Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Permalänk
Melding Plague

Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Dell presenterar sin ultrabreda bildskärm U4919DW, som utmärker sig med en storlek på 49 tum och en upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va nice, perfekt för musikproduktion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Den hade jag kunnat tänka mig att jobba på utan problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

60Hz är bara för lite, efter att ha haft en 144Hz länge nu kan jag inte gå tillbaka till 60Hz även i desktop.

Jobbat en del i CorelDraw och 144Hz är är helt underbart när man håller på med grafik.

Tycker att 100Hz som minimum på PRO skärmar absolut inte är omöjligt i dagens läge, bara för att få det där extra flytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Fan va nice, perfekt för musikproduktion

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt min tanke! Två på varandra, sweet baby jebus.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

60Hz är bara för lite, efter att ha haft en 144Hz länge nu kan jag inte gå tillbaka till 60Hz även i desktop.

Jobbat en del i CorelDraw och 144Hz är är helt underbart när man håller på med grafik.

Tycker att 100Hz som minimum på PRO skärmar absolut inte är omöjligt i dagens läge, bara för att få det där extra flytet.

Det närmar sig 4k i pixlar så det är rätt så mycket bandbredd som behövs. Även om den inte har HDR eller annat som kräver mer data (högre färgrymden som jag inte är så säker på att denna har) så är det ändå den första av detta slag så kanske om någon till generation. Dock så tror jag inte att de kommer att vara så viktigt för DELL i en professionell skärm

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog bli övertygad om panelens färgkvaliteter om jag skulle välja denna över 2 st 27" för mycket lägre pris och/eller högre uppdateringsfrekvens.

Skrivet av infigo:

Det närmar sig 4k i pixlar så det är rätt så mycket bandbredd som behövs. Även om den inte har HDR eller annat som kräver mer data (högre färgrymden som jag inte är så säker på att denna har) så är det ändå den första av detta slag så kanske om någon till generation. Dock så tror jag inte att de kommer att vara så viktigt för DELL i en professionell skärm

Som det står kunde skärmen tydligen användas som 2 st. Läs "ansluta två DP från samma dator." I dessa fall är det inte bandbredden som begränsar och högre uppdateringsfrekvens känns rimligt för det priset - enligt mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en sådan för RTS-gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

60Hz är bara för lite, efter att ha haft en 144Hz länge nu kan jag inte gå tillbaka till 60Hz även i desktop.

Jobbat en del i CorelDraw och 144Hz är är helt underbart när man håller på med grafik.

Tycker att 100Hz som minimum på PRO skärmar absolut inte är omöjligt i dagens läge, bara för att få det där extra flytet.

Varför överdriva? Visst 60hz kan uppfattas svagt ochväl snålt tilltaget men 75hz känns mer än nog för min del i alla fall.144hz är väl lite orealistiskt på en sånn här skärm just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

Beror inte alls på vad man jobbar med, eller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

Du vet inte vad du talar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Varför överdriva? Visst 60hz kan uppfattas svagt ochväl snålt tilltaget men 75hz känns mer än nog för min del i alla fall.144hz är väl lite orealistiskt på en sånn här skärm just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag ser skrev han att han jobbat på en 144Hz inte att han ville ha det på alla skärmar.

Däremot så föreslår han minst 100Hz på proffs skärmar vilket jag tycker är mer än rimligt.

Extra dyra skärmar för proffsbruk som underpresterar med 60Hz borde försättas till historien.

Varför ska vi betala dyrt för stenålders teknik och JA 60Hz är stenålden.

Att bara gå från 60 till 100Hz gör enorm till och med skillnad i så enkla saker som bara muspekarens flyt.

Folk som inte suttit en längre tid med en skärm på 100Hz eller mer kan inte förstå skillnaden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

Varför överdriva? Visst 60hz kan uppfattas svagt ochväl snålt tilltaget men 75hz känns mer än nog för min del i alla fall.144hz är väl lite orealistiskt på en sånn här skärm just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung påväg ut med en 120Hz men det är VA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det närmar sig 4k i pixlar så det är rätt så mycket bandbredd som behövs. Även om den inte har HDR eller annat som kräver mer data (högre färgrymden som jag inte är så säker på att denna har) så är det ändå den första av detta slag så kanske om någon till generation. Dock så tror jag inte att de kommer att vara så viktigt för DELL i en professionell skärm

Vet inte vilken bandbredd du pratar om men PRO skärmar inriktar sig inte till spel. 100Hz på en pro skärm klarar DisplayPort utan att svettas ens.

Frågan är varför man kallar en 60Hz för PRO skärm, minst 100Hz med extra färgrymd är PRO. Det DELL visar tog de med sig från stenålden för lura mindre vetande på pengar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Varför blir alla så upphetsade av ultrabreda skärmar? Vad gör den här skärmen bättre än två (eller tre som man lätt får för samma pris) normalbreda skärmar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Perfekt för split-screen spel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LemonIllusion:

Varför blir alla så upphetsade av ultrabreda skärmar? Vad gör den här skärmen bättre än två (eller tre som man lätt får för samma pris) normalbreda skärmar?

För att den inte har en svart kant i mitten, såklart. (Tänk typ musik- eller videoproduktion eller annat arbete som "görs på bredden".) Och för att den i alla lägen kan fås att agera som en enda skärm i OS/applikationer med allt vad det innebär med fönsterhantering och så vidare.

Jag är personligen inte spekulant på ultrabreda skärmar, men jag tycker inte de kan likställas med två vanliga skärmar jämte varandra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du vet inte vad du talar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorglig kommentar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Beror inte alls på vad man jobbar med, eller?

Självklart, men vi borde utgå från att ordet professionell inte syftar på Officeapplikationer utan snarare film/foto/animering och då är hög upplösning viktigt.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För att den inte har en svart kant i mitten, såklart. (Tänk typ musik- eller videoproduktion eller annat arbete som "görs på bredden".) Och för att den i alla lägen kan fås att agera som en enda skärm i OS/applikationer med allt vad det innebär med fönsterhantering och så vidare.

Jag är personligen inte spekulant på ultrabreda skärmar, men jag tycker inte de kan likställas med två vanliga skärmar jämte varandra.

Tackar! Man har alltså fönster som behöver vara bredare än en skärm för att allt man vill se ska få plats. Visste inte att man kom upp så mycket i bredd. Då vet jag i alla fall att jag inte missar något som jag skulle dra nytta av. Jag hamnar istället i situationen där fönstren är små men många (två filhanterare här, fem terminaler där...) och då spelar ju kanterna ingen roll (har nog dryga 3cm själv och tänker inte på dem alls). Fönsterhantering kan ju både vara fördel och nackdel med bredare skärm. I Windows tappar man ju (åtminstone utan några extraprogram) möjligheten till att ha fönster som tar upp motsvarande en halv normalbred skärm i och med att man bara kan pussla med fjärdedelar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Självklart, men vi borde utgå från att ordet professionell inte syftar på Officeapplikationer utan snarare film/foto/animering och då är hög upplösning viktigt.

Och om man kör en Bloomberg terminal?
Lika lågupplöst som en 27” 1440p, eller?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Självklart, men vi borde utgå från att ordet professionell inte syftar på Officeapplikationer utan snarare film/foto/animering och då är hög upplösning viktigt.

Eller kanske programmering, musikproduktion, administration, systemövervakning mm. Finns gott om professionella tillämpningar som inte har med grafisk design att göra.

Den är ju dessutom på 7.4MP. Knappast låg upplösning.

Denna skulle jag absolut kunna tänka mig att ha på jobbet.

Permalänk
Medlem

3800R? Optimalt om man sitter 4 meter från skärmen..

Ungefär som att sätta två 1440p skärmar bredvid varandra, utan att ha någon lutning mellan skärmarna.

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Skrivet av LemonIllusion:

Varför blir alla så upphetsade av ultrabreda skärmar? Vad gör den här skärmen bättre än två (eller tre som man lätt får för samma pris) normalbreda skärmar?

Håller med. Det är oftast höjden som är begränsningen i samtliga applikationer som jag använder. Widescreen är något filmindustrin hittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Jo, det vore kul att se en sådan extrem skärm. Nära 70 grader synfält hade du fått också, i sidled. Dock bara 19 grader i höjdled :/

Permalänk

tycker att 75hz borde vara standard framöver (2019), använda 60hz panel på jobbet gör en illamående av all sirap på skärmen

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Citat:

Sett till specifikationer handlar det om en IPS-panel och då den främst riktar sig till professionella användare hamnar uppdateringsfrekvensen på 60 Hz – då utan adaptiv synk. Av samma anledning saknas även stöd för HDR.

Beror lite på vilken professionella användare, inte grafiker iaf, men de kör nog inte heller dessa otroligt extremt breda form faktorerna

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

3800R? Optimalt om man sitter 4 meter från skärmen..

Ungefär som att sätta två 1440p skärmar bredvid varandra, utan att ha någon lutning mellan skärmarna.

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Håller med. Det är oftast höjden som är begränsningen i samtliga applikationer som jag använder. Widescreen är något filmindustrin hittat på.

Håller med här. Jag skulle vilja ha 2st såna skärmar fast med betydligt högre vinkel.
Undra om man tar och sådan skärm i kokhet vatten i ett badkar och sedan böjer om det går att få mer vinkel på den?

Angående 60Hz så är jag tveksam till om detta är ett så stort problem vid vanligt arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

3800R? Optimalt om man sitter 4 meter från skärmen..

Ungefär som att sätta två 1440p skärmar bredvid varandra, utan att ha någon lutning mellan skärmarna.

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Håller med. Det är oftast höjden som är begränsningen i samtliga applikationer som jag använder. Widescreen är något filmindustrin hittat på.

Jag ser det som att det finns en maxhöjd för att kunna användas som arbetsskärm. Däremot är bredden kanske begränsad till 100 grader huvudvridning. Ett förhållande på 5:2 tycker jag är ganska bra. (Tänk 4 st 1920x1200 på högkant)
Däremot håller jag med om att 1440 är en begränsning. Samma pixelstorlek fast 2160 stycken vore toppen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

kanske professionella användare så som i börshajar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.