Galet att köpa en HP speldator - eller är detta ett helt okej köp?

Permalänk

Galet att köpa en HP speldator - eller är detta ett helt okej köp?

Hej! Har helt lackat ut på min Xbox (ej "X") på lite olika vis - och vill köpa mig en "helt okej" speldator. Hittade en HP Pavilion speldator från Giganten, och min direkta känsla var att - AVSTÅ! Med tankar om att det kan bli krångligt att uppgradera (och att man nog ens ej får uppgradera?), tillsammans med att jag framför mig såg en massa skräpprogram, bristfälliga kylare, special-budget-lösningar framför mig - har gjort att jag är tveksam. Har även kollat andra maskiner att bygga från diverse leverantörer (Inet, Webhallen, Komplett etc).

Därför skulle det ändå vara roligt att höra vad ni vet om "fabriksbyggda märkesdatorer" (är det rätt namn på det hela?) Vi kan väl ta det exemplet som Elgiganten har just nu: En HP maskin innehållnade en Intel i7-8700 (ej "K") samt ett Geforce 1060 med 6GB. 256 Gb SSD, 1 TB HDD, 8 GB minne.

Vad kan man vänta sig när man köper en sådan här dator? Är det sämsta sorten av allt? Jag förmodar att det är grundversionen av grafikkortet och att den ökända fabrikskylaren på i7:an är den som sitter på? (enligt Toms Hardware).

Såg i något klipp på tuben att grafikkorten ser inte alls ut som de som köps "retail" exvis. Nästan så man backade någon meter...

HP's variant av ett 1060

Pris: 11990 kr (sänkt 2500 kr från EG's ordinarie pris)

Hp Pavilion Gaming-790-0809no

Eller fantiserar jag bara? Är en sådan här dator minst lika bra som en byggd maskin med lösa delar?
Hade varit roligt att höra från er som verkligen testat, eller känner någon som testat!

Har ni andra tips, eller har en lösning som skulle funka bättre till samma peng - berätta gärna vad och varför.

Tack och bock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Sådana där färdigbyggda märkesdatorer brukar ha helt okej komponenter - men inte bättre än så.

Enklare uppgraderingar som att utöka RAM mängde, eller lägga till en extra SSD/HDD eller ett extra nätverkskort är sällan något problem. Större uppgraderingar som att byta ut CPU eller GPU kan innebära problem.

Nätaggregatet är antagligen hyfsat, men inte kraftfullare än vad som behövs. M.a.o relativt begränsat utrymme för att byta till mer strömhungriga komponenter.

Överklockning stöds antagligen inte särskilt väl.

Jag har aldrig använt någon speldator från HP, men väl en kontorsdator. Kylningen i den var tyst.

Märkesdatorerna är sällan lika bra som det går att bygga själv, men vanligtvis helt adekvata till det de är menade för. Tillverkarna vill normalt hålla sig över någon slags miniminivå - annars skulle köpare klaga och deras varumärken ta stryk.

Permalänk
Avstängd

En sån kan absolut vara likvärdig en du bygger själv med samma delar och skillnaden kan vara K modell på cpu så man kan klocka eller att man kan få en lite B version av moderkort sen kan nätagg vara lite så där i rätt många färdigbyggda och kan vara trångt som fan att uppdatera med vissa grafikkort eller kylare för cpu

Prestadan är samma men jag tycker datorn är obalanserad med för stark cpu till det grafikkortet och du skulle i dom flesta fall få samma prestanda med en 1000kr cpu men vist man kan uppgradera grafik i framtiden om det får plats med den cpu´n o.s.v

Jag tycker det är vettigare att bygga själv ta en ryzen 2600 kombinera med helst 16gb ram och så bra grafikkort budgeten håller för och är vad jag hade satsat på själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som du och valde mellan olika datorpaket. Byggde mycket datorer förr men tröttnade på det då jag skruvade mycket server rack under en tid.

Nu valde jag att bygga min första dator på 10+ år. Anledning var som många skriver, man får lite av det man vill. Mitt problem jag hade var att min nuvarande datorlåda inte kunde få plats med långa grafikkort. (270mm var det längsta).

Min dator hade heller inte en PSU som kunde hantera de nya grafikkorten (även om jag inte just nu hade tänkt köpa ett 2080ti så ville jag ha möjlighet att ha stopp in det).

Jag ville ha en K processor som överklockas. Även om jag nu bara trycker på OC genie (i know kill me know) så får jag lite mer prestanda på ett mycket enkelt sätt.

Jag ville också ha en "tyst" dator eller iaf en behagligt vinande (inte PS4 sound där sambon undrar ifall jag tänker flyga iväg).

När man tittade på alla "fabriks" datorer i prisklassen du ser på så var det alltid nått som föll bort. PSU, K, Eller nått annat.

Min dator kostade mig nu 12800 kr (utan grafikkort) och jag fick det jag verkligen ville. Plus att den är mer framtidssäkrad. Kan stoppa in grafikkort som inte begränsar, förvånansvärt tyst och med en snygg glassida som visar allt RGB lull lull som jag verkligen inte behöver. Men blev en kul grej. (Min sambo säger att jag gick overkill med RGB, men jag skyller på min latenta tonårssida som aldrig växer bort)

Jag vet nu vad jag har för grejer i maskinen, jag vet att jag kan uppgradera CPU till en i7-9x00k, jag vet att jag får i bättre grafikkort, osv...

Mina tankar från förr, köp nått som fungerar fick sig en liten törn när jag plockade ihop delarna. Klart värt i pris men också i fun factor att numera bygga datorer

Permalänk
Inaktiv

När man köper en dator i delar och monterar ihop så får man delar som är generella och ibland lite väl tilltagna. På varenda del man köper ska tillverkaren och all i ledet tjäna pengar för de kostnader som uppstår.
Köper man en komplett dator färdigmonterad, så blir det i alla led bara en sak att sälja. Tillverkaren kan dessutom snåla in på ganska mycket överallt, inte minst windowslicens till en helt annan kostnad.

Detta leder till att när det reas ut färdigmonterade datorer så kan dessa bli så billiga så det är vårt att hitta motsvarande datordelar löst billigare.

Jag själv skulle aldrig få för mig att montera en standard-dator idag, det är mer när man går lite utanför standard som man tvingas detta. En gamingdator kan i högsta grad vara en ej standarddator, främst i avseendet att det är så populärt att byta hårdvara föratt att få bättre resultat i benchmark-program och fps i superlåga upplösningar.

Angående datorn: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Så har jag ej tid att kolla upp priser åt andra, men det verkar vara prisvärt. (räkna på det genom att välja delar)

Det enda jag främst har emot är att Elgigantens målgrupp främst är den större skaran till stor del otekniska personer och jag tycker datorn är lite felkonfiguerad för att kalla speldator.

i7-8700 bör ha 16GB ram. Gamingdator med denna fina cpu skulle allt ha en 1070 8GB. -Vissa kommer väl köpa 2080Ti till dem, även om de då brukar ha i7-8700k.

*edit*
Så min gissning är att du ej hittar datordelar löst billigare än vad den datorn du hittade. (en helt legal windowsversion ej från skum säljare ökar priset) Samtidigt så tror jag ytterst få här hade valt just den hårdvara-balansen som datorn hade till en speldator.

Permalänk

Tack för all feedback.

Ja..hm..vette tusan alltså. Nu gjorde jag så här, eftersom det är 30 dagars öppet köp - och jag vill utvärdera allt från prestanda till ljudnivå, så testar jag i vart fall. Men visst - det är lite sorgligt att det bara sitter ett 1060-kort i, men jag HOPPAS verkligen att ett vanligt fullstort grafikkort (exvis 1070) får plats och inte bara deras "små" versioner. Ja ni såg länken till youtube där. Bara funderar på hur mycket sämre detta 1060 kort är jämfört med andra versioner - OC osv.

Såg att denna satt i meds: - 400 W nätaggregat med 80+ Gold effektivitet. Är det....bra? Kan jag langa in ett 1070-kort om det får plats? Räcker 400W ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hittade tyvärr lite kommentarer från Amazon gällande liknande dator (verkar dock inte vara samma chassi)
- Man kan INTE byta grafikkort eller agget.

Så här skriver en köpare:

"This computer's specs are already aging - but as an entry gaming pc it is worth the asking price - HOWEVER, the reality of gaming PC's is that the hardware inside them is CONSTANTLY, yearly, even monthly - changing. That means that what's inside this PC is already very obsolete. But BUYER BEWARE: it is made as such so that you CANNOT upgrade the GPU (main component of a GAMING PC) or the power supply unit. HP has a proprietary motherboard specific to these models that is extremely limited to any and all upgrades.
THIS PC IS NOT "FUTURE PROOF". You are better off buying a NON-HP/DELL gaming rig that uses universal style parts."

Källa

Åh...vette tusan hur att göra. Kanske bäst att annullera ordern på måndag morgon.

=(

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Hittade tyvärr lite kommentarer från Amazon gällande liknande dator (verkar dock inte vara samma chassi)
- Man kan INTE byta grafikkort eller agget.

Så här skriver en köpare:

"This computer's specs are already aging - but as an entry gaming pc it is worth the asking price - HOWEVER, the reality of gaming PC's is that the hardware inside them is CONSTANTLY, yearly, even monthly - changing. That means that what's inside this PC is already very obsolete. But BUYER BEWARE: it is made as such so that you CANNOT upgrade the GPU (main component of a GAMING PC) or the power supply unit. HP has a proprietary motherboard specific to these models that is extremely limited to any and all upgrades.
THIS PC IS NOT "FUTURE PROOF". You are better off buying a NON-HP/DELL gaming rig that uses universal style parts."

Källa

Åh...vette tusan hur att göra. Kanske bäst att annullera ordern på måndag morgon.

=(

Komplett.se och de flesta andra större datorbutiker bygger ju datorer. De kör med vanliga komponenter som alla kan köpa så de bör gå att uppgradera i framtiden. https://www.komplett.se/category/10306/datorer/komplett-pc?nl...

HP osv vet man aldrig vad de har för speciallösningar så man kan inte räkna med att kunna uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hittade tyvärr lite kommentarer från Amazon gällande liknande dator (verkar dock inte vara samma chassi)
- Man kan INTE byta grafikkort eller agget.

Så här skriver en köpare:

"This computer's specs are already aging - but as an entry gaming pc it is worth the asking price - HOWEVER, the reality of gaming PC's is that the hardware inside them is CONSTANTLY, yearly, even monthly - changing. That means that what's inside this PC is already very obsolete. But BUYER BEWARE: it is made as such so that you CANNOT upgrade the GPU (main component of a GAMING PC) or the power supply unit. HP has a proprietary motherboard specific to these models that is extremely limited to any and all upgrades.
THIS PC IS NOT "FUTURE PROOF". You are better off buying a NON-HP/DELL gaming rig that uses universal style parts."

Källa

Åh...vette tusan hur att göra. Kanske bäst att annullera ordern på måndag morgon.

=(

Ungefär samma dator paket men 16GB RAM och ingen HDD dock 13100 istället för 12000 kr. Mitt råd är att vänta med datorköp till black friday då kommer flera erbjudanden.

https://www.inet.se/produkt/b1031870/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ungefär samma dator paket men 16GB RAM och ingen HDD dock 13100 istället för 12000 kr. Mitt råd är att vänta med datorköp till black friday då kommer flera erbjudanden.

https://www.inet.se/produkt/b1031870/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1031870/datorbygge

Black Friday! Hade helt förträngt. Bra råd.

Ska ändå kika runt så man är "redo" när det väl är dags.

Ha en god afton!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits, finns seriösa firmor som erbjuder paket byggda enligt deras förslag eller dina egna.

Varför en sådan dator istället för en så kallad märkes burk?

De custom byggda kan uppgraderas enklare, enklare med drivrutiner, firmware'n osv.

Jag har under åren hjälpt en del bekanta med märkes desktops som haft problem och ofta udda storlekar, udda mb's trång meckat, ser ofta sportiga ut med finna siffror utom där det gäller snålat på gpu och då spelar resten mindre roll.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Black Friday! Hade helt förträngt. Bra råd.

Ska ändå kika runt så man är "redo" när det väl är dags.

Ha en god afton!

Glöm inte singles day, var väl bättre än black friday förra året?

Permalänk
Hedersmedlem

En counterpoint: Ibland kan en äldre "utgående" speldator av märkestyp som slumpas bort till ett lågt pris vara riktigt riktigt prisvärd.

Men jag håller ändå med tråden i allmänhet, jag föredrar en "custom"-dator alla dagar i veckan, särskilt till fullpris.

Permalänk
Medlem

Utöver de uppenbara fördelarna med att bygga eget som redan nämnts är individuell komponentgaranti väldigt viktigt. På HP:n har du en helhetsgaranti på 1 år som dessutom är bruten sekunden du modifierar datorn. I kontrast har majoriteten av komponenter 3 år. Vissa komponenter har till och med 5.

Här tog jag fram ett komplett bygge inklusive montering för ungefär 1700kr mer.

Fördelar:

  • Individuella garantier (2-5 år).

  • Uppgraderingsmöjligheter. Allt kan bytas ut utan att garanti påverkas. I framtiden kan en del saker även återanvändas (Chassi, kylare, diskar, nätagg etc).

  • Bättre kylning på grafikkortet och processorn. HP:ns blower-style referenskort har enbart en fläkt och kyler inte lika effektivt. Därför kan den även överklockas lite bättre och därmed ge lite högre FPS.

  • Chassit tillåter bättre luftflöde då komponenterna inte trängs lika mycket som i HP:n. Detta sänker temps i överlag och förlänger livslängd.

  • Dubbelt så mycket RAM-minne, även snabbare. 8GB börjar bli lite nuförtiden.

  • Nätagget har högre strömförsörjning (650W istället för 400W).

  • Inet. Haha!

Nackdelar:

  • 1700kr dyrare.

  • Sämre processor och därmed lite sämre prestanda då GPU-modell är densamma. Hur mycket beror på vilket spel.

  • SSD:n är lite långsammare.

  • Nätagget är lite sämre certifiering men som sagt bättre i överlag.

Trots petighet med nackdelar är det uppenbart att fördelarna väger tyngre. Roligt att HP:n egentligen kostar lika mycket med sitt ordinarie pris som alla delar i denna skulle utan rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för all feedback.

Ja..hm..vette tusan alltså. Nu gjorde jag så här, eftersom det är 30 dagars öppet köp - och jag vill utvärdera allt från prestanda till ljudnivå, så testar jag i vart fall. Men visst - det är lite sorgligt att det bara sitter ett 1060-kort i, men jag HOPPAS verkligen att ett vanligt fullstort grafikkort (exvis 1070) får plats och inte bara deras "små" versioner. Ja ni såg länken till youtube där. Bara funderar på hur mycket sämre detta 1060 kort är jämfört med andra versioner - OC osv.

Såg att denna satt i meds: - 400 W nätaggregat med 80+ Gold effektivitet. Är det....bra? Kan jag langa in ett 1070-kort om det får plats? Räcker 400W ?

Nätaggregatet är tillräckligt för vad som följer med datorn. Det räcker antagligen för att driva ett 1070 istället.

MEN - räkna kallt med att du inte kan uppgradera vare sig grafikkort eller CPU i burken. Du kanske kan, men räkna inte med det.
Utgå även från att överklockning inte fungerar.

Vill du kunna göra sådant skall du hålla dig undan från märkesdatorer. De köper man för att använda som de är. Extra RAM eller extra SSD/HDD går bra, men inga stora ändringar. När datorn inte räcker till så köper man en ny.

Vill du kunna uppgradera och ändra, så bygg datorn själv eller köp ett "custom bygge" från någon av de återförsäljare som erbjuder sådant (Webhallen, Inet, m.fl.)

Permalänk

Jag förstår. Hade någon förhoppning om attt kunna byta grafikkort, men efter att ha sett vad som sitter i HP's maskiner - så blir jag orolig. Men kanske klarar man sig med ett standard 1060 ett tag om man stannar vid full hd? Dumt köp ändå kanske...

Men...

Om jag vill kunna spela i 4K / HDR / 60fps - vad behöver jag då, för ett spel som låt säga Project Cars 2 - eller någon flygsimulator? Måste jag upp på 1080 och klockbar i7? Är det främst dessa delar, eller behöver jag även ha "värre" moderkort, fläktar osv? Är lite rädd för att lägga mig för högt, men inser samtidigt att ett 1060 med 6gb nog är lite för klent - eller?

Ha en goer kväller!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

Om du kör i 1920x1080 så räcker ett 1060 till i stort sett alla spel - om än kanske inte vid de allra högsta settings.

Skall du spela i 4K så skulle jag nog säga att ett GTX 1070 eller motsvarande är ett absolut minimum.
Vilken modern i7 processor som helst borde klara jobbet - det är främst grafikkortet som får jobba hårdare vid högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara denna istället.
AMD cpu och ett GTX1070

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Om jag vill kunna spela i 4K / HDR / 60fps - vad behöver jag då, för ett spel som låt säga Project Cars 2 - eller någon flygsimulator? Måste jag upp på 1080 och klockbar i7? Är det främst dessa delar, eller behöver jag även ha "värre" moderkort, fläktar osv? Är lite rädd för att lägga mig för högt, men inser samtidigt att ett 1060 med 6gb nog är lite för klent - eller?

Project off-loadar rätt mycket på CPUs alla kärnor. För 60fps 4K skulle jag rekommendera en överklockningsbar i7 eller likgiltigt från AMD (med tanke på de senaste prisökningarna), bra kylare (D15 eller AIO), 16GB RAM (flight sims kan kräva mer) och ett 1080Ti. Egentligen behöver allt annat bara vara kompatibelt. Ett okej moderkort för oc, nätagg med tillräcklig försörjning, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok. Det var lite svettigt för budgeten just nu. Men bra att jag fick veta vad som krävs. Tack.

Om man, rätt upp och ner, ska ha något som kan konkurrera, eller helst utkonkurrera ett köpa av en Xbox One X - skulle följande config kunna funka? Tänker mig samma prestanda (eller bättre). Borde väl inte vara något problem? Blev inte så enormt impad av den Xbox One X jag testade, och kände att den nästan gick på knäna lite ibland. Därav att jag söker nåt dels för att ersätta min OG Xbox, samt min vanliga dator som börjar kännas trött den med.

i5 8400 2,8
Fractal D. Define C
860 EVO, 500 Gb
EVGA 650 Gq nätagg
Asus Prime Z370-P
G.Skille Ripjaws V DDR4 3200Mhz 2 x 8gb
Asus GeForece GTX 1070 Dual OC 8 Gb
Be Quite Pure rock
Corsair K55

Skulle ni slipa på detta för att få ännu bättre för samma peng? Tipsa gärna. Ska jag ens satsa på en Intel?
Får gärna vara en tyst maskin, även när den är igång! Chassiet kanskek är lite väl stort?

Antar att det som @jokelh tipsade om, funkar lika bra?https://www.inet.se/produkt/b1031910/vart

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma