Permalänk
Medlem

Nya cpu fläktar var 3 pin, hur gör jag?

Tjenare! Jag har en

NZXT kraken x62 med originalfläktar som har 4pins anslutningar. Har nu köpt https://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-purewings-2-140-... dessa för att byta ut från originalet. Har nu installerat dom och noterade att dom var 3pin bara, kan nu inte kontrollera fläktarna via CAM programvaran för cpu:n. Antar att det är för att det endast är 3 pin och ej 4 pin? Går det att lösa på något sätt eller måste jag köpa andra 4 pin fläktar?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

CAM går väll på att det är PWN, dvs 4pins, men det står ju även tydligt i specifikationen för fläktarna du köpte att dom är 3pin?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Ja, men visste inte att det krävdes 4 pin. Trodde inte fläktarna jag hade nu var inkopplade med 4 pin men det var dom visst.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi:

Varför bytte du?
Originalfläktarna är ju bättre, har betydligt högre statiskt tryck vilket är att föredra på en radiator, dessutom 4-pin.

Tycker du att de låter för mycket är det bara att ställa in en snällare fläktkurva, de kommer fortfarande vara mer effektiva jämfört med Pure Wings.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@SwedZi:

Varför bytte du?
Originalfläktarna är ju bättre, har betydligt högre statiskt tryck vilket är att föredra på en radiator, dessutom 4-pin.

Tycker du att de låter för mycket är det bara att ställa in en snällare fläktkurva, de kommer fortfarande vara mer effektiva jämfört med Pure Wings.

Jag var tvungen att byta då orignalfläktarna gått sönder, dom har börjat låta konstigt så jag måste typ trycka till dom varje morgon så slutar det, men börjar igen varje gång jag startar datorn, så ville ha nya. Det roliga är att nu har jag precis provat ett game Black ops 4 med de nya fläktarna, och cpun ligger på ca 60 grader. Men dom gamla fläktarna låg på 70-75 grader. Så verkar ändå som att dom nya är bättre?

Antar att jag skulle köpa dessa https://www.inet.se/produkt/5322024/be-quiet-shadowwings-140m... istället.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Flesta moderna moderkort kan styra både 3 pinsfläktar (DC mode) och 4 pinsfläktar (PWM mode) någon programvara behövs inte, styrs direkt av bios, går att göra egna fläktkurvor också via bios med flesta av dagens lite bättre moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag var tvungen att byta då orignalfläktarna gått sönder, dom har börjat låta konstigt så jag måste typ trycka till dom varje morgon så slutar det, men börjar igen varje gång jag startar datorn, så ville ha nya. Det roliga är att nu har jag precis provat ett game Black ops 4 med de nya fläktarna, och cpun ligger på ca 60 grader. Men dom gamla fläktarna låg på 70-75 grader. Så verkar ändå som att dom nya är bättre?

Antar att jag skulle köpa dessa https://www.inet.se/produkt/5322024/be-quiet-shadowwings-140m... istället.

Ok, jag om du får lägre temperatur och inte bryr dig så mycket om ljudnivån så är det bara att köra på.
Men jag antar att du kör dem i betydligt högre RPM (?) jämfört med originalfläktarna då de är sämre på att trycka genom luft.

Sen kan du styra 3-pin också om moderkortet stödjer DC läge.

Vill du ha fläktar som är mer anpassade till en radiator ska du kolla på de med högt statiskt tryck, bättre att trycka genom luften.
Sortering på fläktar med högt tryck

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:

Varför får jag CPU fan error när jag ska starta datorn nu? Är det bara för att det endast är 3 pin nu?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@D-ryd:

Varför får jag CPU fan error när jag ska starta datorn nu? Är det bara för att det endast är 3 pin nu?

1 du har inte kopplat fläkten till CPU headern

2 Du har inte ställt in i bios att det nu är en 3 pins = DC mode

3 Fläkten snurrar långsammare än lägre inställd limit (ställer man in i bios) default limit är oftast 600rpm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300