Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jan 2014

UniFi eller mesh?

Hej!

Jag och sambon har precis köpt ett hus om 1,5plan (126kvm) + källare, så vi måste hitta en bra lösning för vårt WiFi.
Har idag en Asus RT-N56 som idag förser lägenheten med felfritt wifi, men jag tror att täckningen kan komma att bli ett problem.
Har kikat på lösningar som Asus Lyra och TP-links motsvarighet som båda verkar vettiga.
Alternativet är Ubiquiti's UniFi med en eller två accesspunkter centralt placerade i bostaden, här skulle min nuvarande RT-N56 få agera router/switch tills jag växer ur den, med radio-delen avstängd.

Kommer ändå att fräsa in nya rör/slangar för nätverk, så några fler att dra till accesspunkterna är inget problem och inte heller något som kommer motivera köp.

Hur hade ni gjort?

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Accesspunkter, varför ens tänka på trådlösa lösningar om man inte är absolut tvungen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Jag hade tveklöst satt upp accesspunkter.
En mesh-accesspunkt måste ju fortfarande ha bra mottagning från de andra accesspunkterna så för att få samma täckning behöver du teoretiskt tre stycken enheter motför två om du hade kablad backhaul. Latenserna kommer ju lida med.

Det plus att ubiquiti håller väldigt hög standard på sin utrustning för priset, skönt ekosystem o.s.v.