har på jobbet)

MEN!
Då ska man göra det med båda systemen. I dom fall det inte medföljer får man ta den kylning som närmast liknar stockkylare. (Dock ändå tveksamt).

PT valde därför att ta en Noctua kylare som kanske är en av de bästa på marknaden. Så man kom inte ens "Närmast liknande" utan man valde två helt olika kylare på helt olika positioner i spektrumet..

Skrivet av Gratzner:

Bra skillnad mot i7700k

Så 5% för ett prispåslag på över en tusenlapp är en "bra skillnad" enligt dig?

Skrivet av dagas:

Bra att de gör om och gör rätt. Fortfarande är 9900K bättre även om skillnaden inte är riktigt lika stor. Ska bli intressant och se vad AMD kan sätta emot med Zen2.

Skickades från m.sweclockers.com

De har fixat ett av typ åtta problem med mätningen. Inte direkt vad jag skulle kalla "Gör om, gör rätt" utan snarare "Gör om, gör lite mindre fel".

Skrivet av anon298854:

@Bernd_P1

Går ju även ställa in timings mm på Intel systemet så den presterar bättre.

För övrigt har de snabbare minnen till AMD systemet.

Men med kraftigt sämre timings. Så i slutändan blir det snarare sämre situation för AMD. Vilket även GamerNexus (bland annat) framhäver.

Skrivet av Anders9110:

Ja det är ett betalat tredje part test som egentligen är inte är till för konsumenter utan mer för investerare Intel beställer självklart ett vinklat test inget konstigt med det. Räcker med att teknik sidorna konstaterade att test var felaktigt utfört och att PT sedan rättade till det största felet. Alla betalda test ska tas med en skopa salt oavsett vem de kommer ifrån.

Gamersnexus och Hardware Unboxed har blåst upp det onödigt mycket då i princip alla företag väljer att vinkla sina tester när det betalar för testerna.

Ett exempel är väl AMD gjord test av 1700X så använde de en GTX 1070 vid 1080p så att skillnaderna blev minimal.

Problemet? Intel lägger upp det på sin hemsida och påstår att det är 100% korrekt. Med andra ord.. Det är inte bara för investerare utan även för dig och mig. Och även om PT rättat till "det största felet" så är fortfarande mätningen så bristfällig att den inte går att tas seriöst.

Skrivet av anon298854:

Cpu belastningen ökar ej, gpu belastningen ökar och cpu belastningen sjunker.

Stämmer inte helt. Beror helt på hur kraftig GPUn är. Ta ett 1080Ti t.ex. som ökar CPU användning i 1080p och i vissa fall även 4K.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag ser 9900k oavsett pris som ett givet köp för gaming/redigering i detta fall.
Priset i sig är de sista man bryr sig om i ett högpresterande system. Iaf jag.

Jag vill se Cinebench ST benchmark nu!

Om nu priset är oviktigt, varför nöjer du dig med en sån skräpprocessor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej CPU belastas inte mer vid högre upplösningar annars så skulle aldrig PS4 Pro eller Xbox One X fixa några spel i Native 4K. Uppdatering frekvenser är det som belastar CPU det är därför i princip omöjligt för flera spel att fixa 60FPS på konsolerna CPU är för vek även om de skulle sänka upplösningen.

Så för rena CPU tester så är egentligen allt över 1440p Ultra lite onödigt för då testar man inte CPU utan GPU.

Jag tycker mig bara se att dom flesta får mer cpu % användning om man går från 720p till 1080p. Kanske ligger på 80% och ökar till 84% i 1080p. Har dock inte provat själv.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tycker mig bara se att dom flesta får mer cpu % användning om man går från 720p till 1080p. Kanske ligger på 80% och ökar till 84% i 1080p. Har dock inte provat själv.

Vad är det som skulle dra dessa extra resurser tänker du? Moderna spel har en separat tråd för fysik och dylikt - oberoende av upplösning. Rendering bör belasta cpu mindre med högre upplösning eftersom grafikkortet får jobba tyngre vilket resulterar i lägre FPS -> mindre overhead för cpu att ta hand om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CE71:

Jag tror fortfarande att det finns många som köper det absolut bästa för att de inte vill uppgradera varje 6 månader.
De förväntar sig att kunna behålla datorn som den är i tre år+. Då måste de ta höjd för att spelen om tre år kräver mer.

40k delat på tre är inte så farligt, bara en dryg tusenlapp i månaden...

Vill du ha ett exempel på spel så ta Star Citizen som nu faktiskt kanske hinner släppas (de verkar optimera rätt så hårt för multitrådat).

Finns många spel som är rätt bra optimerad för många trådar och tror inte star citizen kommer vara så extremt att 7700k eller 8700k kommer vara en flaskhals om man inte är 720p gamer vilket dom flesta kom över för ganska många år sedan och för 40k ska man ha minst en 1440p dator där gpu kommer gå på knäna före cpu så en klockad 4790K får säkert liknande prestanda även där

Sen 40k delat på 3 är inte så farligt då kan man få 3st speldatorer som klarar sig 3 år var och kan köra allt i 9 år för dom pengarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Som jag sa så vinklar alla företag testerna det är rätt att kritisera att Intel med tanke på Gamer mode där PT stängde av kärnor men att Gamernexus och Hardware Unboxed fortsätter att kritisera Intel efter den andra testet där kärnor inte stängdes av är överdrivet.

GTX 1070 är ganska minimalt begränsat av Ryzen 1700X vid 1080p så skillnaden mot i7 7700K blir inte så stor ifall AMD perforamnce Labs hade använt GTX Titan X eller GTX 1080 så blir skillnaden lite större men självklart kommer AMD inte göra det.

Jag tycker Sweclocker sköte det hela bra skrev att PT gjorde fel och skrev när PT gjorde sitt andra test.

Faktum är att de flesta teknik sidor inte testar ett MMO är ett större problem enligt mig då MMO är ganska populärt där enkelt trådad prestanda är viktigt då de flesta MMO är ganska gamla.

Saxat från AMD sidan om 1700X
Testing by AMD Performance labs as of March 3, 2017 on the following systems: Socket AM4: AMD Ryzen™ 7 1700X processor, with NVIDIA GTX 1070 6 GB graphics adapter 16GB (2 x 8GB) DDR4-2400 RAM, Windows 10 RS2operating system, Graphics driver 21.21.13.7633 :: 12/11/2016

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg att man ska ta alla betalda test med skopa salt dvs. inte seriöst

@igelkotte: 4% kan vara inom felmarginalen ifall du inte hela tiden stirrar på CPU belastning så kan det helt enkelt bara vara en scen som lite tyngre för CPU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Xinpei: Som jag sa så vinklar alla företag testerna det är rätt att kritisera att Intel med tanke på Gamer mode där PT stängde av kärnor men att Gamernexus och Hardware Unboxed fortsätter att kritisera Intel efter den andra testet där kärnor inte stängdes av är överdrivet.

GTX 1070 är ganska minimalt begränsat av Ryzen 1700X vid 1080p så skillnaden mot i7 7700K blir inte så stor ifall AMD perforamnce Labs hade använt GTX Titan X eller GTX 1080 så blir skillnaden lite större men självklart kommer AMD inte göra det.

Jag tycker Sweclocker sköte det hela bra skrev att PT gjorde fel och skrev när PT gjorde sitt andra test.

Faktum är att de flesta teknik sidor inte testar ett MMO är ett större problem enligt mig då MMO är ganska populärt där enkelt trådad prestanda är viktigt då de flesta MMO är ganska gamla.

Saxat från AMD sidan om 1700X
Testing by AMD Performance labs as of March 3, 2017 on the following systems: Socket AM4: AMD Ryzen™ 7 1700X processor, with NVIDIA GTX 1070 6 GB graphics adapter 16GB (2 x 8GB) DDR4-2400 RAM, Windows 10 RS2operating system, Graphics driver 21.21.13.7633 :: 12/11/2016

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg att man ska ta alla betalda test med skopa salt dvs. inte seriöst

@igelkotte: 4% kan vara inom felmarginalen ifall du inte hela tiden stirrar på CPU belastning så kan det helt enkelt bara vara en scen som lite tyngre för CPU

Nej. Tycker att Intel.. ett företag som SKA STÅ ÖVER DENNA TYP AV AMATÖRISM.. har förtjänat denna kritik. De borde ha sett på siffrorna och insett att något inte stämmer här.. men istället valde de uppenbart att ignorera felaktigheterna för att det talade för företaget och produkten ifråga. Det är skrattretande och att försöka ignorera det hela genom att kalla kritiken för "överdriven" är bara kontraproduktivt. Intel har ett ansvar.. och de har inte levt upp till detta de senaste två åren som går från idioti till idioti från Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Tycker att Intel.. ett företag som SKA STÅ ÖVER DENNA TYP AV AMATÖRISM.. har förtjänat denna kritik. De borde ha sett på siffrorna och insett att något inte stämmer här.. men istället valde de uppenbart att ignorera felaktigheterna för att det talade för företaget och produkten ifråga. Det är skrattretande och att försöka ignorera det hela genom att kalla kritiken för "överdriven" är bara kontraproduktivt. Intel har ett ansvar.. och de har inte levt upp till detta de senaste två åren som går från idioti till idioti från Intel.

Som jag skrev är kritiken av Intel befogad herregud jag skrev att rapportering som gjorde Gamers Nexus och Hardware Unboxed är överdriven Sweclockers som också rapporterad om PT och Intel är ett bra exempel de sköte rapportering bra de skrev att PT gjorde fel och skrev igen när PT uppdaterade resultaten.

Detta är deras 2 senaste videos om PT och Intel.
Deceptive Benchmarks Corrected, Intel Still Doesn't Get It (Självklart kommer inte Intel erkänna att de gjorde fel om de inte behöver det då test utfördes av PT så kan de förneka att det är de som gjorde fel)
Misleading Benchmarks 'Fixed', Intel Remains Smug, Shows Ryzen To Be Much Better Value! (I princip alla som inte är dumma i huvuden vet att i9 9900K och i7 9700K inte är prisvärda idag med dagens priser i Sverige för spel.)

Ifall Gamers Nexus och Hardware Unboxed inte följt upp med några av dessa video utan bara med ett konstaterade att PT gjorde om testen med alla kärnor på slagna och hur stor skillnaden var jämfört med kärnor avslagna som Sweclockers gjorde så skulle deras rapportering var helt okej.

Att Intel får kritik för att PT stängd av kärnor är rätt då dessa resultat är uppenbart felaktiga men att skrika sig hesa över ett betalt tredje part test är överdrivet alla vet att företagen vinklar sina tester Nvidia, AMD, Intel, Apple, Samsung etc.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Yoshman: 1: Gear down mode- Disabled tillåter udda timings. Trodde jag kunde korta ner till "Gear down mode" utan att du skulle veva iväg men ack nej.
(korta ner dina inlägg, snälla.)

2: Ab350m pro4 har inte samma inställningar som dessa moderkort.

När man väljer DOCP OC mode så får man sedan fram valet att välja DOCP profil. dvs de har inte kört med korrekta subtimings.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Strikez:

@Yoshman: 1: Gear down mode- Disabled tillåter udda timings. Trodde jag kunde korta ner till "Gear down mode" utan att du skulle veva iväg men ack nej.
(korta ner dina inlägg, snälla.)

2: Ab350m pro4 har inte samma inställningar som dessa moderkort.

När man väljer DOCP OC mode så får man sedan fram valet att välja DOCP profil. dvs de har inte kört med korrekta subtimings.

1. Du har fel.

2. Fel igen.

Kort nog?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Att Intel får kritik för att PT stängd av kärnor är rätt då dessa resultat är uppenbart felaktiga men att skrika sig hesa över ett betalt tredje part test är överdrivet alla vet att företagen vinklar sina tester Nvidia, AMD, Intel, Apple, Samsung etc.

Här är exakt problemet. Du vägrar inse VARFÖR Intel får kritik. Det är inte testet i sig själv som är problemet. Det är amatörmässigt och Intel kunde ha förkastat det... men de gjorde det inte... de valde istället att sätta sin stämpel "Of approve" på det. Vilket betyder att Intel har medvetet försökt föra fram uppenbart bristfälliga metoder och resultat för att lura sina kunder. Det är inte heller vinklingar utan antagligen medvetna fulheter från Intel för en vinkling vore att man fokuserade bara på ett test eller ett fåtal för att framhäva en viss fördel. Att bokstavligen sitta och hålla tillbaka AMDs processorer är inte en vinkling. Det är på gränsen till falsk marknadsföring. Att andra skulle göra detta får du gärna ge belägg för och sedan även skippa argumentationsfel att bara för att andra gör det så ska man ignorera att Intel gör det. Och nej. Kritiken som Gamersnexus för fram är inte överdriven. Tycker faktiskt att hans kritik är fullt acceptabel eftersom hans argument håller. Intel däremot... gräver gropen djupare och för absolut ingen orsak.

En annan sak som bara gör det värre är att PT har fått ensamrätt för tillfället att testa 9700K och 9900K. Med andra ord... Det finns absolut inget att jämföra med.. vilket även det gör saken ännu värre eftersom vi börjar röra oss snabbt mot gränsen för falsk marknadsföring. De enda som verkar vilja göra ett försök här att försöka göra det bättre är PT. Intel sitter där och hade nöjt sig med detta värdelösa test som fog nog att göra reklam på. Och det tycker du alltså inte är något att höja på ögonbrynet åt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ner den mer "Rättade" verisionen kom så känns det ännu bättre att man köpa en 2600x till grabben sparade många slantar där, vist den är lite efter i spel, men sett till kostnaden så får det duga

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Precis, det gör ju jämförelsen väldigt vinklad. Tyvärr går det inte att få ett 100% identiskt testsystem då moderkorten aldrig kan vara samma.
Men som jag skrev i mitt första inlägg så kan det vara intressant att testa processorer med stockkylare. Går väl(?) att köpa lösa stockkylare till Intel. Men ett troligare scenario är väl att dom som ser cpu kylare som ett nödvändigt ont köper billigaste kylare som passar, eller en processor där kylare medföljer, (mervärde för AMD i detta fall).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det riktiga hade ju varit att enbart köra med likadan kylare den kylare som medföljer, vilket i Intels fall hade blivit att köra utan kylare.

Men det är bra att företaget som gjorde tester erkänner att de är extremt inkompetenta så att man aldrig någonsin ska ta något de gör som seriöst.

Annars lite bättre resultat, men det är som förväntat. Det gäller att se fler tester i 4k och de grafikinställningar som man sedan många år tillbaka använder på dyrare desktops.

*edit*
Angående kylaren så tror jag inte det gör så mycket mer än ljudnivån i orginalklock.

TT chassit de använde är ganska restriktivt så det borde absolut gjort skillnad. Jag tror lätt att 2700X idlade över 50c om man kikar på folk med samma chassi och liknande CPU kylning. Vid 64c påverkas redan boost frekvenserna för en 2700X.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Hagge

Därför att i högre upplösning blir grafikkortet an flaskhals och processorerna presterar inte fullt.
Det bästa är att testa i 720p.

I lägre upplösning maxar man processorerna och man ser vilken som är starkast.

Detta är ett CPU test och inte GPU test som man får vid högre upplösningar.
Vid högre upplösning får båda cpuerna snarlika värden då det är gpun som sätter stopp vid samma fps

det skulle kunna klassas som "jättebra" ... men.

debatten borde handla om vem som bryr sig om dessa skitjämförelser.

Intel och detta skit-prestandatest leder ju in er i debatten om testets fel istället för användbarheten.. de skrattar säkert åt all uppmärksamhet och klappar varandra på axlarna..

Att Intel gör 450 fps i cs är knappast intressant för någon. och 15% bättre i något spel med skitupplösning...

Överklocka skiten och gör riktiga test i riktiga upplösningar!! tack! aka över 1440p
jämför med förra octacore inteln. överklockad.. vad får man för skillnad? 10% 4 år senare? och lite billigare?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Går inte att lita på en "BETALD" recension...............

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Den här artikeln är ifrån gårdagen. Sluta byt plats för sakens skull, kronologisk ordning gäller. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fortfarande häpen över att det finns personer som försvarar Intel i den här situationen... Oavsett vad man tycker om deras produkter.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här är exakt problemet. Du vägrar inse VARFÖR Intel får kritik. Det är inte testet i sig själv som är problemet. Det är amatörmässigt och Intel kunde ha förkastat det... men de gjorde det inte... de valde istället att sätta sin stämpel "Of approve" på det. Vilket betyder att Intel har medvetet försökt föra fram uppenbart bristfälliga metoder och resultat för att lura sina kunder. Det är inte heller vinklingar utan antagligen medvetna fulheter från Intel för en vinkling vore att man fokuserade bara på ett test eller ett fåtal för att framhäva en viss fördel. Att bokstavligen sitta och hålla tillbaka AMDs processorer är inte en vinkling. Det är på gränsen till falsk marknadsföring. Att andra skulle göra detta får du gärna ge belägg för och sedan även skippa argumentationsfel att bara för att andra gör det så ska man ignorera att Intel gör det. Och nej. Kritiken som Gamersnexus för fram är inte överdriven. Tycker faktiskt att hans kritik är fullt acceptabel eftersom hans argument håller. Intel däremot... gräver gropen djupare och för absolut ingen orsak.

En annan sak som bara gör det värre är att PT har fått ensamrätt för tillfället att testa 9700K och 9900K. Med andra ord... Det finns absolut inget att jämföra med.. vilket även det gör saken ännu värre eftersom vi börjar röra oss snabbt mot gränsen för falsk marknadsföring. De enda som verkar vilja göra ett försök här att försöka göra det bättre är PT. Intel sitter där och hade nöjt sig med detta värdelösa test som fog nog att göra reklam på. Och det tycker du alltså inte är något att höja på ögonbrynet åt?

Som jag skrev tycker jag rapportering i senare skeden blev överdriven ett enkelt konstaterade och ej super inflammerade retorik och titlar i senare delar och rapportering skulle vara utmärkt som Sweclockers gjorde.

Ska Intel ha kritik ja de borde de få då de borde inse att resultaten är ganska felaktiga. Jag är inte kritisk om skiten Intel fick i den tidigare rapportering utan den senare delen som jag anser är överdriven titlar som.

Deceptive Benchmarks Corrected, Intel Still Doesn't Get It
Misleading Benchmarks 'Fixed', Intel Remains Smug, Shows Ryzen To Be Much Better Value!

Kan man vara kritisk rapportering utan att tycka kritiken i säg själv är fel nej inte enligt dig.

Varför rapporterar då inte teknik sidorna om tveksam metodiker när andra företag gör det? För att de vet att man ska ignorerar resultaten då det är betalat test om de rapporterar det så är det oftast ett kort stycke där de nämner att testet inte bör tas på allvar då inga oberoende tredje part sidor har verifierat detta.

Lägg till att CPU inte säljer som spel där de första veckorna är väldigt viktiga och där man gör de största vinsterna. CPU säljs ganska stadigt med något högre försäljning under de första veckorna sen planar det ut sig majoriteten av alla CPU säljs sedan under CPU livstid då det finns oberoende tester skulle gissa på att ca 80-90% säljs efter den första veckan om inte mer.

Jag upprepar mig.

Intel förtjänar kritiken.
Jag anser att en del av sidor har överdriven rapportering.
Betalat tredje part test ska tas med en skopa salt och är väldigt vanligt i branschen.

Vi får vara överens om att vara oense kommer ej svara dig mer i denna tråd.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Hagge

Därför att i högre upplösning blir grafikkortet an flaskhals och processorerna presterar inte fullt.
Det bästa är att testa i 720p.

I lägre upplösning maxar man processorerna och man ser vilken som är starkast.

Detta är ett CPU test och inte gpu test som man får vid högre upplösningar.
Vid högre upplösning får båda cpuerna snarlika värden då det är gpun som sätter stopp vid samma fps

Men vad vill man få fram av det egentligen? Man ser inte prestanda i framtida spel eller med kommande grafikkort. Det är redan debunked. Man ser inte hur de presterar överlag för belastning ändras i högre upplösning och skillnaden försvinner.

Man jämför inte bränsleförbrukning genom att köra alla bilar i 20kmh. Det är orealistiskt för det skalar inte jämnt med hastigheten. Samma sak med upplösningen här. Att prova i 720p ger ärligt talat inte mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Den här artikeln är ifrån gårdagen. Sluta byt plats för sakens skull, kronologisk ordning gäller. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det görs med en hel del artiklar, gissar att redaktionen ser denna som viktig precis som tex vissa recensioner. Den bumpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Vad? Antingen gör man sin undersökning vetenskapligt korrekt eller så gör man det inte. Om inte så är resultatet värdelöst.

Så länge dom redovisar vilka kylare dom använder och deras resultat kan återskapas av andra med samma inställningar så är det "vetenskapligt korrekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Yoshman: https://imgur.com/weEPJtB

Som du kanske kan se så kan man ha udda timings om man så vill. Med gear down mode disabled.

Du ser, du kan förmedla budskap utan 2 A4:a av svammel,

Förtydling
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Går inte att lita på en "BETALD" recension...............

Jo, om metodiken är väl förklarad och väl utförd. Dock sker väl inga peer reviews på sådant här, därför kan de väl ljuga som de vill i metoden etc.

Inom t.ex. kosttillskott är extremt många studier sponsrade av externa företag, de måste ändå igenom peer review för att publiceras.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så länge dom redovisar vilka kylare dom använder och deras resultat kan återskapas av andra med samma inställningar så är det "vetenskapligt korrekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Vore det inte kul att kanske ge riggarna samma förutsättningar för testet då oxå, eller skall man utgå från att alla kommer att göra dessa hemma själva?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så länge dom redovisar vilka kylare dom använder och deras resultat kan återskapas av andra med samma inställningar så är det "vetenskapligt korrekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilken tes som används. I detta fallet ville man testa vilken som är bästa CPUn. Att då ge dem direkt olika förutsättningar genom att ge den ena sämre kylning (vilket bara är ett av flera fel) gör att testet redan där är meningslöst och inkorrekt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987