Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Permalänk
Melding Plague

Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Användare på Reddit rapporterar att deras Playstation 4-konsoler har låst sig efter att de mottagit ett specifikt meddelande. Vissa har fått återställa konsolerna för att lösa felet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

It's Not a Bug, It's a Feature!

Liknande fel hade iPhone en gång i tiden: https://macworld.idg.se/2.1038/1.702139/se-upp-for-svarta-pri...
För min egen del Red Dead Redemption 2 släpps inte före den 18:e och då lär Sony ha släppt en spärr. (censurfilter) Sedan lär de fixa mjukvaran..

Permalänk
Medlem

Tänkte just att det var ju inte länge sen IOS var drabbat av liknande

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Meddelandet gör att konsolerna går i 31fps. Då går allt åt helvete.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maskeradmannen:

Tänkte just att det var ju inte länge sen IOS var drabbat av liknande

Och sedan Winnuke, jag har hört rykte att Microsoft funderar på att återinföra denna funktion i nästa Windowsuppdatering.. Funktionen var hur bra som helst, spelade man emot någon som dödade en hela tiden så kunde man enkelt få denna att sluta.... (jag höll ej på med sånt) https://en.wikipedia.org/wiki/WinNuke

Permalänk
Medlem

Hmm..

Jag har inte rört min PS4 sedan över en vecka tillbaka hoppas inte detta drabbar mig om jag kan ha fått medellandet om jag startar upp den nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hmm..

Jag har inte rört min PS4 sedan över en vecka tillbaka hoppas inte detta drabbar mig om jag kan ha fått medellandet om jag startar upp den nu.

kanske värt att stänga av nätverk och ändra meddelande inställningar innan du kör igäng nätverket, då borde potentiella meddelanden inte visas?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Sen Sony hade problem med spambottar på PSN har jag haft inställningen att endast vänner kan skicka meddelanden till mig. Tackar väl spambottarna att de sparade mig huvudvärken detta meddelande kan ge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att ställa in vilka som får skriva till en. Har bara valt vänner så inget som drabbar en då.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Tack för en jättebra artikel hoppas att jag inte har fått meddelandet kommer ändra mina inställningar omgående

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Blev lite orolig när jag läste om det här. Märkte dock att jag redan hade ändrat inställningarna tidigare på grund av allt spam man får på PSN. Tacka bottarna för det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Eller så struntar man i att öppna meddelandet

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och sedan Winnuke, jag har hört rykte att Microsoft funderar på att återinföra denna funktion i nästa Windowsuppdatering.. Funktionen var hur bra som helst, spelade man emot någon som dödade en hela tiden så kunde man enkelt få denna att sluta.... (jag höll ej på med sånt) https://en.wikipedia.org/wiki/WinNuke

Inte tekniskt särskilt användbart idag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Inte tekniskt särskilt användbart idag...

Ja dels för att hålet är tilltäppt och folk idag har brandväggar.
Men jag ser mig en klassisk Angry gamer från ett youtubeklipp framför mig, där denna spelar ps4 och är så sur på att andra är så mycket bättre och denna tar till detta psn meddelande som tråden handlar om.
Nå jag tror Sony löser problemet riktigt fort med en fullösning.

Permalänk
Medlem

Kan man hantera meddelanden med hjälp av PS-appen på sin mobil istället för att göra en återställning?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Man behöver bara bygga om databasen. En reset behövs inte.
Gjort detta hos tre vänner. Jag själv hade lyckligtvis stängt av meddelanden.

Så återigen. Är du drabbad, bygg om databasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Goedendag:

Japp det går att ta bort meddelande via PS-appen! Så borde lösa problemet?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Hur gör man detta?

Permalänk
Medlem

Glöm ej att blockera vänförfrågningar, man kan få meddelandet där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

@Elakekocken: Hur gör man detta?

Du försätter PS4:an i felsäkert läge och sen kopplar du in en handkontroll med USB, väljer punkt 5, bygg om databas/rebuild database.

Här kan du läsa hur du sätter igång PS4:an med felsäkert läge:

https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste...

Alltså: man stänger av PS4, inte standby utan helt avstängd. Håller in startknappen, först hör du ett pip, håll kvar fingret några sekunder så hör du två snabba pip till, då kan du släppa. Sen kopplar du in handkontrollen med USB och väljer bygg om databas/rebuild data base.

Sen efter man gjort detta, databasen är återuppbyggd, så stänger du av PS4, försätter den i felsäkert läge igen och uppdatera systemprogramvaran till den senaste. Sen är du klar.

Hela proceduren är jätteenkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Tänkte just att det var ju inte länge sen IOS var drabbat av liknande

Skulle tro alla OS har drabbats av div svagheter genom åren.
Apple OSX kunde väl logga in utan lösenord med admin för inte så länge sedan också.
Och Windows kan du ju logga in utan lösen sedan typ Win 95 tiden och listan på sätt att krascha dem är lång.
Android finns också sätt att komma runt om jag förstått det rätt.

Tråkiga är ju att de måste återställa konsolen, då detta fel går så djupt ner.
Är ju en sak om den startat om pga kraschen och sedan var allt okej igen, men det är rätt allvarligt fel att man kan "förstöra" OSet så att säga. För även spelkrascher på PC tar ju typ aldrig ut hela datorn.

Får hoppas Sony fixar detta snabbt, för även om där finns fix, lär väl långt från alla veta att buggen finns förrän de sitter där.