Köpt begagnad bil (1 år gammal) från bilföretag. Tidigare ägare spillt kaffe på GPS/radio

Permalänk
Medlem

Och igårmorse började det ryka från radion och lukta bränt. Troligtvis pga att jag haft kupevärmaren igång och att det bildats kondens. Den fungerar fortfarande, men jag är inte ett dugg sugen på att åka vidare och använda den. :/

Nu säger företaget jag köpte bilen av att det kan vara ljudföretagets fel, att de kopplat fel. Hade det varit pga kaffet så hade detta hänt för länge sen...

Fortsättning följer, inväntar svar från bilföretaget.

Älskar detta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Menar du en begagnad radio/GPS? En ny kostar omkring 7,5k. Finns säkert begagnade för omkring 2,5-3k, men inte ett dugg sugen på att slänga de pengarna. :/ Jag ska se vad han är villig att erbjuda, fick inte prata med just den säljaren jag köpte bilen av utan en kollega, han är tydligen tillbaka från semester den 6e.

glöm inte troligen plus installation.

ofta idag är gps/sterodelen kodad mot bilens dator så att den känner av om det inte sitter rätt stereo i bilen och att bildatorn måste kodas om för den nya stereoenhetens ID för att den nya gpsen/stereon ska fungera i din bil.

så jag skulle defenetivt kräva fölängd garanti eller avdrag med tanke på kostnaden om den skulle gå sönder

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av donfalcon:

Här har du info om vad som gäller i ditt fall.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Jag hade krävt att de ger prisavdrag eller rättar felet (byta ut radio/GPS) alternativt skriva separat garanti på 5 år på just den komponenten.

Skrivet av WorriedElk:

Det skall alltid finnas en varudeklaration när man som bilfirma säljer en bil. Om det inte står något om det spillda kaffet där så ska du kunna gå tillbaka till handlaren och hitta en lösning om ersättning, oftast i form av prisavdrag eller reparation av radion.

Hahahaha! Är alla här helt bortcurlade eller vad handlar det om? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle bråka om en sådan här icke-sak. Oj, det fanns ett dammkorn när jag plockade ur reservhjulet, vad skall jag göra? Hur skall jag få ersättning?!

Ni kan ju inte vara på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hahahaha! Är alla här helt bortcurlade eller vad handlar det om? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle bråka om en sådan här icke-sak. Oj, det fanns ett dammkorn när jag plockade ur reservhjulet, vad skall jag göra? Hur skall jag få ersättning?!

Ni kan ju inte vara på riktigt!

Osäker på om du trollar eller om du på allvar jämför vätska i stereon med ett dammkorn i reservhjulsbaljan. Oavsett så borde du ta dig en funderar på hur du uttrycker dig gentemot andra människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

Hej!

https://imgur.com/a/kEAodlJ

Bilden verkar inte gå att länka, visar här: https://ibb.co/mzO4to

Går alldeles utmärkt om man länkar till bilden och inte sidan bilden ligger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hahahaha! Är alla här helt bortcurlade eller vad handlar det om? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle bråka om en sådan här icke-sak. Oj, det fanns ett dammkorn när jag plockade ur reservhjulet, vad skall jag göra? Hur skall jag få ersättning?!

Ni kan ju inte vara på riktigt!

Du kan omöjligen vara seriös nu? Mitt senaste inlägg, jag skrev idag: "Och igårmorse började det ryka från radion och lukta bränt. Troligtvis pga kondens".

Tycker du det är ett dammkorn i reservhjulet? En ny radio kostar 15 000kr.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WorriedElk:

Osäker på om du trollar eller om du på allvar jämför vätska i stereon med ett dammkorn i reservhjulsbaljan. Oavsett så borde du ta dig en funderar på hur du uttrycker dig gentemot andra människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trollar inte alls. Varför anser du att jag skall fundera över hur jag uttrycker mig gentemot andra människor? Skall allt lindas in i bomull tills meningen faller bort?

Det är ingen vätska i stereon, den har fungerat i två veckors tid (efter köpet, antagligen långt längre), menar du att det skvalpat runt i stereon under den tiden? Tror du på allvar att något skulle hänt/upptäcks om nu inte bilstereoförädlarfirman tagit ut stereon?

Skrivet av lossah:

Du kan omöjligen vara seriös nu? Mitt senaste inlägg, jag skrev idag: "Och igårmorse började det ryka från radion och lukta bränt. Troligtvis pga kondens".

Tycker du det är ett dammkorn i reservhjulet? En ny radio kostar 15 000kr.

https://i.imgur.com/nDYqqYg.jpg

Kondens från vad för något? Om du haft bilen i två veckor och antagligen har den stått på bilfirman ett tag också, skulle den fortfarande (eventuellt, det vet ingen om det kommit in något i radion från början) innehålla vätska?

Om det är så att kondens i bilen skulle påverka radion så skulle det ju hända oavsett om någon tidigare spillt kaffe som läckt in under panelen eller ej. Det är ju ett teknikforum det här, man tycker ju att logik skulle vara något som borde användas här inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag trollar inte alls. Varför anser du att jag skall fundera över hur jag uttrycker mig gentemot andra människor? Skall allt lindas in i bomull tills meningen faller bort?

Det är ingen vätska i stereon, den har fungerat i två veckors tid (efter köpet, antagligen långt längre), menar du att det skvalpat runt i stereon under den tiden? Tror du på allvar att något skulle hänt/upptäcks om nu inte bilstereoförädlarfirman tagit ut stereon?

Kondens från vad för något? Om du haft bilen i två veckor och antagligen har den stått på bilfirman ett tag också, skulle den fortfarande (eventuellt, det vet ingen om det kommit in något i radion från början) innehålla vätska?

Om det är så att kondens i bilen skulle påverka radion så skulle det ju hända oavsett om någon tidigare spillt kaffe som läckt in under panelen eller ej. Det är ju ett teknikforum det här, man tycker ju att logik skulle vara något som borde användas här inne.

Du vet att, med just vätska och el, så behöver inte felet visa sig direkt utan kan komma om 10 år, inte alls, i övermorgon osv?

Jag ringde bilföretaget som installerade ljudet, som sa precis samma sak. Och alla jag pratat med som på något sätt är lite kunniga vad gäller el, säger precis samma sak. Detta står även i extremt många trådar ang datorer där folk spillt cola etc. Att felet behöver inte visa sig direkt. Radion är utplockad nu. När jag tar på radion så blir jag kladdig om händerna och den luktar fruktansvärt mycket kaffe. Som du ser på bilden så har det även runnit ner kaffe i kretskorten.

Varför tror du att det började ryka från stereon och lukta bränt? Det var vätska, aka kaffe i radion. Vad skulle annars ha åstadkommit röken, tror du? Fabriksfel?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Min stora undran här är ju hur vanligt det är att man dricker kaffe i andras bilar när man jobbar med något som kan resultera i detta?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Min stora undran här är ju hur vanligt det är att man dricker kaffe i andras bilar när man jobbar med något som kan resultera i detta?

Vad menar du? Det var förra ägaren som drack kaffe och spillt. Eller tänkte du på att bilföretaget jag köpte ifrån skulle ha påstått att det var ljudföretaget som spillt? Det bilföretaget vill få det att verka, är att ljudföretaget kopplat fel, så att stereon har blivit "överbelastad"/felkopplad, och bränts pga det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vad menar du? Det var förra ägaren som drack kaffe och spillt. Eller tänkte du på att bilföretaget jag köpte ifrån skulle ha påstått att det var ljudföretaget som spillt? Det bilföretaget vill få det att verka, är att ljudföretaget kopplat fel, så att stereon har blivit "överbelastad"/felkopplad, och bränts pga det.

Aha jag fattade det som att antingen bilförsäljaren eller ljudföretaget stod för kaffet och det i mitt huvud lät inte proffesionellt på nåt sätt, sorry my bad 🙂

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Aha jag fattade det som att antingen bilförsäljaren eller ljudföretaget stod för kaffet och det i mitt huvud lät inte proffesionellt på nåt sätt, sorry my bad 🙂

Inga problem! Jag lät lite otrevlig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Vad menar du? Det var förra ägaren som drack kaffe och spillt. Eller tänkte du på att bilföretaget jag köpte ifrån skulle ha påstått att det var ljudföretaget som spillt? Det bilföretaget vill få det att verka, är att ljudföretaget kopplat fel, så att stereon har blivit "överbelastad"/felkopplad, och bränts pga det.

Vem hade spillt kaffet sa' du? Var det förra ägaren eller bilfirman eller billjudsnissarna eller kanske du? Om det var så färskt som du vill göra gällande så känns det avlägset att det skulle vara förra ägaren.

Att det började ryka ur radion (om det nu var därifrån röken kom) helt plötsligt efter att fläckarna upptäckts, hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vem hade spillt kaffet sa' du? Var det förra ägaren eller bilfirman eller billjudsnissarna eller kanske du? Om det var så färskt som du vill göra gällande så känns det avlägset att det skulle vara förra ägaren.

Att det började ryka ur radion (om det nu var därifrån röken kom) helt plötsligt efter att fläckarna upptäckts, hur kommer det sig?

Det var förra ägaren. Vad du väljer att tro på bryr jag mig inte det minsta om. Jag mailade han jag köpte bilen av direkt, alltså bilföretaget, när jag såg fläcken, och han gjorde en notering på det. Ifall det skulle uppstå problem så kunde jag använda mitt mail som bevis. Detta var i juli. Det var för några dagar sedan som det började ryka ur radion och lukta bränt.

Vet inte var du fick informationen om att det började ryka direkt efter jag upptäckt fläcken riktigt?

Jag har redan diskuterat detta med flera kunniga inom el, att du väljer blint tro på att el antingen fungerar eller ej, och att det helt omöjligen kan uppstå problem i efterhand är upp till dig. Du får hemskt gärna googla upp detta, eller kolla någon av alla trådar som finns på t ex detta forum.

Om du frågar vilken random elektriker som helst kommer du få svaret att vätska på elektronik antingen kan fungera i 20 år, eller dö direkt, eller dö om en vecka.

Jag struntar i om DU tror på mig eller inte, faktiskt. Herregud, jag dricker inte ens kaffe.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Det var förra ägaren. Vad du väljer att tro på bryr jag mig inte det minsta om. Jag mailade han jag köpte bilen av direkt, alltså bilföretaget, när jag såg fläcken, och han gjorde en notering på det. Ifall det skulle uppstå problem så kunde jag använda mitt mail som bevis. Detta var i juli. Det var för några dagar sedan som det började ryka ur radion och lukta bränt.

Vet inte var du fick informationen om att det började ryka direkt efter jag upptäckt fläcken riktigt?

Jag har redan diskuterat detta med flera kunniga inom el, att du väljer blint tro på att el antingen fungerar eller ej, och att det helt omöjligen kan uppstå problem i efterhand är upp till dig. Du får hemskt gärna googla upp detta, eller kolla någon av alla trådar som finns på t ex detta forum.

Om du frågar vilken random elektriker som helst kommer du få svaret att vätska på elektronik antingen kan fungera i 20 år, eller dö direkt, eller dö om en vecka.

Jag struntar i om DU tror på mig eller inte, faktiskt. Herregud, jag dricker inte ens kaffe.

Haha, ta det inte så personligt! Jaja, var och en blir salig på sin tro. Om de inte har lackade kretskort i radion så blir jag lite förvånade men vem vet? All information jag har är vad du skrivit i tråden, jag är tyvärr inte tankeläsare.

Jag kunde inte bry mig mindre, är bara så trött på alla gnälltrådar i forumet Skall nog sluta skriva i sådana då folk blir så upprörda så snart de blir ifrågasatta.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Haha, ta det inte så personligt! Jaja, var och en blir salig på sin tro. Om de inte har lackade kretskort i radion så blir jag lite förvånade men vem vet? All information jag har är vad du skrivit i tråden, jag är tyvärr inte tankeläsare.

Jag kunde inte bry mig mindre, är bara så trött på alla gnälltrådar i forumet Skall nog sluta skriva i sådana då folk blir så upprörda så snart de blir ifrågasatta.

Lycka till.

Nu är ju detta i kategorin "Konsumenträtt", är det verkligen så svårt att tänka sig att folk "gnäller" när man hamnat i en slags "tvist" med en näringsidkare? Om allt var guld och gröna skogar så skulle man ju inte ha behovet att skriva av sig/fråga om råd...

Ett bilköp är, näst efter bostadsköp, antagligen det allra största affären en privatperson gör. Köper man dessutom en ny/bättre begagnad bil för flera hundratusen, så har man även rätt att ställa en del krav på en bilhandlare. När det kommer till spilld vätska så kan det med tiden medföra massor med problem. Förutom de direkta vätskeskadorna, doft, etc., så kan även vätskan orsaka korrosion. Detta kan innebära att något kan fungera ett tag, men sedan sluta fungera om kontakten senare skulle brytas. Beroende på hur ett eventuellt fel visar sig, så skulle det i värsta fall även kunna medföra ytterligare fel. Det finns även olika tidsintervall att förhålla sig till om man vill kunna nyttja vår konsumentlagstiftning, så om ett fel till exempel skulle uppenbara sig efter 3 år och 1 dag, så står konsumenten helt utan skydd, även om man i 3 års tid har vetat att det finns en kraftigt ökad risk för att något är fel.

Det rimliga här är att bilhandlaren endera byter ut enheten i fråga, alternativt så får de gå igenom (alltså öppna upp) enheten för att verifiera att det endast är en "kosmetiskt" skada (som ändå aldrig syns för konsumenten) och att inga skador på de olika elektriska komponenter existerar. Om du i TS skor hade valt att själv ta hela risken och låta bli att driva det vidare, så är det helt upp till dig. Men du behöver kanske inte börja förolämpa folk som inte är av samma åsikt som du. Det är inte på något sätt ett orimligt krav att ställa.

Det blir dessutom lite lustigt hur du skapar flera inlägg där du mer eller mindre endast "gnäller" över att det har skapats en tråd där man "gnäller" på något. Du kanske kan skapa dig en "Tråd för oss som gnäller på folk som gnäller" istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Det blir dessutom lite lustigt hur du skapar flera inlägg där du mer eller mindre endast "gnäller" över att det har skapats en tråd där man "gnäller" på något. Du kanske kan skapa dig en "Tråd för oss som gnäller på folk som gnäller" istället?

Det är ju en tanke!

Jag får nog sluta läsa gnälltrådar i alla fall, jag är nog för "grumpy" för att bara läsa dumheter utan att reagera. Nej, nu får detta verkligen vara sista inlägget från mig här.

Hit me!

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte bli så dyrt som 15.000:- om det inte löser sig för dig. Sökte rätt på en begagnad på Bildelsbasen (om jag nu sökte rätt):
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&regnr=NBW...

Bilsteros brukar ju hålla en evighet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Exakt vad gjorde du när du lämnade in bilen för att få ljudet fixat?
1.Felkopplat
2.orginalsteroen i alla bilar brukar vara ren skit
3.Kaffe som orsakat kortslutning

Det är inte säkert kaffet orsakat skadan men lättast hade väl varit att öppna för att få ett tydligt svar.

Är inte GPS viktigt för dig så hade jag nog rekommenderat en riktig stereo för att få bättre ljud i bilen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Behöver ju inte bli så dyrt som 15.000:- om det inte löser sig för dig. Sökte rätt på en begagnad på Bildelsbasen (om jag nu sökte rätt):
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&regnr=NBW...

Bilsteros brukar ju hålla en evighet.

Jäklar, vad billigt det var där. Du sökte helt rätt. Någon skrev dock tidigare i tråden att det inte fungerar att ta en "random begagnad stereo" utan att det kan vara kopplat till just den bilen etc? Även om man köper en Media Nav Evolution i det här fallet, till Clio 17. För mig låter det som att man bara bör kunna köpa en begagnad stereo och koppla in?

Skrivet av gabriel15:

Exakt vad gjorde du när du lämnade in bilen för att få ljudet fixat?
1.Felkopplat
2.orginalsteroen i alla bilar brukar vara ren skit
3.Kaffe som orsakat kortslutning

Det är inte säkert kaffet orsakat skadan men lättast hade väl varit att öppna för att få ett tydligt svar.

Är inte GPS viktigt för dig så hade jag nog rekommenderat en riktig stereo för att få bättre ljud i bilen:)

De satte in ett slutsteg samt en bas. Den ljudfirman sätter in ljud i nya bilar åt t ex Rejmes (auktoriserad Renault/Volvo-handlare). Visst, de kan koppla fel absolut, men i det här fallet tror jag på kaffet faktiskt.

Hur stor skillnad gör stereon tro, ljudmässigt? GPSen är väldigt trevlig att ha, men om det är stor skillnad ljudmässigt så kan det vara värt att byta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Jäklar, vad billigt det var där. Du sökte helt rätt. Någon skrev dock tidigare i tråden att det inte fungerar att ta en "random begagnad stereo" utan att det kan vara kopplat till just den bilen etc? Även om man köper en Media Nav Evolution i det här fallet, till Clio 17. För mig låter det som att man bara bör kunna köpa en begagnad stereo och koppla in?

De satte in ett slutsteg samt en bas. Den ljudfirman sätter in ljud i nya bilar åt t ex Rejmes (auktoriserad Renault/Volvo-handlare). Visst, de kan koppla fel absolut, men i det här fallet tror jag på kaffet faktiskt.

Hur stor skillnad gör stereon tro, ljudmässigt? GPSen är väldigt trevlig att ha, men om det är stor skillnad ljudmässigt så kan det vara värt att byta.

det var jag som skrev att ev kan stereon vara kodad mot bilens dator och att omkodning av bildatorn kan behövas.

är inte garanterat att så är fallet men vet att en del bilmärken gör så med sina orginalstereos mest pga stöldskydd.

dels är det krångligt för en tjyv att koppla in den då det även kräver handpåläggning i mjukvaran för att installera den samt att stereon går att spåra om den är stulen/från stulen bil.

du får kolla upp det med en renault verkstad hur det ligger till i just den modellen.

och du kan ju alltid installera en 3e part stereo enhet då behöver den inte paras ihop med bilen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tack! Jag ska ej köpa deras "den fungerar, när den INTE gör det så får du reklamera" antar jag. Varför jag är så nojig är just för att det är elektricitet. Men återigen, hade inte företaget sagt att det är kaffe spillt, så hade jag ju inte märkt något.

Han sa i stil med "oj, här har vi en kaffefläck, ringer kunden direkt och nämner så att kund vet att det inte är vi", han nämnde att "man vet aldrig med elektricitet, det kan komma ett fel om 2 år eller hända något imorgon, eller inget alls.

För att "jag vet" att elektricitet och kaffe inte är bästa kompisar, och saker och ting kan gå sönder lång tid efteråt. Då tänkte jag mer att, jag köpte bilen för 2 veckor sedan och någon har spillt kaffe på elektricitet. Känns inte riktigt säkert. Bilen är en 2017 dessutom.

Hade en kompis som precis köpt en dator, begagnad, på blocket. När han byggde datorn så hade han spillt cola på ovansidan av chassit. Den fungerade jättebra, i ett halvår ungefär. Dagen efter när kompisen fått hem datorn, så slutade den fungera och det har konstaterats att moderkortet är sönder, så det måste bytas. Han har lämnat in den till två olika datorföretag som sa att någon spillt någonting på den.

Fast andra i tråden har dock en poäng, det är inte direkt en grusig kedja eller en motor som gått med smutsig olja. Det är trots allt elektronikprylar. Troligtvis skadades din kompis dator vid frakt eller så var det något annat som gick sönder. Supporten kunde troligtvis inte hitta felet förutom den gamla torkade colan, så det blev boven i dramat.

Elektronik kan dö precis när som helst, oavsett hur väl du behandlar den.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Fast andra i tråden har dock en poäng, det är inte direkt en grusig kedja eller en motor som gått med smutsig olja. Det är trots allt elektronikprylar. Troligtvis skadades din kompis dator vid frakt eller så var det något annat som gick sönder. Supporten kunde troligtvis inte hitta felet förutom den gamla torkade colan, så det blev boven i dramat.

Elektronik kan dö precis när som helst, oavsett hur väl du behandlar den.

Nu "dog" (började ryka och lukta bränt) ju dock stereon pga kaffet i mitt fall. Fast jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Om du är på "min" eller "deras" sida.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

öppna den och titta, inget som kommer bita dig jag lovar :). luktar bränt i min bil när jag drar på stereon rejält ibland(bygger alltid eget ljud i mina bilar). kan lukta lite när elektronik får jobba hårt. bil elektronik brukar klara fukt och korrision rätt bra då dom är byggda för att klara förhållanden i en bil med värme kyla hela tiden.
jag skulle inte oroa mig så mycket.

tror inte bilfirman kan göra så mkt, känns inte så vanligt att man monterar ned hela bilen för att leta fel. man kollar nog dom mest uppenbara felen och vanliga felen som biltypen kan ha. spillt kaffe på stereon tror jag inte faller inom dessa ramar.

du kanske kan såra upp tidigare ägare och se hur länge den kört runt med kaffet om den ens känner till det eller orsakat det själv?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.