PostNord - moms betalt men kolliID funkar ej?

Permalänk
Avstängd

PostNord - moms betalt men kolliID funkar ej?

Tjena! Beställde paket från utlandet (USA) och betalade importmoms och allt och betalningen blev mottagen och allt och så fick jkag ett kolli-ID i stilen: UBXXXXXXXXXSE (ja, det är siffror egentligen där X står) men denna fungerar ej på PostNord.se där man söker post.

Och den utländska (via USPS.com) spårningen ger bara spårning till och med att paketet har lämnat USA. Fick hem brev från PostNord om importmoms och även nya kolli-IDt, men det fungerar ej. Har testat utan UB och utan SE men fungerar ej.

Detta inträffade ej med utländska paket från exempelvis Tyskland (som förvisso ligger inom EU och till och med kan snappas upp av PostNords kolli-ID sökning). Någon annan som varit med om liknande när de beställt paket från USA med utlädnsk spårning och sedan UBXXXXXXXXXSE spårning i Sverige?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Beställde paket från utlandet (USA) och betalade importmoms och allt och betalningen blev mottagen och allt och så fick jkag ett kolli-ID i stilen: UBXXXXXXXXXSE (ja, det är siffror egentligen där X står) men denna fungerar ej på PostNord.se där man söker post.

Och den utländska (via USPS.com) spårningen ger bara spårning till och med att paketet har lämnat USA. Fick hem brev från PostNord om importmoms och även nya kolli-IDt, men det fungerar ej. Har testat utan UB och utan SE men fungerar ej.

Detta inträffade ej med utländska paket från exempelvis Tyskland (som förvisso ligger inom EU och till och med kan snappas upp av PostNords kolli-ID sökning). Någon annan som varit med om liknande när de beställt paket från USA med utlädnsk spårning och sedan UBXXXXXXXXXSE spårning i Sverige?

Om det är skickat som vanligt brev går det nog inte att spåra? Utan att veta säkert så gissar jag att "UB" betyder utlandsbrev eller något åt det hållet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

UBXXXXXXXXXSE är bara ett nummer för PN att hålla koll på moms och tullhantering.
När det är klart så slutar UBXXXXXXXXXSE att fungera.
Det är det ursprungliga kolli-ID som ska användas för spårning.
Enligt PN så betalar alla inte för spårning hela vägen, och således går det inte att spåra efter det ankommit landet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Aha, då fattar jag! Då är det bara att hålla tummarna att det dyker upp i brevlådan denna vecka!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Det går inrikes som brev och därav ej Spårbart.
Edit:
Ursäkta mig, läste inte hela vägen ner