Lurad här på marknaden. Hur går jag vidare?

Permalänk
Medlem

Lurad här på marknaden. Hur går jag vidare?

Jag köpte nyligen ett paket med en vattenkylare, DDR3 minne och lite annat här på marknaden. När jag sedan testade delarna uppmärksammade jag att pumpen på kylaren förde ett förfärligt missljud. Då talar jag inte om något svagt tickande som är lätt att missa eller någonting sådant, utan ett skrapande ljud som är högt nog för att behöva höja rösten om man för en konversation bredvid pumpen.

Jag kontaktade säljaren angående detta och frågade om han hade kvittot kvar, vilket han inte hade. Jag bad sedan om att få tillbaka pengarna men har inte fått något svar på över en vecka. Nu undrar jag hur jag ska gå vidare med detta. Jag har säljarens användarnamn här på Sweclockers, samt förnamn och telefonnummer.

Jag kan även tillägga att en av minnesstickorna verkade vara trasig, men då datorn som dessa skulle sitta i är såld har jag inte någon möjlighet att testa det mer utförligt.

Jag uppskattar de tips/hjälp jag kan få. 400 kr kanske inte är världens största förlust, men samtidigt är det en tredjedel av studiebidraget...

Permalänk
Avstängd

Har du kört pumpen torr? vilken spänning kör du den på? många pumpar låter en hel del om man kör på 12V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har du kört pumpen torr? vilken spänning kör du den på? många pumpar låter en hel del om man kör på 12V

Det är en H100i, så den ska vara fylld med vätska från fabriken. Pumpen är inkopplad via SATA-strömkabeln som kom med, så jag antar att den går på 12 V. Jag har en H80i som har samma pump och den är helt ljudlös om jag inte sätter örat mot den, så det är definitivt någonting fel på pumpen i H100i enheten.

Permalänk
Medlem

Svar på tråden:

Det gör du inte.

Du har köpt en vara i bef skick, så vidare inte ni skrivit kontrakt som ger dig någon form av garanti ifrån säljaren så är skicket på varan det som gäller exact den millisekund du tar emot den.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Någon annan kan säkert detta bättre men du måste visa att säljaren visste om felen sedan innan. Det är i princip omöjligt, det du kan göra är att lämna ett dåligt omdöme här i marknaden och vara mer nogrann nästa gång om du inte har råd att förlora pengarna.

Jag själv är likadan och litar helt enkelt på att det ska fungera och har haft tur än sålänge.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sånt händer. Köpte själv en i7 4790k i juni, av en medlem här på sweclockers, som var helt död. Kontaktade säljaren om det och fick pengarna tillbaka. Jag skickade tillbaks den till säljaren som inte hämtade ut den, så den returnerades tillbaks till mig. Han måste med andra ord ha vetat om att den var kaputt. Kan tillägga att jag bekostade returfrakten dessutom.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har köpt en vara i bef skick, så vidare inte ni skrivit kontrakt som ger dig någon form av garanti ifrån säljaren så är skicket på varan det som gäller exact den millisekund du tar emot den.

Även om det kan vara svårt att gå vidare vid reklamationer mellan privatpersoner innebär det inte att köparen inte har några rättigheter och säljaren inga skyldigheter. Köplagen reglerar sådana transaktioner och ger bland annat köparen reklamationsrätt och säljaren upplysningsplikt.
Känner säljaren till felet eller rimligen borde ha känt till det och undlåter att upplysa köparen om det har köparen direkt grund för att reklamera köpet. Något kontrakt behövs ej, men kan naturligtvis underlätta vid en tvist.
Utan att veta hur annonsen sett ut och vad som kommunicerats innan köpet är det naturligtvis svårt att uttala sig mer än generellt i det specifika fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svar på tråden:

Det gör du inte.

Du har köpt en vara i bef skick, så vidare inte ni skrivit kontrakt som ger dig någon form av garanti ifrån säljaren så är skicket på varan det som gäller exact den millisekund du tar emot den.

Om varan säljs i bef skick så skall säljaren nämna avvikelser av varan i annonsen. Innan man drar den slutsatsen så kanske TS skulle kunna lägga upp ett ljudklipp av missljudet.

Om en vecka har gått och säljaren inte har svarat så ta det som en läxa och fråga nästa gång du köper något över hur skicket är. Skulle också rekommendera att lägga in ett omdöme här på forumets marknadsreferenser. Skulle säljaren vara seriös så kommer personen kontakta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svar på tråden:

Det gör du inte.

Du har köpt en vara i bef skick, så vidare inte ni skrivit kontrakt som ger dig någon form av garanti ifrån säljaren så är skicket på varan det som gäller exact den millisekund du tar emot den.

Det är inte helt korrekt. Om varan är i sämre skick än vad köparen "med fog" kunde förutsätta så kan de fortfarande räkna som dolt fel. När det gäller avsaknad av avtal så innebär det bara att det blir svårare att bevisa vad som faktisk kommit överens om, inte att säljaren kan friskriva sig ansvar, då sådant ska bestämmas utifrån köplagens bestämmelser.

Edit: Tydligen två på pucken...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lite svårt att dra en slutsats då informationen i inläggen varierar.

Eftersom säljaren tog bort annonsen har jag inte kvar beskrivningen i den. Det nämndes dock ingenting om att produkterna var trasiga eller såldes som "as is". Det närmaste ett avtal som jag har är vår privata konversation i PM, men där talar vi endast om pris, uppmötningsplats och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Lite svårt att dra en slutsats då informationen i inläggen varierar.

Eftersom säljaren tog bort annonsen har jag inte kvar beskrivningen i den. Det nämndes dock ingenting om att produkterna var trasiga eller såldes som "as is". Det närmaste ett avtal som jag har är vår privata konversation i PM, men där talar vi endast om pris, uppmötningsplats och sådant.

Verkar som att det är en stressig säljare. Mitt tips, vänta ett tag till, personen kanske har något och kollar inte på Sweclocker så ofta. Annars så skulle jag rekommendera att kontakta ev personens förälder vilket kan låta tramsigt. Prata dock med dem och förklara vad som har hänt och att du försökt kontakta säljaren och att du blir ignorerad.

Om du tänker polisanmäla så är det olönsamt för de kommer aldrig att undersöka ett ärende som ligger under 1k, de ignorerar även ärenden som har gått för extremt mycket mer så förvänta inte dig att en polisanmälan ska leda något.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sådant här är alltid svårt, men stå på dig - om du har rent mjöl i påsen... (se nedan)
Du hade telefonnr? - RING hen, inte sms och andra textmeddelanden, sådant är för lätt att både ignorera och blockera. Visa att du är en människa.
Var dock beredd på att få returnera sakerna, och även stå för ev frakt för detta - det är ord mot ord.
Du kan likväl haft en trasig H100i sedan tidigare som du nu säger är den du nyligen köpt och vill svartmåla honom.... och därmed få pengar tillbaka ?

Vi kan inte ta någons parti här, för vi har inte bådas versioner.

Men istället för att lägga massa tid på att skriva halva romaner här om vad du skall göra och hur du bör gå tillväga, kontakta säljaren på ett direkt och rakt sätt - hade du gjort det från början hade det kanske varit löst nu - eller så hade han helt ignorerat det. Dvs case closed.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har sålt mycket här på swec och brukar ge en v garanti för att köparen ska kunna kolla sakerna.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Moderator
Moderator

@TMG: Tråkigt att köpet inte gått bra, du får gärna anmäla till oss via kontaktformuläret så vi kan ha koll på säljaren. Hoppas ändå att du får kontakt med personen och att det löser sig.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag tackar för den hjälp jag har fått. Ska göra ett nytt försök imorgon.

@Lan: Jag hör av mig om jag åter inte får något svar. Tack för att ni är villiga att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra sånt här Skriv gärna en marknadsreferens om det inte löser sig så slipper vi andra gå i hans fälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med min H50. Den lät väldigt illa när den gick på max. Löste det genom att sätta in ett reglerbart motstånd (fläktkontroller). Om jag vred ner spänningen bara lite lite grann så blev den tyst. Kanske körde 11,5v om jag får gissa.
Kan ju vara så att säljaren haft den inkopplad på ett sådant sätt att den var tyst.
EDIT: Kan ju också vara så att den alltid låitit mycket, och att säljaren trodde att vattenkylning ska väsnas.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svar på tråden:

Det gör du inte.

Du har köpt en vara i bef skick, så vidare inte ni skrivit kontrakt som ger dig någon form av garanti ifrån säljaren så är skicket på varan det som gäller exact den millisekund du tar emot den.

"Befintligt skick" är ingen friskrivelse om/eller fel. Som många verkar tro. Om inget annat anges är befintligt skick en fullt fungerade vara med normalt slitage, OM det gäller begagnat. En varas befintliga skick kan vara begagnad, repad, delvis trasig, pulveriserad, nyskick men öppnad, oöppnad. Är det något fel ska detta anges.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd

Köpt är köpt.
Gäller likadant på blocket.